shifts skrev:Nej, jag tänker inte hävda skillnaden till förbannelse heller. Det är synd att jag sålt förstärkaren helt enkelt.
Tänker du då på den "stackare" du sålde stärkaren till ?

Moderator: Redaktörer
Laila skrev:shifts skrev:Nej, jag tänker inte hävda skillnaden till förbannelse heller. Det är synd att jag sålt förstärkaren helt enkelt.
Tänker du då på den "stackare" du sålde stärkaren till ?
CODY skrev:Blindtest, ja
Här redovisas ett pinfärskt och "nivåmatchat" blindtest med vardagshifi och inslag av diskbänksrealism:
Istället för vanlig köksradio har jag ställt in en liten Denon CD 31 med tillhörande (d v s som följde med köpet) högtalare i köket. Denonen behövdes till annat och jag ställde dit en gammal Pioneer 2 ch receiver SX 757 istället. Den lät bättre än Denonen tyckte jag. Min hustru tyckte Pioneeren tog för mycket plats. Då sade jag att Denonen lät sämre. Snack sade hon, "tillbaks med Denonen, eller köksradion".
Jag visste att Hi-Fi kompisen Anders skulle komma under eftermiddagen. Jag nivåmatchade båda på så sätt att jag lät hustrun avgöra när nivån var lika hög och satte frystejp vid volymvreden där hon upplevede att det var samma volym. Volymen var något över vad som är behagligt i längden om man diskar och önskar bakgrundssorl.
Anders kom och vi gjorde ett blindtest, där den ena var A och den andra var B. Vi drack kaffe, pratade och testade i en timme. Källor: P1 och p3. Vi blev ense om följande:
Pioneer: "Lödigt" och relativt varmt ljud. Rent och klart utan att vara torrt. Markerad bas.
Denon: Mer artikulerat och "detaljrikt" ljud. Bättre på tal. Torrt och med mindre bas.
Jag föredrog Pioneeren till musik och Denonen till tal och Anders föredrog Pioneeren alla gånger.
Båda lät bra och det kan inte ha funnits någon positiv förväntan åt något håll eftersom det i det ena fallet rörde sig om en ca 18 år gammal och dammig förstärkare och i det andra en liten och ca 6 år gammal allt-i -ett apparat. Skillnaderna var emellertid relativt stora upplevde vi båda.
CODY skrev:
Det Linn stod för var faktiskt att man måste lyssna på musiken och inte titta sig blind på specar etc. De utstrålade samma sak som deras übersnygga och tidlöst designade apparater vid den tiden, nämligen ett no-nonsense tänkande helt fokuserat på återgivningen.
CODY skrev:MP - hur många Linnentusiaster tror du är homosexuella?
Och vad spelar det för roll?
Du lägger väl inte något pejorativt i uttrycket "linn-bög", utan jag antar att man skall uppfatta dig bokstavligt, nämligen som en undran om var Linnägare eller Linnentusiaster som också är homosexuella kan befinna sig?
Bill50x skrev:MP skrev:Vart tog alla Linn-bögar vägen?
Börja leta på http://forum.selleri.de/ ...
/ B
CODY skrev:MP - kan man säga att Linn-bögarna tagit "Kontrol" över EISA?
MP skrev:CODY skrev:MP - kan man säga att Linn-bögarna tagit "Kontrol" över EISA?
Om du tycker att detta är något att slå sig för bröstet för så är du patetisk. De andra prisvinnarna i audio-segmentet var NAD, Yamaha och Philips! Prylar i det översta high-end segmentet...NOT!
Användare som besöker denna kategori: palrob och 36 gäster