Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-10 23:25

shifts skrev:Nej, jag tänker inte hävda skillnaden till förbannelse heller. Det är synd att jag sålt förstärkaren helt enkelt.

Tänker du då på den "stackare" du sålde stärkaren till ? :roll:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-10 23:38

Laila skrev:
shifts skrev:Nej, jag tänker inte hävda skillnaden till förbannelse heller. Det är synd att jag sålt förstärkaren helt enkelt.

Tänker du då på den "stackare" du sålde stärkaren till ? :roll:

:twisted:

Det var faktiskt till en annan kompis de såldes, och till hans
användningsområde verkar den duga gott :)

Vänta! Vad handlade tråden om? Linn!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-10 23:44

Japp ! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 00:05

CODY skrev:Blindtest, ja

Här redovisas ett pinfärskt och "nivåmatchat" blindtest med vardagshifi och inslag av diskbänksrealism:

Istället för vanlig köksradio har jag ställt in en liten Denon CD 31 med tillhörande (d v s som följde med köpet) högtalare i köket. Denonen behövdes till annat och jag ställde dit en gammal Pioneer 2 ch receiver SX 757 istället. Den lät bättre än Denonen tyckte jag. Min hustru tyckte Pioneeren tog för mycket plats. Då sade jag att Denonen lät sämre. Snack sade hon, "tillbaks med Denonen, eller köksradion".

Jag visste att Hi-Fi kompisen Anders skulle komma under eftermiddagen. Jag nivåmatchade båda på så sätt att jag lät hustrun avgöra när nivån var lika hög och satte frystejp vid volymvreden där hon upplevede att det var samma volym. Volymen var något över vad som är behagligt i längden om man diskar och önskar bakgrundssorl.

Anders kom och vi gjorde ett blindtest, där den ena var A och den andra var B. Vi drack kaffe, pratade och testade i en timme. Källor: P1 och p3. Vi blev ense om följande:

Pioneer: "Lödigt" och relativt varmt ljud. Rent och klart utan att vara torrt. Markerad bas.

Denon: Mer artikulerat och "detaljrikt" ljud. Bättre på tal. Torrt och med mindre bas.

Jag föredrog Pioneeren till musik och Denonen till tal och Anders föredrog Pioneeren alla gånger.

Båda lät bra och det kan inte ha funnits någon positiv förväntan åt något håll eftersom det i det ena fallet rörde sig om en ca 18 år gammal och dammig förstärkare och i det andra en liten och ca 6 år gammal allt-i -ett apparat. Skillnaderna var emellertid relativt stora upplevde vi båda.

Det där låter ju som en kul blindstudie, och den enda invändning jag har (bortsett ifrån att man kan fråga sig varför man överhuvudtaget skall göra A/B-lyssningar, det är ju inte den andra som den ena skall jämföras med och vice versa) är att man bör undvika att göra nivåinställningen helt subjektivt (och en gång för alla för hela testen) när man tycker att apparaterna skiljer sig åt så mycket.

Är apparaterna så olika som du beskriver dem och jämförelsen görs med en subjektiv nivåmatchning som utgångspunkt så bör man jämföra dem med tre olika matchningar;

1. Den subjektivt valda balansen,
2. Med A 1 dB svagare än i 1,
3. Med A 1 dB starkare än i 1.

Då får man ofta svar på om delar av den klangligt upplevda skillnaden var nivåmissmatchningsorsakad.

Man blir ofta förvånad över i vilken grad man behöver revidera sina uppfattningar från den första jämförelsen. Men allra bäst är förstås att alls inte definiera A klangligt genom att jämföra den med B, eller vice versa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-11 00:58

On Topic och från ett konsumentperspektiv:

Som jag minns det kom Linn fram på bred front i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet. Detta var samtidigt som andra (mainstream) hifitillverkare ägnade sig år equilizers och pratade samplingsfrekvens i CD-spelare, det fanns digital rumskorrigering i förstärkare och det blinkade från många dioder. Man marknadsförde apparaterna genom att nämna olika teknologier (MASH, MosFet etc) och en sales point kunde vara att man inte behövde ha någon sladd till fjärrkontrollen (den ovan nämnda pioneeren har fjärrkontroll med sladd).

Det Linn stod för var faktiskt att man måste lyssna på musiken och inte titta sig blind på specar etc. De utstrålade samma sak som deras übersnygga och tidlöst designade apparater vid den tiden, nämligen ett no-nonsense tänkande helt fokuserat på återgivningen. De vände sig till kräsna konsumenter, som inte önskade bli lurade av equlisers etc. Man bör också hålla i minnet att det ganska länge hävdades från Linn-håll att det var omöjligt att få ett vettigt ljud i ett system som litade på sub-woofers för bas. Detta framstår idag som ganska konservativt och byggt på en övertygelse och inte på att sälja grejjer. I så fall hade de väl sålt sub-woofers?

Därför kanske det blev en viss polarisering och anhängarna kom att uppfattas som en smula monomana och försäljarna som indoktrinerande. Eftersom 2-kanals ljudet nu återigen är i ropet och inte a-priori vänder sig till de som önskar imponera på sina vänner (annat än på ett subtilt sätt), kanske Linns ursprungliga filosofi är att ropa i skogen och kanske kan anses en smula daterad. På tiden då det begav sig uppfattade jag den emellertid som helt igenom sund och hade gärna köpt ett system om jag hade haft stålarna.

Öhman: det där med att min hustru skulle vara subjektiv, får du ta upp med henne. Hon har levt hela sitt liv som objektiv 8) . Allvarligt, detta "test" var ett infall och jag har inte tillgång till en dB-mätare. Men eftersom DB skalan är utformad med den mänskliga hörseln som "måttstock", borde man väl kunna göra en rimlig och subjektiv uppskattning av ljudtryck. Skillnaderna var så stora att det känns som att ljudtrycket inte kan förklara skillnaderna.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-11 03:01

CODY skrev:
Det Linn stod för var faktiskt att man måste lyssna på musiken och inte titta sig blind på specar etc. De utstrålade samma sak som deras übersnygga och tidlöst designade apparater vid den tiden, nämligen ett no-nonsense tänkande helt fokuserat på återgivningen.

Den uppfattning jag har fått av Linn (reklam, image och annat, ej egna konkreta erfarenheter bör sägas) är att de har haft en väldig konsekvent och väldefinierad "utstrålning", en tilltalande kompromisslöshet både i design och teknik. Som om någon haft en god känsla för hur helheten - allt från filosofin bakom, till utseende, kvalitetstänkande, funktionalitet osv - kan åstadkomma en alldeles speciell magi som andra "hardcore"-märken (t.ex. Naim) inte riktigt når upp till. Inte konstigt att det finns uttryck som "Linnist" för att beskriva dem som uppskattar detta koncept.

Detta inte avsett som kritik utan tvärtom; när det det hela funkar som det ska för lyssnaren så kan jag tänka mig att det blir väldigt bra. Jag vet inte vad det finns för andra märken som uppnår samma sak lika framgångsrikt?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-18 14:23

Vart tog alla Linn-bögar vägen? :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-18 14:35

MP skrev:Vart tog alla Linn-bögar vägen? :lol:

Börja leta på http://forum.selleri.de/ ... :-)

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-18 15:08

MP - hur många Linnentusiaster tror du är homosexuella?

Och vad spelar det för roll?

Du lägger väl inte något pejorativt i uttrycket "linn-bög", utan jag antar att man skall uppfatta dig bokstavligt, nämligen som en undran om var Linnägare eller Linnentusiaster som också är homosexuella kan befinna sig?

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-08-18 15:21

De gick väll över till Pink Triangle. Eller? :D
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-18 15:26

CODY skrev:MP - hur många Linnentusiaster tror du är homosexuella?

Och vad spelar det för roll?

Du lägger väl inte något pejorativt i uttrycket "linn-bög", utan jag antar att man skall uppfatta dig bokstavligt, nämligen som en undran om var Linnägare eller Linnentusiaster som också är homosexuella kan befinna sig?

Djup suck. Nej, uttrycket skall inte tas bokstavligt. :evil:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-18 16:22

OK MP, jag fattar!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-18 17:24

Bill50x skrev:

Börja leta på http://forum.selleri.de/ ... :-)

/ B

hmm var inne en sväng där men kunde inte hitta någon sådan verksamhet där :?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-19 02:25

hmm var inne en sväng där men kunde inte hitta någon sådan verksamhet där

är du besviken? :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-19 11:08

Britt-Gunnar skrev:hmm var inne en sväng där men kunde inte hitta någon sådan verksamhet där :?

Säg inte det. Jag fann flera trådar där de pratar om klimax.

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-08-19 13:28

Varifrån kommer nedanstående citat och vilket hifimärke avser det...

Sanningen är faktiskt att produkterna tillhör dem som har allra minst ”egenljud” på hela marknaden. Många andra tillverkare väljer att sätta smak på ljudupplevelsen med fetare bas, varmare mellanregister eller avrundade övertoner, men xxxx fokuserar på motsatsen: att göra så få fel som möjligt. Ett hederligt mål som många har anammat men som få klarar lika bra.

Jag har bytt ut tillverkarens namn med xxxx man kan som tips säga att det återkommer i titeln till denna tråd.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-19 13:32

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-19 13:48

CODY skrev:http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=&testid=3653

Ja, mycket skit skall man läsa innan ögonen ramlar ur...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-19 13:53

Va!

har du hört systemet?

vad tyckte du?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-19 14:19

CODY skrev:Va!

har du hört systemet?

vad tyckte du?

Jag kommenterade artikeln, inte prylarna. Du hajar skillnaden, väl?

När inte ens titeln på artikeln är korrekt... så undrar jag vilka tomtar som genomfört detta "test"?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-19 14:43

On Topic (igen)

Vad har hänt med Linn? Jo Linn Majik DS vann 2008-2009 EISA Awards som bästa "European Audio Source"

Motiveringen:
Linn's Majik DS ‘Digital Stream player’ connects to an existing home network to stream audio from your PC or a dedicated music server. The unit accommodates numerous audio file formats from mp3 through wav to high quality Studio Master Flac at up to 24-bit/192kHz. The Majik DS will also catalogue your music files and permit easy access to an entire music collection at the touch of a button via remote control or even a mobile phone. Set up is straightforward and the system is eminently flexible and upgradeable, but its most outstanding feature is the consistently excellent audio performance available from any streaming audio format. Connected to a high quality amplifier/speaker system, the Majik DS creates a truly high performance music system for the networked living room.

http://www.eisa.eu/eisa/awards/2008-2009

MP - kan man säga att Linn-bögarna tagit "Kontrol" över EISA?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-19 14:51

CODY skrev:MP - kan man säga att Linn-bögarna tagit "Kontrol" över EISA?

Om du tycker att detta är något att slå sig för bröstet för så är du patetisk. De andra prisvinnarna i audio-segmentet var NAD, Yamaha och Philips! Prylar i det översta high-end segmentet...NOT!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-19 14:55

MP- for the record: Jag har inte några Linnprylar och är heterosexuell.

Försökte skoja lite. Tagga ned.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-19 15:12

CODY skrev:MP- for the record: Jag har inte några Linnprylar och är heterosexuell.

Jamen, det var ju välgörande att få klarhet i :D

Själv klev jag ur garderoben i våras och skaffade lite Linn-elektronik - hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-19 16:43

MP skrev:
CODY skrev:MP - kan man säga att Linn-bögarna tagit "Kontrol" över EISA?

Om du tycker att detta är något att slå sig för bröstet för så är du patetisk. De andra prisvinnarna i audio-segmentet var NAD, Yamaha och Philips! Prylar i det översta high-end segmentet...NOT!

Vad är ditt problem MP?
Du är väl inte avundsjuk på dem som har råd att köpa Linn? :wink:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-19 16:56

MP, du skall vet att jag skrattade gott åt Linn Kunt och under ca en minut trodde att det fanns något som hette Linn Khaskov.

Mer sånt!

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-08-19 21:03

Hej, jag var med om något obehagligt idag...var hos en Linn-återförsäljare och sade emot gängse aktuell uppfattning :)

OBS: orkar inte läsa hela tråden (igen).

Igentligen hände inget konstigt alls, vi lyssnade på Linns nya DS-spelare, en squeezeBox samt en Linn-CD för ca 30 kkr på några Linnhögtalare.

Allt lät generellt bra och trevligt, min åsikt var dock att den aktuella CDn var bättre än den dyraste DS-spelaren. Enligt mig saknades mkt info om från skramlig percussion i den dyra DSn, jag tror den heter Klimax.

Tydligen var jag den första som hade tyckt så, och det blev genast en förklarande diskussion hur SVÅRT det kan vara att ha kunskap/förmåga att avgöra vilken spelare som är BÄST !?! Kunde inte undvika att känna mig utpekad som okunnig lyssnare :)
Att försöka motivera mitt påstående genom att använda ett tydligt "trick" som försäljaren tidigare berättade om hur man identifierar bättre ljud:
"om det hade låtit så här på en konsert hade du då varit nöjd med ljudet?"
-Jag sa att jag tyckte att CDns ljud var troligare att höra från ett verkligt framförande än klimax DSn.

Jaja, nu gick det som det gick och flera "pedagogiska" stycken musik skulle spelas upp för att jag skulle "förstå".

Ja, så nu vet jag att om man är Linn-fan så är det helt enkelt så att det gäller att gilla läget, anpassa dig till den aktuella åsikten om vilken karaktär som är den "bästa". Betala X antal pengar för att placera dig själv på valfri plats i "bra musikalitet"-anläggning. Förstår man inte så ska man hålla sig på en billigare prisnivå :) samt hålla tyst, annars blir det mer snack än lyssning...

Sedan sades det så mkt skitpåståenden att jag inte orkade bemöta eller ens skriva ner det här. Föresten, den "Hierarkiska demon" som används för att visa att Source First är viktigast :)

1. vi spelar den dyraste/bästa källan genom de sämsta högtalarna
2. vi spelar den sämsta källan genom de dyraste/bästa högtalarna

3. alla förstår att en bra källa givetvis är bättre än ett par bra högtalare ("det lät ju inte bra genom dem när vi nyss spelade skit genom dem")

Dock är en god idé med DS spelarna att försöka eliminera klockfel "jitter". Men det har väl redan massa andra tillverkare redan åstadkommit direkt i CD-spelaren, exempelvis Meridian.

Kan dock säga att det lät behagligt och bra, dock inte från Sneaky-DS som var lite skrikig, där var SqueezeBoxen behagligare att lyssna på. Enligt mig i just den stunden, i det rummet och sammanhanget.

Sorry, var bara tvungen att skriva av mig denna upplevelse och gå vidare...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-19 21:22

tål dessa prylar ett blindtest samt fe-test?
sist jag lyssnade tålde ju inte junket lite orgelmusik trots dyr prislapp
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-08-19 21:39

jag tror inte prylarnas innehavare tål ett blindtest, det ligger inte i deras intresse. Vill dock poängtera att det låter bra, det är inte det som är mitt problem, utan för mig är det sektbeteendet som är skrämmande.

Det som de beskrev positivt med DS ljudet var att det var mer ordning, man hör tydligare huvudinstrumenten i musiken på bekostnad (enligt mig) att stökigare diskantljud (hi-hats samt cymbaler) undertrycks.

Har detta något med algoritmen i FLAC-komprimeringen att göra, är inte den "gigantiska" tune-dem skillnaden bara en konsekvens av en generell komprimering?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-19 21:52

Är man sektmedlem om man gillar Linn? När blir man en sekt inom hifi?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi