Larsen 6

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-07-09 21:44

Trams skrev:
Naqref™ skrev:Tja du föredrar ju Audio Pro framför pi60... ;)

Nog för att jag gillar mina A.90 skarpt men om nån ville byta jämnt mot pi60, ja då skulle jag inte tveka;)

Är A.90 bättre än Black Diamond?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-09 21:48

Trams skrev:

Nog för att jag gillar mina A.90 skarpt men om nån ville byta jämnt mot pi60, ja då skulle jag inte tveka;)

Som att jämföra ruttna plommon mot mogna päron. Vem skulle inte ta det bytet? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-07-09 22:34

Trams...
Du har ju som du vet en stående inbjudan till Trollhättan för att lyssna på korrekta L6 i lämplig miljö :)

Min egen åsikt om L6 är att det är en "komplett" högtalare utan brister och outstanding i prisklassen.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-07-09 22:49

Trams skrev:
-distortion- skrev:Har inte sett en enda negativ kommentar på nåt sätt nånstans..

Enda gången jag har hört L6 så imponerade den inte alls...

Vad var det som du inte lockades av dådå?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-07-09 23:16

Naqref™ skrev:
Trams skrev:
Som att jämföra ruttna plommon mot mogna päron. Vem skulle inte ta det bytet? ;)

Såå stor skillnad är det nog ändå inte och det var du som påstod att jag föredrog A.90 framför pi60.

AVR7000: Tack! Kommer väldigt gärna upp vid tillfälle:)

Tvett: Ja, absolut.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-06 21:17

petern skrev:Vi vill ha bilder!!!...och lite personliga, subjektiva, färgade omdömen OCH jämförelser mot Carlsson :wink:

Okej! 8)

Idag har jag begått premiär på att lyssna på ortoakustiskt. Jag åkte in till den sympatiske och trevlige Kent på Hifi-Art för att lyssna på Larsensexorna. :)

Sagt och gjort. De var redan på plats och inkopplade med Roksan-elektronik - det är tydligen inte helt ovanligt att folk som droppar in vill lyssna på den ena eller andra av dessa.

Musik åkte på och.....mmm, trevligt. En varm klang med oväntat djup i basen. Kraftfulla - men jag skulle kanske velat ha lite mer pondus och tydlighet i mellanregistret. Diskanten upplevde jag som den svagaste delen, dock utan att den var dålig på något sätt ska tilläggas, men jag tyckte att den kanske kändes lite skarp tidvis. Det lät nästan som om högtalaren inte var helt inspelad. Jag frågade Kent om saken men han ansåg att de i princip var inspelade.

Det visade att Kent hade en hel del annat oroakustiskt hemma. Utöver Larsen 4 fanns även en del original-Carlsson. Nu minns jag inte alla beteckningar men en minns jag: Carlsson 52.3 - för den bad jag att få lyssna på. :)

I jämförelse med Larsensexorna spelade dessa öppnare, på något sätt. De gick inte riktigt lika lågt i basen och saknade en del av sexornas pondus, men öppnade upp soundstage och närvarokänslan på ett mera påtagligt sätt. Här fanns mer mellanregister och i min åsikt en klarare diskant. Eftersom mina högtalare hemma kan anses vara tunade åt det ljusare hållet är det kanske därför jag föredrar den typen av återgivning, men samtidigt kan jag tycka att Larsensexorna spelade mer elegant och lyssningsvänligt.

När jag lyssnade på Larsen stod högtalarna relativt tätt ihop och jag skulle nog, så här i efterskott, lyssnat på dem placerade lite längre isär.
Nu är det ganska fullt längs väggarna på Hifi-Art, så det var inte så mycket att göra.

Hursomhelst var det kul att få höra ortooakustiskt. Nog har jag hört Carsson och/eller Sonabhögtalare tidigare, men det var mycket länge sen. Det är ju en annan upplevelse än direktstrålare och jag kan tänka mig att det är lite beroendeframkallande faktiskt. Mycket trevligt!
Visserligen har jag hört Peter Steindels ägg, men det var ju vid ett annat tillfälle...dock tror jag att äggen spelar i en helt annan division. 8)

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-08-07 13:17

52.3 är nog den enda C-modell jag verkligen gillar! Lite dyr dock...
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-08-20 00:09

Larsen 6 ser lovende ut, men her i Trondheim, Norge, fins dem jo ikke da, må jo til Østersund eller Hamar eller Bergensområdet for å lytte på dem.. Avventer test i High Fidelity (DK) og kjedelige mørke vinterkvelder før abstinensen antagelig blir for stor.. Hvilket rimelig lite hifi-anlegg kan drive disse da? Liker jo lyden på DENON D-M35 Receiver, men den blir kanskje for svak i de lave oktaver? Nå har det kommet en ny: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/stereosystem/denon_rcd-m37_receiver_soelv_m_dabfm.htm Har hatt veldig mye NAD før i tiden, og er litt lei av den noe mørke klangen.. Forøvrig; er det slutt på Carlsson nå da?
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-08-21 19:58

Tjena! Ingen som har en bild på Larsen 6 i cherry? Undrar lite med tanke på hur mycket de kan komma att mörkna med åren? De ser ju ljusa ut på hemsidan men jag antar att de mörknar en hel del så småningom..

Och AVR7000, hur mycket har dina Larsen 6 i lönn mörknat sen du införskaffade dem?

Måste erkänna att jag e sugen....... :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-21 20:04

Distorsion har bilder i sin presentationstråd på L6 i cherry.

Hur mycket de mörknar är svårt att sia om eftersom de ju är relativt nya fortfarande.

Personligen tycker jag att de i cherry är mycket snygga. Skulle faktiskt kunna tänka mig ett par sådana istf mina vita om jag inte hade en snygg bänk i ek numera som är anpassad för dom (L6). 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-21 20:10

ArneL: Jag vet att John försöker fokusera på fler butiker i både Norge och Danmark.

Recension på L6 lär du få vänta på ett tag till. L4 är först ut.

Hur det går med Carlsson är jag inte bäst skickad att säga men det är väl bara att vänta och se.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-21 20:33

Vänta-biten är avbockad i dagordningen, nu nästa punkt. 8) :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2008-08-21 21:07

Jag funderade också på.. "Hvilket rimelig (altså billigt) lite hifi-anlegg kan drive disse da?" ........3D kvalitet, altså holografisk prestanda er mycket viktig for illusjonen av kjøtt, blod, och musikens anda gestalt der i mørkret bland CD skivor, ångest och gledja, kjærlek och likgildighet........ :oops: :lol: :roll:
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-21 21:35

ArneL skrev:Jag funderade också på.. "Hvilket rimelig (altså billigt) lite hifi-anlegg kan drive disse da?" ........3D kvalitet, altså holografisk prestanda er mycket viktig for illusjonen av kjøtt, blod, och musikens anda gestalt der i mørkret bland CD skivor, ångest och gledja, kjærlek och likgildighet........ :oops: :lol: :roll:

Källan, högtalarna och akustiken är det som har lättast att fördärva 3D-upplevelsen. Förstärkare har inte lika svårt för sig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-08-21 22:59

Tack naqref för infon, och hur e det med priset,, vad kostar det att få dem lackade i vitt??

MvH /

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-22 08:23

12kkr är grundpriset och sedan har jag för mig att det kostar 800kr extra för att få dom i svart eller vitt.

En liten sak dock och det är att leverantören av element har höjt priserna lite mer än konsumentprisindex så en prishöjninng är att vänta i höst. Gäller både L4 och L6 men jag misstänker att det kommer mer info om det senare.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-08-22 08:37

Naqref™ skrev:12kkr är grundpriset och sedan har jag för mig att det kostar 800kr extra för att få dom i svart eller vitt.

Är det så att de vita och svarta är lackerade utanpå körsbärsfanéret (eller lönn) och att det är det som motiverar det högre priset på lackerat?

MVH

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-22 10:09

Stranne skrev:
Naqref™ skrev:12kkr är grundpriset och sedan har jag för mig att det kostar 800kr extra för att få dom i svart eller vitt.

Är det så att de vita och svarta är lackerade utanpå körsbärsfanéret (eller lönn) och att det är det som motiverar det högre priset på lackerat?

MVH

Yes så var det på den serien som gjorts hittills. Om John beställer mdf-rena lådbitar till den kommande serien vet jag ej.

/Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-22 10:32

Cool.. då är faktiskt pristillägget lågt!

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-08-22 13:28

Finns det några idéer om en s.k Larsen 5, alltså en modell som placeras mellan L4 och L6? T.ex en variant av L4 med en del lösningar ärvda från L6?

Prisidé runt 9000 kronor och tänkt för de som vill ha en något mer "påkostad" modell än L4 men inte är så sugna att gå upp ända till L6.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-22 15:47

Nej inte i nuläget. Då finns det andra prioriterade modeller. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-22 13:37

Nu har jag varit och lyssnat på Larsen 6!

Mina intryck är som följer... de är väldigt lika eller identiskt lika svåra att få rätt på ljudbilden i höjdled... dvs det gäller att få dem på rätt avstånd från lyssningsposition och bli sittande där. Hade kanske förväntat mig att höjden på högtalarna skulle bättra på detta jmft Carlsson OA-5x och det hade det kanske varit vid sida-vid-sida jämförelse.

Nåväl, det var egentligen en sidonot... jag blev förvånad på hur småttiga de är (eller ser ut) och det gör det ännu roligare med en så fast och DJUP basåtergivning. Mycket trevligt. Hade inte med mina testplattor och det användes bl.a. CDspelare med rör i, så jag kan/vågar inte uttala mig exakt om återgivningen högre upp - förrutom att jag inte hittade några direkta fel.

Jämför man den setupen i butik, med dess placering, rum, elektronik med piP och min elektronik, så säger jag att piP låter mer avslappnat naturlig, men skillnaden är ganska liten.

Slutsats: ett par högtalare som jag utan tvekan kan rekommendera någon... och som jag kanske skulle kunnat tänka mig ifall jag inte känt till Ino. Frågan är dock om jag skulle välja dem över OA-52.x ? Svar: vet ej (ännu).

Naqref: strålande jobb!

En sak till: skarven till överliggaren stör mig... ganska mycket. Går det inte att göra snyggare?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-24 18:49

Idag beställde jag ett par Larsen 6. Beräknad hemleverans under andra halvan av november.

Det ska bli mycket spännande att få hem dem och koppla upp Larsen Surround (med L4 bak).

Jag skulle dock behöva be Larsen 6-ägarna om en tjänst:

*Mät höjden från högtalarens undersida till högtalarterminalens nederkant.

*Mät själva terminalens höjd.

Då jag inte får in högtalarna helt mot väggen kör jag med egentillverkade basstöd för att hjälpa dem och jag har tänkt tillverka nya sådana stöd. Då terminalen hos Larsen 6 är annorlunda än L4 skulle jag behöva veta hur högt den sitter samt dess höjd för att kunna såga till ett terminaluttag på basstödet.

Jag är mycket tacksam för dessa mått.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-10-25 11:01

AVR4000 skrev:1. Idag beställde jag ett par Larsen 6. Beräknad hemleverans under andra halvan av november.

Det ska bli mycket spännande att få hem dem och koppla upp Larsen Surround (med L4 bak).

Jag skulle dock behöva be Larsen 6-ägarna om en tjänst:

2. *Mät höjden från högtalarens undersida till högtalarterminalens nederkant.

3. *Mät själva terminalens höjd.

1. Grattis!

2. Nu har jag inte mina tillgängliga här men det torde vara samma som höjden från golvet upp till kanten på dina L4 minus ca 15mm.

3. 123mm

Nattlorden:
Tnx! :D

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-25 22:23

Jag tackar Naqref för ett bra svar.

Det ska bli mycket trevligt att koppla upp Larsen Surround-systemet och börja köra film och musik med hög ljudkvalitet runt om och god spridning.

Vore trevligt om någon redan kör något liknande arrangemang, t.ex Carlsson OA-51.x fram och OA-58 bak eller dylikt. Jag tänker då på ett omdöme om hur ni upplever surroundverkan för film.

Jag har det intrycket att Larsen 4 bak kommer att lösa mitt "problem" med bakkanalernas placering enligt Dolby Labs respektive DTS. Vill minnas att Dolby Digital är tänkt att ha surroundhögtalaren vinklad 90 grader medan det inte krävs för DTS. Larsen 4 bak kommer att möta det "på halva vägen".

Mina gamla Luxor 14040411 som varit surround sedan Larsen 4 anlände går i pension. De får väl någon användning med tiden.

Systemet blir enligt planering då Larsen 6 front L/R och MF X-T100 driver. Larsen 4 surround L/R med Sony STR-VA333ES och så ett par befintliga Luxor 13040411 som "surround back". De har redan den funktionen.

Subwoofer har jag ej och ser inget behov heller, Larsens basförmåga är för min del perfekt för mitt behov. Däremot måste jag ställa några sista frågor:

*Hur karaktäriserar ni skillnaden mellan L4 och L6? Vad kan jag s.a.s vänta mig? Hur är basåtergivningen i jämförelse?

Jag har fått intrycket att Larsen 6 låter som 4 men "renare och klarare" vilket gör att klangmatchningen blir perfekt.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati