Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-19 21:53

.flac är ren förlustfri packning av .wav, inga hyss med innehållet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-08-19 22:05

Subjektivisten: det är ganska lätt att känna igen en sektliknande gemenskap på dess retorik. Det är kanske inte så att man ansöker om medlemskap och viftar med officiella sektflaggor :)

Det är INTE fel på systemet, det är DIG det är fel på, DU förstår inte, DU måste anpassa dig. Den typen av enligt mig ganska tråkig retorik, plus en allmän oförmåga/ovilja att lyssna på avvikande åsikter.

Men låt oss inte snöa in på huruvida jag använde ett ord som inte var helt adekvat.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-19 22:08

Nja, kanske men är alla som äger Linn sektmedlemer, trots dom inte håller på så?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-19 22:13

Själv innehar jag en LP12a o identifierar mig därmed med sekten. :wink:

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-08-19 22:21

Subjektivisten: du vet att man inte behöver dra alla över en kam, den personen jag träffade på uppvisade många tecken på att vara hjärntvättad och det mesta som kom ur denne persons mun var propaganda.

Det gäller självklart inte med automatik andra människor, oavsett hur många Linnprylar de äger/har ägt/kommer äga/råkar gilla mm. Förstod du det eller tänker du dra ytterligare någon annan snäv tolkning av texten?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-08-19 23:45

demo9 skrev:Det som de beskrev positivt med DS ljudet var att det var mer ordning, man hör tydligare huvudinstrumenten i musiken på bekostnad (enligt mig) att stökigare diskantljud (hi-hats samt cymbaler) undertrycks.

Har detta något med algoritmen i FLAC-komprimeringen att göra, är inte den "gigantiska" tune-dem skillnaden bara en konsekvens av en generell komprimering?

Vilken butik var det?

Att stökigare ljud undertrycks med DS är min erfarenhet med. Det låter lugnare med DS.
Personligen tycker jag DS låter mer analogt (eller mer riktigt) jämfört med CDspelares lite hårdare/fräckare ljud.
Dock hör man mer med DS, men detaljerna återges renare.
Akurate DS låter fräckare samt med "på" än Klimax DS, hörde du den?
Dock är Klimax DS ärligare (o bättre)

flac är ingen komprimering som tar bort info a la mp3, det är en oförstörande komprimering så det borde inte påverka.
Tyckte du det var en "gigantisk" tune-dem skillnad?
Vilka apparater jämförde du med...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-19 23:51

Du har missat tråden "Hifilexikon" eller ? :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-20 00:30

demo9 skrev:Subjektivisten: det är ganska lätt att känna igen en sektliknande gemenskap på dess retorik. Det är kanske inte så att man ansöker om medlemskap och viftar med officiella sektflaggor :)

Det är INTE fel på systemet, det är DIG det är fel på, DU förstår inte, DU måste anpassa dig. Den typen av enligt mig ganska tråkig retorik, plus en allmän oförmåga/ovilja att lyssna på avvikande åsikter.

Men låt oss inte snöa in på huruvida jag använde ett ord som inte var helt adekvat.

Hmm. Det där låter bekant...Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-20 00:43

Flaggar för "mobbar-varning" !

För nu så ska vi välan va snälla eller ? :wink:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-20 01:02

Sekt kanske är något "Linn-bögarna" dricker när de i badkaret summerar dagens händelser och njuter av Klimax ?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-20 09:40

sportbilsentusiasten skrev:Att stökigare ljud undertrycks med DS är min erfarenhet med. Det låter lugnare med DS.
Personligen tycker jag DS låter mer analogt (eller mer riktigt) jämfört med CDspelares lite hårdare/fräckare ljud.

Nån som kan avkoda detta krypterade meddelande?

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-08-20 09:42

MP skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Att stökigare ljud undertrycks med DS är min erfarenhet med. Det låter lugnare med DS.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-08-20 10:50

Är "line prediction" algoritmen som förutsäger vågformen i FLAC-formatet helt felfri? absolut felfri menar jag då.

Sportbilsentusiasten: menar du precis som på Tonläget att "bättre" är mer likt Klimax DS? dvs Klimax DS är bäst (just nu).

Jag tycker föresten att realistiskt ljud är bättre än ett ordnat ljud, önskar man det skall man nog lyssna på mp3 i 320 kbps, DET är välordnat, spelar faktiskt musik bättre än Klimax DS :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-08-20 13:34

demo9 skrev:Är "line prediction" algoritmen som förutsäger vågformen i FLAC-formatet helt felfri? absolut felfri menar jag då.

Prova. Skapa en wav-fil, komprimera till flac, packa upp igen, kör diff eller md5sum. :)
Om någonting skiljer blir det en intressant bugticket...

Line prediction?

FAQ

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-08-20 14:55

Ursäkta :oops:

jag menade ju förstås "linear prediction" som används i FLAC-kodningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_prediction

Jag ska nog ta och prova lite med det här, kan ju jämföra mp3 på 320 kbps, flac, wav mm.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-08-20 15:27

Gör det, och isf hur? Jag har inte lyckats hitta någon referens bland någon dokumentation jag har sett för flac... Flac gissar inte något, någon gång. All data finns alltid tillgänglig, men den tar lite mindre plats (ca50%).
Detta görs genom att slå samman all information som är identisk i de olika kanalerna, komprimera allt med en bitreducerande algoritm, köra en diff mellan den bitreducerade datan och orginalfilen, komprimera diffen och sedan baka samman allt på ett sätt som gör det så billigt och smidigt som möjligt att packa upp det hela igen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-20 15:36

MP skrev:

Det är väl bara att läsa innantill?

Vad är det du inte förstår?

/ B

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-20 16:07

Bill50x skrev:
MP skrev:

/ B

Rappakaljan som jag citerade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-20 16:32

MP skrev:
Bill50x skrev:
MP skrev:

/ B

Eftersom Sportbilsentusiasten uttrycker att det är enligt hans erfarenheter så går det inte att diskutera om han har rätt eller inte. Man kan bara tycka annorlunda om man vill. Att du MP tycker det är rappakalja visar brist på endera läsförståelse eller respekt. Kanske både och?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-08-20 16:39

Harryup skrev:
MP skrev:
Bill50x skrev:
MP skrev:

/ B

Eftersom Sportbilsentusiasten uttrycker att det är enligt hans erfarenheter så går det inte att diskutera om han har rätt eller inte. Man kan bara tycka annorlunda om man vill. Att du MP tycker det är rappakalja visar brist på endera läsförståelse eller respekt. Kanske både och?

mvh/Harry

Då kanske du med din överlägsna läsförståelseförmåga kan förklara för mig vad följande betyder:

"stökigare ljud "
"hårdare/fräckare ljud"
"med "på""
"ärligare"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-20 16:51

MP - om du hela tiden måste var off-topic, kan du väl låta bli att sprida negativa vibbar?

Subjektivisten har nyligen startat en tråd om hifitermer, något säger mig att där är högt i tak :)

Det är där du skall ställa dina frågor om termerna.

Vad tycker du har hänt med Linn?

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-08-20 17:01

OK, här kommer ytterligare några slumpmässigt utvalda recensioner (tre oberoende tidningar, alla från 2008). Gissa vilket hifimärke det avser:

"The future of high-end audio...How can xxxx offer this groundbreaking product at such an attractive price?" - TONE

"Verdict: Spitzenklasse. Value for Money: Outstanding." - STEREOPLAY

"Never before has a digital medium sounded so natural, it’s the pinnacle of audiophile digital technology..." - HOMEVISION

La in några x för att göra det lite svårare. Förresten, tänker man efter vad som står så det kanske inte är så svårt. :wink:

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-08-20 18:10

Jag gissar på Sony.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-08-20 18:19

ino
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2008-08-20 18:28

demo9 skrev:Jag tycker föresten att realistiskt ljud är bättre än ett ordnat ljud, önskar man det skall man nog lyssna på mp3 i 320 kbps, DET är välordnat, spelar faktiskt musik bättre än Klimax DS :)

Att jämföra ett filformat (mp3 320 kbps) med en hårdvara (Klimax DS) låter knepigt - hur har du gått tillväga vid jämförelsen som har lett dig fram till detta resultat? Risk för att jag missförtstår något såklart men nyfiken blir jag! :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-20 18:31

Laila skrev:Flaggar för "mobbar-varning" !

det där skall du inte vara så säker på, eftersom faktiskt.se implicit tar avstånd från fikastämning tolkar jag det som att man mer orienterar sig mot hotfull spritstämning :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-20 19:13

Britt-Gunnar skrev:
Laila skrev:Flaggar för "mobbar-varning" !

det där skall du inte vara så säker på, eftersom faktiskt.se implicit tar avstånd från fikastämning tolkar jag det som att man mer orienterar sig mot hotfull spritstämning :wink:

Tja, varför inte förena de tu med en kaffekask(stämning) ? :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-20 19:40

Tja, varför inte förena de tu med en kaffekask(stämning) ?

Nej, här dricks sekt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-20 19:58

MP skrev:
Harryup skrev:
MP skrev:
Bill50x skrev:
MP skrev:

/ B

mvh/Harry

Då kanske du med din överlägsna läsförståelseförmåga kan förklara för mig vad följande betyder:

"stökigare ljud "
"hårdare/fräckare ljud"
"med "på""
"ärligare"

Hur skall jag kunna förklara för dig vad dessa betyder för Sportbilsentusiasten? Du måste ju fråga honom eftersom han uttrycker sina egna erfarenheter. Men man måste få uppleva vad man vill, och uttrycka sina egna erfarenheter. Om han säger att så här är det så kan du få gå lös på honom med vilken fontstorlek du vill eftersom han måste kunna bevisa att det är så alla kommer uppfatta det. Vilket förstås är omöjligt.
Men innan dess har han inte gjort något fel.

mvh/Harry

mvh/Harry

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-08-20 22:57

Mats: läs igen, det är inget test, det är en sanning, rätta in dig eller bli utstött från min "sekt", snyggt namn du har föresten :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi