Egentillverkade skumkanter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Egentillverkade skumkanter?

Inläggav phloam » 2008-08-20 21:34

Om man tänker sig att det inte går att få tag på kanter till ett unikt/svårersättligt element (det var tanken på fyrkantiga platta element som väckte frågan) - hur skulle ni gå tillväga för att antingen reparera eller rentav göra nya "himmaluade" skumkanter?

Har någon försökt? (Har sett element på blocket "lagade" med silvertejp, not nice...!) :D

Vore det möjligt, och om inte, varför?

Spåna helt fritt och fantasifullt kring detta och försök låta bli en massa "de gaur ente"-kommentarer :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-20 21:50

Jag skulle nog mäta upp ytterkanten och leta upp en kanst som har samma omkrets. Sedan kan man försiktigt "klippa upp" kanten i ytterkant innan man limmar.

/Jocke

-Martin-

Re: Egentillverkade skumkanter?

Inläggav -Martin- » 2008-08-20 21:53

phloam skrev:Om man tänker sig att det inte går att få tag på kanter till ett unikt/svårersättligt element (det var tanken på fyrkantiga platta element som väckte frågan) - hur skulle ni gå tillväga för att antingen reparera eller rentav göra nya "himmaluade" skumkanter?

Har någon försökt? (Har sett element på blocket "lagade" med silvertejp, not nice...!) :D

Vore det möjligt, och om inte, varför?

Spåna helt fritt och fantasifullt kring detta och försök låta bli en massa "de gaur ente"-kommentarer :)

Viken dialekt är "de gaur ente"? Gotländska? :)
Förövrigt, jag tror att det går. Gäller bara att hitta en gummiupphängning (OBS gummi) som passar. Kolla med Hifikit. Man kanske får "sära lite med niven" också. Sedan är det bara att mäta om elementen för nya TS-parametrar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Egentillverkade skumkanter?

Inläggav phloam » 2008-08-20 23:24

-Martin- skrev:Viken dialekt är "de gaur ente"? Gotländska? :)
Förövrigt, jag tror att det går. Gäller bara att hitta en gummiupphängning (OBS gummi) som passar. Kolla med Hifikit. Man kanske får "sära lite med niven" också. Sedan är det bara att mäta om elementen för nya TS-parametrar.

Heh, det är äkta blekingska, ett uttryck som representerar dekis-andan i länet då industrier lades ner och den landsändan var lite bortglömd typ... fast det var innan Kustpilen och IT-boomen och Europolitan osv :)

"Himmaluat" är dock skånska. Jag pratar inga av dessa dialekter :D

Iaf:

Ok, du menar att man liksom moddar en befintlig gummikant...?? Intressant tanke!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-20 23:26

Förresten, berätta gärna hur ni skulle göra om ni vore tvungna att göra en helt ny egen skum/gummikant...! Skulle tunn skumplast gå att forma? (värme?)

Tänk udda element som avlånga Kef, frykantiga... inget som passar, vad göra?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-20 23:32

Vad jag förstår (och av egen erfarenhet) är att skumkanter ska man akta sig för. De håller 10 år sedan är de slut. Ännu kortare om H-talarna står i solen osv.

Densen

Inläggav Densen » 2008-08-21 17:15

Om kanterna eller delar av dessa finns kvar på elementet, spruckna e.dyl. Går det inte då att reparera dessa med ett tunnt lager silikongummi kanske. Eller tunna laglappar till cykelslang, gärna långa sådana, så att det slipper se ut som ett lapptäcke. Bara några tankar.
Fixade mina kantspruckna Philips element till OA4 mkII med "klibbfri" Vulklösning.
8O

Ändrade ordet cykeldäck till cykelslang. :x
Senast redigerad av Densen 2008-08-21 20:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-21 18:42

Det finns en liten artikel i AudioXpress Dec/2003: Making Your Own Rubber Surrounds av Angel Luis Rivera.

Här har artikelförfattaren först gjort en form genom att fräsa ett lagom bra spår i en träskiva (lönn eller ek). Spåret smörjes t ex med bilvax. Sedan har Silikon, silikongummi, DAP Alex Plus (c) eller flytande latexgummi penslats i spåret i tunna lager som fått torka en dag mellan strykningarna. Ungefär sådär.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-21 19:47

cyckeldäck'sgummi? mjukt och spänstigt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-21 19:57

Är det verkligen skumkant och inte gummikant? Om det är gummikant så kan man strectha lite vulktejp och limma dit på baksidan med vulklösning.

Mvh

Filip

Dustman

Inläggav Dustman » 2008-08-21 20:30

phloam skrev:Förresten, berätta gärna hur ni skulle göra om ni vore tvungna att göra en helt ny egen skum/gummikant...! Skulle tunn skumplast gå att forma? (värme?)

Tänk udda element som avlånga Kef, frykantiga... inget som passar, vad göra?

Skumplast typ liggunderlag kan man forma till kanter. Då behöver du göra en form i stål (över + underhalva). Lite mycket jobb om du inte har tillgång till en styrd fräs. Sen är det bara att värma upp formen till lämplig temperatur. Placera materialet emellan och pressa ihop. Man bör smörja formen med nåt värmetålig smörjmedel annars bränner det lätt fast. Bra ventilation är också att tänka på.
/ Micke

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-22 10:57

Tack till alla, trodde denna tråd skulle sjunka som en sten men är istället glad att inte vara helt ensam om att tänka i dessa banor :D

SB; Intressant det där med flytande latxegummi osv...! (kände inte till)

Densen; cykelslang/vulk kan bli nåt :) Bra tanke där med att lappa/laga...!

Mitt egna lilla bidrag får bli att på Panduro Hobby finns t.ex. "dekorgummi" eller vad det hette; tunt (nån mm) skumgummiartat ark, tätt/slät yta. Kan tänka mig att det vore lätt att forma och använda som det är.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-27 23:11

Hmmm pga annan tråd så började jag fundera på hur stora konrörelserna egentligen är för ett (litet) baselement, i förhållande till hur högt man spelar?

Säg en högtalare som klarar en lägsta frekvens på 40hz (spelar kanske ingen roll :D ) och att man spelar svagt, med någon enstaka/några få watt - hur många mm rör det sig i praktiken?

Eller - hur kritisk är kantens form, flexibilitet osv för ljudet - om man spelar på låg volym enbart?

Kan elementet i övrigt skadas om man spelar för högt med en kant som inte är tillräckligt mjuk, eller påverkas bara ljudet?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-08-28 07:24

Såg en u-tube snutt där mythbusters tillverkade en bashögtalare.
Ok, kanske inget att rekomendera.
Men själva principen att spraya gummi, lager efter lager tills man fått önskad tjocklek borde fungera.
Dock måste man ju ha en mall till att börja med.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-28 15:25

Det där med spraybart eller flytande gummi måste jag kolla upp - kanske att man kan använda en gammal skumkant som mall/form, eller möjligen applicera direkt för att laga sprickor o.dyl? Fast då kanske originalet smälter ner totalt :)

(Alltså bara som nödlösning är det ju tänkt!)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-29 15:17

Var i en butik(Kjell) och köpte lite lim så såg jag en produkt som hette LiquidSole(Casco). Det kan nog funka, det var flytande gummi för att bygga upp klackar på skor och laga tält med mera.

Har dock lite svårt att rekommendera Casco när jag sitter och "#€%€&&/ över deras andra skitprodukter... mög.

MVh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-29 17:37

Verkar som ni har börjat dra skum- och gummikanter över en kam... Är väldigt stor skillnad på vad som kan göras med dessa. Skummet tål nästan inga lösningsmedel till skillnad från gummi. LiquidSole smälter väl bort skumgummit?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-08-29 23:14

Det går inte att lägga ett lager gummi på skummgummikanten eftersom skummgummit som ligger mellan gummimassan och konen kommer att släppa. Så det är bara att skrapa rent och lägga på en ny kant. Kolla också dammskyddet efter som skummgummit av värmen kan ha släppt och lagt sig som en seg massa mellan spolen och centrum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-30 14:27

Fortsatta bra tips, tackar! Man får vara försiktigt; jag lurade mig själv på att kanterna på JWP'arna var gummi när de i själva verket var skum - väldigt finporigt och med slät yta så att det såg ut som gummi, men föll sönder och då syntes/kändes det.

Blir ett helsike att ta bort gammalt gummismet från chassikanten - lämpligt lösningsmedel..? Eller bara borsta?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-08-30 15:21

phloam skrev:Fortsatta bra tips, tackar! Man får vara försiktigt; jag lurade mig själv på att kanterna på JWP'arna var gummi när de i själva verket var skum - väldigt finporigt och med slät yta så att det såg ut som gummi, men föll sönder och då syntes/kändes det.

Blir ett helsike att ta bort gammalt gummismet från chassikanten - lämpligt lösningsmedel..? Eller bara borsta?

Jag har använt mig av färgskrapa i kombination med kemiskt ren aceton. Häll på, skrapa, häll på skrapa x 100. Lycka till :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-12 13:44

Hur går det?

Antar att det INTE är ett par sådana här du meckar med :-O

http://www.thevintageknob.org/PIONEER/SF1/SF1.html

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-12 14:25

Fjonkalicious skrev:Hur går det?

Antar att det INTE är ett par sådana här du meckar med :-O

http://www.thevintageknob.org/PIONEER/SF1/SF1.html

whoa! :D De där har jag aldrig sett förut, intressant! Nej, det som fick mig att tänka i dessa banor är de fyrkantiga AFD-elementen i Panasonic-bergsprängaren (eller flyttbara stereon snarare) som ju lär ge upp förr eller senare. Än så länge ok, men bäst att vara förberedd :)

Sen ska jag nog testa att beställa runda kanter från ebay (se Snell-tråden). Är inne i en skum-fas tror jag. En skum fas?(förlåt!!) :)

Återgå till DIY-forum