Moderator: Redaktörer
Diskotant skrev:
Är det överhuvudtaget lönt att lägga tid och pengar på ljudkedjan? Med andra ord: är det någon vits att sträva efter verkliga millimetrar när hjärnan skapar sina egna fantasikilometrar?
Diskotant skrev:Sitter och funderar över förhållandet mellan verkliga och inbillade hörupplevelser.
Diskotant skrev:Hur stora är de verkliga hörbara skillnaderna mellan bra ljudelektronikkomponenter jämfört med upplevda/inbillade skillnader?
Diskotant skrev:Är det överhuvudtaget lönt att lägga tid och pengar på ljudkedjan? Med andra ord: är det någon vits att sträva efter verkliga millimetrar när hjärnan skapar sina egna fantasikilometrar?
Diskotant skrev:Är det överhuvudtaget lönt att provlyssna på prylar annat än i form av blindtest? Hur tusan skall man kunna veta i vad mån upplevelsen är direkt relaterad till något verkligt och i vad mån det upplevda är påverkat av sinnesstämning och inbillning?
Diskotant skrev:Forumvärlden är ju full av berättelser om makalösa upplevelser av övernaturlig karaktär i samband med objektivt sett meningslösa förändringar (strömkablar, CD-pennor, take your pick...). I de flesta fall tror jag att dessa berättelser är absolut ärliga och sanna, dvs. berättaren har verkligen haft upplevelsen ifråga och är övertygad om att den är verklig (baserad på en faktiskt fysiskt existerande skillnad).
phloam skrev:Det är kanske därför placebotweaks funkar så bra - inte för att de direkt ger bättre ljud, men för att det bidrar till att skapa den, för individen, "perfekta anläggningen". Sen gör denna effekt att upplevelsen blir så mycket bättre att man övertygar sig själv om att det måste låta bättre (fastän det egentligen är användaren som blir "tweakad")
Diskotant skrev:Hur stora är de verkliga hörbara skillnaderna mellan bra ljudelektronikkomponenter jämfört med upplevda/inbillade skillnader?
Diskotant skrev:Är det överhuvudtaget lönt att lägga tid och pengar på ljudkedjan? Med andra ord: är det någon vits att sträva efter verkliga millimetrar när hjärnan skapar sina egna fantasikilometrar?
Diskotant skrev:Är det överhuvudtaget lönt att provlyssna på prylar annat än i form av blindtest? Hur tusan skall man kunna veta i vad mån upplevelsen är direkt relaterad till något verkligt och i vad mån det upplevda är påverkat av sinnesstämning och inbillning?
Diskotant skrev:Finns det något hopp för den prylgalne eller är allt bara meningslöst? Är allt hopp om ljudnirvana förlorat i ett träsk av egna tankespöken och söndermastrad musik?
Callisto skrev:Den som inte upplever stora skillnader har inte heller lyssnat på ett riktigt bra system.
Callisto skrev:Den som inte upplever stora skillnader har inte heller lyssnat på ett riktigt bra system.
Däremot tror jag inte det är så stor skillnad mellan RIKTIGT bra system.
subjektivisten skrev:phloam skrev:Det är kanske därför placebotweaks funkar så bra - inte för att de direkt ger bättre ljud, men för att det bidrar till att skapa den, för individen, "perfekta anläggningen". Sen gör denna effekt att upplevelsen blir så mycket bättre att man övertygar sig själv om att det måste låta bättre (fastän det egentligen är användaren som blir "tweakad")
Nej, håller inte med. Om man tittar på dom som, antagligen, är lättast påverkad så är det samma personer som ständigt letar nya tweaks eller apparater för att få denna "förbättring". Så jag ser inget positivt med det alls.
soundbrigade skrev:Jag blir så konfunderad att många upplever så enormt stor skillnad när kablar, rattar, möbler och annan kringutrustning byts.
En säkring i guld ger djupare bas, eller tajtare mellanregister eller får Lotta Engberg att låta som Lotta Engberg. Då dyker ju frågan upp, hur stor skillnad skullde det då inte göra att göra STORA ingrepp i anläggningen?
i skrev:För mig - de sista åren - har inspelningarnas kvalitet påverkat 100 gånger mer än rum och högtalare som i sin tur påverkat 100 gånger mer än elektronik och kablar.
sportbilsentusiasten skrev:i skrev:För mig - de sista åren - har inspelningarnas kvalitet påverkat 100 gånger mer än rum och högtalare som i sin tur påverkat 100 gånger mer än elektronik och kablar.
Fast man kan ju inte påverka en befintlig inspelning...så man får göra vad man kan för att få ut det som finns på den.
Faktiska hörbara skillnader mellan bra och felfritt fungerande ljudelektronikkomponenter är väldans små, kanske näst intill obefintliga, medan inbillade skillnader kan vara betydligt större.
Hur många kan skilja dem åt om testerna a och b görs med längre tidsintervall (några timmar/dagar) mellan lyssningarna?
Om vi tar t ex "Pelle" så hör han inte någon skillnad på CD spelare i vanliga A/B tester. Han har svårt att skilja åt slutsteg sålänge dom inte klipper eller har rör eller dyl.
Man kan anta att han inte inbillar sig så lätt.
Vi tar sen "Olle" som hör enorma skillnader mellan CD spelare, slutsteg, olika underlag dom står på, stenar på spelare, etc.
Man kan alltså anta han inbillar sig massa saker väldigt lätt.
Men ska man säga nåt säkert, då får man ordna med blind lyssning.
Goldfinger skrev:Hur många kan skilja dem åt om testerna a och b görs med längre tidsintervall (några timmar/dagar) mellan lyssningarna?
Det här tycker jag är irrelevant när förmågan att minnas har allt för stor inverkan.
Goldfinger skrev:Svante skrev:Men ska man säga nåt säkert, då får man ordna med blind lyssning.
Har lyssnat både blint och öppet och märker inga större skillnader, kablar jag hört skillnad på öppet har jag även detekterat blint.
Laila skrev:O ulvarna kastar sig genast över betet, popcorn time ?
Ok, det är möjligt att det är så. Får man försiktigt fråga vad det har varit för sorts kablar och hur blindtesterna gick till?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster