lyssnar ni på vilka jävla idioter som helst?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 12:09

Jocke skrev:Tror du har en riktigt bra dag idag IÖ! :wink:

/J

Det har jag ju nästan alltid! :)

Just idag håller jag på att lägga tak. Bekämpar den ondska som genereras av mögel och vatten. Men jag gör det med positiva insatser (in med det goda!).

Svante skrev:
IngOehman skrev:Man kan väl göra det man tycker är rätt.

Jag tycker inte det är rätt att gynna den eller det man uppfattar som dåligt.
Jag tycker det är nästan ännu värre att straffa eller på annat sätt bete sig
illa mot den som gör något man tycker är fel.

Varför legitimera ondska genom att själv syssla med det?

Hehe, vilket politiskt svar...

Det finns inget politiskt i det överhuvudtaget.

Jag vill bara inte skriva dig på näsan vad DU skall göra och tycka. Söker du enkla svar och tumregler får du vända dig till någon annan. Av mig får du inga.

Det jag skrev var det den absoulta motsatsen till ett politiskt svar - ett helt odogmatiskt svar där jag lämnar ansvar och makt till dig att agera efter vad du tycker är gott, eller ondt om du föredrar det onda.

Svante skrev:Jag tolkar :D det som att du inte lyssnar på sån musik.

Gör inte det. Tolka inte. Lämna det öppet om du inte tycker det framgår av det jag skrev.

Svante skrev:...vill också försiktigt invända mot ondskebegreppet. Det är ett ondskans verktyg. :D

Vad du ond där alltså menar du?

Om du undrar vad just jag menar så kan du fråga. Men jag kan förstås svara på den fråga du inte ställde också:

Ondska är något som gör ont. Ondska kan finnas på många nivåer. Den lägsta är "onda händelser utan onda avsikter" och den högsta är "filmpsykopatens planerade ondska utan annan avsikt än just mottagarens lidande".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-11 16:15

Nej, bryr mig inte ett enda dugg om artisten/gruppen är dumma i huvudet, moderater, våldsverkare eller vad som helst. Jag lyssnar på musiken och skiter fullständigt om dom dödat och käkat upp deras egna mormor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-08-11 21:07

IngOehman skrev:Ondska är något som gör ont. Ondska kan finnas på många nivåer. Den
lägsta är "onda händelser utan onda avsikter" och den högsta är
"filmpsykopatens planerade ondska utan annan avsikt än just
mottagarens lidande".

Eftersom fler än jag kan vara intresserade av vilka andra nivåer man kan
föreslå, så sökte jag upp ett gammalt inlägg jag mindes som presenterade
fler nivåer än dem ovan.
IngOehman skrev:- - - - -

PS. Definitionen på en filmpsykopat är en person som nått den högsta
ondskenivån - personens samvetslösa glädje är att göra någon illa som
inte förtjänat det.

Det är värre än:
1. Olyckshändelser (kan göra ont)
2. Dumhet (fattar inte att man gör andra illa)
3. Frustration (reagerar på egen olycka genom att göra andra illa)
4. Missunnsamhet (gör andra illa för att man misstolkar sina egna drömmar)
5. Hämnd (gör andra illa helt avsiktligt, men under vanföreställningen att
det är rätt för det är ondska man bekämpar)

Sist kommer alltså
6. Psykopati (film-psykopati? Alltså att göra folk illa för att man blir lycklig
av deras lidande)

Man kan uppdela på andra sätt i 4 - 7 nivåer.

Det var sex nivåer. Men var finns den ytterligare distinktion, som ger en
sjunde nivå (låg eller hög)?

(Delar du fortfarande för det mesta bara in i fyra nivåer?)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-11 22:24

CODY skrev:Ingen avstår väl från att köpa och njuta av Big Black's Songs About Fucking, trots omslaget och trots att Albini är omvittnat knäpp.

det är det jag ställer mig frågande till, just detta album är väl inte det värsta jag sätt, insidan är mycket värre, men jag skulle välja personen jag räckte över detta album till
Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-11 23:00

Men det är ju en ljudguru som är andlig ledare bakom bandet, Steve Albini har produserat både Nirvana och Pixies och framför allt har han ju gjort en förtjänstfull insats med sitt Shellac. I ärlighetens namn handlar väll big black och live snacket på tidiga shellac-konserter mest om att chockera och inte att Steve är en jävla idiot. Han han har ju trots allt byggt och konstruerat hela bandets rigg ut över detta är han en kille med humor.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-08-11 23:37

IngOehman skrev:Jag varken lyssnar på eller medelst inköp stödjer artister som är onda / gör mindre eller större delar av världen till en sämre plats än den skulle kunna vara. Detsamma gäller AV-tillverkare, och många andra.

Vh, iö

Precis, men det är ju även att om man handlar med eller producerar i ett land som tex. Kina ha nån sorts koll på hur och var produktionen går till då!? Tycker man att det är okej pengar folk arbetar för? Och har de sjyssta villkor, arbetstimmar, lediga dagar, raster osv. Tänker man förbi sånt så blir man själv en kugge i masineriet som gräver det bottenlösa hålet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-12 00:00

matereo skrev:
IngOehman skrev:Jag varken lyssnar på eller medelst inköp stödjer artister som är onda / gör mindre eller större delar av världen till en sämre plats än den skulle kunna vara. Detsamma gäller AV-tillverkare, och många andra.

Vh, iö

Precis, men det är ju om man tex. handlar med eller producerar i ett land som tex. Kina att ha nån sorts koll på hur och var produktionen går till då!? Tycker man att det är okej pengar folk arbetar för? Och har de sjyssta villkor, arbetstimmar, lediga dagar, raster osv. Tänker man förbi sånt så blir man själv en kugge i masineriet som gräver det bottenlösa hålet.

Drar man den yttersta konsekvensen av detta resonemang så borde man ju inte lyssna på musik överhuvudtaget eftersom den är gjord av människor. :) Jag menar, säg den musik som inte är gjord av självcentrerade posörer som lever på känsloporr och kvasiproblematik för att dra ihop maximalt med pengar så att de kan upprätthålla en så miljöförstörande livsstil som möjligt.

Äsch nu var jag kanske lite väl cynisk... eller så skojar jag bara :)

Edit: Kanske är det tvärtom; att man borde lyssna extra mycket på musik med elaka människor och tvivelaktiga budskap bara för att det är så mycket intressantare än det sedvanliga medhårsstrykande PK-mjäket som vräks ut i massmedia.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-12 02:18

Jag rycker nog att det är rätt ovanligt att elakhet gör någonting mera intressant.
Snarare är elakhet ofta något som är enkelt och okomplicerat, och den blir därför
sällan speciellt intressant.

Det är mycket svårare att göra någon glad (eller på annat rätt positivt berörd)
än att göra någon ledsen (eller på annat sätt negativt berörd).

Därför tycker jag att den förstnämnda utmaningen är mera spännande, och när
prestationen uppnås är det också både mera imponerande och mera givande att
ta del av. Tycker jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-12 02:58

IngOehman skrev:Jag rycker nog att det är rätt ovanligt att elakhet gör någonting mera intressant.
Snarare är elakhet ofta något som är enkelt och okomplicerat, och den blir därför
sällan speciellt intressant.

Det är mycket svårare att göra någon glad (eller på annat rätt positivt berörd)
än att göra någon ledsen (eller på annat sätt negativt berörd).

Kan jag iofs hålla med om, men ändå inte :) Man skulle ju lika gärna kunna påstå att även snällhet är enkelt och okomplicerat. (Det behövs nog konkreta exempel att utgå ifrån i diskussionen.)

Jag tror att människan från början vill väl, men att något händer under resan som förändrar detta. För mig är orsakerna till denna förändring mycket intressant, och det artistiska uttrycket kan ge ledtrådar till detta.

Men tråden handlade egentligen om motsatsen; nånting som låter snällt men är gjort av en elaking. Just det är för mig delvis som jag skrev ovan; ett intressantare fenomen än att en snäll person gör snäll musik.

Ta ex.vis Alien Jourgensen i Ministry; när jag fick höra att denne skulle vara något av en skitstövel och att det gick rykten(!) om att denne skulle ha varit inblandad i en persons död i heroinöverdos, då förändrades mitt intryck. Delvis en vämjelse eller besvikelse, men samtidigt fick det hela ett djup som inte fanns där tidigare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-12 03:01

IngOehman skrev:Ondska är något som gör ont. Ondska kan finnas på många nivåer. Den lägsta är "onda händelser utan onda avsikter" och den högsta är "filmpsykopatens planerade ondska utan annan avsikt än just mottagarens lidande".

Vh, iö

Ah, då har vi olika definitioner på ondska. För mig inbegriper det alltid en avsikt.

Jag tycker dessutom att det är ett farligt ord, som lätt missbrukas för att "stämpla" en person eller företeelse som dålig utan vidare förklaring. Ungefär som "terrorist", "bandit", "lakej", "pöbel" osv. Alla är de onda, men man undviker att förklara hur just genom att bara säga eller underförstå att de representerar ondska.

Jag håller mig hellre till att förklara hur saker och ting gör illa, om de nu gör det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-12 03:41

phloam skrev:Ta ex.vis Alien Jourgensen i Ministry; när jag fick höra att denne skulle vara något av en skitstövel och att det gick rykten(!) om att denne skulle ha varit inblandad i en persons död i heroinöverdos, då förändrades mitt intryck. Delvis en vämjelse eller besvikelse, men samtidigt fick det hela ett djup som inte fanns där tidigare.

Ja, eller så tror man inte på rykte. Det är ju ett tips med tanke på va mycket lögner och skit som skrivs som inte är sanna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-08-12 11:00

subjektivisten,
Lögner är väl i och för sig per definition alledes osanna? ;) Håller förstås
med dig. Att bilda sig en uppfattning om en person/kändis via vad som
florerat i media är väl både dumt och elakt? Men enkelt ...

phloam,
Snällhet är allt annat än enkelt och okomplicerat! Hur kan du säga att man
lika gärna kan påstå något sådant? :?
  Jag får en känsla av att du (ibland) använder ordet snäll när du menar
något annat, exempelvis: politiskt korrekt, ryggradslös, undergiven, dum,
svag eller något annat negativt; alltså sådant användande av ordet som
i modernt språkbruk blivit ganska vanligt. Kan det vara så?

En vuxen snäll människa förutsätts vara en riktig tönt. Barn däremot får
gärna vara snälla.
” (Stefan Einhorn)

Att vara snäll på ett äkta, positivt och gott sätt är verkligen en konst.
(Stefan Einhorn)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-12 11:27

Svante skrev:
Jag håller mig hellre till att förklara hur saker och ting gör illa, om de nu gör det.

Låter som en bra princip. Allt annat påminner om tumregler. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-12 11:59

E skrev:phloam,
Snällhet är allt annat än enkelt och okomplicerat! Hur kan du säga att man
lika gärna kan påstå något sådant? :?
Jag får en känsla av att du (ibland) använder ordet snäll när du menar
något annat, exempelvis: politiskt korrekt, ryggradslös, undergiven, dum,
svag eller något annat negativt; alltså sådant användande av ordet som
i modernt språkbruk blivit ganska vanligt. Kan det vara så?

Nja, min poäng som jag nog inte fick fram riktigt, var att man inte kan så kategoriskt kan säga att det ena är enkelt och det andra svårt. Tittar man tillräckligt noga på båda så dyker mängder av intressanta frågeställningar upp.

Det enda som jag kan tänka mig är förhållandevis "enkelt" eller lätt skulle vara likgiltighet. Fast en likgiltig person kan vara rätt intressant också :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-12 12:08

Svante skrev:
IngOehman skrev:Ondska är något som gör ont. Ondska kan finnas på många nivåer. Den lägsta är "onda händelser utan onda avsikter" och den högsta är "filmpsykopatens planerade ondska utan annan avsikt än just mottagarens lidande".

Vh, iö

Ah, då har vi olika definitioner på ondska. För mig inbegriper det alltid en avsikt.

Det löser många genom att blanda in makterna... ;)

De förbannar högre makter när de drabbas av olyckor eller när andras välmenande dumhet leder till lidande. Själv tycker jag inte det är så viktigt att det finns någon att klandra för ondska, någonsin. Jag tror ju ändå inte på straff, så vad skall man ha någon att klandra till, när ondskan är opersonlig?

De enda fall jag tycker det är intressant att hitta ondskans ansvarige eller ursprung är när det är till hjälp för att göra något åt ondskan. Och då menar jag inte med straff, hämnd eller någon annan sorts repressalier, utan jag pratar bara om åtgärder för att stoppa framtida ondska. Tror den bästa medicinen för det mesta är kunskap, eftersom så mycket ondskan sprungar ur okunskap.

Men det finns fall då något bara behöver "göras godare", t ex när folk slagit huvudet i något utstickande föremål som behöver vadderas lite. Eller när en tidtabell behöver justeras så att byten underlättas. Eller när man behöver se till så att en vägsträcka i brant terräng inte utsätter trafikanter för fallande stenar, eller när trafiksignaler behöver justeras med avseende på programmeringen, så folk slipper sitta och vänta på grönt ljus till ingen nytta...

Att ondska genereras av människor som BARA vill andra ondt tror jag tillhör ovanligheterna. Däremot är det lite vanligare (utan att vara jättevanligt) att människor vill andra ondt för att de tror att det är rätt att straffa - att det finns något gott i att göra den illa som "förtjänat det". :( Det är ofta omedvetna beteeden dessutom och de som sysslar med dem reflekterar inte ens över att de "straffar".

Svante skrev:Jag tycker dessutom att det är ett farligt ord, som lätt missbrukas för att "stämpla" en person eller företeelse som dålig utan vidare förklaring. Ungefär som "terrorist", "bandit", "lakej", "pöbel" osv. Alla är de onda, men man undviker att förklara hur just genom att bara säga eller underförstå att de representerar ondska.

Nu tycker jag du börjar resonera väldigt konstigt och krystat. Varför kan man inte förklara "hur" efter att man konstaterat ondskan? :o

För det är ju det du antyder, att det är ett farligt ord för att det exkluderar fördjupning, ungefär som om glass vore ett farligt ord för att det inte framgår vilken glass man talar om (saffransglass).

Jag har inga problem varken med ordet ondska eller med ordet glass. Tycker det går utmärkt väl att använda dem och hålla ytterligare förtydliganden öppna för de fall där de behövs.

När man bara vill adressera idén att köpa glass (det kanske bara finns en kiosk inom rimlig närhet) så tycker jag att man man vänta med det exakta valet när man står inför köpet. När man bara vill adressera problemet med att företeelser kan få konskevensen att göra ont, tycker jag det räcker med att kalla dem ondska.

Bara folk kan avhålla sig från (ondskan) att tolka in mera eller något annat än vad som sagts, så finns det inga problem i det hela. En person som säger sig vara positiv till att åka till glasskiosken har t ex inte sagt "jag äter vilken glass som helst som ni åker och köper till mig".

Svante skrev:Jag håller mig hellre till att förklara hur saker och ting gör illa, om de nu gör det.

Det kan du inte göra utan att först underförstå (om du nu inte påstår att de gör det) att de gör det. Så vad är skillnaden?

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-08-12 12:59

Såg du min fråga om ondskenivåer, Ingvar?

IngOehman skrev:Men det finns fall då något bara behöver "göras godare", t ex när [...].
[...], eller när trafiksignaler behöver justeras med avseende på
programmeringen, så folk slipper sitta och vänta på grönt ljus till ingen
nytta...

Lustigt att du nämner det. Jag har nämligen funderat på hur vanligt det är
att de som kör mot rött ljus gör fel, respektive att rödljuset gör det.

Finns det undersökningar på detta?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-12 14:08

E skrev:Såg du min fråga om ondskenivåer, Ingvar?

IngOehman skrev:Men det finns fall då något bara behöver "göras godare", t ex när [...].
nytta...

Mvh E*

Jag undrar ju om inte rödljusen är onda! :wink:

/J

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-12 14:23

E skrev:Såg du min fråga om ondskenivåer, Ingvar?

nytta...

Mvh E*

Det går inte att undersöka saken här på jorden. Det finns nämligen ett semantiskt problem här, som är liksom primitivt fastsatt i kulturen:

Man har redan från början definierat både det som rödljusen gör såsom varandes rätt och att den som handlar förnuftigare än rödljusens instruktion, är en person som både gör fel och dessutom behöver straffas (göras illa).

Saken går alltså inte att studera eftersom den faller på att föreliggande (mycket primitiva) definitioner dikterar ett svar.

K-PAX kan man dock undersöka det, eftersom rödljusen (som dock är infraröda) bara är rådgivande där. Och det är för det mesta rödljusen som har fel - ungefär som det är med vår röda gubbe vid övergångsställena (utom på fredag- och lördagskvällar runt svampen, då lamporna ofta är omdömessgillare än drägget som ragglar omkring under dem).

Frågan jag ibland undrar över är:
Anser de som följer rödljusens indikationer, även när det är uppenbart att det inte finns något trafiktekniskt skäl att göra det, att de själva är mindre intelligenta än trafiksignalen? :o
Eller är de bara rädda för att bli straffade av samhället om de håller sitt eget omdöme högre än en förprogrammerad glödlampas?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-12 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-12 15:52

Britt-Gunnar

Ang. Songs About F!#?ing

jag har vinylen. Över bokstöverna UCK i tredje ordet i skivans titel har man satt en klisterlapp med tecknen !#?.

Detta kanske är en generell lösning på det problem vissa upplever, att man sätter klisterlappar för sådant som kan upplevas som stötande eller t o m att man skriver på omslaget att det kan finnas t ex "Stötande", eller "Sexistiska" budskap?

Kanske kan man skriva mer upplysande saker också, såsom: "Skivans tema är inspirerat av den kände satanisten Crowley, varför vissa texter kan verka stötande för människor med kristen värdegrund". (Ex Led Zep)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-08-12 19:16

Man kan nästan föreställa hur kladdiga vissa tangentbord blir av alla dessa knapptryck och smekningar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-12 23:01

Om nu människor(!) med tvivelaktiga motiv, fyllda av hat, bara allmänt otrevliga, elaka, sura, med PMS, ondskefulla, kriminella, förhärdade, de som av olika skäl vill uppröra och skapa känslor som inte enbart är positiva, skulle lyckas skapa någonting viktigt eller intressant - då är det väl ens förbannade plikt att ta del även av detta?

Allt annat vore farlig och fördomsfull, för att inte säga ondskefull, självcensur.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-12 23:19

phloam skrev:Om nu människor(!) med tvivelaktiga motiv, fyllda av hat, bara allmänt otrevliga, elaka, sura, med PMS, ondskefulla, kriminella, förhärdade, de som av olika skäl vill uppröra och skapa känslor som inte enbart är positiva, skulle lyckas skapa någonting viktigt eller intressant - då är det väl ens förbannade plikt att ta del även av detta?

Det kan väl inte vara ens plikt att ta del av något alls? Man kan ju omöjligen ta del av allt och några kriterier måste man ha för att kunna sålla. Jag skulle dra mig för att bidra med pengar till något som jag vet strider alltför mycket mot mina värderingar, även om jag förstår att jag därigenom riskerar att gå miste om något.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-21 21:04

IngOehman skrev:Frågan jag ibland undrar över är:
Anser de som följer rödljusens indikationer, även när det är uppenbart att det inte finns något trafiktekniskt skäl att göra det, att de själva är mindre intelligenta än trafiksignalen? :o
Eller är de bara rädda för att bli straffade av samhället om de håller sitt eget omdöme högre än en förprogrammerad glödlampas?

Hehe :)

Själv gissar jag på att jag är snäppet smartare än den programmerade lampan, är alltså mest rädd för krånglet det kan innebära att köra mot rött.

Det fanns (finns?) en korsning i Visby som var helt sanslös: Lyset var rött trots att det inte fanns någon annan bil i sikte, när det till sist kom en bil på korsande vägen (som hade grönt) slog det om till rött där så den bilen fick stanna och man själv fick grönt.... Dom som har programmerat det måste nästan ha gjort det med flit, borde vara svårt att konstruera något så dumt annars. (undrar om dom har kopplat sensorerna i marken fel)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-21 22:08

phloam skrev:Om nu människor(!) med tvivelaktiga motiv, fyllda av hat, bara allmänt otrevliga, elaka, sura, med PMS, ondskefulla, kriminella, förhärdade, de som av olika skäl vill uppröra och skapa känslor som inte enbart är positiva, skulle lyckas skapa någonting viktigt eller intressant - då är det väl ens förbannade plikt att ta del även av detta?

Allt annat vore farlig och fördomsfull, för att inte säga ondskefull, självcensur.

Nej - det är inte min plikt att ta del av det du skriver.

De som vill att jag skall ta del av det de skriver, får hitta på något bättre
skäl än antydningar om att det skulle vara min plikt att göra det. De kan
skriva trevliga saker t ex! :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-21 22:35

IngOehman skrev:

Vh, iö

Jo men om du bortser ifrån att jag skrev "plikt" osv (dumt nog), så återstår frågan: Skulle man avstå från något viktigt och intressant bara för att man vet att det kommer från en "ond"(enl ovan) person?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-21 22:38

På vilket sätt skulle musiken i sig själv bli sämre för att man råkar veta mer om upphovsmannen? En ev. försämring är ren placebo i så fall.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-22 00:37

Nattlorden skrev:På vilket sätt skulle musiken i sig själv bli sämre för att man råkar veta mer om upphovsmannen? En ev. försämring är ren placebo i så fall.

Nej precis, är det bra så är det bra - om man får reda på att musikskaparen i sig inte är problemfri så påverkar det ju mest bara bilden man har av denne. Om det funnits några problem med själva innehållet i musiken så borde man ju ha märkt det direkt s.a.s :)

Återigen, mer kunskap om hur musiken kommit till borde bara ge ett ökat djup i upplevelsen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-22 14:18

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Jo men om du bortser ifrån att jag skrev "plikt" osv (dumt nog), så återstår frågan: Skulle man avstå från något viktigt och intressant bara för att man vet att det kommer från en "ond"(enl ovan) person?

Det där är en rätt intressant fråga du plockade fram nu - den filosofiska aspekten. (Återkommer strax till den.)

Men i praktiken så blir det väl som så, att jag oftast inte tar del av det som kommer från elaka människor alls eftersom elaka människor sällan har något vettigt att komma med - så är så fallet att han eller hon för en gångs skull kommer med något som är viktigt och intressant, så missar jag det nog. Kanske har jag istället tagit del av något som något vettig människa kommit på, som är ännu viktigare och intressantare, så det behöver ju inte vara en förlust att missa något bra, om det leder till att man får något bättre.

Och huruvida man får veta det vettiga som någon skriver eller inte, är ju till syvede och sist beroende av om man läser det alls. Därför gör nog de flesta en selektering eftersom man inte kan läsa allt. Man försöker läsa det man tror kan innehålla något av värde, på något sätt.

Min erfarenhet av det jag fått ta del av mer eller mindre ofrivilligt (man kan ju inte blunda med öronen) är att otrevliga människor sällan har något vettigt att komma med, så det är ett rätt enkelt val för mig att lyssna på dem som verkar vettiga. Ondska är korkat (onda människor har inte förstått ens livets enklare samband) och därför är det sällsynt att de har något endaste vettigt att komma med.

Men för att återgå till den filosofiska frågan: OM de nu säger något som vore klokt att ta fasta på, och man hör eller läser om det någonstans - vad gör man då? För mig är svaret lätt. Förnuftiga saker är bra. Vem de kommer ifrån är helt ointressant. Det är ju förnuftet man tar till sig, inte personen.

Men - om det inte är en idé utan produkt, som man behöver köpa och därmed ge en ondska mera makt, kan det finnas skäl att vara mera restriktiv.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-22 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-08-22 14:48

IngOehman skrev:Min erfarenhet av det jag fått ta del av mer eller mindre ofrivilligt (man kan ju inte blunda med öronen) är att otrevliga människor sällan har något vettigt att komma med, så det är ett rätt enkelt val för mig att lyssna på dem som verkar vettiga.

PRECIS! :) Har inget att tillägga.

Mvh

Falkis

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-22 15:10

Kan till och med tänka mig att de som är otrevliga är det just på grund av att de är frustrerade - över att inte ha något vettigt att säga.

Därför kan man också se att det går att få trevliga människor att bete sig otrevligt - bara att djäklas med dem (exempelvis genom att misstolka dem så att det vettiga de har att komma med inte släpps/når fram) så de blir frustrerade. ;)

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan