CODY skrev:
Det är ett problem som beror på illegal nedladdning.
subjektivisten skrev:
Nej, det kan jag lova dig att så är inte fallet.
Detta är intressant. Många vänner/bekanta som jag har använder illegal nedladdning. En del har hur många gigabyte som helst med musik liggandes som de inte betalt ett öre för. Så visst förekommer det.
Nu är ju inte detta en vetenskapligt gjord undersökning, men låt oss säga att vi skulle höra med alla här på forumet t.ex hur det ligger till med deras bekanta, grannar jobbarkompisar, polare, så tror jag att det är mycket vanligt förekommande med illegal nedladdning. Känner även en del som säljer skivor och där har ju skivförsäljningen minskat drastiskt, kanske inte pg.a illegal nedladdning utan internetförsäljning såsom ginza, amazon, cdon o.s.v men jag tror ju ändå att en del av denna problematik också beror på illegal nedladdning.
Nu är det väl även så att bolagen kammar hem en stor del av vinsten på skivförsäljningen, men det har de väl alltid gjort? Ännu större orsak då att se till att man betalar, annars får ju inte artisterna något!
Detta är kanske ett moraliskt dilemma, och jag håller med subjektivisten att visst blir man frustrerad när man köper en skiva och det låter illa, kasst. Det känns precis som du säger, man (jag) vill inte betala för det.
Men samtidigt så kan man ju ändå se att vissa skivor (som låter skit) ändå säljer t.om. väldigt mycket. Tyder inte då det på att gemene man inte bryr sig speciellt mycket om kvaliteten på inspelningen? Faktum är nog ändå den att det är inte speciellt många som har detta stora gedigna musikintresse, samt med ljudanläggningar för flera tiotusentals kronor. Så länge det är så, kommer ju skivorna att säljas ändå.
Jag tror nog ändå på att man sakta men säkert kan påverka skivbolagen att satsa mer på kvalitativa inspelningar om man börjar skriva till dem och påtala bristerna. Detta är något som kräver en enorm ihärdighet under en längre period, men vartefter kanske de inser att de måste göra något åt situationen. Jag ska i all fall försöka dra mitt strå till stacken och börja sända post till de skivor jag finner har klara brister.
Tycker att det är bra att du väcker upp oss subjektivisten, för jag håller verkligen med om att rätt så mycket musikinspelningar inte låter speciellt väl. Äger också själv en hel del usla inspelningar och köper fortfarande sådana, men har börjat undvika de riktigt extremt dåliga.
Några köper jag ändå beroende på att jag verkligen vill ha den musiken/artisten/gruppen p.ga att jag t.ex redan har de tidigare plattorna.
Jag tycker verkligen väldigt mycket om en hel del musik, och lyssnar på väldigt varierande musikstilar. Jag önskar därför också att kvaliteten blir bättre!
(Varför inte börja med att föreslå skivbolagen att låta Rainbow studios/
J-E Kongshaug ta hand om deras inspelningar, testa kan de ju

)