Nu har bägaren runnit över. Bojkott

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Ska jag sluta köpa dom skivor som har så dåligt ljud att det är svårt att lyssna på dom?

Ja, vägra betala för skiten.
23
37%
Ja, betala inte och skicka ett mejl till skivbolaget och artisten där jag förklarar varför
32
52%
Nej, ska du lyssna får du allt betala, oavsett kvaliten
6
10%
Vet inte alt eget förslag i tråden
1
2%

Antal röster : 62

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 21:40

Svante skrev:Det moraliska dilemmat uppstår ju först om du lyssnar på skivorna, men det kan du ju inte, skriver du. ;)

Inget dilemma alls, i årtioende så har folk fått lyssna på skivorna innan i affärer. Idag så finns det ingen skivaffär i hela värmland och jag tänker inte åka 20 mil för lyssna på skivor i en affär som tar 60 kr i överpris + inte har skivorna i lagret.

Poängen är att jag börjat tröttna att betala dyra pengar för en medvetet kass kvalite. Musiken är ju bra, annars skulle jag inte vilja lyssna på den. Men om SF börjar släppa DVD filmer där man använt en trasig 10 hands kopia från VHS som master, så skulle du inte vilja betala fullpris eller hur?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-25 21:56

subjektivisten skrev:
Svante skrev:Det moraliska dilemmat uppstår ju först om du lyssnar på skivorna, men det kan du ju inte, skriver du. ;)

Inget dilemma alls, i årtioende så har folk fått lyssna på skivorna innan i affärer. Idag så finns det ingen skivaffär i hela värmland och jag tänker inte åka 20 mil för lyssna på skivor i en affär som tar 60 kr i överpris + inte har skivorna i lagret.

Poängen är att jag börjat tröttna att betala dyra pengar för en medvetet kass kvalite. Musiken är ju bra, annars skulle jag inte vilja lyssna på den. Men om SF börjar släppa DVD filmer där man använt en trasig 10 hands kopia från VHS som master, så skulle du inte vilja betala fullpris eller hur?

Jo, jag försökte väl vara lite putslustig, och jag förstår precis vad du menar och håller med om kvaliteten.

Felet är att det saknas konkurrens; artisten har monopol på sina alster. Man är helt enkelt piskad att lyssna på den kassa kvalitet som erbjuds om man gillar en viss artist. Man kan också säga att felet är att två dimensioner bakas ihop till en (ljudkvalitet och musikalisk intressanthet) och att deras sammanslagna värde är det som konkurrensutsätts. Det gör att populära artister kan släppa nästan hur dålig kvalitet som helst och ändå sälja multum.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 22:04

Nja, artisten har ju inte monopol på ljudet på skivorna. Bara jämföra senaste White stripes vinylen mot CDn eller 100 olika utgåvor av en Beatles skiva se ser man att ljudet är frukstansvärt olika så att artistren skulle på något sätt bestämma det är nog en utopi som ytterst sällan händer. Och inget säger att han/hon/dom vet vad som är bäst då heller, bara för dom är bra att skriva låtar och framföra dom så behöver dom inte vara bra att spela in och få till ljudet/mixningen av dom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-25 22:07

[quote]Betalar du när du provlyssnar i butiken?[quote]

I någon mening gör jag väl det eftersom skivorna är ca 10 - 20 kr dyrare än på nätet. Jag får också en trevlig pratstund med en yrkesman och kan njuta av den trevliga ritual det innebär att köpa skivor.

För de som bor i något landskap där det inte finns skivbutiker och där konsumenterna är hänvisade till nätet, finns det också möjlighet att betala för sina fritidsintressen och ritualer, t ex mätritualer; för prisskillnaden kan man lagligt ladda ned två spår.

Det är sällan man hinner lyssna på mer än två spår i butiken. Är man som nätkonsument missnöjd i något avseende, t ex med inspelningskvaliteten, kan man slänga låtarna och låta bli att köpa skivan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-25 22:24

subjektivisten skrev:Nja, artisten har ju inte monopol på ljudet på skivorna. Bara jämföra senaste White stripes vinylen mot CDn eller 100 olika utgåvor av en Beatles skiva se ser man att ljudet är frukstansvärt olika så att artistren skulle på något sätt bestämma det är nog en utopi som ytterst sällan händer. Och inget säger att han/hon/dom vet vad som är bäst då heller, bara för dom är bra att skriva låtar och framföra dom så behöver dom inte vara bra att spela in och få till ljudet/mixningen av dom.

Mja, fast hur många utgåvor finns det av "Björn Skifs" och "I mörkret med dig"? :lol: Det är klart att det blir flera utgåvor ibland, speciellt då CD och vinyl och om artisten är populär, men det är ändå någon enda aktör som äger materialet och bestämmer vad som får ges ut.

Och så kanske det måste vara.

...men det är trist att folk inte kan skilja på "starkt" och "distat".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-08-25 22:30

Men det är en helt annan historia där man kan tycka det är för kasst att man inte kan få provlyssna på sina nya alster (håller med dig där Subbe), men hur hur mycket jävligt man tycker om det så är det ändå fel att ladda ner utan att betala.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-25 22:41

Jag vet inte om jag tycker det är så fel.

De flesta av de artister jag köper skivor med hamnar inte (och har aldrig
hamnat) i några skivbackar nära mig. Eller ens i Sverige. Det finns bara en
möjlighet till provlyssning och den känner ni till. Klart att jag inte kan
komma och påstå att det är lagligt på något vis, men jag gör det ändå: Det
är enda sättet att få höra viss musik. Jag skulle över huvud taget inte ens
kunna närma mig min favoritmusik om det inte vore för de så hemska
illegala nerladdningarna. Jag skulle inte ens ha kunnat närma mig den
utveckling mitt musiklyssnande gett mig om det inte vore för
nerladdningarna. Att hänvisa mig och många andra till skivbutiker är inte
aktuellt skulle jag vilja säga. Inte heller iTunes-store är ett vettigt
alternativ i många fall. Dessutom stödjer jag hellre småfigurer i branschen
än denna jättekoloss...

Det här var väl ingen diskussion rörande nerladdningar egentligen, men
kände att jag ville göra detta inlägg ändå. Ibland känns det som om folk
tror att det bara är att gå in i närmaste butik för en provlyssning på det
man vill höra. Jag vill inte vara nedlåtande vad gäller musiksmak, men
otroligt mycket är ju betydligt mindre spritt än till exempel Metallica.

Självklart chansköper jag en del också, men mitt musiklyssnande och
storleken på min plånbok är illa matchade. Jag har inte råd med felköp
egentligen.

Tillägg: Tror helt ärligt att många artister är glada över att jag lyckats
nosa rätt på dem, på vilket sätt det än så skett. Jag är åtminstone det.
Senast redigerad av shifts 2008-08-25 23:11, redigerad totalt 2 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 22:42

Hur många har hört låten överhuvudtaget innan dom uttalar sig i tråden? Kan vara svårt att förstå hur illa det låter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-25 22:56

subjektivisten skrev:Hur många har hört låten överhuvudtaget innan dom uttalar sig i tråden? Kan vara svårt att förstå hur illa det låter.

Vad heter skivan?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-25 23:02

CODY skrev:
Det är ett problem som beror på illegal nedladdning.

subjektivisten skrev:
Nej, det kan jag lova dig att så är inte fallet.

Detta är intressant. Många vänner/bekanta som jag har använder illegal nedladdning. En del har hur många gigabyte som helst med musik liggandes som de inte betalt ett öre för. Så visst förekommer det.
Nu är ju inte detta en vetenskapligt gjord undersökning, men låt oss säga att vi skulle höra med alla här på forumet t.ex hur det ligger till med deras bekanta, grannar jobbarkompisar, polare, så tror jag att det är mycket vanligt förekommande med illegal nedladdning. Känner även en del som säljer skivor och där har ju skivförsäljningen minskat drastiskt, kanske inte pg.a illegal nedladdning utan internetförsäljning såsom ginza, amazon, cdon o.s.v men jag tror ju ändå att en del av denna problematik också beror på illegal nedladdning.
Nu är det väl även så att bolagen kammar hem en stor del av vinsten på skivförsäljningen, men det har de väl alltid gjort? Ännu större orsak då att se till att man betalar, annars får ju inte artisterna något!

Detta är kanske ett moraliskt dilemma, och jag håller med subjektivisten att visst blir man frustrerad när man köper en skiva och det låter illa, kasst. Det känns precis som du säger, man (jag) vill inte betala för det.
Men samtidigt så kan man ju ändå se att vissa skivor (som låter skit) ändå säljer t.om. väldigt mycket. Tyder inte då det på att gemene man inte bryr sig speciellt mycket om kvaliteten på inspelningen? Faktum är nog ändå den att det är inte speciellt många som har detta stora gedigna musikintresse, samt med ljudanläggningar för flera tiotusentals kronor. Så länge det är så, kommer ju skivorna att säljas ändå.

Jag tror nog ändå på att man sakta men säkert kan påverka skivbolagen att satsa mer på kvalitativa inspelningar om man börjar skriva till dem och påtala bristerna. Detta är något som kräver en enorm ihärdighet under en längre period, men vartefter kanske de inser att de måste göra något åt situationen. Jag ska i all fall försöka dra mitt strå till stacken och börja sända post till de skivor jag finner har klara brister.

Tycker att det är bra att du väcker upp oss subjektivisten, för jag håller verkligen med om att rätt så mycket musikinspelningar inte låter speciellt väl. Äger också själv en hel del usla inspelningar och köper fortfarande sådana, men har börjat undvika de riktigt extremt dåliga.
Några köper jag ändå beroende på att jag verkligen vill ha den musiken/artisten/gruppen p.ga att jag t.ex redan har de tidigare plattorna.
Jag tycker verkligen väldigt mycket om en hel del musik, och lyssnar på väldigt varierande musikstilar. Jag önskar därför också att kvaliteten blir bättre!
(Varför inte börja med att föreslå skivbolagen att låta Rainbow studios/
J-E Kongshaug ta hand om deras inspelningar, testa kan de ju :D :D )

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-25 23:03

Svante skrev:Vad heter skivan?

Death Magnetic tror jag det var.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 23:11

Svante skrev:Vad heter skivan?

Singeln heter The Day That Never Comes med Metallica.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 23:14

verdad skrev:Detta är intressant. Många vänner/bekanta som jag har använder illegal nedladdning. En del har hur många gigabyte som helst med musik liggandes som de inte betalt ett öre för. Så visst förekommer det.

Säger ju nada. Lägg ut ett ton värmlandskorv på gatan så kommer folk ta det oavsett om dom skulle betalat för det eller ej. Det betyder ju inte att folk skulle köpt ett ton värmlandskorv.

Varför visar oberoende undersäkningar att många band TJÄNAR på nerladdningen? Varflr får vi inte se sådana saker?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 23:16

Men vi kan ta nerladdningsdiskussionen i någon annan tråd, det finns redan flera. Frågan är ju om man ska betala för felaktigt ljud?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-25 23:19

verdad och subjektivisten,

Jag tycker precis som subjektivisten och hans tråd är nyttig och samt sätter fingret på ett problem för musikintresserade.

Vad gäller nedladdningar tror jag att marknaden håller på att anpassa sig. Man får se vart det bär hän. Det finns ju siter där man lagligt för en mindre fast summa kan premunerera på ett urval av lite äldre skivor och på tips m m.

Själv gillar jag ju att köpa skivor. Men jag är priviligerad och får nog snart vänja mig av med det.

De jag känner som fulladdarned (bra ord?) har så mycket i burkarna att de aldrig hinner lyssna på det. Det känns lite respektlöst att ha laddat ned t ex: "Pink Floyd - complete discography" på 2 Gig och sedan aldrig lyssna på det. Magin försvinner.

shifts, de artister som blir glada för uppmärksamhet, hur skall de få betalt?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-25 23:23

CODY skrev:shifts, de artister som blir glada för uppmärksamhet, hur skall de få betalt?

Genom att jag köper skivan (och kanske flera på den). Det är väl också så
att allting inte blir köpt, men ändå finns kvar på min dator. Det är inte bra,
helst vill jag ju ha allt! Rimligtvis borde jag då ta bort det jag inte har råd
med, men fullt så ärlig är jag väl inte. :oops:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 23:25

Dom flesta artister vill ju att deras musik vill höras, så jag tror dom flesta hellre väljer att 10 000 betalar och 5 000 inte gör det än 10 000 betalar bara. Bara inse att det inte är via skivor som en artist tjänar pengar så om han kan få 1000 av dom som ladda ner skivan till en spelning eller köper en t-shirt så tjänar han desto mer.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-26 00:06

subjektivisten skrev:
Säger ju nada. Lägg ut ett ton värmlandskorv på gatan så kommer folk ta det oavsett om dom skulle betalat för det eller ej. Det betyder ju inte att folk skulle köpt ett ton värmlandskorv.

Det är ju det jag påtalar. Visst förekommer det illegal nedladdning. Råder nog inga tvivel om det. (En annan diskussion är om det påverkar artisten ekonomiskt)

Varför visar oberoende undersäkningar att många band TJÄNAR på nerladdningen?

Därför att de tar betalt för nedladdningen

Men vi kan ta nerladdningsdiskussionen i någon annan tråd, det finns redan flera. Frågan är ju om man ska betala för felaktigt ljud?

En del, bryr sig mycket om ljudkvaliteten,
den stora massan däremot, gör det inte, som jag redan nämnt i tidigare inlägg. Så det måste ju innebära att väldigt många inte tycker det är felaktigt ljud, eftersom det säljs en hel del skivor
ändock. De som laddar ner sina mp:3or verkar ju inte bry sig så mycket om ljudet de heller.

Så frågan är precis som du säger ska man betala för felaktigt ljud?
Då måste man också ställa sig frågan. Artisten kanske ville att det kulle låta så här, annras borde de väl opponera sig? Det är ju också en tanke:
"Ska man påtala för artisten att: du har felaktigt ljud
?" De kanske vill ha det så! Min fundering var om det är bättre att använda ett annat uttryck än felaktigt. Dåligt, illa, uruselt, kanske är ett alternativ

Hur som helst är jag med på att ljudet låter illa på många inspelningar och kan göras mycket bättre.

Jag lyssnar nu på senaste Metallica CDs som jag ladda hem. Ljudet är en katastrof! Det distar frukstansvärt och det är svårt att ens lyssna på låg nivå. Shocked

Detta är nog droppen som fick bägaren att rinna över. Jag har funderat ett längre tag att helt enkelt vägra betala för skivor med så usel kvalite att det är svårt att njuta av dom. Varför ska jag betala för musik som distar på grund av klippningar (ca 9000 möjliga klippningar i den låten!)? Jag har hittills inte satt det till verket eftersom jag är en person som gillar ha ett fysiskt ex och gärna ger pengar till artister som jag gillar men jag börjar tveka om jag ska fortsätta med det. Varför ska jag betala för en trasig produkt? Det vore ju bättre om jag sponsra dom via livespelningar och t-shirts än betala för trasiga skivor.

Så vad tycker ni jag ska göra?

Denna frågeställning innebär även ett moraliskt dilemma, och detta är ju något som varje individ själv får avgöra i förhållande till sitt samvete tycker jag.
Nu har du ju laddat hem skivan vad jag förstått och det låter väldigt illa.
Så kanske satsar jag min röst på ett eget alternativ du hade i omröstningen. "Skaffa inga skivor/nedladdningar som låter illa."

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-26 00:22

Det märks att det ofta är äldre män som inte förstår dig på den nya tekniken och hur det har ändrat hur vi konsumerar idag.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-26 00:23

Alternativet

"Skaffa inga skivor/nedladdningar som låter illa."

...leder till att man inte kan lyssna på sina favoritband. Det är ett för stort offer. Jag har återgivningar i alla möjliga medier, som låter förfärande illa. Men musiken är omistlig. Minns någon bootlegs?

Verdad, menar du att man skall göra det i protest eller menar du att man skall bespara sina öron sådant?

shifts: finns det möjligheter för demoband att sätta upp betalningslösningar för nedladdniongar av deras musik?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-26 00:24

Det är mer spelningar nu än någonsin = pengar direkt till banden.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-08-26 00:49

CODY skrev:
...leder till att man inte kan lyssna på sina favoritband. Det är ett för stort offer. Jag har återgivningar i alla möjliga medier, som låter förfärande illa. Men musiken är omistlig. Minns någon bootlegs?

Verdad, menar du att man skall göra det i protest eller menar du att man skall bespara sina öron sådant?

Kanske både och....... Håller helt med om att det är ett stort offer, speciellt om man tycker mycket om hårdrock. Många skivor låter väldigt illa, men man har ju sina favoritband, visst är det så. Så man köper nog de skivorna ändå............... :?

Hade en hel del uppsättningar med bootlegs på kassetter. Vet ej var de finns idag, men det var ju mera kult och samlarvärdet på sina favvoband än ljudkvalitet. En del var ju så dåligt inspelade att man knappt hörde vad de spelade.... :lol: Men det var ändå favoritbandet.

Men subjektivisten frågade ju oss vad vi tyckte att han skulle göra och jag vet faktiskt inte riktigt. Detta kan han ju ändå göra:
)Ja, betala inte och skicka ett mejl till skivbolaget och artisten där jag förklarar varför

Man kan ju alltid skicka ett mail till skivbolaget och artisten och påtala bristerna på ljudkvaliteten, tycker nog ändå man ska betala, men det är ju mitt samvete det. Vill ju inte tvinga på någon annan mitt samvete.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-26 01:09

Hmmm, här öppnar sig abîmer...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-26 02:02

verdad skrev:Hade en hel del uppsättningar med bootlegs på kassetter. Vet ej var de finns idag, men det var ju mera kult och samlarvärdet på sina favvoband än ljudkvalitet. En del var ju så dåligt inspelade att man knappt hörde vad de spelade.... :lol: Men det var ändå favoritbandet.

Hur mkt pengar fick artisten av dessa? Just det, NOLL, NADA! :roll:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-26 02:21

subjektivisten = idealisten :D

Bootlegs var något man fick betala rätt dyrt för. Ingen vettig människa på ett vettigt skivbolag hade väl kommit på tanken att ge ut flertalet av de bootlegs jag hört. Kändes som om det var en slags fanklubbgrej.

Artisten mfl missade inga intäkter för skräpet var inte tänkt att ges ut. Men visst, parallellen är slående.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2008-08-26 02:30

Fattar inte hur en grupp som Metallica kan godkänna sådant värdelöst slutresultat. Kanske dags att rikta kritik mot artisten och inte bara skivbolaget.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-08-26 08:22

rexq skrev:Fattar inte hur en grupp som Metallica kan godkänna sådant värdelöst slutresultat. Kanske dags att rikta kritik mot artisten och inte bara skivbolaget.

Det är detta som är så förvånande för mig. Jag provade även en 320kbit igår istället för Itunes variant och det var lika illa där. Provade med mina AKG-lurar hemma istället för Koss som jag har på jobbet och det blev ännu mer skrämmande :?

Kan det verkligen vara så att Metallica vill att det ska låta så illa? Jag tvivlar! Skrev om detta på minhembio.com också och där fick jag till svars att låten som jag köpte på Itunes Store för 9:- bara var ett smakprov och att skivan kommer låta bättre 8O . Jag tvivlar!

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-08-26 08:22

Hö hö...fiiiiiin virveltrumma. Det var ju i alla fall starkt jämfört med resten av låtarna på min spellista. det värsta var att refrängen var lika stark som resten av låten, vilket tog bort typ allt vad känsla heter i låten :(
Ingen får betala för denna skiva, alla ska ladda ner den bara för att jävlas med metallica och deras skivbolag :twisted:

Jag håller för övrigt med shifts och subjektivisten om mycket av deras åsikter om nedladdning (jag är ung och förstår tekniken :P )
Sen tycker jag det är positivt att supporta små obskyra band som spelar för att dom är bra istället för kolosserna som syns i reklam och hos skivaffärerna.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-26 08:38

CODY skrev:shifts: finns det möjligheter för demoband att sätta upp betalningslösningar för nedladdniongar av deras musik?

Jadå, det finns ju och har funnits i princip lika länge som jag har haft tillgång
till internet. Tidigare var sidan mp3.com en synnerligen bra sida vad gällde
att upptäcka mindre band på det viset (och även större band också).

Vi har sidor som epitonic.com, som VERKLIGEN har hjälpt mig hitta massvis
av band som jag i dag lyssnar på. För 6-7 år sedan var sidan dock mer aktiv
än den verkar vara i dag. Där var det visserligen gratis låtar som lades upp,
men ändå ett härligt initiativ! Och där var (egentligen "är", för låtarna
finns fortfarande tillgängliga) det inga demoband, utan etablerade artister
(från modern komposition, till frijazz, till postpunk) som delar ut vissa
alster.

Klicktrack.com verkar vara en lovande variant, men har inte djupdykt i deras
utbud än.

Det FINNS ju alternativ, konstigt vore det ju annars med tanke på hur
distributionsformerna har ändrats. Tack och lov för det!

Men att sätta upp en global portal där demoband kan lägga upp saker, det
tror jag verkligen inte på. Sådana försök har gjorts i Sverige och det blir
bara tråkigt tråkigt med låg kvalité. Det är bra att någon gjort en första
urgallring och kanske ett eklektiskt urval till och med.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-26 09:20

Dagens foliehattsteori!

Metallica, som ju är erkänt anala vad gäller spridandet av deras musik, har själva avsiktligen seedat hela internet fullt med urusla kopior bara för att jävlas med piratnedladdare och bevisa att det är bättre att köpa..!

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan