Moderator: Redaktörer
CODY skrev:hej IÖ,
CODY skrev:Jag ville inte var dryg, men frågan om ens egen ålder och musikens ålder, är väldigt intressant.
CODY skrev:Jag lyssnade t ex på metallicas första i går på vinyl och allt, och gjorde en intern not om att den kändes ny. Jag tror att jag mindes mina egan känslor då jag köpte den (dyrt) som 17-åring. Ingen 17-åring skulle tycka att den är "fräsch" idag.
CODY skrev:kan väl också säga att jag tröttnade på ny musik ungefär året 1993, för att börja köpa äldre musik. Detta var för att jag ansåg att mina dåvarande husgudar hade tappat kreativ fart.
CODY skrev:Se så olika det kan vara.
CODY skrev:Men jag är fortfarande intresserad av att vet vilka tumregler som användes på det musikaliska åttiotalet (jag accepterar din periodisering).
CODY skrev:Obs, inget trolleri utan en ärlig fråga...
IngOehman skrev:Berätta Phloam - ser du dig som musikexpert?
Om du gör det, snälla ställ saker tillrätta och redogör för hur det är, så alla de som tycker något annat får veta hur fel de har.
Om du inte gör det - är du då bara expert på att recensera andras expertskap?
IngOehman skrev:Min uppfattning är nog den att det finns många sorters musikexperter. Vissa är i sanning kunniga om musik, och då inte bara har en massa kalenderbitarkunskap om musik genom tiderna, utan även i detalj vet vad som kännetecknar olika musiks konstruktioner. Andra har helt enkelt hört väldigt mycket musik, och tycker saker om den.
Frågan är om det inte är så enkelt som att de enda jag utan att tveka vill underkänna som "experter på musik", är de som ironierar över andras åsikter och kunskaper.
IngOehman skrev:Min uppfattning är att musik (såsom vi talar om det här*) är en subjektiv fråga, och ALLA starka åsikter är älkomna och intressanta. De som inte förstår att man i subjektiva frågor kan få se människor vara på kontrakurs mot varandra, utan att någon av dem behöver ha fel (det betyder ju bara att de inte är åsiktsöverens, vilket de ju inte alls behöver vara heller) förstår inte heller vad musik är för något, och gör bara bort sig.
IngOehman skrev:
Det enklaste sättet att beskriva dem var att två genrer dominerade FULLSTÄNDIGT (mycket mer än under några andra tider, möjligen undantaget 50-talet), nämligen synth och hårdrock. Andra mera specifika regler som sällan bröts var väl att repetition blev ett viktigt element, och få låtar utvecklades nämnvärt under de minuter de pågick. Snarare låt de väldigt lika från början till slut med dominerande variabel om man befann sig i versen eller i refrängen. En annan märklighet var att låtskrivare inte tyckte om att skriva slut på låterna, utan toningen blev legio (självklart finns det hur många undantag som helst, men toningen var ändå en absurd vanlghet). I övrigt är det väl bara att titta på saker som instrumentering, eller varför inte ta frisyrerna...
Få tidsperioder har varit mera likriktade.
phloam skrev:IngOehman skrev:
Det enklaste sättet att beskriva dem var att två genrer dominerade FULLSTÄNDIGT (mycket mer än under några andra tider, möjligen undantaget 50-talet), nämligen synth och hårdrock. Andra mera specifika regler som sällan bröts var väl att repetition blev ett viktigt element, och få låtar utvecklades nämnvärt under de minuter de pågick. Snarare låt de väldigt lika från början till slut med dominerande variabel om man befann sig i versen eller i refrängen. En annan märklighet var att låtskrivare inte tyckte om att skriva slut på låterna, utan toningen blev legio (självklart finns det hur många undantag som helst, men toningen var ändå en absurd vanlghet). I övrigt är det väl bara att titta på saker som instrumentering, eller varför inte ta frisyrerna...
Få tidsperioder har varit mera likriktade.
Men varför skulle allt detta du räknar upp med nödvändighet innebära någonting negativt? Jag förstår på detta att du personligen inte uppskattar ovanstående karaktärsdrag, vilket jag iofs kan förstå.
Om man tittar på en av 80-talets största hits, som verkligen inte låter mycket "70-tal", inte är "progressiv", knappast "oförutsägbar", är repetitiv, tonas ut, inte utvecklas mycket under de få korta minuter den pågår, saknar akustiska instrument, och på toppen av allt inkluderar konstiga frisyrer: "Don't you want me" med Human League. Min poäng är; trots alla dessa tillkortakommanden så är det en fullständigt briljant, klassisk poplåt, som visar att detta format verkligen inte behöver innebära dålig musik.
Hoppas du förstår vad jag menar med detta exempel. Sen får man ju som sagt föredra vad man vill.
CODY skrev:Indelningen i årtionden är i sig inte särskilt meningsfull.
Ex
1. Om man hörde the Cult år 1986, kanske man blev intreserad av Led Zep, som är bättre.
2. Om man hörde Mikael Wiehe (eller något av de band han verkade i år säg 1977, kanske man blev intresserad av Bob Dylan, som är bättre.
3. Om man höred Primal Scream år 1991, kanske man blev intresserad av Rolling Stones, som är bättre.
4. Om man hörde Lloyd Cole 1985, kanske man blev intresserad av Velvet Underground, som är bättre
5. Om man hörde Turid 1975, kanske man började att skratta, vilket är skönt
6. Om man hörde Tina Turners åttiotalssunk, kanske man blev intresserad av Ike och Tina Turner, som var bättre.
7. Om man dansade till Let's Dance med Bowie kanske man, blev intresserad av hans tidigare låtskatt som är bättre
8. Om man hörde Fleetwood Mac år 1981, kanske man blev intreserad av Fairport Convention, som är intressantare
9. Om man hörde valfritt punkband 1978, kanske man blev intresserad av the Stooges, som rockar hårdast
10. Om man hörde ....
Ja, så där kan man hålla på. Det gäller atta vara vaken och nyfiken.
Dags att bumpa nån gammal 80talstråd tror jag? Very Happy paaaaa var är du Very Happy
IngOehman skrev:Håller med om allt det du skriver om låten ifråga, utan att det skulle vara en brilliant poplåt. Den är i all sin uselhet ett bra exempel på 80-talet. Men glöm nu inte att det bara är en personlig uppfattning, och tro inte att det är min uppfattning att du inte skulle vara i din fulla rätt att tycka att dravlet är brilliant.
Och? Varför är det ett argument mot att acceptera de ungefärligen tio-åriga trendskiftningar som populärmusiken uppvisar? Vad har sakerna med varandra att göra?
repetition blev ett viktigt element, och få låtar utvecklades nämnvärt under de minuter de pågick. Snarare låt de väldigt lika från början till slut med dominerande variabel om man befann sig i versen eller i refrängen. En annan märklighet var att låtskrivare inte tyckte om att skriva slut på låterna, utan toningen blev legio
phloam skrev:IngOehman skrev:Berätta Phloam - ser du dig som musikexpert?
Om du gör det, snälla ställ saker tillrätta och redogör för hur det är, så alla de som tycker något annat får veta hur fel de har.
Om du inte gör det - är du då bara expert på att recensera andras expertskap?
Nej, just för att jag inte är någon expert så önskade jag att det fanns sådana här. Vore det inte kul om t.ex. Lars Nylin eller nån annan erfaren musikjournalist fanns här, som musikalisk motsvarighet till alla tunga namn inom högtalarmakeri, på ett forum som handlar mycket om att lyssna på och avnjuta musik? Det var bara en sak som slog mig; men du kanske tolkade in någon slags sarkasm i det.
phloam skrev:IngOehman skrev:Min uppfattning är nog den att det finns många sorters musikexperter. Vissa är i sanning kunniga om musik, och då inte bara har en massa kalenderbitarkunskap om musik genom tiderna, utan även i detalj vet vad som kännetecknar olika musiks konstruktioner. Andra har helt enkelt hört väldigt mycket musik, och tycker saker om den.
Frågan är om det inte är så enkelt som att de enda jag utan att tveka vill underkänna som "experter på musik", är de som ironierar över andras åsikter och kunskaper.
Återigen; du tycker alltså att jag ironiserar över dina åsikter och kunskaper? Bara för att jag ställer frågor? Hur är mitt ironiserande kopplat till min kunskap om musik?
phloam skrev:Eller kvalar jag inte in som en som lyssnat mycket på musik och tycker saker om det, bara för att du inte gillar vad jag skriver?
phloam skrev:För övrigt är jag tveksam till att kalla någon som bara lyssnat mycket på musik (vem har inte det nuförtiden) för expert. Jag avsåg för min del någon som jobbat professionellt med att skriva om musik.
phloam skrev:IngOehman skrev:Min uppfattning är att musik (såsom vi talar om det här*) är en subjektiv fråga, och ALLA starka åsikter är älkomna och intressanta. De som inte förstår att man i subjektiva frågor kan få se människor vara på kontrakurs mot varandra, utan att någon av dem behöver ha fel (det betyder ju bara att de inte är åsiktsöverens, vilket de ju inte alls behöver vara heller) förstår inte heller vad musik är för något, och gör bara bort sig.
Men du underkänner mina åsikter och frågor och dömer ut dem som ironiserande?
E skrev:Kan det vara så att de som gillar repetitiv musik lyssnar mera efter de små
detaljerna än de som föredrar mer progressiva stycken?
Mvh E*
phloam skrev:Det är lite synd att det inte finns lika många musikexperter som det finns teknikproffs på detta forum.
Att uttala objektiva sanningar gällande jämförelser av olika årtionden inom musiken vore väl ungefär som att försöka mäta vilka förstärkare som är snyggast eller nåt. Eller skapa en objektiv "top 100 album"-lista.
Finns det något årtionde inom musikhistorien där "tumregler" _inte_ använts? Hur förutsägbar var musiken under t.ex. Mozarts dagar? Kan man ur den synvinkeln inte lika gärna säga att under 70talet var "oförutsägbarhet" en ofta använd tumregel?
IngOehman skrev:Vad en människa tycker om musik är subjektivt. Det finns inget objektivt
i det, även om det kan finnas objektiva orsaker till det.
phloam skrev:IngOehman skrev:Vad en människa tycker om musik är subjektivt. Det finns inget objektivt
i det, även om det kan finnas objektiva orsaker till det.
Ok, där har jag en lite annorlunda syn på saken - jag tycker att man mycket väl kan säga t.ex. "det där är faktiskt en jäkligt bra låt, men jag gillar den inte alls". Att det finns ett objektivt förhållningssätt gentemot musik, som inte behöver strida mot det subjektiva.
IngOehman skrev:Man kan kalla saker "bra", eller till och med "geniala" - men innan man kan konstruera ens en tillstymmelse till förklaring till varför människor tycker om musik, betyder det just ingenting. Inte objektivt. (Talar då om förklaringar som inte kan ifrågasättas med bara ett nytt "varför". Riktiga förklaringar.)
phloam skrev:IngOehman skrev:Man kan kalla saker "bra", eller till och med "geniala" - men innan man kan konstruera ens en tillstymmelse till förklaring till varför människor tycker om musik, betyder det just ingenting. Inte objektivt. (Talar då om förklaringar som inte kan ifrågasättas med bara ett nytt "varför". Riktiga förklaringar.)
Man kan t.ex. börja med att jämföra låtar, se vilka som relativt sett ofta anses bättre än andra. Så tror jag många normala människor gör. Det är nog bara här på Faktiskt.se som man inte kan vara pragmatisk nog för att säga om en låt är bra eller dålig
phloam skrev:Vi kanske ska lägga ner hela musikavdelningen då den bara kommer att innehålla en massa privata åsikter som inte går att lita på för fem öre
phloam skrev:Eller om Lars Nylin skulle hitta hit så kan vi ju skicka iväg honom pga av att det han sysslar med är "munväder"
phloam skrev:Varför måste allt bli så komplicerat hela tiden?
CODY skrev:Eller om Lars Nylin skulle hitta hit så kan vi ju skicka iväg honom pga av att det han sysslar med är "munväder"
Nej, det skall vi inte göra. Låta honom stanna här och spela tenorsaxofon. Det måste ni väl kunna enas om vore objektivt bra.
IngOehman skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Man kan kalla saker "bra", eller till och med "geniala" - men innan man kan konstruera ens en tillstymmelse till förklaring till varför människor tycker om musik, betyder det just ingenting. Inte objektivt. (Talar då om förklaringar som inte kan ifrågasättas med bara ett nytt "varför". Riktiga förklaringar.)
Man kan t.ex. börja med att jämföra låtar, se vilka som relativt sett ofta anses bättre än andra. Så tror jag många normala människor gör. Det är nog bara här på Faktiskt.se som man inte kan vara pragmatisk nog för att säga om en låt är bra eller dålig
Som sagt, jag skrev: "Vill bara klargöra att deras expertis inte har något
med andra människors smak att göra, annat än möjligen statistiskt."
Däremot kan deras expertis självklart bidra med en himla massa bra
och intressant kunskap till andra, om de saker som är objektiva och
som just utgör deras expertområde - exempelvis musikhistoriska
och/eller musikteoretiska saker.phloam skrev:Vi kanske ska lägga ner hela musikavdelningen då den bara kommer att innehålla en massa privata åsikter som inte går att lita på för fem öre
Varför skulle "värdet" av människors åsikter vara villkorat?
Varför skulle saker som människor tycker saknar värde och intresse,
om det inte går att lita på att det är generella fakta?Det kan väl
vara intressant vad människor tycker också? Eller rättare sagt: Det är
intressant vad människor tycker för mig - även om det inte är det för
just dig.
Tycker du är mer än lovligt ute och cyklar nu faktiskt. Du underkänner
andras omdömen och efterlyser experter, och sedan underkänner du
allt som är subjektivt, för att det inte är objektivt!
Det ligger ju i sakens natur och ordens definition att så INTE är fallet.
Varför 17 skulle man lägga ned en muskavdelningen bara för att den
hanterar subjektiviteter?
Utan subjektiviteter spelade ju ingenting någon roll. Mening utöver
just "vad man upplever" finns näppeligen. Det är i varje fall svårt att
leda det i bevis. Att leda upplevelsers värde i bevis kan också vara
svårt, men i gengäld behöver man inte göra det, eftersom värdet kan
yttra sig som upplevelsen själv. V.S.B.phloam skrev:Eller om Lars Nylin skulle hitta hit så kan vi ju skicka iväg honom pga av att det han sysslar med är "munväder"
Varför är det munväder?phloam skrev:Varför måste allt bli så komplicerat hela tiden?
För att du komplicerar det istället för att försöka tänka klart?
Tro mig - det är inte komplicerat alls.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster