Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag påstår inte att DU kan identifiera olika pickuper när de flyttas runt mellan olika spelare. Du har inte deltagit i några av de studier som jag gjort därvidlag, så vad det anbelangar kan du ju vara halvdöv, vad vet jag?
Så om du säger att du inte kan identifiera olika pickuper längre om de
flyttas runt mellan olika skivspelare så måste jag ju tro dig.
PS. Du borde se över ditt rigg, den verkar extremt sjuk om pickupen spårar olika beroende på vilket underlag skivspelaren står på. Vad
är det för leksaksjunk du spelar på egentligen?
Spelar det roll vad underlaget står på också? Kanske det spelar roll
vilken jordmån du har under kåken också? Verkar vara en måttligt bra konstruktion det där... Fast jag tror nog det är något annat än den som
det är fel på. Sådär dåliga skivspelare finns ju knappt.
Din dag är kanske inte så bra som jag trodde.... Menar du verkligen att jag måste ha deltagit i några av dina studier för att mina erfarenheter ska tas på allvar?
Nej, jag menar att jag tar dina erferenheter på allvar, och accepterar att du inte kan bedöma en pickups egenskaper genom att lyssna på den i en setup.
Kan samtidigt konstatera att de flesta kan göra det, i blinda tester, samtidigt som de kan uttala sig om tonarmens egenskaper och skivspelarens, om de är "tillräckligt dåliga" för att märkas, vilket det såklart händer att de är. Pickuperna är det dock nästan undantagslöst.
Bill50x skrev:...ur min synvinkel föredrar jag att säga att jag kan höra skillnad (med samma pickup) mellan olika tonarmar och skivspelare - vilket egentligen är samma sak. Det är ett systemtänkande, precis som man inte kan säga att ett givet högtalarelement låter på ett visst sätt. Troligen kan man höra vissa karaktäristiska drag av ett element oavsett applikation men lika troligt är att det presterar olika beroende på vilka element det samarbetar med och i vilken låda det sitter.
Liknelsen suger, eftersom påverkansgranden inte är i samma dignitet och de flesta högttalare dessutom anväder flera element samtidigt för olika register, och till sist finns det dessutom ett delnings/eq-filter med i leken som dramatiskt modifierar högtalarnes beteende. Därtill är påverkansgreden från en högtalarlåda och dess baffel (destruktiv eller konstruktiv, båda förekommer) hundrafaldigt större än tonarmens och skivspelarens påverkan på pickupen. Allt sammantaget gör att din liknelse mest visar att du inte inser proportionerna, vilket i och för sig är bra att veta.
Bill50x skrev:Att min spelare är beroende på underlaget kan bero på två saker. Antingen är underlaget viktigt för en korrekt återgivning eller så är spelaren felkonstruerad. Men det spelar ingen roll vilket, det viktiga är att jag, med min spelare, har konstaterat en skillnad. Den skillnaden är i högsta grad påtaglig och du som inte var med ska inte uttala dig om huruvida jag drömmer eller inte.
Det är inte alls ovanligt att skivspelare påverkas av underlaget när det gäller saker som akustisk återkoppling och/eller problem med rörelser i huskroppen*, men det du skrev om tidigare var att det påverkade pickupen spårningsförmåga. Det är en helt annan sak.
*En bra grundläggande princip därvidlag är anpassa förnuftgt.
Skivspelare med flytande upphängning (som isolerar mot högfrekvent energi) bör placeras på lätta och halvmjuka ytor, som uppvisar maximal vibrationsenergi vid de höga frekvenser som skivspelaren isolerar, men som är fria från lågfrekventa resonanser såsom extremt tunga fundament på fjädrande golv kan göra.
Skivspelare utan flytande upphängning (de är ofta avsevärt mycket tyngre än de fjädrande upphängda) bör däremot för det mesta stå på så solida fundament som möjligt. En f d eldstad som man murar upp ett fundament på, är nära nog optimalt (i varje fall om man bor i ett område som inte är alltför jordbävningsdrabbat
).
Men inga av dessa saker har något med pickupens spårningsförmåga att göra. Det styr bara hur påverkan (energi) som kommer utifrån (akustisk och mekanisk) påverkar avspelningen.Bill50x skrev:Vad menar du med "Fast jag tror nog det är något annat än den som
det är fel på."?
Att det är något annat det är fel på än skivspelaren, eftersom så dåliga skivspelare att det påverkar pickupens spårningsförmåga knappt finns.
Precis det jag skrev alltså. Var det oklart?
Det finns fall (som jag skrivit tidigare) där tonarmen påverkar spårningen i det allra lägsta frekvensområdet (där det inte är
pickupens spårningsförmåga (förmåga att klara att följa stora sidledeshastigheter utan att tappa kontakten med spåret) som ensam styr förloppet) och inställningen av tonarmen gör det i synnerhet! En felinställd tonarm kan ställa till med enorma problem, som det kanske är lätt att skylla på pickupen, men som är lätt att åtgärda - bara att justera sakerna så allt blir rätt.
Bill50x skrev:Hur kan du underkänna mina erfarenheter med så imbecilla uttalanden som "Vad är det för leksaksjunk du spelar på egentligen?"
Jag GODKÄNDE dina erfarenheter (initialt) och konsekvensen blev att jag frågade dig vad det är för leksaksjunk du spelar på egentligen.
Dock så gav jag sedan (om du minns?) en öppning för att dina erfarenheter (eller rättar sagt slutsatser) kanske ändå borde underkännas, eftersom det inte är sannolikt att några så dåliga produkter som vora konsekvensen av dina beskrivningar, finns. Det måste vara något annat som är fel. Jag tror att det är något som är gravt feljusterat, men mina spelkulationer är ju lika meningslösa som alla andras, så: Du borde undersöka det istället!
Kanske står hela ditt hus och vibrerar lågfrekvent av någon anledning? Det skulle kunna förklara samma problem som de du beskriver, men som sagt - det är bättre att undersöka än att spekulera, så det råder jag dig att göra.
Bill50x skrev:Vad är det för leksaksjunk DU spelar på om du inte ens kan höra skillnad på två olika tonarmar? Du kanske skulle prova med några mer avslöjande högtalare - jag har hört att det är de som gör den största skillnaden.
Sååååja, lugn och fin.
Vad har du fått det ifrån att jag inte kan höra skillnad mellan olika tonarmar??? Läs det jag skriver en gång till så ser du att du missförstått det fullständigt.
Vad jag skrivit är att FELEN FRÅN PICKUPER, TONARMAR OCH SKIVSPELARE ÄR VÄSENSSKILDA, OCH DÄRFÖR ÄR DET I REGEL LÄTT ATT HÖRA VAD SOM ÄR RESPEKTIVE DEL. Det är därför det för det mesta är lätt att höra hur en pickup låter, oavsett skivspelare och pickup, i varje fall så länge de sistnämnda inte är förfärligt dåliga.
Om de är det (förfärligt dålig skivspekare och/eller tonarm), eller om den som lyssnar har stora problem med hörseln, så kan jag förstå att de har svårigheter att uppfatta hur en pickup beter sig genom att lyssna på den i någon valfri skivspelar/tonarmskombination.
Om du fortfarande inte förstår det jag skriver, så får du nog sväva vidare i oförståndet. Jag tänker inte repetera det flera gånger.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).