vad har ni för picuper?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-30 15:27

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Vetenskaplig misstro är inte att misstro utan skäl* (vilket är lika dumt som att tro utan skäl*) utan att misstro det som inte har stöd i förefintlig kunskap.

Man kan misstro saker på sakliga grunder utan att för den skull ha vetenskaplig kunskap i ämnet. Det räcker med att resultatet inte har stöd av de vetenskapliga påståendena.

Ja. Och?

Bill50x skrev:Definiera till exempel "antistatiskt". För mig som lekman räcker det med "ett material som inte laddar upp sig och behåller statisk elektricitet". Ändå finns det kvalificerade tekniker som menar att det är grundligt fel. Men eftersom mitt bekymmer är att vissa material laddar upp sig, behåller laddningen och därigenom påverkar elektronik så misstror jag "vetenskapen". I det här fallet kan den inte definiera det som är ett problem.

Antistatisk är sammansatt av de två orden anti (mot) och statisk
(oföränderlig eller bara beroende av ögonblickssituationen, beroende
på sammanhang).

Det betyder alltså "mot statisk" (någonting).

Det gör att "antistatisk" INTE är en synonym til "dynamisk", trots att
dynamisk är motsatsen till statisk.

Något som är "mot något" behöver inte vara dess motsats. En brand-
släckare är exempelvis inte motsatsen till eld (vilket är icke-eld), lika
lite som ett paraply är motsatsen till regn (vars motsats förstås är
(regn)uppehåll).

(Nämner det eftersom vissa har svårt att skilja mellan icke och anti.)

För det mesta handlar antistatiska saker om att bekämpa statisk
elektricitet (permanenta laddningar) och/eller dess uppbyggnad.

Några vanliga antistatiska åtgärder är t ex:

1. Att ansluta elektriska ledande saker till ett elektiskt dränerande
jordsystem,

2. Att förse elektriskt isolerande saker med elektrisk ledningsförmåga,
i varje fall i ytskiktet,

3. Att byta ut material som har en kraftig tendes att bilda statiska
laddningar.

Många andra saker kan göras. En sak som man behöver ta särskild
hänsyn till är faran med jordsystem i samband med arbete med hög-
spända system. Samma mekanismer som laddar ut och tar bort den
potentiellt (för elektronikapparater) farlig statisk elektricitet, kan ju
även vara en strömväg för livsfarliga strömmar genom människor och
ned till jord. Därför är man alltid försiktig och laddar ur statiska ladd-
ningar med tillbörligt hög impedans (> Mohm oftast).

Vh, iö

- - - - -

PS. Nej, "antistatiskt" är inte "ett material som inte laddar upp sig och
behåller statisk elektricitet". Det behöver inte vara ett material över-
huvudtaget.

Antistatiskt eller antistatisk är en egenskap och den behöver inte vara
kopplad till ett material. Det kan vara en egenskap hos en åtgärd, ett
material, eller en utformning, eller en regel, en princip, eller...

Men - du får gärna misstro vetenskapen och tycka att antistatiskt är
ett material. ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-30 16:19

IngOehman skrev:1. Att ansluta elektriska ledande saker till ett elektiskt dränerande
jordsystem,

laddningar.

Antistatiska material behöver per definition inte vara ledande, det hjälper alltså inte att koppla dom till jord. Ledande material laddar inte upp sig om dom är kopplade till jord, annars går det alldeles utmärkt att ladda upp tex en metallplatta.

I praktiken har dock antistatiska material ofta en ledningsförmåga även om den ligger i området 10 Gohm och högre.

/ B

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-30 16:25

On Topic: Jag har en original technics 2700 på min vinylspelare :oops:
blir nog en AT-95 vad det lider...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-08-30 22:49

Har en OM-40 för tillfället. Låter helt ok.

Har dock ej haft tillfället att göra något mer - mitt önskemål är en Moerch arm med extremt låg massa, en yttre stabilisatorring samt en vinyltvätt. Det får bli till hösten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-30 23:16

Vilken last bör OM-40 ha ?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-08-31 02:07

Bill50x skrev:I praktiken har dock antistatiska material ofta en ledningsförmåga även om den ligger i området 10 Gohm och högre.

Jag trodde inte det fanns några material som inte var ledande, utan alla material beter sig som så att om spänningen är tillräckligt hög så lyckas det ändå. Har jag missat något?

Så här då, ungefär:
Luft är ju en ganska dålig ledare, och om jag plockar fram multimetern vill den inte mäta redan efter någon enstaka mm mellan pinnarna. Det hindrar ju inte diverse väderfenomen att nyttja luft som "ledare", när spänningen byggts upp tillräckligt.

Jag ser inte sladdar som ledare, utan kassa motstånd...

edit: Laila!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 09:32

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:1. Att ansluta elektriska ledande saker till ett elektiskt dränerande
jordsystem,

laddningar.

Antistatiska material behöver per definition inte vara ledande,

Nä just det, Har jag påstått det då?

Bill50x skrev:det hjälper alltså inte att koppla dom till jord.

Sjävklart inte. Det var därfär jag skrev att det är de ledande materialen som man kan koppla till jord.

Bill50x skrev:Ledande material laddar inte upp sig om dom är kopplade till jord, annars går det alldeles utmärkt att ladda upp tex en metallplatta.

Ja, just det. Det är därför man skall koppla dem till jord om man inte vill att de skall vara laddade.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 09:47

nolimitsoya skrev:
Bill50x skrev:I praktiken har dock antistatiska material ofta en ledningsförmåga även om den ligger i området 10 Gohm och högre.

Jag trodde inte det fanns några material som inte var ledande, utan alla material beter sig som så att om spänningen är tillräckligt hög så lyckas det ändå. Har jag missat något?

Så här då, ungefär:
Luft är ju en ganska dålig ledare, och om jag plockar fram multimetern vill den inte mäta redan efter någon enstaka mm mellan pinnarna. Det hindrar ju inte diverse väderfenomen att nyttja luft som "ledare", när spänningen byggts upp tillräckligt.

Jag ser inte sladdar som ledare, utan kassa motstånd...

Man bör skilja mellan resistiva (=linjära) egenskaper och överslag (som är en olinjär egenskap).

Vid överslag hoppas själva elektronerna i luften, till skillnad från vid vanlig ledning då de bara puffar på varandra (ledningen är ju hela tiden full av laddningsbärare).

När det sker ett överslag i luft så bildas för övrigt en joniserad "tråd" i luften, som leder utmärkt bra, eller rättare sagt som gör överslaget lättare därefter. Men luften strax innan spänningen var så hög att överslaget skedde, var en utmäkrt isolator. Det är för övrigt på grund av den där joniserade tråden som överslaget skapar, som blixtar efter varandra ofta kan ses ta precis samma väg genom luften. I varje fall delar av nästa blixt tar ofta det gamla spåret.

Luft fram till det att ett överslag bildas, hindrar överslag bättre än vakuum, och när trycket är högre i luften är det dessutom svårare att åstadkomma ett överslag. Det är därför en svag tändspole kan ge en utmärkt gnista när man skruvar ur tändstiftet och tittar på det och motorn dras runt, men inte lyckas åstadkomma gnista i cylindern efter kompressionsfasen.

Det behövs ungefär 1000 volt för att det skall bli ett överslag i luft av normaltryck (1 atm) om gapet är 1 mm. Men som sagt - ett överslag är inte ett utslag av resistiv ledningsförmåga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-31 11:02

Laila skrev:Vilken last bör OM-40 ha ?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 3257#43257
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-31 11:16

Tack paa o nolimitsoya ! :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-08-31 12:15

Några tekniska kommentarer/frågor mest riktad till Ingvar som gjorde analyserna tidigare ang OM-40.

När det gäller matchning med tonarm

När det gäller min egen tolkning så är spårförmåga dels beroende på pickupens byggnadskvalitet, nåltryck samt även den fundamentala resonansfrekvensen. Den sista är ju matchningsberoende och den "gyllene regeln" är att resonansfrekvensen bör hamna mellan 8-12 Hz.

Jag tycker dock att den rekommenderade är för låg (i de flesta fall). Jag skulle hellre se att den hamnar mellan 12-14 Hz. Anledningen är att filtreringen av lågfrekvent störbrus pga av skivbuckligheter minskar. Eftersom skivbuckligheter har sitt statistiska maximum runt 5-6 Hz tycker jag att en fundamental resonansfrekvens vid 8-9 Hz är alldeles för låg.

Om den fundamentala resonansfrekvensen är för nära dessa skivbuckligheter så betyder det inte att man alltid får den sk hoppiga pickupen (då har man riktigta problem) men att pickupens yttersta prestanda minskar. Dels får man en signal som är pålagrad musiksignalen och som effektivt minskar pickupens "x-max". Detta kan menligt påverka spårförmåga räknat som x-max (ex 80 eller 90 µm).

Idag finns det få lätta tonarmar att tillgå på marknaden, undantag ex Mørchs, där man kan komma ner till ca 4 gram + PU-massa.

Frågor:

Ingvar, skulle du rekommendera en så lätt tonarm som möjligt för att få optimala prestanda, eller anser du att det inte skulle bli någon hörbar skillnad mellan en ultralätt vs. de sk "medium-masse armar" (ca 10-11 grams effektiv massa) som idag dominerar marknaden?

Naturligtvis kan man platta till skivan a la vakuumskivtallrik eller en yttre ring + skivklämma för att ytterligare minska störningarna. Skulle du Ingvar rekommendera detta och är det hörbart enligt dina erfarenheter?

vh/
T

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 13:10

Mycket intressanta frågor Thomas, något som jag också är nyfiken på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-31 14:06

Thomas_A skrev:Några tekniska kommentarer/frågor mest riktad till Ingvar som gjorde analyserna tidigare ang OM-40.

När det gäller matchning med tonarm

När det gäller min egen tolkning så är spårförmåga dels beroende på pickupens byggnadskvalitet, nåltryck samt även den fundamentala resonansfrekvensen. Den sista är ju matchningsberoende och den "gyllene regeln" är att resonansfrekvensen bör hamna mellan 8-12 Hz.

Byggnadskvaliteten - ja.

Nåltryck - definitivt (via nålarmsgeometrin, det vill säga den yttre VTA:n).

Antiskating - absolut,

Den fundamentala resonansfrekvensen - både ja och nej.

Ja, i dynamiska sammanhang där buckliga skivor ställer till VTA:n det vill säga får det att verka som om nåltrycket är tillfälligt felställt.

Nej, om du menar förmåga att följa och korrekt återge lågfrekvent information, för det är inte spårning i vanlig bemärkelse. Spårningsegenskaperna kommer i i stort sett bara i högfrekvensregistret där den horisontella (och i värsta fall även vertikala) spårhastigheten är hög.
(Hur hög den är vi olika frekvenser kan man undersöka genom att spela utan RIAA-korrektion, eftersom en dynamisk pickup är en hastighetskännare.)

Praxis med en resonansfrekvens om 10 Hz (+/- ett par Hz) är enligt mina erfarenheter skapligt välfunnen.
(Jag noterade att du kallade den en gyllene regel, och inte en tumregel. Mycket förnuftigt och välvalt epitet.)
Det finns utmärkta argument för att försöka hamna i varje fall ungefär där, men det föreligger en balansgång mellan två motstridiga problem, så vars och ens uppfattning är en fråga om vad man anser vara det värre problemet. Även andra yttre omständigheter kommer in, exempelvis vilka skivor man spelar, hur buckliga de är (av födsel och ehejdad vana eller på grund av förvaring och/eller värme) och huruvida skivspelaren gör något för att buckla dem räta (viktring runt periferin, vakuumskivtallrik...).

Å ena sidan eftersträvar man ju en ackurat återgivning av den tonfrekventa informationen på fonogrammet (vilket går på tok när resonansen smyger sig för nära, eftersom den nästan undantagslöst är alldeles för odämpad)

Å andra sidan vill man undvika att ta upp de av buckel i skivan inkodade energierna. Dessa kan man undvika genom att utnyttja det mekaniska och mycket effektiva subsonicfilter som resonansen ger. Buckerenergierna är stora vid framförallt fem frekvenser (per varvtal). Vid 33 1/3 rpm är de; 0,555... Hz / 1,11... Hz / 1⅔ Hz / 2,222 Hz / 2,777... Hz. Vid 45 rpm blir de: 0,9 Hz / 1,8 Hz / 2,7 Hz / 3,6 Hz / 4,5 Hz, och vid 78 rpm blir de: 1,3 Hz / 2,6 Hz / 3,9 Hz / 5,2 Hz / 6,5 Hz. Den andra och tredje är oftast de starkaste, och över den översta brukar de energin falla märkbart.

Som jag tror alla förstår blir varje Hz uppåt en degradation av musikåtergivningen, medan varje Hz medåt blir en kraftig ökning av störnivån. En enda Hz minskning av resonansfrekvensen leder typiskt till en ökning av bullerfrekvenserna med när 2 dB (1,83).

Genom att öka dämpningen i systemet kan man dock låta resonansfrekvensen hamna högre upp, men tyvärr är de flesta dämpaggremang filosofikt felkonstruerade, för de tar spärn mot skivspalaren istället för den adekvata referenspunkten - skivytan utanför och innanför den punkt i det spår som i varje ögonblick avspelas.

Gör man det rätt kan man faktiskt med fördel låta resonansfrekvensen hamna längre ned istället. :o Då elimineras nämlingen buckelfrekvenserna med andra mekanismer - via själva dämpaggremanget.

Thomas_A skrev:Jag tycker dock att den rekommenderade är för låg (i de flesta fall). Jag skulle hellre se att den hamnar mellan 12-14 Hz. Anledningen är att filtreringen av lågfrekvent störbrus pga av skivbuckligheter minskar. Eftersom skivbuckligheter har sitt statistiska maximum runt 5-6 Hz tycker jag att en fundamental resonansfrekvens vid 8-9 Hz är alldeles för låg.

Inser just att jag borde ha läst igenom hela inlägget innan jag började svara på det. :oops:

Vill börja med att skriva att den där energitoppen vid 5-6 Hz nog är en illusion som uppstår när man betraktar den dubbelderiverad, det vill säga genom att titta på ur det ser ut EFTER det HP-filter som det mekaniska systsmet pickup-tonarm representerar. Därför är det ingalunda värre att ha resonansfrekvensen vid 5-6 Hz än vid 1-2 Hz. Tvärtom, det senare är MYCKET värre.

Men oavsett allt detta kan jag nog föredra en resonansfrekven om över 12 Hz också. Tycker dock att det beror på vilken skiva jag skall spela. Vilken kompromiss som är den bästa är ju inte bara en subjektiv fråga, utan det är en variabel också. :?

Thomas_A skrev:Om den fundamentala resonansfrekvensen är för nära dessa skivbuckligheter så betyder det inte att man alltid får den sk hoppiga pickupen (då har man riktigta problem) men att pickupens yttersta prestanda minskar. Dels får man en signal som är pålagrad musiksignalen och som effektivt minskar pickupens "x-max". Detta kan menligt påverka spårförmåga räknat som x-max (ex 80 eller 90 µm).

Visst är det så. Det är därför jag var noga med att klargöra att spårningsförmågan kan påverkas (i dynamiska situationer) och misspassning råder mellan tonarmsmassa och pickup-komplians. Det är dock ingenting som man behöver experimentera en massa med för att undersöka, utan det räcker att välja kominationer som passar ihop. Bara att läsa innantill i data, och räkna [F = 1/(2*pi*sqr(c*m))].

Thomas_A skrev:Idag finns det få lätta tonarmar att tillgå på marknaden, undantag ex Mørchs, där man kan komma ner till ca 4 gram + PU-massa.

Stämmer. Som tur är justerades kompliansen ned en hel del för OA40 för en massa år sedan.

Thomas_A skrev:Frågor:

Ingvar, skulle du rekommendera en så lätt tonarm som möjligt för att få optimala prestanda, eller anser du att det inte skulle bli någon hörbar skillnad mellan en ultralätt vs. de sk "medium-masse armar" (ca 10-11 grams effektiv massa) som idag dominerar marknaden?

Jag vill egentligen inte rekommendera specifika saker, utan ser hellre att så många som möjligt lär sig att räkna på det själv och tar egna beslut som överensstämmer med vad de önskar sig av kombinationen.

Men personligen tycker jag att en resonansfrekvens nedåt i varje fall 10 Hz är helt okej och att slippa instabila VTA-vinklar, det vill säga oänskad återverkan på spårningsegenskaperna, och har man därtill ett subsonicfilter så kan även modulationen av högtalrkonerna undvikas. Det kan dock te sig specialintressant att man kan behöva subsonivfilter BÅDE på grund av för höga och för låga resonansfrekvenser. Är den för låg så behöver man filtrera bort buller, är den för hög behöver man motverka bashöjdningen det leder till. Jag brukar dock tycka att man klara sig utan i varje fall inom intervallet 10 - 12 Hz. Men allt beror ju som redan nämnt på vad man spelar. En bashöjning vid 16 Hz är ju ett mindre problem med de flesta LP-skivor, men med några få kan det vara oönskat.

Thomas_A skrev:Naturligtvis kan man platta till skivan a la vakuumskivtallrik eller en yttre ring + skivklämma för att ytterligare minska störningarna. Skulle du Ingvar rekommendera detta och är det hörbart enligt dina erfarenheter?

Ja, både hör-, och synbart.

Baskonernas uppstannande när man aktiverar vakuumsugen på en Luxmanskivspelare med alldeles för låg resonansfrekvens, är en tjusig syn. :)

Ringar burkar göra mindre nytta, men båda kan leda till baksidor i form av svaj på grund av lagerpåsverkan. En Luxmanspelare där inte tätringen är välsmord tappar normalt både hastighet och hastighetsprecision märkbart när vakuumet sätts på. Välsmort skall det vara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Goldring Electro II

Inläggav lennartj » 2008-08-31 15:48

Sedan 1984 har jag jag spelat med Goldring Electro II HO i Helius Standard arm lastad med 1 kohm (inte 47) till en känslig MM-ingång.
Den första kostade 2000 kr, när jag köpte på mig Ågrens sista för en del år sedan tror jag att jag kom undan med mindre.
En nytillverkad pickup i dag med äkta van den Hul-nål kostar mångfalt mera.
Speciellt begagnade skivfynd har större chans att låta bra med van den Hul eftersom den läser en större del av spårväggen och inte bara där tidigare ägares ellips eller runda nål har slitit.
För övrigt tycker jag pickupen har en allmän karaktär som passar bra i min anläggning och rätt styvhet för tonarmen.
Funderar på att skicka ner en till http://www.torlai.it/ och få en Gyger-nål monterad och höra vad jag tycker. Äkta van den Hul igen verkar bli dyrt.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-08-31 17:42

Kör nu med en Goldring 2300 som fick ersätta en alldeles slutkörd Denon 304.

Är ganska nöjd med resultatet.

Skivspelaren är mest en prydnad nu för tiden. :oops:
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-31 19:27

IngOehman skrev:Man bör skilja mellan resistiva (=linjära) egenskaper och överslag (som är en olinjär egenskap).

Rätt, men det finns faktiskt material som hamnar i en sorts gråzon däremellan. Jag har mätt upp en del ledande golv av olika sorter och vissa har en avledning till jord som fungerar ner till omkring 3-400 volt. Därefter slutar avledningen och det blir alltså en kvarvarande laddning i den storleken. En egenskap som inte helt är beroende på materialets resistans utan verkar mer ha med materialets konstruktion att göra.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-08-31 23:29

Tack för svar, Ingvar!

Thomas

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-01 01:27

IngOehman skrev:
Harryup skrev:IÖ tycker att det verkar som om du inte heller vill riktigt lyssna på andras erfarenheter. Du har gjort dina tester och funnit ditt resultat.
Kan du ha begränsningar i din testsetup vilket gjort att OM-40 framståt som bra? Kanske den utgör den maximala kvalité som går att uppnå hos dig?

Ditt resonemang är bakvänt.

Jag tror nog att du missförstått det jag skrivit, vilket självklart kan bero på att jag inte uttryck mig tillräckligt tydligt. Det jag baserat min positiva inställning till OM40 på, är ju inte hur den beter sig, utan hur den "inte gör det" - det vill säga hur lätt det varit att beslå alla de andra alternativen med hörbara fel.

Det beror inte på begränsningar i utrustningen att de andra pickupalternativens fel hörs så tydligt. Tro mig. ;)

Harryup skrev:Kan bara kommentera att vi har väldigt olika erfarenheter vad som är en bra skivspelare och hur olika bra skivspelare ändå kan skilja sig åt.

Det beror nog bara på att jag har strävat efter en så god musikåtergivning som möjligt, medan du sökt något annat, där du helt subjektivt utvärderat olika sound och kallat dem som tyckt om för bra.

I en jakt på god återgivning är alltid slutsatsen från att olika saker låter olika att MINST en av dem färgar. Vilken det är behöver man ta reda på om man vill kunna uttala sig om det. Och det kan man inte avgöra i den typ av tester som jag tror du gjort.
(Jag tror nämligen inte att du i just vinylfallet har gjort några F/E-lyssningar på en komplett kedja från masterband till utsignal från pickup. Rätta mig om jag har fel.)

Harryup skrev:Hur olika armar "låter" ihop med olika spelare och förstås ihop med olika pickuper.
Så om en OM-40 låter lika i alla skivspelare så får det mig mera att tro att det är dess begränsningar du hör istället för dom olika kvalitéer som kommer uppträda i olika armar.

Jag har inte skrivit att DET LÅTER LIKA om OM40+A och OM40+B, jag har bara sagt att pickupen låter lika, det vill säga att det är lätt att urskilja hur pickupen låter, oavsett skivspelare och tonarm. Det beror på att de olika delarna åstadkommer helt väsensskilda fel.

Borde kanske ha skrivit detta ännu tydligare. Tycker dock att det framgår rätt tydligt när jag tittar tillbaka på det jag skrivit.

Harryup skrev:Jag köper helt enkelt inte din modell för hur skivspelarkombinationer beter sig i verkligheten. Vi har inte en gemensam syn och kommer inte få det heller.

Det låter som om du bildar klubb med Bill50x och bestämmer dig för ett utfall i förväg? Helt okej.

Jag gör inte detsamma. Håller framtiden öppen, för lyckas du övertyga mig så ändrar jag mig självklart! Men huruvida du ändrar dig om det motsatta inträffar är ju upp till dig. Du har redan sagt att du inte kommer att göra det, du kommer aldrig att dela min syn (oavsett om du får se att det faktiskt var rätt). Fine.

Jag har inget intresse av att tvinga någon att omvärdera sina erfarenheter och slutstser, jag har bara ambitionen att ge dem chansen att göra det, men det är såklart bra att få veta att någon redan i förväg bestämt sig för att de inte kommer att ändra sig. Så man slipper spilla mer krut på det. ;)

Vh, iö

Vi har helt enkelt olika erfarenheter av skivspelare och inget av det du har skrivit har gett mig anledning att mistro mina egna. Om du vill förringa mina erfarenheter med meningar som denna "Det beror nog bara på att jag har strävat efter en så god musikåtergivning som möjligt, medan du sökt något annat, där du helt subjektivt utvärderat olika sound och kallat dem som tyckt om för bra." så känns det inte som om du tänker ändra din uppfattning heller. Vet minst 2 personer som håller på med skivinspelningar som inte använder OM-40 så det finns alternativ som kan vara lika bra.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-01 01:37

Harryup skrev:Vet minst 2 personer som håller på med skivinspelningar som inte använder OM-40 så det finns alternativ som kan vara lika bra.

mvh/Harry

Exakt VAD skulle detta bevisa?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-01 01:50

Harryup skrev:Vi har helt enkelt olika erfarenheter av skivspelare och inget av det du har skrivit har gett mig anledning att mistro mina egna. Om du vill förringa mina erfarenheter med meningar som denna "Det beror nog bara på att jag har strävat efter en så god musikåtergivning som möjligt, medan du sökt något annat, där du helt subjektivt utvärderat olika sound och kallat dem som tyckt om för bra." så känns det inte som om du tänker ändra din uppfattning heller. Vet minst 2 personer som håller på med skivinspelningar som inte använder OM-40 så det finns alternativ som kan vara lika bra.

mvh/Harry

Det jag skrev var bara att jag inte tror att du F/E-lyssnat kedja (rätta mig om jag har fel), och jag konstaterade också att du själv skrev att saker kan låta olika men ändå var bra allihopa. :o

Då är det ju inte bra ÅTERGIVNING som du talar om - och det är ju helt okej - man kan ha andra önskemål.

Men, det jag talat om är dock bara en så ackurat återgivning som möjligt. Och då gäller, som jag skrev, att om två eller flera alternativ låter olika så kan max EN av dem, eventuellt ingen, vara en oförvrängd representation.

Det är ju bara ett enkelt logiskt konstaterande, och ett försök att förtyliga vad det varit som jag talat om - alltså ÅTERGIVNING av ursprungssignalen.

Det var verkligen inte menat som ett påhopp mot dig. Jag lade ingen värdering på det du skrivit, utan menade bara att klargöra att det jag talade om inte var "apparaters förmåga att delta i en kombination av skivor och apparater som någon subjektivit uppfattar såsom ett bra ljud", eller hur man nu vill formulera det.

Att det sen kan finnas andra alternativ än OM40, som är bra även på det viset som jag talat om, det har jag aldrig förnekat. Jag har ju inte testat alla pickuper i hela världen, och heller inte alla skivspelare och tonarmar.

Dock rätt många av dem som är välkända.

Tror(/tycker) även att jag i den här tråden varit rätt tydlig med att lite arbete med den elektiska anpassningen(/belastningen) för pickupen, faktiskt kan göra underverk för att ta bort många pickupers dominerande färgning. :)

Men igen - av det jag undersökt har pickupen OM40 varit den som imponerat mest på nästan alla vis. Inte många kända(/"erkända") High End-pickuper kan konkurrera ens på någon av följande punkter:

1. Bevarande av ursprungsklang och -dynamik (subjektivt bedömt i F/E-lyssning på komplett kedja).

2. S/N (MM pickuper har nästan alltid ett övertag över MC-pickuper därvidlag).

3. Skivslitaget (de flesta pickuper utsätter skivan för ett MÅNGA gånger större slitage än OM40).

4. Nålslitage (den tycks nästan outslitlig. Verkar hänga samman med det låga slitaget på skivan).

5. Spårning (ja, i passande tonarm, korrekt injusterat).

Vh, iö

- - - - -

PS. Punkterna 3 och 4 har jag undersökt bara med den ursprungliga kompliantare OM40 kan nämnas.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-09-01 02:18

IngOehman skrev:Man bör skilja mellan resistiva (=linjära) egenskaper och överslag (som är en olinjär egenskap).

Ah, cool. :)

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2008-09-01 17:13

Själv har jag en Highphonic MC-A2e

Har tidigare haft en ACE Benz.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-02 02:25

Självklart skulle jag använda prylar jag tycker låter fint när jag spelar in musik. Samma sak när jag väljer fortsätta använda nån picka ibland...

Har inte en tanke på att göra nån trist subjektivisten test... fy vale(som man säger på ön)... det räcker att lyssna.. att testa i sin hemanläggning...
Samma resonemang när det gäller min hemstudioutrustning."Tycker"(upplever) jag att jag hittat rätt så är jag ju nöjd och belåten!?

Jag brukar kalla det A-B(märk väl.. inte A/B) test förfarande.... A-B=Alltid- Bäst... eller Alltid-Belåten :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 06:15

matereo skrev:Har inte en tanke på att göra nån trist subjektivisten test... fy vale(som man säger på ön)... det räcker att lyssna.. att testa i sin hemanläggning...

Vill man inte veta så är det okej men kom inte med mästrande inlägg sen. Det drar ett löjets skimmer över dig.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-02 12:34

subjektivisten skrev:
matereo skrev:Har inte en tanke på att göra nån trist subjektivisten test... fy vale(som man säger på ön)... det räcker att lyssna.. att testa i sin hemanläggning...

Vill man inte veta så är det okej men kom inte med mästrande inlägg sen. Det drar ett löjets skimmer över dig.

Det gäller att ha lite självdistans vet du, och se lite grann hur man själv gör och säger om och om igen. Kasta inga stenar i glashus.

Vaddå veta? Vad vet du med säkerhet som inte jag gör när det gäller detta. Kan bara säga att hade jag stött på ett par som dig när jag började köpa(och inte bara få av farfar och farsan)hifi prylar så hade nog inte mitt musik och attiralj intresse varit det det är.

Höll på att gå så ändå då jag stötte på endel Linnioter som var väldigt märkes och hur man lyssnar-dogmatiska på sitt sätt dom med.

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-04 19:18

goldring elektra, budget pu, spårar kasst i innerspåren..dist..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-04 20:37

Ett tag fundera jag att gravera en CD skiva och pressa upp en mindre mängd vinyler som man sedan kunde jämföra mot CD skivan för se hur mycket pickupen/riaan skiljde mot CDn. Men insåg att många audiofiler är rätt ointresserade av hur saker verkligen är så jag la ner det projektet.

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-09-05 15:42

MangeRock skrev:goldring elektra, budget pu, spårar kasst i innerspåren..dist..

Kan någon tipsa mig om någon bra pu som spårar bra även i innerspåren? Eller bör jag byta till en bättre slipad nål i befintlig pu?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-05 17:32

subjektivisten skrev:Ett tag fundera jag att gravera en CD skiva och pressa upp en mindre mängd vinyler som man sedan kunde jämföra mot CD skivan för se hur mycket pickupen/riaan skiljde mot CDn. Men insåg att många audiofiler är rätt ointresserade av hur saker verkligen är så jag la ner det projektet.

Finns det inga kommersiella exempel på CD och skiva mastrat i bra kvalitet och lika för både vinyl och CD och i bra pressning?
Förresten, vad var det för inspelning man jämförde vinyl och CD med på Gignos för ett par år sedan?
Pekka och Naqref, ni som var med, kommer ni ihåg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-06 09:02

MangeRock skrev:
MangeRock skrev:goldring elektra, budget pu, spårar kasst i innerspåren..dist..

Kan någon tipsa mig om någon bra pu som spårar bra även i innerspåren? Eller bör jag byta till en bättre slipad nål i befintlig pu?

Låter som om du borde kolla injusteringen av den först. Visst finns det säkert pickuper som kan spåra bättre men det kan vara alltifrån att din pickup sitter fel, sitter i fel arm, har blivit för gammal, är sliten etc. Så det är helt omöjligt att ställa diagnos över nätet.
Och den som spårar bättre behöver ju inet återge musiken "bättre".
mvh/Harry

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi