Hifi Klubben - en nagel i ögat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Hifi Klubben - en nagel i ögat?

Inläggav Trams » 2008-08-30 15:59

Har vid flera tillfällen på sistone noterat att vissa människor (bl.a. Nagref och Kaffekoppen) här på forumet verkar ogilla att man skriver positivt om Hifi Klubben och dess sortiment, så nu undrar jag varför denna butikskedja ev. ogillas och isf på vilka grunder? Själv tycker jag att de har många guldkorn i sortimentet, ofta till bra priser och med generösa garantier...

Bild
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-08-30 16:18

Jag har helt missat att sådana inlägg lagts. Har du nåt exempel?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-30 17:18

Jag har en liten nagel i ögat på Hifi Klubben, men jag är helt säker på att jag aldrig uppvisat det här, eftersom det är helt nytt och ett personligt skäl.

Jag sökte nämligen extra jobb där (dom söker helgextra personal). Men trotts min gedigna erfarenhet både av hifi och butiksarbete, blev jag inte ens kallad till intervju :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-30 17:25

UrSv skrev:Jag har helt missat att sådana inlägg lagts. Har du nåt exempel?

Har missat detta också. Men jag måste ju säga att jag både blivit dåligt bemött och bra behandlad på hifiklubben. Man kan ju boka demo via nätet, var väl inte sådär överbegeistrad över detta, men gav det en chans. En halvtimme senare så ringer en säljare och undrar mer på djupet vad jag var intresserad av och jag fick ett mycket proffsigt bemötande. Denna tillgänglighet är guld! Men när det gäller hemlån etc så är de trista som en betongbunker.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-08-30 18:43

Jag sökte i gamla inlägg på skoj, hittade denna tråd med kommentar från kaffekoppen:
Kaffekoppen skrev:Sjukt dyrt. Största lågvattenmärket av annars utmärkta Hifiklubben någonsin. Har varit uppe här på Faktiskt förut..
Från http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16615&list=full.[/quote]

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-08-30 19:29

rqu skrev:Jag sökte i gamla inlägg på skoj, hittade denna tråd med kommentar från kaffekoppen:
Kaffekoppen skrev:Sjukt dyrt. Största lågvattenmärket av annars utmärkta Hifiklubben någonsin. Har varit uppe här på Faktiskt förut..
Från http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16615&list=full.
[/quote]

I sitt sammanhang ett helt korrekt skrivet inlägg, vad menar du? Att man kan påstå att en rosa kabel är bättre än en blå, sen sälja den för 4900 kronor mer bara pga detta? Ser inte detta som nån speciellt "hård" kritik mot Hifiklubben, däremot undrar jag likväl hur man kan ta in en sån produkt i sitt sortiment utan att vara lite kritisk och skriva som dom gör utan att skämmas. Att den numer inte tycks finnas kvar i sortimentet borde väl tyda på att vi hade rätt?

Det finns helt enkelt inte nån marknad för att sälja dyr nätverkskabel då normal fungerar helt utmärkt.

Jag ska inte gå så långt att jag kan utlova att all kabel som transporterar digital information fungerar lika bra så länge den är hel och av samma typ, men att 2 kablar som är hela skulle låta olika känns osannorlikt. Antingen kommer informationen fram eller så gör den inte det. Kan man tycka. :wink:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-08-30 19:55

BengtO skrev:I sitt sammanhang ett helt korrekt skrivet inlägg, vad menar du?
Jag menar att han faktiskt gav Hifiklubben beröm (annars utmärkta Hifiklubben), inte kritik (förutom att dom sålde den överprissatta kabeln)...

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-08-30 20:00

rqu skrev:
BengtO skrev:I sitt sammanhang ett helt korrekt skrivet inlägg, vad menar du?
Jag menar att han faktiskt gav Hifiklubben beröm (annars utmärkta Hifiklubben), inte kritik (förutom att dom sålde den överprissatta kabeln)...

Aha.. missförstod då ;) Kram

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-08-30 20:02

Alexi skrev:Jag har en liten nagel i ögat på Hifi Klubben, men jag är helt säker på att jag aldrig uppvisat det här, eftersom det är helt nytt och ett personligt skäl.

Jag sökte nämligen extra jobb där (dom söker helgextra personal). Men trotts min gedigna erfarenhet både av hifi och butiksarbete, blev jag inte ens kallad till intervju :(

du hade inte tillräckligt med brylcream i håret sen kanse åldern var i mot dig.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-08-30 20:07

Nu har jag faktiskt knappt varit in på Hifiklubben sen de slutade sälja bilstereoprylar, men på den tiden fick man känslan att det var nördar som jobbade där.. Inte som datornördar utan lite mer nördar som var helt itutade att det de sålde inte hade motsvarighet nån annanstans.. Om nån hade sagt till dem under en Cerwin Vega-demo att man hört fetare ljud på en live-konsert med Manowar eller Iron Maiden skulle de ha skrattat åt en.. Men det var ju då, jag hoppas det blivit bättre.

Eller att en stor högtalare alltid hade renare ljud än en liten osv.. En dyr förstärkare alltid var bättre än en billig osv..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-30 21:21

Det var ett mycket konstigt påpekande av trådskaparen som jag inte alls vill kännas vid.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-08-31 07:03

Alexi skrev:Jag har en liten nagel i ögat på Hifi Klubben, men jag är helt säker på att jag aldrig uppvisat det här, eftersom det är helt nytt och ett personligt skäl.

Är du säker på att din gedigna erfarenhet inte ligger dig i fatet? Skulle du rekommendera EKK eller konvertera? Misstänker starkt att man ur kommersiella hänsyn inte är så sugen på att anställa en LTS-medlem som man inte vet hur han kommer ställa sig till hela det aktuella sortimentet.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-31 10:23

Harryup skrev:

Är du säker på att din gedigna erfarenhet inte ligger dig i fatet? Skulle du rekommendera EKK eller konvertera? Misstänker starkt att man ur kommersiella hänsyn inte är så sugen på att anställa en LTS-medlem som man inte vet hur han kommer ställa sig till hela det aktuella sortimentet.

mvh/Harry

Kräver inte det en väldigt onyanserad bild av en LTS-medlem? Då är det ju inte en intressekonflikt, utan snarare en märklig föreställning som ligger till hinder för mycket.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-31 11:01

Jag gillade klubben störtmycket innan, tillbringade en stor del av fritimmarna under min studietid på hifiklubben i Lund och fick en god relation med killarna där. Kunde på den tiden sortimentet så bra att jag ofta blev tillfrågad av personalen... typ "Björn - hur många watt ger PMA-1x00 över 4 ohm?" ... för det visste de att jag troligtvis kunde utantill. Katalogen var i princip min enda toalitteratur på den tiden. *g*

Växte sedan ur sortimentet på något sett och var tvungen att klara mig på andra butiker med tyvärr lite mindre kompetent eller engagerad personal. Kan väl vara så att min egen uppfattning om hur en butik skall vara är färgad av mina tidigare upplevelser.

Det kanske inte riktigt stämmer, men min upplevelse när jag går in i en hifiklubbutik idag är att det har blivit lite mer stormarknad och design av det hela. Jag föredrar en trång liten no-nonsense-butik utan en massa onödig yta och blomvasar och sån't. :lol:

Däremot oroar jag mig inte över att rekommendera dit någon, för jag vet att det fortfarande är kompetent klass på vad de säljer - men jag följer inte sortimentet längre. Till stor del pga att man inte längre får någon katalog hem i brevlådan. Och de katalogerna man plockar upp i butik känns lite överdesignade de med...

Ogillas? Nejdå, tvärt emot. Men de var bättre förr...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-31 11:20

Vee-Eight skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Kräver inte det en väldigt onyanserad bild av en LTS-medlem? Då är det ju inte en intressekonflikt, utan snarare en märklig föreställning som ligger till hinder för mycket.

Många brukar anklaga "LTSare"för att bara prata om Nad, Denon och B&W etc. och det är en stor del av Hifi Klubbens sortiment.

Jag jobbar idag med att försöka kränga EKK som högtalarkabel (Järnaffär) så jag vet att det bara är ett fåtal LTS entusisaster som kan tänka sig använda en så grov, styv och ful kabel, det är omöjligt att få någon annan att köpa ens en EKK 2x1,5. Så det händer ofta redan idag att jag rekommenderar kunder att gå till någon hifi-butik och kika, om de vill ha snyggare kabel. :)

Min erfarenhet har också lärt mig att säljande inte går ut på att försöka pracka på kunen något den inte vill ha. Därmed inte sagt att man inte kan skapa ett habegär hos kunden :)

Lika ofta som jag hjälpt en kund till en billigare lösning en dom tänkt sig, har kunden också lämnat affären med mycket mer varor än de från början tänkt sig. I båda fallen handlar det om att kunden fick det dom egentligen ville ha (även om de inte viste om det innan) och därmed blir nöjda kunder som kommer tillbaks. Hm nu blev jag helt OT. :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-31 11:21

Jag tycker det var en rätt stor miss av dem!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-31 11:26

Har inga problem med Hifi-klubben. I princip allting av den hifi jag har köpt ny har köpts där (förutom en Linn Basik). Brukade gå till butiken de hade ute vid Ikea i Malmö och de var jättetrevliga där och rekommenderade ibland saker som andra sålde om de ärligt tyckte att det var bättre. Sedan var det ju en bonus att bli igenkänd även om det ibland var långa tider i mellan man var där och trots att jag inte köpte så mycket.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-31 11:36

Naqref™ skrev:Har inga problem med Hifi-klubben. I princip allting av den hifi jag har köpt ny har köpts där (förutom en Linn Basik). Brukade gå till butiken de hade ute vid Ikea i Malmö och de var jättetrevliga där och rekommenderade ibland saker som andra sålde om de ärligt tyckte att det var bättre. Sedan var det ju en bonus att bli igenkänd även om det ibland var långa tider i mellan man var där och trots att jag inte köpte så mycket.

De moddade ju även saker ibland... och någon gång kunde man få en skymt av en prototyp, då de ibland utvärderade Dali-högtalare...

Mina "kompisar" hamnade däremot i butiken på regementsgatan, så vi frekventerade visst olika butiker.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 11:52

Det är ju helt klart omöjligt att säga något generellt om hifiklubben och hur man blir bemött där. Det är ju helt olika beroende på vilken säljare man möter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-31 12:08

subjektivisten skrev:Det är ju helt klart omöjligt att säga något generellt om hifiklubben och hur man blir bemött där. Det är ju helt olika beroende på vilken säljare man möter.

Ja, helt klart :!:

Precis som i alla andra yrken så skiljer mycket i kompetens. Både i kunskap och att sälja.

Köpte Denon DVD + AV-stärkare på hifiklubben i Malmö vid IKEA för c:a 2 år sen (har flyttat till Hansakompaniet nu).

Inget försök till upsell på varken DVD eller AV-stärkaren men sen frågade säljaren (tillika ägare tror jag).

Vad ska du koppla ihop dem med och hur är det med dina högtalarkablar? Mycket att vinna där.

Jo, men tjena :roll: Ganska enkelt för en f.d. säljare (ja, för de flesta förnuftiga människor..) att räkna ut var de har sina vinstmarginaler. 8)

Men jag gillar ändå HK, bra märken och bra tillgänglighet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 12:09

Jag har mött några olika säljare när jag varit på hifiklubben i karlstad och det har varit rätt stor skillnad hur dom lägger fram saker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-31 12:12

subjektivisten skrev:Jag har mött några olika säljare när jag varit på hifiklubben i karlstad och det har varit rätt stor skillnad hur dom lägger fram saker.

Jodå. Samma här, varit på många olika (Malmö, Helsingborg, Göteborg, Estockholmo, m.fl.).

Sen kan det bero på tillfälliga orsaker, ex. tillfällig tävling på mest "cable revenue" på en månad och liknande.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-08-31 12:29

subjektivisten skrev:Det är ju helt klart omöjligt att säga något generellt om hifiklubben och hur man blir bemött där. Det är ju helt olika beroende på vilken säljare man möter.

ett av få inlägg där jag helt kunnat skriva under på det du säger :wink:

jag har många bra erfarenheter från butiken i Lund och även jag var ett tag en vandrande katalog. många av mina nyinköpta prylar kom därifrån!

senare intryck är att utbudet har minskat samt att det är desto sämre kunskapsnivå. senast var det en person på hifiklubben (ej Lund som förövrigt blivit sålt och alla utom en har försvunnit) hävdade att rummets betydelse, jag tyckte att det var onödigt att lägga så mycket pengar om det inte fanns förutsättningar i samma klass, inte spelade någon roll med 800D då de fötter/bottenplatta högtalaren har gjorde att de spelade lika bra oavsett rum... ganska onödigt påstående kan jag tycka. det säger inget om hifiklubben generellt utan mest bara något om min bild av dem, det gör heller inte högtalaren mindre rolig att lyssna på även om priset är styvt :)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-08-31 14:28

"Gamla" HiFi-klubben i Umeå (OBS nu refererar jag till den gamla franchisetagaren som upphörde för ett antal år sedan, den nya franchisetagaren har jag aldrig haft någon närmare kontakt med) har jag bara gott att säga om. Kunnig, ödmjuk personal som hade ett genuint intresse och kunnande. De kunde ofta rekommendera andra produkter än deras egna och var oftast medvetna om sina produkters eventuella svagheter.

"Klubben" i Sundsvall har jag aldrig handlat hos, men även där har jag mötts av kunnande och ödmjukhet.

Jag har alltså bara gott att säga om Klubben. Att de sedan har en del av planetens mer prisvärda produkter (enligt mina öron) gör inte saken sämre.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-01 00:59

Alexi skrev:
Vee-Eight skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Många brukar anklaga "LTSare"för att bara prata om Nad, Denon och B&W etc. och det är en stor del av Hifi Klubbens sortiment.

Jag jobbar idag med att försöka kränga EKK som högtalarkabel (Järnaffär) så jag vet att det bara är ett fåtal LTS entusisaster som kan tänka sig använda en så grov, styv och ful kabel, det är omöjligt att få någon annan att köpa ens en EKK 2x1,5. Så det händer ofta redan idag att jag rekommenderar kunder att gå till någon hifi-butik och kika, om de vill ha snyggare kabel. :)

Min erfarenhet har också lärt mig att säljande inte går ut på att försöka pracka på kunen något den inte vill ha. Därmed inte sagt att man inte kan skapa ett habegär hos kunden :)

Lika ofta som jag hjälpt en kund till en billigare lösning en dom tänkt sig, har kunden också lämnat affären med mycket mer varor än de från början tänkt sig. I båda fallen handlar det om att kunden fick det dom egentligen ville ha (även om de inte viste om det innan) och därmed blir nöjda kunder som kommer tillbaks. Hm nu blev jag helt OT. :oops:

Alexi,
mitt inlägg var verkligen inte menat som någon kritik mot dig personligen men jag ser att det kan läsas så.

Utan jag bara tänkte mig in i hur HiFi-Klubben kan ha resonerat. Aktörer i branschen som känner till LTS vet att det finns alldeles normala människor i föreningen men att det också finns en tendens med för gamla och snäva rekommenderade listor och lite för en handlare otrevliga tendenser där handlare "skall avslöjas", är allmänt okunniga och bara luras. Jag kan mycket väl tänka mig att dom inte vill chansa utan hellre missar en bra medarbetare.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-01 11:27

Kaffekoppen skrev:Det var ett mycket konstigt påpekande av trådskaparen som jag inte alls vill kännas vid.

Jaså? Orkar inte leta upp kommentaren/inlägget du skrev men jag svarade iaf dig att eftersom det inte finns ett särskilt intresseforum för Hifi Klubben (som med Ino & Carlsson) så skrev jag som jag gjorde;)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-09-01 11:50

Vaa? Så Trams var fridefors hela tiden??? Men du kunde väl skriva i´ditt vanliga namn. Men välkommen tillbaka :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-01 11:58

Själv känner jag mig mest som Hetsporren... Nåväl, det var ju fint att ingen
här har ngt emot Hifi Klubben och att alla älskar deras prisvärda produkter;)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-01 12:01

Blir faktiskt lite förvånad att det finns folk som inte visste vem "trams" var....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-01 12:26

Harryup skrev:
Alexi skrev:
Vee-Eight skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Alexi,
mitt inlägg var verkligen inte menat som någon kritik mot dig personligen men jag ser att det kan läsas så.

Utan jag bara tänkte mig in i hur HiFi-Klubben kan ha resonerat. Aktörer i branschen som känner till LTS vet att det finns alldeles normala människor i föreningen men att det också finns en tendens med för gamla och snäva rekommenderade listor och lite för en handlare otrevliga tendenser där handlare "skall avslöjas", är allmänt okunniga och bara luras. Jag kan mycket väl tänka mig att dom inte vill chansa utan hellre missar en bra medarbetare.

mvh/Harry

Nejdå jag tog inte illa upp. Jo antagligen var det LTS, det kan ju inte ha varit faktiskt och ansökan var skriftlig. Så ålder, utseende eller personlighet, fanns inte med som sollningskriterier.
Men hade de haft lite intelligens så borde de förstått att om jag var en sådan motståndare till hifibutiker skulle jag väll inte sökt jobb hos dem? :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi