Infektion i hifivärlden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 19:39

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:
Jag hoppas att principen framgår.
PS

Jo men då kan man ge sig sjutton på att det istället blir diskussion om hur man värderar de olika komponenterna :wink:

Ja, det får man ju hoppas!

Tanke och diskussion är alltid bättre än att slaviskt följa dogmer.

Man får hoppas att alla försöker bilda sig en uppfattning om dessa saker, baserade på vad som är relevant för dem själv, så att de kan åtgärda den sämsta länken och skaffa en bättre musikåtergivning - åt sig själv, enligt de egna drömmarna och ambitionerna och den egna upplevelsen!

sportbilsentusiasten skrev:(allt för att få de resultat man vill ha..)

Det är väl utmärkt, så länge man inte VILL bedra sig själv.

Jag vet inte vilket "resultat" du känner att du vill ha, men jag förmodar att du liksom alla andra förnuftiga människor vill skaffa dig en så god återgivning som möjligt? Vad är då poängen med att blanda korten falskt för sig sjäv med avsikt att få ett pseudobevis för en hierarki som bara sätter käppar i hjulen för den egna ambitionen? Vad har DU för glädje av att syssla med självbedrägeri? :?

Den enda som har något intresse av något sådant är väl någon som ser ett egenvärde i att försvara en dogm för att slippa prestigeförlusten av att ha gjort det tidigare? T ex dogmens upphovsman.

sportbilsentusiasten skrev:Glöm heller inte bort att varje system är olika så hur ska man kunna tillämpa det rent praktiskt?

Den praktiska tillämpningen av den nyförvärvade kunskapen (ny om man förstått först nu) är att spola ned de där tumreglerna om "source first" i toaletten.

Det är ju där fekalier hör hemma. ;)

Sen är man ju tvungen att koppla in den egna hjärnan, istället för att använda de där utantilläxorna i tumregelform.

Det brukar blir vädligt bra. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-09-02 20:34

prolinn skrev:Det var värst vad Linn och deras representanter tydligen snackat goja när det begav sig. Jag var inte med i matchen riktigt så tidigt så det gick mig lyckligtvis förbi.

Richard:

Hade du verkligen ingen aning om hur det gick till på den tiden?
Hur gammal är du ?

Prolinn:

Icke desto mindre så har det visat sig att Linn tydligen mot dåtida bättre vetande lyckats ta sig ur sin ignoransgrop och till branchens absoluta framkant. Det är inte bara vi tundem-galningar som tycker så. Hela Klimax-serien är förvisso inte billig, men det är få produkter som matchar dess prestanda oavsett pris. De billigare produkterna är också bra i sina respektive prisklasser, men billigare medför givetvis också kompromisser.

Richard:

Varför skulle "billigare " innebära kompromisser ? Menar du att linns billigaste nätverkspelare för tolv tusen kronor skulle vara en kompromiss ? Andra tillverkar ju spelare som kan återge musiken nästan ofärgat för en bråkdel av det priset. Du menar alltså på fullt allvar att företagets dyraste nätverkspelare är oerhört mycket bättre än deras billigaste ? Så mycket bättre att ett prispåslag på 100000:- är berättigat ?
Jag finner det ytterligt märkligt att så fort en ny serie släpps från företaget så är den, utan undantag, "oändligt" mycket bättre och "mera musikalisk" än den förra generationen apparater. Hur går det ihop ?

Detta, sammantaget med stora mätmässiga tillkortakommanden i både slutsteg och högtaleri- även nya modeller uppenbarligen, får mig att fundera.

Ett format ljud. Ett ljud som är medvetet färgat för att behaga konsumenten ? Javisst- och linn är förvisso inte ensamma om denna "formning". De flesta highend företag använder färgningar som ett försäljningsargument.
Är man medveten om att man köper ett medvetet färgat ljud, så, fine.
Det är då man diskuterar begreppet " high fidelity"- hög trohet mot musikoriginalet i samma andetag som man diskuterar grova färgningar, ehuru behagliga för många konsumenter- dvs. blandar ihop dessa begrepp som felet infinner sig.

High fidelity kräver apparater som återger noggrant. Apparater som har få tillkortakommanden - gärna F/E testade med gott resultat.

Prolinn:
Source first i den mening att det är ofta vettigt att uppgradera tidigt i kedjan beror troligen på att det ofta är där de största begränsningarna sitter när det gäller att framkalla en till originalet trogen signal som förmedlar ett musikaliskt skeende.

Varför tror du det är på det sättet ? Source first är en felaktig dogm som grundar sig på tankesättet att apparaterna innehar intelligens, eller " musikalitet ". Apparaterna återger bara, mer eller mindre bra, är varken intelligenta eller kan tolka musiken. Utsignalen blir alltid sämre än insignalen. Bättre än fullt genomsläpp blir det ju inte.

Vi är ju som bekant ganska bra på att hantera kraftiga frekvensgångsvariationer utan problem medan vi har problem med andra störningar som rent kvantitativt skulle kunna betraktas som försumbara om vi inte var just människor som lyssnade på ljud som förmedlade ett innehåll som vi tolkar som musik.

Utan att vara otrevlig undrar jag om det verkligen finns någon som helst substans i detta. Otaliga vetenskapliga tester visar att det inte ligger till på det sätt du vill påvisa.

H. Richard.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-02 20:48

-Martin- skrev:
Rydberg skrev:LarsR> Jag har provat kablar på ett så förnuftig sätt som möjligt, jag vill inte betla massa dyra pengar för något som inte betyder en stor skillnad. Jag har blindtestat kablar och även gjort öppna tester för att komma fram till vad jag tycker låter bra. Jag har även testat kablar som är dyra och som låter dåligt, däremot har jag aldrig provat en budget kabel som låtit tillräckligt bra.

Rummet: Nästa projekt är att bygga diffusorer och absorbenter i mitt rum så det området är otroligt viktigt, de som inte vet det helelr bör även de byta hobby :wink:

Hej!
Jag tolkar ditt inlägg som att du testat kablar i ett icke akustikoptimerat rum. Stämmer det?
Hälsningar
Martin

Peta i myrstacken som Svante sa!
Undrar om vi får nån kommentar av Rydberg eller inte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 20:57

Rydbergs inlägg är ju för fan 5 år gammalt. Både han och jag hade "lite" annorlunda tankar då. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-09-02 21:06

Hej! IngOehman

"---Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Pappret kom väl fram efteråt, eller? Som en förfinad variant av tändsticksplånet, efter att de insett att de kunde tjäna pengar på det? (Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar."

Du kan ha fel om tänstiksplånet redan 1978 vart jag och mina vänner rekommenderad av petersteindl att använda tändsticksplån för rengöring av pickuper! 8O
Också Urban Greger på Esoteric Hifi i Uppsala rekommenderade metoden i slutet av -70 talet!
Det var således ett vedertaget sätt att hantera pickuper på denna tid och brukas än idag av många. Det skall dock vara ett slätt plån ej det nya "prickiga".
Mvh
Majjen

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-09-02 21:11

Hej! Sportbilsentusiasten

Jag och flera av mina vänner anser fortfarande att Source First "rockar"
Mvh
Majjen

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 21:14

Jo, utan källa så rockar det dåligt, ja, om du inte har några fina rock ringar hemma då. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-02 22:44

petersteindl skrev: Hej prolinn :) Jag lovar, det gick hett till på 80-talet och de som inte var med kan ju inte veta förrän de gamle stötarna vässar pennan 8)

Kul NK-historia.
Kan man få fler detaljer eller andra anekdoter.
Ja menar om inköpschefen var med på noterna, VAD vad det stämningen syftade på?

Sa Ivor vad syftet med den hårt uppstyrda demoprocessen var?
Givetvis sälja mer men utöver det...(finns ju flera olika metoder att dema grejjer)
Ska kunder känna igen sig...skapa en image...

Har handlat Linn grejjer sedan -86 men har inget minne av att det var så uppstyrt. Kanske var extremare i Stockholm.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-02 23:05

majjen04 skrev:Hej! IngOehman
IngOehman skrev:
prolinn skrev:Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.

Pappret kom väl fram efteråt, eller? Som en förfinad variant av tändsticksplånet, efter att de insett att de kunde tjäna pengar på det? (Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar. 8O )

(Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar.

Du kan ha fel om tänstiksplånet redan 1978 vart jag och mina vänner rekommenderad av petersteindl att använda tändsticksplån för rengöring av pickuper! 8O

Också Urban Greger på Esoteric Hifi i Uppsala rekommenderade metoden i slutet av -70 talet!

Det var således ett vedertaget sätt att hantera pickuper på denna tid och brukas än idag av många. Det skall dock vara ett slätt plån ej det nya "prickiga".
Mvh
Majjen

Låt mig säga såhär: Jag har sett många av tändsticksplån skadade pickupnålar, och min uppfattning om metoden är att den är helt förkastlig.

Vem som rekommenderat den och när, är inget jag har några synpunkter på - men det är en metod jag har avrått ifrån sedan jag först hörde talas om den, vilket väl var någon gång under andra halvan av 70-talet, och då från Linn-anknutna människor.

Det jag sett av den är att den ofta lämnar åtskilligt mera på pickupen än den tagit bort, och därtill riskerar den att skada pickupen. Det den lämnar risterar även att skada skivan.

Om metoden populäriserades av Linn och rekommenderades även av andra så kan det ju ha varit av rent oförstånd, eller helt enkelt på grund av ett missriktat förtroende för Linn. Om man "får veta" att det är en bra metod kan det ju vara lite mycket begärt att alla som får veta det även skall djupstudera effekterna av den.

Hur många har ens ett bra stereomikroskop?

Kort sagt: Jag klandrar ingen som fått veta att det är en bra metod rekommenderat den vidare. Bara de som hittade på den - för man hittar inte på en metod och sprider den, utan att först undersöka den. Det är i varje fall min uppfattning.

Det är skillnad på en däckstillverkare och en däckshandlare därvidlag. Däckshandlaren måste kunna lite på däckstillverkaren, och om handlaren för vidare en rekommendation på däck som kommer från däckstillverkaren och någon kör av vägen på grund av den, så är det tillverkarens fel.

Jag har ingen uppfattning om likheterna mellan plånet och det slippapper som jag tror kom senare, men jag avråder från båda. Jag har nämligen sett resultatet från bruket av dem. Pappret verkar inte lämna egen ny smuts på nålen dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-02 23:19

Har kört med metoden att rengöra pickupnålen med det gröna
"sand/slip-pappret" i drygt 20 år utan för mig uppenbara problem.
Har dock ej haft tillgång till ett "steromirkoskop".

Varför avråder du från metoden ?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-02 23:23

Det kan ju inte vara bra att använda något material som innehåller harts eller lim som bindemedel för den typen av rengöring.

Vad är det man försöker avlägsna från nålen egentligen?
Damm?
Fett?
....vinyl?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-02 23:38

KarlXII skrev:Det kan ju inte vara bra att använda något material som innehåller harts eller lim som bindemedel för den typen av rengöring.

Damm?
Fett?
....vinyl?

På Götebörska : fråga meaj..... ? :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-02 23:41

Laila skrev:
KarlXII skrev:Det kan ju inte vara bra att använda något material som innehåller harts eller lim som bindemedel för den typen av rengöring.

Damm?
Fett?
....vinyl?

Okej!

Va e de la du försööker få bott? :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-02 23:49

KarlXII skrev:
Laila skrev:

Damm?
Fett?
....vinyl?

Okej!

Va e de la du försööker få bott? :)

Sketen o dreten ! :D

ps Ev. göteborgare, hoppas ni inte tar illa upp. ds

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-02 23:53

Laila skrev:Har kört med metoden att rengöra pickupnålen med det gröna

Intressant. Hur ofta rengör du pickupen då och hur ofta byter du pickup? :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-03 00:04

subjektivisten skrev:
Laila skrev:Har kört med metoden att rengöra pickupnålen med det gröna

Intressant. Hur ofta rengör du pickupen då och hur ofta byter du pickup? :D

Efter varje skivsida, o jag byter pickup ytterst sällan. Har för övrigt
mig veterligen inte "slitit ut" någon nål efter att mitt lätt "asociala
beteende" inletts någon gång på 80-talet. :D

ps. Siktar för det mesta på en pickup/arm-resonans på ca:10-12 Hz ds

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-03 00:07

Jag tror faktiskt att jag tillsammans med just Peter Steindl (då Peter
Bremen) på 80-talet gjorde en jämförelse mellan rengöring med den
där slip-metoden, och rengöring med en sk ultraljudskudde-makapär
(som i verkligheten vibrerade tonfrekvens, alltså hörbart).

Resultatet analyserades i mitt mikroskop...

Den där vibrerande lilla kudden (som inte tycks slita det allra minsta
på pickupnålen) fick både slipmetoden att skämmas, och pickupnålen
att glänsa som den lilla diamant den är, av sin renhet!

Men jag kan minnas fel med avseende på sällskapet... Visst det väl
du som var med under den där testen jag gjorde Peter? Eller rättare
sagt vi gjorde den tillsammans, här hos mig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-03 00:12

Var det månne en Audio-Technica pryl ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-03 00:17

Ni som garvar åt det "gröna slippappret", vad använder ni själva
för att göra rent era pickup-nålar ? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-03 00:19

majjen04 skrev:Hej! IngOehman

"---Ang. tändsticksplån så kanske det finns något som påminner om den sortens fina slippapper som kan användas för att rengöra nålspetsen. Det lär inte vara den sorten som finns på vanliga tändsticksaskar i varje fall och vilket inte alls påminner om det papper som Linn-handlarna förespråkar.
Pappret kom väl fram efteråt, eller? Som en förfinad variant av tändsticksplånet, efter att de insett att de kunde tjäna pengar på det? (Är det någon som minns i vilken ordning vansinnet anlände? Jag är inte säker. Är dock säker på att tändsticksplånet rekommenderades av Linn-handlare för att rengöra pickupålar."

Mvh
Majjen

Det där är ett falskt påstående. Således är det en lögn. Och det är faktiskt andra gången som du majjen04 använder dig av lögnen i dina inlägg där jag nämns.

Denna metod att göra ren nål med tändsticksplån kom så vitt jag vet från Linn och i Sverige av Göran Rudling och det var efter det att Göran Rudling och High Fidelity fick Linnagenturen d v s således på 80-talet. Något annat har jag inte hört om men vad som hände i Uppsala har jag ingen aning om. Dock vet jag att det var inte ett vedertaget sätt att göra ren pickuppnålar på före Göran Rudling och Linns påfund. Jag hade inte hört talas om det och jag känner till mycket i branschen.

Och alla ni som undrar, så var det vanliga tändsticksaskar som då hade refflat plån som användes av Linnfolket. Diamanten i sig själv är tillräckligt hård och tar nog ingen skada men diamanten är infäst med lim och det finns uppenbar risk för att nålen trillar av vilket också flertalet kunder vittnade om hos oss på Ljudbutiken. Dessutom så blev nålen skitig av plånet. Vi sålde Goldrings rengöringsapparat med en liten rund vibrerande borste och som var batteridriven. Dessförinnan var det en annan liten borste som man kunde vika in i ett trähölje men jag kommer inte ihåg fabrikatet.

Var får du alla tokigheter ifrån majjen 04. Förra gången efter min skarpa tillrättavisning försökte du urskulda dig med att hänvisa till dina smileys såsom vore det hela ett skämt. Skojjar du nu också? Vad är det du vill åstadkomma i så fall?

Undertecknat
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-03 00:20

Jag kan ju inte varken bekräfta eller förneka det som Peter säger härovan,
men jag kan berätta att JAG i varje fall aldrig hört honom göra reklam för
plån-metoden, dock avråda å det bestämdaste från den (under den andra
halvan av 80-talet).

Så jag blev rätt förvånad över det som Majjen skrev.

Kan han missminna sig om vem eller vilka det var, eller när det hände?

Laila skrev:Var det månne en Audio-Technica pryl ?

Ingen anting.

Den är svart och sedd uppifrån lite triangelformad liksom med runda hörn,
och kudden på ett av hörnen under en genomskinlig men kanske aningen
rökfärgad plastkåpa.

Bzzzzzz..., säger den.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-09-03 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-09-03 00:24

IngOehman skrev:

Jag vet inte vilket "resultat" du känner att du vill ha, men jag förmodar att du liksom alla andra förnuftiga människor vill skaffa dig en så god återgivning som möjligt? Vad är då poängen med att blanda korten falskt för sig sjäv med avsikt att få ett pseudobevis för en hierarki som bara sätter käppar i hjulen för den egna ambitionen? Vad har DU för glädje av att syssla med självbedrägeri? :?

Den enda som har något intresse av något sådant är väl någon som ser ett egenvärde i att försvara en dogm för att slippa prestigeförlusten av att ha gjort det tidigare? T ex dogmens upphovsman.

Jag vill inte få något speciellt resultat alls, jag skrev ju att jag inte tror på dylika beräkningar.
Du argumenterar såsom jag tycker.
Dvs risken är att vissa petar in siffror för att gagna sin egen ståndpunkt - inte bra.

Vi är överens om det mesta, dock inte angående source first och tune dem.
Varför väcker dessa principer så mycket känslor?
Är inte intresserad att påverka andra. Som med de flesta andra saker, man får själv hitta det som passar en själv o ha överseende med andra som tycker annorlunda.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-03 00:27

petersteindl skrev: Hej prolinn :) Jag lovar, det gick hett till på 80-talet och de som inte var med kan ju inte veta förrän de gamle stötarna vässar pennan 8)

Kul NK-historia.
Kan man få fler detaljer eller andra anekdoter.
Ja menar om inköpschefen var med på noterna, VAD vad det stämningen syftade på?

Sa Ivor vad syftet med den hårt uppstyrda demoprocessen var?
Givetvis sälja mer men utöver det...(finns ju flera olika metoder att dema grejjer)
Ska kunder känna igen sig...skapa en image...

Har handlat Linn grejjer sedan -86 men har inget minne av att det var så uppstyrt. Kanske var extremare i Stockholm.

Det kommer mer anektoder så småningom i Peter Steindl?-tråden, men förvänta dig inga detaljer vad gäller bråket mellan High Fidelity och NK.
Linngrabbarna kanske överskred deras överrenskommelse som inköpdchefen på NK gick med på :wink:

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-03 00:33

IngOehman skrev:

Jag vill inte få något speciellt resultat alls, jag skrev ju att jag inte tror på dylika beräkningar.
Du argumenterar såsom jag tycker.
Dvs risken är att vissa petar in siffror för att gagna sin egen ståndpunkt - inte bra.

Vi är överens om det mesta, dock inte angående source first och tune dem.
Varför väcker dessa principer så mycket känslor?
Är inte intresserad att påverka andra. Som med de flesta andra saker, man får själv hitta det som passar en själv o ha överseende med andra som tycker annorlunda.

Om du inte är intresserad av något speciellt resultat alls - så kan du ju
fortsätta med de där "metoderna", eller vilka andra påfund som helst
som någon dåre diktat ihop.

Jag är dock intresserad av att nå speciella resultat - nämligen en hög-
klassig ljudåtergivning! :) :P

Därför tar jag avstånd från fördummande tumregelmetoder som utöver
att vara lika dåliga som alla andra tumrelger, i detta fall dessutom är
gravt vilseledande - ALLTID!
(Genom att hitta på en förblindande fokuspunkt, när det den som skall
kunna åstadkomma en god kedja behöver, är vara klarsynt - och inte
försedd med dogmatiska-skygglappar.)

Att du lurar dig själv tycker jag inte gör så mycket, men att du aktivt
bidrar till att sprida dogmerna/irrlärorna till andra är för bedrövligt. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-09-03 00:36, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-03 00:33

IngOehman skrev:Jag kan ju inte varken bekräfta eller förneka det som Peter säger härovan,
halvan av 80-talet).

Ingen anting.

rökfärgad plastkåpa.

Bzzzzzz..., säger den

Lycko du ! :D Själv så får jag välan fortsätta med mitt gröna papper
i brist på bättre / annat ?

Nån som har ett bättre förslag ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-03 00:39

IngOehman skrev:Jag tror faktiskt att jag tillsammans med just Peter Steindl (då Peter
Bremen) på 80-talet gjorde en jämförelse mellan rengöring med den
där slip-metoden, och rengöring med en sk ultraljudskudde-makapär
(som i verkligheten vibrerade tonfrekvens, alltså hörbart).

Resultatet analyserades i mitt mikroskop...

Den där vibrerande lilla kudden (som inte tycks slita det allra minsta
på pickupnålen) fick både slipmetoden att skämmas, och pickupnålen
att glänsa som den lilla diamant den är, av sin renhet!

Men jag kan minnas fel med avseende på sällskapet... Visst det väl
du som var med under den där testen jag gjorde Peter? Eller rättare
sagt vi gjorde den tillsammans, här hos mig.

Vh, iö

Just det, det var nog vi som gjorde det och det var Goldrings lilla vibrator det gällde och den hade dessotom en inbyggd spegel så man lätt kunde se nålen mod borstkudden. Frekvensen kanske var mellan 400-800 Hz. Rent blev det och det var den enda som mig veterligen fungerade perfekt och utan att överhuvudtaget slita på nål eller nålinfäste.

Det fans en liknande grej från Audio-Technica men jag provade den också och den var extremt svåranvänd eftersom man inte såg nålen eller cantilevern då man närmade sig med borsten. Satte man borsten i sidan på cantilevern så var det risk att förstöra cantilevern eller de små trådar som spänner upp cantilevern. Goldring hade en spegel så man såg väl vad man gjorde.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-03 00:40

Varför tror man på first source?
Om vi fixar ett blindtest så tror jag folk kommer gissa fel mellan CD spelare men dom flesta kommer inte ha några problem att skilja högtalare åt. Vad säger det om first source? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Infektion i hifivärlden

Inläggav petersteindl » 2008-09-03 00:45

Jag vill säga en sak. Linndravlet som var på 80-talet har i och med denna tråd äntligen fått sitt rättmätiga namn, nämligen Infektion i hifivärlden 8)

PS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-03 00:46

Tja, iö säger ju att han kan identifiera en OM-40 i vilken
skivspelar/arm- kombination som helst ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-03 00:47

Laila skrev:
IngOehman skrev:Jag kan ju inte varken bekräfta eller förneka det som Peter säger härovan,
halvan av 80-talet).

Ingen anting.

rökfärgad plastkåpa.

Bzzzzzz..., säger den

Lycko du ! :D Själv så får jag välan fortsätta med mitt gröna papper
i brist på bättre / annat ?

Nån som har ett bättre förslag ?

Jag skall se om jag kan hitta nåt. Det kan ta lite tid.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi