IngOehman skrev:petersteindl skrev:Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken men på den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.
Menar du?

Inte ens live?
Jag tycker de är synnerligen väsentliga för upplevelsen av kompositionen.
Har i oh för sig bara hört verket med småkanoner, men de pangar ju rätt
bra de också, inomhus...
Vh, iö
Oj, kan man tolka mig så? Tillåt mig förklara. Jag har ju tidigare även skrivit detta.
petersteindl skrev:Som sagt, jag tror inte man somnar under 1812 musiken men kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.
PS
Så, nu finns det tre utsagor från mig
1. kanonerna i musiken förhöjer festivalstämningen.
2. Själv tycker jag inte att kanonerna tillför något musikaliskt värde till musiken.
3. På den tiden då musiken skrevs var det nog ett viktigt budskap som dessutom var mer aktuellt.
Så, nu är frågan om dessa påståenden ligger i strid med varandra och speciellt påstående 1 och 2. Jag skall försöka förklara.
Vari ligger då ett musikaliskt värde? Jo, för mig ligger det musikaliska värdet i noterna d v s i den del av partituret som består av noter. Noterna har en korrelation till varandra som jag kallar partiturets autokorrelation. Denna korrelation av noter är själva förutsättningen för att musik skall uppstå. (I den renodlade tolvtonstekniken eftersträvade man något annat men det lämnar jag just nu därhän.)
Men själva kompositionen, som jag anser det, består dels av noterna i partituret och dels av effekterna som ligger i kanonskotten och vid liveframförandet även av de gnistor och den rök som bildas av avfyrandet av kanonerna, så upplevelsen av kompositionen är en upplevelse av både musik och kanonskott.
D v s
kompositionen anser jag består av
två delmängder, varav den ena mängden är rent musikaliskt och den andra mängden är rent effektmässig ty jag ser ingen musik i kanonskotten eftersom de i detta stycke med flit avfyras på måfå d v s slumpmässigt och därmed ej har någon notmässig korrelation med övriga noter. Hade de avfyrats på ett musikaliskt sätt d v s i takt eller i melodi så hade de som jag ser det troligtvis minskat det totala musikaliska värdet eftersom kompositionen då snarast hade blivit en parodi av den reella händelsen och festivalstämningen hade uteblivit. Men nu är det inte så att det finns en musikalisk korrelation mellan kanonskott och övrigt partitur vilket innebär att kanonskotten blir en renodlad effekt som därmed förhöjer festivalstämningen och dessutom kan jag förtydliga detta genom att nu skriva
starkt förhöjer festivalstämningen med betoning på förhöjer.
Det finns ju andra musikstycken som jag tror att det har refererats till i denna tråd, t.ex. Champagner Galopp av Johan Strauss. I det musikstycket korrelerar korksmällarna med musiken och blir på så sätt en del av musiken. För mig är det en stor och naturlig skillnad. Korkarna utnytjas som ett musikinstrument i musiken men kanonerna blir det inte.
Jag har inte ens reflekterat att det kan tolkas på annat sätt än vad jag i mitt inre har känt och skrivit och jag känner ingen annan skillnad nu mot förut även om jag förstår vad ni menar, så jag vidhåller således de tre utsagorna som jag tidigare skrivit. Jag hoppas att min förklaring förstås, både av IÖ och av Kk samt av alla andra undrande personer.
Jag förmodar att Kk med ordet ”stycket” menar kompositionen i sin helhet.
Kaffekoppen skrev:Förövrigt håller jag med om att kanonerna tillför substans till stycket. Tycker mycket om det även om jag aldrig haft förmånen att höra det live.
Därför kan jag för att förtydliga det hela säga att de
slumpvisa avfyranden av kanonerna är, genom att
tillföra substans, väsentliga för festivalstämningen och därmed väsentliga för den förhöjda upplevelsen av kompositionen både vad gäller live och vid återgivning via skiva men mest live och då p.g.a. gnistorna och röken från avfyrandet av kanonerna men kanonerna tillför inget musikaliskt värde till den del av kompositionen som utgörs av själva musiken. Puh, förstår ni?
Väl mött
Peter Steindl