Tjenare
Nu har det stått lite still här ett tag, men nu ska vi ändra lite på det tänkte jag.
Idag så kom det 2 rejäla paket med grejer.
Började med att packa upp P.Audio BM-D45 drivarna.
Lite rejälare än en vanlig 1" dome diskant.
Sen så åkte hornen upp.
Jag blev lite förvånad när jag öppnade och hittade det här i paketen. Jag trodde att jag skulle få fixa skruvar och verktyg själv, men det här var ju bättre.
Sen åkte det ihop.
Sen var det dags att packa upp basarna, lika bra byggkvalitet på de här som på de andra som jag köpte.
Och så baksidan med anslutnings terminalerna, vilka jag dessutom tycker fungerar väldigt bra.
Och så vänder vi runt alltihopa.
Ja det var allt för denna gången, det gick ju naturligtvis inte att hålla sig utan jag gjorde jättefina mätningar med ARTA. Utomhus och en bit upp i luften också. Men jag glömde exportera fasmätningen ihop med frekvensen, så det blev skit alltihopa. Sen kom regnet också, så det fick bli 50cm mätningar i öppningen på garaget.
Det är lite dippar i hornets frekvens, jag skulle tro att en del av detta kommer att bli bortdelat lite senare. Men jag måste säga att basen var väldigt fin i gången och till och med ganska långt upp i frekvens, även 30grader off axis.
Jag ska göra nya mätningar om ett tag och ytterligare sen när lådorna är byggda.
Det bra att ha några grundläggande mätningar att börja med, så kan jag iallafall testsimulera filter lite och bara se ungefär vart jag hamnar.
Jag undrar om det är någon som har mätt på horn element tidigare?
För impedanskurvan som jag fick ut liknade den som man får ur en basreflexlåda, med 2 stycken impedanstoppar. Är det för att det blir någon form av kompression i horngången eller?
Sedan hade basen den högsta impedans topp som jag någonsin har mätt fram, 250ohm hög men den var vid rätt frekvens och allt. Och när jag kollade på B&C:s hemsida så var toppen nästan 100ohm hög.
Tja allt är kalibrerat så det ska inte vara några problem där.
Jag får väl testa igen snart.
Ja nu vet ni lite hur läget ligger, om det finns intressen så kan jag posta mätningarna på lådorna som text filer ifall någon har lust att hjälpa mig simulera filtren, jag har redan ett gäng uppslagsom jag har simulerat fram. Men det är alltid bra att få lite input från andra också.
Ha det så gött så länge.
Mvh
Patrik