Kan ni nåt om PA element??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-25 17:21

SlaitH skrev:Sorry ingen aning.
Är de baserade på PA element då?
Känns spontant som om JBL har möjlighet att utveckla element bara för bil utan att behöva ta från redan färdiga koncept.
Det är ju ändå ett väldigt stort företag.

Sedan Harman tog över JBL så kan du finna produkter från "JBL" som man kan gråta över hur dåliga de är ! :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2008-08-25 17:22

Syntesis skrev:
-Martin- skrev:Nån som vet vilket JBL PA-element det är som de gamla (bil-) GTI-basarna baseras på?

De ser ju ut som 2226 men har för mig att de hade ytterligare förlängt polstycke.

2226
Bild

Ganska natruligt att man använder samma design och gjutformar för korg och form på magneter osv osv osv..

Speciellt många övriga likheter finns inte.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-25 22:47

Jaså har kvaliten gått ner sen harman tog över?
Ja det är klart då börjar de väl tumma på kvaliteten, ta lika mycket betalt och håva in kulorna.

Gäller detta överlag eller vissa divisioner ?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-08-26 16:02

Du gör ett klokt val med den elementkonfigurationen. Det kommer bli
kalas och svårslaget med tanke på priset.

Jag skulle stämma av lådan till samma frekvens som basen du har.
Eftersom du har ett så kompakt system kan det vara bra att utnyttja
membranytan maximalt. Subben får helt enkelt bara fylla på där nere
där det behövs som mest.

Du kan också titta runt efter andra horn än P.Audio, bara det är 2" och
4-bultsfäste. Kanske ett horn med liten spridning vertikalt och mycket
horisontellt...?

Angående lådans utformning har du fria händer, men du kanske redan
har märkt att frekvensgången blir bättre om elementet plaseras inte
längs mittlinjen på lådan. Prova dig fram i edge :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-26 21:58

Jo det får bli de elementen, det verkar vara en bra kompromiss.
Ni mätte aldrig upp topparna som ni byggde i skolan eller?

Jag testade med olika avstämningar och det verkar inte som om det gör så mycket på kurvan.
Det kan nog bli bra som ett komplement till subbarna, iofs så kommer nog basarna att vara lite underdimensionerade nu skulle jag tro.
Det kanske blir ett par till, eller kanske TAPPADE HORN ......vem vet.

Jag kollade runt efter andra horn men det verkar faktiskt vara mycket bra spridning på just PH-4230 120x60 grader, tycker att det verkar ganska bra faktiskt.

Lådans form är i princip redan fastslagen, det kommer att bli en variant av denna http://www.sonotone.in/images/PDF%20File/cabinet_drawings/15%20inch%202-way%20Full%20Range%20Cabinet%20C15-300MB,%20PH-3220,%20BM-D450.pdf

Det som jag inte har fastställt ännu är om jag ska ha rören mellan mid/diskant eller längst ner på baffeln. och vilket avstånd som jag ska ha mellan elementen.
När jag simulerar i Edge ska jag välja hornets främre mått eller bara driverns?

Jag skulle gärna göra det i Basta! men jag har inte alla parametrar på elementet så jag vet inte riktigt hur jag ska göra där.

Det blir väldigt svårt att flytta elementet i sidled, det finns liksom inte plats :)
Jag får testa mig fram så får vi se.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-08-27 17:00

Så nu var elementen beställda.....

Det blev en liten nätt summa, dock så blev det ändring i beställningen.
2" driverna fanns men inte hornen och skulle inte komma på ca 7-8 veckor, Surt som fan!
Men på rekommendation från både Ljudia och Hifikit så blev det P.audio PA-D45 och hornet PH-3220. Detta är ju 1" drivers, men det ska gå att dela ända ner till 1khz om man kör minst tredje ordningens filter.

Grejerna kommer väl någon gång nästa vecka skulle jag tro.
Nu gäller det bara att det blir fint väder så jag kan ta släpkärran och åka till brädgårn och handla plyfa.
Kapa kan jag göra hos en polare som har bra grejer, sen är det bara hem och börja borra och skruva.

Filter får bli nåt provisoriskt så länge tills allt är inspelat, eller det kanske går att köra aktivt 3 vägs.

Vi får la se. 8)

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-01 23:28

Tjenare
Nu har det stått lite still här ett tag, men nu ska vi ändra lite på det tänkte jag.

Idag så kom det 2 rejäla paket med grejer.
Bild

Började med att packa upp P.Audio BM-D45 drivarna.
Bild
Lite rejälare än en vanlig 1" dome diskant. :)

Sen så åkte hornen upp.
Bild

Jag blev lite förvånad när jag öppnade och hittade det här i paketen. Jag trodde att jag skulle få fixa skruvar och verktyg själv, men det här var ju bättre.
Bild

Sen åkte det ihop.
Bild

Sen var det dags att packa upp basarna, lika bra byggkvalitet på de här som på de andra som jag köpte.
Bild

Och så baksidan med anslutnings terminalerna, vilka jag dessutom tycker fungerar väldigt bra.
Bild

Och så vänder vi runt alltihopa.
Bild

Ja det var allt för denna gången, det gick ju naturligtvis inte att hålla sig utan jag gjorde jättefina mätningar med ARTA. Utomhus och en bit upp i luften också. Men jag glömde exportera fasmätningen ihop med frekvensen, så det blev skit alltihopa. Sen kom regnet också, så det fick bli 50cm mätningar i öppningen på garaget.
Det är lite dippar i hornets frekvens, jag skulle tro att en del av detta kommer att bli bortdelat lite senare. Men jag måste säga att basen var väldigt fin i gången och till och med ganska långt upp i frekvens, även 30grader off axis.
Jag ska göra nya mätningar om ett tag och ytterligare sen när lådorna är byggda.
Det bra att ha några grundläggande mätningar att börja med, så kan jag iallafall testsimulera filter lite och bara se ungefär vart jag hamnar.

Jag undrar om det är någon som har mätt på horn element tidigare?
För impedanskurvan som jag fick ut liknade den som man får ur en basreflexlåda, med 2 stycken impedanstoppar. Är det för att det blir någon form av kompression i horngången eller?
Sedan hade basen den högsta impedans topp som jag någonsin har mätt fram, 250ohm hög men den var vid rätt frekvens och allt. Och när jag kollade på B&C:s hemsida så var toppen nästan 100ohm hög.
Tja allt är kalibrerat så det ska inte vara några problem där.
Jag får väl testa igen snart.

Ja nu vet ni lite hur läget ligger, om det finns intressen så kan jag posta mätningarna på lådorna som text filer ifall någon har lust att hjälpa mig simulera filtren, jag har redan ett gäng uppslagsom jag har simulerat fram. Men det är alltid bra att få lite input från andra också.

Ha det så gött så länge.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-02 19:39

Klar jag är sugen på att veta fortsättningen!

Precis samma nyckel och skruvare jag fick med mina P.Audio :) Ska bli intressant att få lyssningsintryck. Samma finish på hornet med...

Tittar man på P.Audios impedansmätningar så får de också två impedanstoppar. Så det verkar fullt normalt.

Detta är ju hur intressant som helt! högpresterande budgettoppar :P

roren

Inläggav roren » 2008-09-02 20:23

Oj vad det ser roligt ut!
Nog är det nå't visst med såna rejäla grejjer.
Det verkar som om"Zaph" också har blivit intresserad av PA element.
http://www.zaphaudio.com/blog.html

Kul projekt. Lycka till!

Rolf

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-02 22:27

Jo det här blir skojiga grejer, jag har relativt höga förhoppningar på topparna.
Vi hade kräftskiva i lördags hos en polare, äntligen så fick jag använda systemet som det var tänkt från början. Vi körde med subbarna, filter, mixer och stegen, men vi använde hans hemhögtalare som toppar.
Någon Infinity modell som inte är så jättedyr, men vad det spelade!
De hängde med fint ända upp till att subbsteget började indikera klippning och subbarna började låta kass, så backade jag ner lite. Sen så bara rullade det på så hela kvällen, limitern på filtret låg i princip och jobbade hela tiden.
Utefest i tält på deras nylagda tomt, grejerna var ganska dammiga när jag fick humpat hem dem på kvällen efter. Bara fram med tryckluften och blåsa rent, så nu har subbarna ännu mera patina.
Men jag känner att med ett par rejäla toppar så kommer nog systemet att komma till sin rätt, ljudbilden var inte så stor när jag referenslyssnade med lite Katie Melua. Men det fyllde alldeles tillräckligt för alla på festen, och det är alltid roligt när det kommer fram folk och är imponerade av ens konstruktions/bygg kunskaper.
Då blir man lite stolt faktiskt. :)

Tack för påhejningarna

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-04 21:55

Så..... nu har jag varit och fått sågat till mina inhandlade plyfa skivor, det blev riktigt bra. Så nu ligger det en trave med skivbitar och väntar på mig i garaget.
Det var först nu som jag fick se på riktigt hur stora lådorna kommer att bli, de blir nästan 80cm höga och 45 breda och 40 djupa. Trapezoida också, det kommer ju säkert att bli jätteroligt att lyfta upp de här monstren på stativen. :?

Så snart så börjar jag nog med lite fräsjobb och annat som måste till innan själva skruvandet börjar. Kanske redan imorgon, vem vet?

Ska försöka att fota litegranna så att det kanske bli lite byggtråd av det, jag lovar inte för mycket. Jag brukar bli ganska uppe i grejandet så det kanske glöms av i hasten.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-05 15:46

Fråga:

Ska jag försänka hornet också eller gör det kanske inte så stor skillnad i sammanhanget?
Jag har sett lite olika konstruktioner på nätet.
Hur skulle ni gjort?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-05 15:52

Jag hade försänkt det. Det är lika bra at vara "på säkra sidan"...se bara till att du inte tar bort för mycket material så det inte blir något kvar att skruva i, eller sätt en extrabit runt hålet på insidan :)

Jag ser fram mot detta med stor spänning ska du veta!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-05 23:45

Jo jag ska försänka hornet ....det är lika bra. Om inte annat så ser det snyggare ut.

Jag behöver inte oroa mig att baffeln blir för tunn, den blir dubbel så det kommer inte att vara några som helst problem.

Ska ner till den lokala järnhandeln och handla ett frässtål med ganska liten radie för hornets kanter.

Fick skruvat och limmat lite idag.
Nu är bakstycket och sidorna ihopsatta på båda lådorna, bafflarna är limmade och hålls tillfälligt ihop av en massa skruv som jag drog i.
Imorgon blir det baffelfräsning och fastsättning av dessa i med stagning och allt annat skôj. Sen så måste jag greja med huset också, så lådorna kanske blir klara på söndag eller i början på nästa vecka.

Sen så ska allt bredspacklas och slipas ett par gånger innan färgen ska på.
Men just nu så det rullar på.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-06 22:42

Tja!

Lite update ang dagens aktiviteter:

Har fräst bafflarna (nästan hela dagen gick till detta). Skruvat fast bafflarna i lådan, eller tvärtom hur man nu ser det. :wink:

Hålen till rören måste jag säga att jag blev väldigt nöjd med, det kommer bara att behövas milt våld för att få dit rören. Sen sitter de för alltid.

Började med invändig stagning, det kommer förhoppningsvis att bli tillräckligt för att inte få resonansljud i lådorna. Jag tar nog till lite extra bara för att det inte ska bli så.
Skar till en massa 5cm remsor av plyfan till lådorna, de kommer att giras in runtom längs väggarna och bakstycke i 3 rader och sen längs med topp och botten.
Sen får jag se om jag orkar mera, det kommer ett gediget spackeljobb också.
Plyfan var inte speciellt fin i strukturen, men å andra sidan ska lådorna användas och dras runt till olika tillställningar. Så sletna det kommer de att bli.
Funderar på om jag ska köpa en sån där elektrisk färgspruta, modell jula eller biltema. Ju mer den skvätter desto bättre, då kan jag få den där balla strukturen som många PA tillverkare har på sina grejer.
Det kanske kommer senare, det blir nog rollat och sen klart när allt kommer fram.

Jag har tagit bilder också, så de kommer så småningom.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-07 22:33

Va fort det går! Du kanske skulle överväga en strukturroller istället? Det blir billigare...

http://www.anza.se/Templates/ProductVie ... 55e860fb9f

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-07 22:43

Jo här öser jag på litegrann, grejen är att de måste vara klara tills ett 30års partaj nästa helg.
Men jag föredrar att jobba under lite press, då får man ge sig själv en spark i röven och sätta igång.

Hittade du ingen längre länk som du kunde posta? :wink:

Jag har faktiskt övervägt strukturroller, jag ska bränna förbi färgaffären i veckan och se vad de har för grejer.

Progress idag:
Det har donats med huset under största delen av dagen, men jag hann sätta nästan alla stagen i lådorna + även stödstag för hornen, mest som skydd ifall lådorna skulle bli hårt nersatta eller så.
Det är ju inte så skoj om hornet går av eller så, kanske inget problem. Men nu är jag på den säkra sidan iallafall.
Vilken skillnad det blev i resonans i lådorna när stagen kom på plats, nu är all den här "IKEA" resonansen borta. Några träbitar till i varje låda, sen ska topp och botten på. Det bli några stag där också, bara för att jag kan. :)

Ha en bra vecka.

Patrik

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-08 08:07

Jo, jag letade, men de enda länkar som var längre gick till något annat
än strukturroller :wink:

Hornet är av polykarbonat, så det ska mycket till om det ska krokna,
men som sagt är det bättre att vara säker än inte...Har du lagt staget
direkt mot hornet eller har du något mjukt mellanlägg? Det kan vara
klokt, annars kan lådresonanser av hög frekvens fortplanta sig i
horngången och förstärkas.

Ju mer stagat det är, desto bättre! Mindre flex i lådväggar ger högre
verkningsgrad då övertrycket måste försvinna genom basrören 8)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-08 12:34

Staget ligger inte emot hornet i sig utan det är drivern som stöttas upp, jag kanske var lite otydlig.
Men jag har gjort så att det går att lädda lite gummimatta mellan drivern och trät.
Skyddet är ju som sagt till för extrama fall av mekaniskt våld nedåt eller uppåt.
Det kommer bilder på allt lite senare, jag fotar under tiden. Glömmer säkert dokumentera nåt moment, men det får duga ändå.

Jag knackade på vägarna igår kväll och det känns som om det kommer att bli tillräckligt med stagning. Annars får jag väl slita ur dämpmaterialet och limma fast bitumenmatta längs väggarna.

Apropå dämpning, tänkte köra med allas vårat bildelföretags äggkartongsformade mattor.
Ska jag sätta på alla väggarna utom baffeln?
Det är inte alltid lätt att veta hur mycket jag ska ta.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-08 12:52

Jag har för mig att dämpmaterialet får allra minst verkan om det sitter nära väggarna.
Back in black!

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-08 13:18

Rätt. För störst verkan ska det placeras i mitten av lådan. Jag har dock
märkt empiriskt att jag tycker bäst om lådor som är dämponing längs
alla väggarna, 3-5 cm. Detta lager minskar eventuellt lådvibrationernas
inverkan. När jag har grunddämpat lådan längs väggarna fyller jag på
med fluffigt fårull tills det låter bra :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-08 15:48

Då får det bli dämpning längs väggarna.

Jaha och när låter det subjektivt bra då?? :wink:

Vad tar du för tulpanerna rookie?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-09-08 18:02

Fem öre för ett dussin. Ta en taxi så står de sig ända hem.
Back in black!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-08 22:32

Coolt!! jag tar 5 dussin ....sen kanske taxi från Piteå till Götet inte precis där man gör en fet besparing. :)

Dagens gärningar:
Nu är topp och botten på plats på lådorna, all stagning är där. Dock blir det ingen i botten, just bara för att stativen kommer att gå in där och automatiskt dämpa vibrationerna.
Imorgon blir det lite putsfräsning med kopierstål, sen spackling och slip om det hinns med.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-09 22:11

Jahaja och idag har det donats lite till .... topp och botten är frästa med 6mm radie för lite greppvänligare kanter. Fräst ner handtagen, och slutligen bredspacklat lådorna.
Det fick bli vanligt väggspackel för inomhusbruk, det är ju inte helt vattentåligt. Men med färg på i flera lager så kommer det inte att vara något problem.
Ska slipa imorgon och spackla en vända till, sen får det vara bra. Jag måste hinna greja filtren också, iallafall något provisoriskt.

Jag tänkte posta mätningarna här, så kanske jag kan få några förslag på filter?
Det är alltid bra med input från flera håll.

Putte

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2008-09-10 08:26

Då är det itne långt kvar! Det ska bli spännande att jämföra mätningarna med P.Audio och B&C:s egna...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-10 12:25

Nej det är bestämt inte långt kvar ...Jag måste göra en del mätningar ikväll om jag ska hinna köpa komponenter från ELFA på torsdag eller fredag.

Spontant känns det lite som om P.audios mätningar är väldigt mycket smoothing på, kanske tom 1oct eller nåt sånt.

Vi får se.

Jag tänkte sätta högtalarna på stativen och höja dem till ca 2 meter eller så över backen och mäta på 1 meter ifrån. Tanken var väl att sätta mätmicken mitt emellan elementen.
Eftersom jag kommer alltid att sätta hornet en bit över huvudet på folk så den bär lite bättre, och inte spelar så hemskt rakt in i öronen.

Eller ska jag göra på något annat sätt??
Alla mättekniska tips är välkomna.

Kommer testa att mäta upp fokalpunkten lite senare också, bara jag nu kommer ihåg hur man gör :?

Patrik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-10 16:35

SlaitH: Härliga bilder på elementen! Sånt där gillar jag!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-10 23:02

Sådär nu ska jag äntligen posta de där bilderna och mina första mätningar + filter simuleringar

Så vi börjar från början

Jag tog inga bilder vid kapningen, men det är ju inte så mycket att fota. Annat än den fina sågen då kanske.

Baffel under press med tvingar och montageskruv
Bild

Nu sitter bakstycke och sidorna ihop.
Bild

Baffelfräsning ....det blev inte alls dumt.
Bild

E du nöjd nu Petter !!! :wink: :D
Bild

Islagsmuttrar så klart, allt annat går bort.
Bild

Fassättning av baffeln ....snabbtvingar är grymma grejer.
Bild

Baffel på plats och en dela av stagningen har kommit på plats.
Bild

Stagningen av diskant drivern
Bild

Kapning av rör ...det var enda sättet om det skulle bli rakt och ganska bra snitt.
Bild

Nu är all stagning på plats och topp + botten.
Bild

Lite bättre vy över stagningen ...hoppas att detta räcker. Annars får jag väl sätta i mera.
Bild

Spacklade lådor ....väggspackel är fina grejer, det täckte kanonbra. Drog på ett lager till idag och ska slipa imorgon sen är det klart för målning.
Bild

Slutligen ...Element i och en del stoppning, jag har inte satt dit rören ännu. Det regnar här på västkusten så det gick inte att mäta ute. Detta är kanske 150cm upp och 50cm från baffeln, mitt emellan elementen.
Bild

Det var alla byggbilder som jag hade just nu, det kommer självklart flera med tiden.

Här kommer lite bilder och mätningar kring filtret, det ska säga att detta är väldigt preliminära mätningar. De är gjorda i ett garage fullt med grejer, och inte sådär jättelång till närliggande ytor. Men det känns ändå som om det går att få en liten hint om hur kurvorna kommer att se ut.

Här är filtret som jag simulerat fram efter mätningarna.
Bild

Impedansen + fasgången
Bild

Och slutligen frekvensen, det som bekymrar mig med denna är dippen som är vid 2,5khz. Den ser inget vidare ut, jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig runt just denna. Diskanten droppar ju ganska brant efter 10-12khz, får väl dra upp resten med hjälp av EQ.
Bild

Jag lägger mätfilerna i en ny post som jag kan redigera som jag vill, denna har för mycket bilder och grejer i sig.

Ha det så länge

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-09-10 23:21

Här kommer mätningarna, det finns säkert massa att önska kring dessa. Men bättre kommer med tiden, håll tillgodo så länge.

15PLB76
Impedans

Frekvens unsmoothed.

Frekvens smoothed 1/3oct.

BM-D45
Impedans

Frekvens unsmoothed

Frekvens smoothed

Alla förslag som ni orkar komma med är alltid välkomna.

Mycket nöje!

Patrik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum