subjektivisten skrev:petersteindl skrev:Jag har själv på 70 och 80 -talet gjort sådana experiment ett otal gånger och ofta funnit att det blir rundgång med nerfällt lock eller att rundgången förstärks och då låter det inte bra.
Jag har också funnit att vissa gånger, vare sig med nedfällt lock eller utan lock, så har det inte blivit rundgång. Då har det ibland ur mikrofonisynpunkt blivit bättre med locket nedfällt.
Intressant inlägg där Peter. Det jag funderar över är om du gjorde samma tester beroende på HUR locket satt i skivspelaren? Det är ju en väsentlig skillnad om locket till exempel sitter på en ren plint, eller på ett subchassi (som i mitt fall där innerchassit "flyter" på fjädrar på plinten)? Eller om locket var helt slutet eller hade en glipa?
Ska själv göra mer tester framöver.
Jag har haft så många olika skivspelare och att testa återkopplingsförmågan gör jag på alla skivspelare som jag tar hem. det är ett av grundkraven som jag först utreder. Då kan man kolla om lockets läge och vinkling spelar roll. Jag har haft Thorens TD 125 med 12 tum SME i SME låda, Kenwood KD-500, STD, Linn LP12, Systemdek, Luxman PD 350 d v s den stora med vacuumsug, Melco med 35 kg skivtallrik, Pink Triangle. Jag har kanske haft 3-4 olika tonarmar på de flesta av dessa skivspelare samt en uppskö pickuper. Så jag tror att alla varianter har testats. Jag föredrar väggmontering av skivspelare men det är inte alltid som det är möjligt. Det bästa är att ha skivspelaren i ett annat rum och stänga dörren

Den skivspelaren var tvärtyst, nästan spökligt som ett masterband. Musiken bara kom. Nåväl det var tider det.
Lycka till med testerna.
MvH
Peter Steindl