Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Jag har i alla fall fått lov att köpa Jan's audio-ringkärna på 800 VA för EUR 55. Den kostar 1300 på Elfa
Ragnwald skrev:bomellberg skrev:Jag har i alla fall fått lov att köpa Jan's audio-ringkärna på 800 VA för EUR 55. Den kostar 1300 på Elfa
Vill nu inte verka ännu mer negativ, men den trafon ligger på maxgränsen med sina 2x40VAC (torde ge 2x60VDC till railen) men är spec för 220V på primären och torde då hamna över Lynx SOA 2x60VDC.
Någon kan kanske upplysa oss om vad en ökning på 10V prim spänning ger för ökning av sek spänningen på denna trafo.
Kan det möjligen handla om 2 till 5 volt? Worst case 2x65VDC?
Hoppas jag har fel.
bomellberg skrev: Dessutom har väl inte LYNX:en i sig en SOA utan det beror ju på vilka trissor jag väljer.
Jan Dupont skrev:Om +/-60 Volt DC er for højt afhænger at de højttalere du skal bruge.
Hvis højttalerne er 8 Ohm så er 60V ikke for meget.
Mine Crown/Amcron DC-300 Series II forstærkere har en VDC på +/-70 Volt.
Husk på at det indbyggede "Current limiter" tillader dynamisk output på
næsten det dobbelte af den nominelle effekt (dynamisk output op til næsten 300W i 8 Ohm).
Hvis du vil bruge +/-60VDC så skal værdien af de to zener modstande ændres og de to driver Emitter modstande skal ændres til 27-56 Ohm.
Ragnwald skrev:Kolla även Bryston 4B-SST, som har samma uppsättning effekttrissor.
http://www.bryston.ca/BrystonSite05/pdf ... NSIONS.pdf
Ragnwald skrev:Nu ska du få ett fint tips.
Farnell har en toroid på 530VA 2x35V av fabrikat Toroid, 392:-/st. + moms, torde bli 490:-/st. Då blir det 980:- för två stycken.
Tror priset är nedsatt pga dubbla primärlindningar på 2x120V, men det har ju ingen som helst betydelse, blir 240V i stället för 230V primär.
Ragnwald skrev:Sen har jag läst eller hört någonstans att konceptet fungerar sämre för just slutsteg. Ska kolla upp det och återkomma. Har själv gått i samma byggtankar.
Ragnwald skrev:Dina föreslagna likriktarbryggor kommer inte att klara värmeutvecklingen i tid. Kör med singeldioder på kylflänsar i stället.
Slartibartfast skrev:Väldigt sött.
[slrt]
soundbrigade skrev:Slartibartfast skrev:Väldigt sött.
[slrt]
På gränsen till sliskigt nästan ...
soundbrigade skrev:Som en kastrerad hankatt ungefär.
bomellberg skrev:soundbrigade skrev:Som en kastrerad hankatt ungefär.
Jag tackar för liknelsen!![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster