LYNX Power Amplifier - byggtråd med bilder.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

LYNX Power Amplifier - byggtråd med bilder.

Inläggav bomellberg » 2008-09-11 13:35

Håhåjaja, nu är det dags att sätta igång bygget. Jag har beställt och fått 4 st av Jan Duponts LYNX version 3. Slutprodukten ska bli ett klass A/B stereosteg med rejält med pulver.

Jag vill att det ska bli ett snyggt slutresultat, så en vacker låda är ett måste. Jag sneglar på http://www.modushop.biz/ecommerce/cat079_l2.php?n=2#2 som har integrerade kylflänsar i sidorna.

Jag tycker att detta är det snyggaste som figurerar i de gamla trådarna också. Har ni några andra förslag? Det kostar ju trots allt EUR 138 + frakt.

Jag kommer att låta denna tråd bli byggtråd för detta slutsteg och uppdaterar rubriken med aktuella frågeställningar. Kul om ni vill följa med. Det är mitt första elektronikbygge så det kommer att dyka upp många frågetecken.

Mvh,

/Bosse

Edits:

2008-09-18: Låda inköpt. Nu handlar det om PSU.
2008-10-01: Låda + kondingar ankommit.
2008-10-15: Korten klara, sånär som på utgångstrissorna.
2009-01-02: Trafon anlänt.
2009-01-20: Trafo och baksida monterat.
2009-01-27: Första påslaget av PSU.
2009-01-30: Inkoppling av ingångssteget. Mäter kasst. Något är fel.
2009-01-31: Ena kanalen har brunnit! Mestadels 0,6W-mostånd.
2009-02-04: Oscilloskopet visar att det finns en 1.9MHz självsvängning.
2009-02-08: Nybörjarmisstag med skåpet kortslöt och brände 7 trissor. Byte och stabil!
2009-03-01: Båda kanaler lirar som de ska.
2009-03-14: Efter lite strul står steget nu i vardagsrummet och lirar!
2009-03-17: Första hårdkörningen med svamparna. Blir lite ljummet!
2009-04-15: Bygger om PSU och gör ett nytt försök med LM49710.
Senast redigerad av bomellberg 2010-08-09 15:59, redigerad totalt 16 gånger.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-09-11 13:43

Vill man ha mindre jobb med håltagning etc så skall man nog titta på THLAudio.com också:

Bild
Bild
Senast redigerad av UrSv 2008-09-15 09:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-11 14:21

Har också tittat på Modus lådor, väldigt snygga, men...

Har man tankar på att ta ut full effekt under 4 - 2 ohm, kan nog kylflänsarna tyckas underdimensionerade.

Tror på Juniors http://kuehlkoerper.de/cms/images/pdf/jk1102-jk1190.pdf
Titta på modell JK-1188

Kolla även Bryston 4B-SST, som har samma uppsättning effekttrissor.
http://www.bryston.ca/BrystonSite05/pdf ... NSIONS.pdf
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-11 20:49

PWAD-A100 på THL Audio ser ju rejäl och vettig ut. Tack för det tipset!

Ragnwald: Kylflänsar i all ära men jag är ute efter en låda som har det integrerat. Jag betalar hellre lite extra för en färdig låda.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-11 21:36

Sorry, eftersom du nämnde modus låda i ditt första inlägg, ville jag bara påtala värmepotentialen, när lågohmiga högtalare suger ampere av Lynxen.

Har inte själv hittat någon vettig färdiglåda.
Var i kontakt med en firma i Thailand (skitsnygga lådor med stora kylflänsar till bra pris), men fick besked att de lagt ner tillverkningen. :cry:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-11 22:21

Audiokit i italien? (www.audiokit.it). Fast jag tror inte de hade lådor med flänsar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-09-11 22:22

audiokit är återförsäljare för modushops (eller hifi2000 eller vad de nu heter...) ...

skall ni kyla mycket så köp ragnwalds kylflänsar+ 10 mm front från modushop + top platta och bottenplatta från samma ställe, samt en tunnare alu platta som bakplåt. det blir kanon.

visst, man får borra en del, men det är mest i aluflänsarna och alu är skitlätt att borra i ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-11 22:30

Någon gång måste jag få till en SymAsym och har för det ändamålet beställt (gruppköp i annat forum) kylflänsar från Australien.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-12 13:35

Magnus, Pavel Macura rekommenderar Fischer SKE 3400 19" rack box med heatsinks.
Bild
Fischerlådan på bild.

Men Symasym kommer inte i närheten av den värme Lynxen kan komma att behöva avge.
Moduslådan bör ju också bli perfekt till Symasym. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-12 17:20

Jag har ju trissorna till original-Leach. Och alla komponenter till SymAsym. Vad gäller den förra vet jag inte OM det blir ett bygge (det blev bara billigt att beställa från Mouser). Vad gäller den senare har jga lite grann målat in mig i ett hörn eftersom jag har flänsar på G men ingen låda. Fast det lockar att bygga på "rörvis".

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-12 17:55

Fick detta svar från THLAudio:

Bo Mellberg wrote:
> Hi!
>
> I'm interested in your PWAD-A100 chassis. Is it still sold out or do you have any extra items left? .................sorry, we do'nt not have this stock now,
>
> Best regards,
>
> /Bo Mellberg, Sweden

Jaja, bara att fortsätta leta. Jag har i alla fall fått lov att köpa Jan's audio-ringkärna på 800 VA för EUR 55. Den kostar 1300 på Elfa :-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-12 23:32

bomellberg skrev:Jag har i alla fall fått lov att köpa Jan's audio-ringkärna på 800 VA för EUR 55. Den kostar 1300 på Elfa :-)

Vill nu inte verka ännu mer negativ, men den trafon ligger på maxgränsen med sina 2x40VAC (torde ge 2x60VDC till railen) men är spec för 220V på primären och torde då hamna över Lynx SOA 2x60VDC.

Någon kan kanske upplysa oss om vad en ökning på 10V prim spänning ger för ökning av sek spänningen på denna trafo.
Kan det möjligen handla om 2 till 5 volt? Worst case 2x65VDC?
Hoppas jag har fel. :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-12 23:35

Ragnwald skrev:
bomellberg skrev:Jag har i alla fall fått lov att köpa Jan's audio-ringkärna på 800 VA för EUR 55. Den kostar 1300 på Elfa :-)

Vill nu inte verka ännu mer negativ, men den trafon ligger på maxgränsen med sina 2x40VAC (torde ge 2x60VDC till railen) men är spec för 220V på primären och torde då hamna över Lynx SOA 2x60VDC.

Någon kan kanske upplysa oss om vad en ökning på 10V prim spänning ger för ökning av sek spänningen på denna trafo.
Kan det möjligen handla om 2 till 5 volt? Worst case 2x65VDC?
Hoppas jag har fel. :wink:

Hoppas jag också. Jag har redan talat med Jan om det och han säger att den passar. Dessutom har väl inte LYNX:en i sig en SOA utan det beror ju på vilka trissor jag väljer.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-13 00:14

bomellberg skrev: Dessutom har väl inte LYNX:en i sig en SOA utan det beror ju på vilka trissor jag väljer.

Den har en skyddskrets som bryter inkommande signal.
Väljer du andra transistorer, får du räkna om denna krets.

Själv vill jag inte ändra på Jans koncept och bygger en förstärkare som är baserad på 4 ohms last och kan i detta fallet då lasta med 2 eller 8 ohm utan problem.
Jan rekommenderar då inte mer än 2x55VDC med normala kylflänsar.
Det handlar ju om att ge transistorerna en lagom (enl SOA) arbetstemperatur. Ju högre temp desto lägre effektuttag.

Har du hittat tuffare temptåligare transistorer som passar i Lynxen, så låt oss få veta. :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-14 23:44

Eftersom du gjorde mig lite orolig för mitt trafo-val tog jag kontakt med Jan. Han säger så här:

Jan Dupont skrev:Om +/-60 Volt DC er for højt afhænger at de højttalere du skal bruge.
Hvis højttalerne er 8 Ohm så er 60V ikke for meget.
Mine Crown/Amcron DC-300 Series II forstærkere har en VDC på +/-70 Volt.

Husk på at det indbyggede "Current limiter" tillader dynamisk output på
næsten det dobbelte af den nominelle effekt (dynamisk output op til næsten 300W i 8 Ohm).

Hvis du vil bruge +/-60VDC så skal værdien af de to zener modstande ændres og de to driver Emitter modstande skal ændres til 27-56 Ohm.

Han avslutar med att säga att det rekommenderade transistorparet MJL21193/94 fungerar fint även i mitt fall. Jag har OA58.2 idag och de har 8 ohms impedans. Jag hoppas kunna skaffa ett par pi60 en dag och med konjugatlänken hamnar de på 10 ohm.

Det börjar dra ihop sig till komponentköp. Ragnwald, var har du köpt ditt godis? Elfa har trissorna men de är fasligt dyra (50 SEK styck). Vissa kondingar vill man också satsa lite extra på.

EDIT: Såg just att på Mouser kostar de $4.23 styck.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-15 00:36

Jo så är det. Men hur många volt blev det på sek lindningarna, när du ansluter trafon till 230 volt i stället för spec 220 volt? Borde han ha kunnat svara på.

Bryston kör samma trissuppsättning med +/ - 80VDC, men kalkylerar med spänningsfall på en 10 - 20 volt vid belastning (vid lägre impedans på högtalarna).
Så har Jan sagt trafon funkar, får han väl stå för någon sorts garanti. :lol:

Inte ska du väl behöva konjugatlänkar?
Jag har tänkt misshandla Lynxen med mina subwofrar till en början. :wink:

Ett ställe som har det mesta, tex alla knepiga kondingar.
http://se.rs-online.com/web
Har du inte eget företag, kan du be din radiohandlare ta hem bitarna.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-15 01:04

Har inte Bryston fler transistorpar per kanal?

Vi handlar från Mouser med jobbet lite då och då. Jag kan nog smyga in en privat beställning, kanske.

Har du en BOM-lista för RS så tar jag gärna del av den för att kunna jämföra slutpriset.

Angående slutvolten vid 230V primärt så är det väl ett linjärt förhållande? Om 220V -> 58.8V dvs 0.27 V/V borde 230V ge 61.5V. Fast nu läser jag på Elfas sida och där står det 230V primärspänning. Så det borde innebära 42 * 1.4 = 58.8V likspänning sekundärt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-15 23:10

Ragnwald skrev:Kolla även Bryston 4B-SST, som har samma uppsättning effekttrissor.
http://www.bryston.ca/BrystonSite05/pdf ... NSIONS.pdf
Bild

Enligt måtten på Bryston-pdf:en är kylflänsarnas fenor (heter det fenor på svenska?) 57 mm höga (4.5" / 2). På Modun är de (450-360)/2 = 45 mm. Jag hoppas kunna leva med den lilla skillnaden. Jag har precis beställt ett Modu-chassi. Det blev ett Pesante dissipante 4U 400mm med svart front, hålat innergolv samt 4 fötter. Allt till det facila priset av 206 Eur + moms.

Kanske overkill med så stor låda, men det blir lite lättare att få plats med allt. Fräs har jag på jobbet så håltagning etc ska inte behöva vara något problem.

Nu till väsentligheterna: >Vad behöver man ha på chassit i form av kontakter etc. Min första tanke är en helt ren front, ingen knapp, ingen blå diod, ingenting.

Men baksidan då? Jag har sett att det finns fina nätbrunnar med on/off-knapp och säkringshållare, ska man ha en sån? Dessutom vill jag ha fina rca-kontakter (det blir endast oballat, ju) och riktigt bra högtalarterminaler som sväljer bananer.

En annan finess osm jag grunnar på är en 3,5mm phonohona för 12V-trigger, som vissa förförstärkare är utrustade med. Då kan ju steget slås på med fjärren till recievern.

Kom gärna med förslag. Kanske ska man ha en diod ändå?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-16 02:26

Du tycker 12mm är lite, men det handlar ju om en avsevärt större yta totalt. Tjockleken på flänsarna, hur de är avfasade och avståndet emellan dem, har en avgörande betydelse för att åstadkomma en naturlig konvektion med så högt luftflöde som möjligt mellan dem och därmed avledning av värme.
Hastigheten på luften kan variera på olika konstruktioner mellan 1m/s till 5m/s.
Tillverkarna har seriöst spec sina heatsinks för att vi ska kunna göra en avvägning, vad som verkligen behövs i varje enskilt bygge. Inga billiga plåtbitar.
Nå, det var det. :)

Jan har nu tagit fram en speaker protection krets.
http://www.audio-innovation.eu/Products.htm
Behövs bara en för två kanaler.

Sjöström har en fin softstart krets.
http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... &Itemid=27
Behövs bara en också.

Gör som jag bildgoogla runt och studera hur kända bra slutsteg är designade invändigt och utvändigt, otroligt inspirerande, tycker jag i alla fall.
Viktigt att lägga en ändamålsenlig kabeldragning också, så det inte skapas störningar av allehanda slag.:wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-18 11:29

Om kylflänsarna visar sig vara otillräckliga finns det alltid möjlighet att byta ut dessa i efterhand, till något mer "Bryston"-liknande.

Tack för tipsen på softstart och speaker prot. Jag köpte Per-Anders Sjöströms softstart på direkten, men är lite osäker på speaker protection. Ökar man inte risken för överhörning genom att implementera detta som ett stereo-kort? Det borde väl vara bättre att ha en separat speaker-protection per kanal? Relät verkar också lite underspecat med sina 16V. Jag vill helst ha 24V som jag sett i andra sammanhang.

Nåja, det är en senare fråga. Nu handlar det om PSU. Jag har ju tidigare anmält mig till gruppköpet av Jans PSU-kort också, men det verkar som att det inte händer ett skvatt på den fronten, så jag bygger det "virat" istället. Då kan jag också skruva likriktarna och kondingarna i chassit. Jag har läst de tre sidorna om PSU-design på:

http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

Mycket bra läsning för övrigt. Den krets som förespråkas är denna:

Bild

Det är också detta schema jag kommer att bygga efter. Har ni några tips angående följande:

1. Min trafo hamnar på 60-0-60 vilket ger maxström i 8 ohm om 120/8=15A och 15*1.414=21A. Enligt tnt-audio behöver jag då 21000 µF per lindning och kanal. Har jag rätt i detta? Räcker det i mitt fall, att köra med 63V-kondingar eller kommer jag att stressa sönder dem med mina 60V. Ska jag köpa 100V istället?

2. Vilka kondingar förslår ni för att implementera detta? Själv sneglar jag på att köra 6 st 4700 vilket blir 28200 µF per lindning och kanal. Kanske lite overkill, eftersom det innebär 112800 µF i apparaten totalt. Det blir ju ganska dyrt också, har ni tips på vettig leverantör?

3. Det blir 4 likriktarbryggor totalt och jag har kikat på denna på elfa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=1533.htm?_70_071_56 eftersom den har metallchassi. Inget fel på den gissar jag?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-09-18 12:32

Nu ska du få ett fint tips.
Farnell har en toroid på 530VA 2x35V av fabrikat Toroid, 392:-/st. + moms, torde bli 490:-/st. Då blir det 980:- för två stycken.
Tror priset är nedsatt pga dubbla primärlindningar på 2x120V, men det har ju ingen som helst betydelse, blir 240V i stället för 230V primär.

Om du ska bygga PSB enligt din skiss, vilket i sig är ganska pretentiöst, så varför pruta på konceptet, använd två trafos.

Sen har jag läst eller hört någonstans att konceptet fungerar sämre för just slutsteg. Ska kolla upp det och återkomma. Har själv gått i samma byggtankar.

Dina föreslagna likriktarbryggor kommer inte att klara värmeutvecklingen i tid. Kör med singeldioder på kylflänsar i stället.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-09-18 12:44

Ragnwald skrev:Nu ska du få ett fint tips.
Farnell har en toroid på 530VA 2x35V av fabrikat Toroid, 392:-/st. + moms, torde bli 490:-/st. Då blir det 980:- för två stycken.
Tror priset är nedsatt pga dubbla primärlindningar på 2x120V, men det har ju ingen som helst betydelse, blir 240V i stället för 230V primär.

Skitdåligt tips. Jag har ju redan trafo.

Ragnwald skrev:Sen har jag läst eller hört någonstans att konceptet fungerar sämre för just slutsteg. Ska kolla upp det och återkomma. Har själv gått i samma byggtankar.

Första gången jag hör detta. Återkom gärna med källa.

Ragnwald skrev:Dina föreslagna likriktarbryggor kommer inte att klara värmeutvecklingen i tid. Kör med singeldioder på kylflänsar i stället.

Du vet väl inte vad jag kommer att montera dem på?

Någon annan som har kommentarer?

Användarvisningsbild
bomellberg

Det kom ett par paket...

Inläggav bomellberg » 2008-10-01 01:03

I förrgår och igår dök de här upp på jobbet:

Bild
Julafton! Vad kan det vara?

Bild
Ett hifi-chassi och en massa Farad. 128000µF närmare bestämt!

Chassit är som tidigare nämnts ett Pesante Dissipante från hifi2000 (eller modu.it). Det levereras tydligen som byggsats. Kul! Kondingarna har jag beställt från Bürklin och de är av märket Fischer & Tausche. Det blir 32000µF per rail. Overkill? Javisst, men då kan jag också uppgradera förstärkeriet i efterhand utan att bry mig om PSU.

Tihoppabyggd ser låddan ut så här:
Bild
Det kommer att bli trångt.

Bild
Locket på!

God natt!

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-08-09 16:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-10-01 12:23

Väldigt sött. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-01 16:20

Slartibartfast skrev:Väldigt sött. :)

[slrt]

På gränsen till sliskigt nästan ... :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-10-01 16:23

soundbrigade skrev:
Slartibartfast skrev:Väldigt sött. :)

[slrt]

På gränsen till sliskigt nästan ... :D

Håller med! :wink:

Det känns nästan som en slags falang till DIY. Ungefär som radioflygarnas ARF (almost ready to fly). Fast lådan tycker jag är "manligt härlig och stark!" som det heter i visan...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-01 16:41

Bland engelska modelljärnvägsbyggare fanns det en kategori "armchair engineers" och "rivet counters": alltså folk som visste hur det skulle konstrueras och se ut, men som inte själva kunde. Som en kastrerad hankatt ungefär.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-10-01 17:55

soundbrigade skrev:Som en kastrerad hankatt ungefär.

Jag tackar för liknelsen! :lol:

Jag tröstar mig med att jag har andra ingenjörsmässiga kvaliteter än just elektronikkonstruktion och CAD:ande av aluminiumplåtar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-01 18:02

bomellberg skrev:
soundbrigade skrev:Som en kastrerad hankatt ungefär.

Jag tackar för liknelsen! :lol:

Du är konsult förstår jag. :D Vet hur jobet ska göras, men kan inte själv.... :wink:

Bygger man med halvledare har man inte så mycket val när det kommer till den mekaniska uppbyggnaden - men visst, chassit är både snyggt OCH imponerande.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2008-10-01 18:40

Rekommenderar du detta chassi? Funderar på ett själv. Att stoppa i då blir 6st av Bullits kort för LM3886or.

Nästa

Återgå till DIY-forum