Ino pI60 eller pI60s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-09-11 11:08

subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl?

Nä det stämmer inte, jag hade ett par svarta pi60s innan jag fick mina pi60s i körsbär. Båda hade b88x-baselementet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-11 12:51

Almen skrev:Det finns (hör och häpna!) de som varit i källaren utan att senare köpa. :)

det kanske finns dom som inte fick köpa
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-11 13:12

Rydberg skrev:Nä det stämmer inte, jag hade ett par svarta pi60s innan jag fick mina pi60s i körsbär. Båda hade b88x-baselementet.

Ahhh, okej, det var så du bytte. Då hade jag fel. :oops:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-11 14:22

paa skrev:
subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl? Stefan gick väl också från pi60 till pi60s.

Hade dom senaste versionen av pi60 innan dom bytte?

Stefan hade gamla pi60.

Jag velade enormt mycket innan jag bestämde mig, men när jag hörde om uppdateringen 2006 och insåg hur bra redan pi60 låter så var det inte så svårt. Känns som att mellanskillnaden i sådana fall kan läggas på rumfix.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-11 14:29

Britt-Gunnar skrev:men hade inte du och en kompis svårt attt skilja pi60 och b&w803 vid en direkt jämförelse?

Njae... Jag har lyssnat på pi60 kontra 804 en gång, och då var det i och för sig slående hur lika de lät i många avseenden, men att de inte skulle gå att skilja... Har jag sagt det?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-11 16:15

IngOehman skrev:Men om de är super-duper-mycket bättre då?

Vad jag försöker säga är bara att jag råder dig att lyssna på så många högtalare som möjligt innan du bestämmer dig för något. Lyssna på den du tror på mest, sist. Då kan du ju ta beslutet med ordentligt med lyssningserfarenhet i bagaget.

(Eller märka att du blir positivt överraskad och kan köpa något innan du hört den du trodde mest på mest - eller att du måste söka vidare efter att du hört den du trodde på mest. Men oavsett hur det går med det, så är det en strategi som gör att du slipper du bli missnöjd med det du till sist väljer, eftersom den leder till att du köper något du blir nöjd med. ;))

Men oavsett hur det går, så lägg upp en stretegi att lyssna på många alternativ INNAN du bestämmer dig, så slipper du bli missnöjd med att du finner att du behöver göra det. ;)

Den som vill komma och lyssna på Ino-högtalare behöver ju dessvärre i regel vänta en tid innan det finns plats att komma och lyssna, men den tiden kan man ju använda till att lyssna på så mycket annat som möjlgt, så att man vet vad det finns för alternativ.

Vh, iö

Tänkte att andras erfarenheter också kunde vara intressanta, det är ju inte helt lätt att provlyssna alla möjliga högtalare i en bra miljö (hemma), så om någon redan tagit sig besväret så... :) Troligtvis uppfattar vi väl hur en bra högtalare låter ganska lika, och om inte annat så är det intressant att läsa om på vilka grunder folk fattat sina beslut.

Vilka förändringar skedde med pi60 2006?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-09-11 16:19

Almen skrev:
Britt-Gunnar skrev:men hade inte du och en kompis svårt attt skilja pi60 och b&w803 vid en direkt jämförelse?

Njae... Jag har lyssnat på pi60 kontra 804 en gång, och då var det i och för sig slående hur lika de lät i många avseenden, men att de inte skulle gå att skilja... Har jag sagt det?

kanske var jag som kom ihog fel

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-09-11 16:21

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Varför skall man köpa pi60s om man har råd?

Därför 95% kommer sitta att fundera "hur hade det varit med pi60s". Visst kostar det extra pengar men det kan man säga mellan piP och pi60 med, men slår man ut det på 10-15 år så blir det 166-111 kr extra i månaden.

det där är nog ganska individuellt, men jag skulle nog satsa på pi60s av ovan nämda skäl

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-11 17:24

Almen skrev:Stefan hade gamla pi60.

Jag velade enormt mycket innan jag bestämde mig, men när jag hörde om uppdateringen 2006 och insåg hur bra redan pi60 låter så var det inte så svårt. Känns som att mellanskillnaden i sådana fall kan läggas på rumfix.

Ja, det är ju lätt som en plätt att fålla lite draperier...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-11 18:02

paa skrev:
Almen skrev:Känns som att mellanskillnaden i sådana fall kan läggas på rumfix.

Ja, det är ju lätt som en plätt att fålla lite draperier...

Mycket lustigt. :evil:

:D Visste att den skulle komma... :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-09-11 18:56

kris10an skrev:Tänkte att andras erfarenheter också kunde vara intressanta, det är ju inte helt lätt att provlyssna alla möjliga högtalare i en bra miljö (hemma), så om någon redan tagit sig besväret så... :) [...]

Är ditt hem den bästa miljön att provlyssna högtalare i? Eller är det bättre
att besöka de tillverkare som verkar intressanta?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-11 19:22

E skrev:
kris10an skrev:Tänkte att andras erfarenheter också kunde vara intressanta, det är ju inte helt lätt att provlyssna alla möjliga högtalare i en bra miljö (hemma), så om någon redan tagit sig besväret så... :) [...]

Är ditt hem den bästa miljön att provlyssna högtalare i? Eller är det bättre
att besöka de tillverkare som verkar intressanta?

Mvh E*

Tja, eftersom jag ska använda den hemma och inte hos tillverkaren :wink: det blir ju svårt att åka till B&W och övriga tillverkare för att provlyssna i vilket fall som helst. Men visst jag förstår din poäng, det blir svårt att höra en högtalares fulla potential om den inte spelar i en optimal miljö.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-09-11 19:54

Almen skrev:
paa skrev:
subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl? Stefan gick väl också från pi60 till pi60s.

Hade dom senaste versionen av pi60 innan dom bytte?

Stefan hade gamla pi60.

Instämmer med Almen! Tror/tycker att det är lätt att man fastnar i det rätt allmänmänskliga 'what if' tanke-sättet* och att då se över detta tankemönster kan vara en åtgärd som är gratis, utöver de givna rumsåtgärder som Almen föreslår (som ju kan betyda lika mycket eller mer som högtalare i helhet.)

Inte för att jag påstår att det inte skulle vara en hörbar skillnad mellan pi60 och pi60s (det vet jag egentligen inget om, - kan dock gissa), utan utgår endast från de uppgifter IÖ har nämnt (tryffelskalan), vad som är gjort mellan de versionerna (främsta skillnaden är såvitt jag vet ljudtrycksförmåga), samt vad andra tycker sig ha upplevt mellan pi60 och pi60s.

Till detta kommer övriga faktorer såsom inspelningskvalitet (stor), elektronik (mindre), humör (varierar) mm.

*Min erfarenhet är att (ögonblickets) receptivitet kan vara ofantligt mycket mer dominerande på upplevelse och tillfredsställelse än någon av ovanstående faktorer och det även ofta står i motsats till 'jakten på bättre ljud'/återgivning och framförallt de små förbättringarna. Detta är även något jag observerat i min omgivning.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-09-11 20:26

kris10an skrev:Tja, eftersom jag ska använda den hemma och inte hos tillverkaren :wink: det blir ju svårt att åka till B&W och övriga tillverkare för att provlyssna i vilket fall som helst. Men visst jag förstår din poäng, det blir svårt att höra en högtalares fulla potential om den inte spelar i en optimal miljö.

Ja, ’hemmet’ är ju ofta en variabel även det. Rummet behöver till exempel
inte sällan en del åtgärder innan det lämpar sig för ljudåtergivning.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-12 11:37

Kan kasta in en långsökt brasklapp: När jag köpte piPs (efter att ha haft hemma mike34's piP) så tyckte jag inte att de presterade fullt lika bra som den billigare piP! :mrgreen: Sålde till slut piPs (mest pga att jag ville ha snygga golvare) och drömmer ständigt våta hifi-drömmar om att uppgradera mina Avanti A.90 till pi60 - utan "s"... :wink:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-12 11:55

gå och köp ett par pi60 och sluta gnata
har en sketen bussförare råd med ett par i28:or
måste en spårvägare ha råd med ett par pi60 :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-12 12:26

profbd skrev:gå och köp ett par pi60 och sluta gnata

Måste den? Vet inte hur många barn du försörjer men jag har iaf inte ens råd med de beggade för 22 000 kr som finns ute nu:(
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-12 12:30

fridefors skrev:

Måste den? Vet inte hur många barn du försörjer men jag har iaf inte ens råd med de beggade för 22 000 kr som finns ute nu:(

21,100 kostar ett par nya... minus vad du får för de du har nu.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-12 12:49

en försörjer jag
och det hade varit ett elende på en vanlig lön
efter så många år med arbetarstyre så får man inte ett värdigt liv som ensamstående :cry:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-12 17:52

fridefors skrev:

Kanske inte så lätt att tjäna pengar på att smuggla sprit till Norge som spårvägare... :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-12 18:18

Kanske inte så lätt att tjäna pengar på att smuggla sprit till Norge som spårvägare...

jodå på oslo spårvägar finns det många törstiga :lol:

och så underlättar det ju när man tjänar 56000nok på ett år med

Föregående

Återgå till Wänner af Ino