Mycket bra här Ing.Öhmnan,
men varför slänga ur sig toalettutsagor och idiotförklaringar i nästa andetag?
Det finns en betydelse av source first som är uppenbart sann och som du borde insett för länge sedan.
Låt säga att procentsatserna är 80% på varje apparat. Det betyder att källan har vissa uppenbara brister. Det har även de andra apparaterna. Eftersom alla har 20% kvar till perfektion så kan man tänka att det inte spelar nån roll vilken del av kedjan som åtgärdas först. Men det är inte sant. Det är i detta läge inte likgiltigt vilken apparat du byter.
Byter du källan så får alla efterföljande delar en bättre signal att arbeta med och slutresultatet blir verkligen bättre.
Byter du högtalare får du däremot ett renare fönster igenom vilket du kan se signalens kvalitet tydligare - du blir därmed varse källans brister i högre grad än tidigare.
Dvs fastän du uppgraderade dina högtalare så blev resultatet för helheten att du än mer uppmärksammar anläggningens brister - det låter kanske totalt sett t o m SÄMRE än innan.
Detta är den sanning jag funnit i denna princip eller tumregel. I övrigt håller jag med om kritiken.
Frågan är dock om detta hypotetiska fall liknar verkligheten med avseende på de skilda %-satserna? De flesta här verkar inte tro det, särskilt inte vad gäller cd-spelare.
Min ringa erfarenhet är diametralt motsatt. När du nått en bit på vägen framstår de flesta cd-spelare som travestier på god återgivning, som katastrofala lekisbyggen utan all förmåga ett beröra lyssnare (åtminstone denna lyssnare).
Jag har lp-spelare som kostat under 100:- som spelar skjortan av varenda cd-spelare under 20 000.
Tja, antar att det är att svära i kyrkan att säga det, men för mig har rimligt prissatta cd-spelare ännu inte uppnått 50%. Därför är source-first-principen inte alls obsolet, snarare tvärtom.
För den som verkligen anser att cd-spelare allmänt uppnått 98-99% av sin kapacitet är förstås principen värdelös.
Just my 2 cents, jag tycker ni kör alldeles för mycket härskartekniker på prolinn m fl. Konstigt när man annars påstår att det är argumenten som gäller...
mvh
VN
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja tänk vad man kan hitta på för att sälja.
Är det en slump att högtalartillverkare tycker högtalarna är viktigast?
Är det en slump att förstärkartillverkare tycker källa/högtalare är mindre viktiga? (utan en bra förstärkare kan du inte driva högtalaren korrekt etc etc..o allt annat man läser i deras broschyrer)
Är det en slump att kabeltillverkare tycker förbättringen är avsevärd?
Är det en slump att vad just det DEN tillverkaren producerar är det viktigaste?
Är det en slump att när Linn nu tillverkar ALLA delar, source first tonas ned?
Är det en slump att deras produkter har blivit omdöpta till produktserienamn o att deras rekommenderade system INTE bygger på source first?
Är det en slump att Linns högtalare är mångdubbelt dyrare än deras källor?
Osv.
Givetvis inte, allt handlar om att maximera vinsten.
Är helt enkelt lättare att sälja dyrare högtalare, lättare att sälja "paket".
Dock ändrar de ingående delarna i HIFIsystemet olika saker!
Dvs, det är lätt att visa en förbättring i
varje komponent, gäller bara att fokusera på rätt sak: tex "hör hur mycket kraftfullare, tydligare, mer naturligt det blev med denna BÄTTRE slutsteget"

Slutsats, du som konsument får välja vad du tycker är viktigast.
btw, harry om din historia är sann, äger ju source first sin riktighet

Kan väl säga att det nog kan vara olika det där med slumperna...
Jag tillverkar kablar, men har aldrig hävdat att förbättringen de gör är avsevärd, annat än i sällsynta specialfall. Snarare har jag hävdat det motsatta - att kablar är en av de komponeter i kedjan som är minst kritisk, i de allra flesta fallen, och att det därför sällan är en bra investering att satsa på mina interconnectkablar, räknat per krona.

De är alldeles för dyra för vad de ger, utom i sällsynta specialfall.
Jag tillverkar ju högtalare och har alltid hävdat att ALLA länkar i kedjan är precis lika viktiga - de är ju kopplade i serie. Därför kan varje länk teoretiskt ställa till signalen lika illa. Varje länk kan ju totalt haverera musiksignalen - så det blir helt tyst, exempelvis.
Men - alla länkar är inte nödvändigtvis lika SVÅRA att få tillräckligt bra. Vissa är svårare och vissa är lättare, och dessutom kan det variera med tiden och den tekniska utvecklingen. Det gör inte vissa länkar mindre viktiga, men det kan göra det mindre viktigt att lägga mycket energi och pengar på dem. Kablar är ett sådant exempel, för det mesta. Ändå gör jag kablar, som är alldeles för dyra, men inte för att jag menar att alla behöver dem, utan bara på grund att det finns specialfall där de behövs.
Min uppfattning (som bygger på statistisk erfarenhet och fysikalisk insikt i uppgifterna de olika länkarna har) är att de svårare (igen - inte samma sak som viktigaste) länkarna är de som "omvandlar saker".
Det har alltså absolut
ingenting att göra med var i kedjan de sitter. Det är svårt att omvandla mellan akustisk/mekanisk energi och elektrisk, det är svårt att omvandla mellan digital information och analog, och vice versa. Skälen är flerfaldiga, men en av dem är svågiheten att återkoppla mellan olika system, utan att passera omvandlingen ännu en gång, i sig oemotkopplat...
Svårigheterna mellan de olika "svåra fallen" ter sig dock annorlunda, vilket gör att vissa svårigheter behöve övervinnas med standarder, andra behöver övervinnas med teknologi och utveckling av komplicerade kretser. Andra igen, behöver övervinnas med forskning det vill säga framskaffande av kunskap.
Vissa kostar mera tid än pengar, och med andra är det tvärtom. Vissa kräver samarbete, med andra kan samarbete komplicera saker.
Att försöka sammanfatta det hela i några enkla tumregler är fullkomligt idiotiskt! Alla tumregler är idiotiska, men vissa än värre än andra...
Jag tycker nog att "source first" är en av de mera korkade.

Vh, iö
- - - - -
Edit: Fetning, stavning, småjusteringar och litet tillägg.