Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Satsa på direktstrålande (och många) tycker jag. Reflexer är mest av ondo är min bedömning.
//Martin
subjektivisten skrev:-Martin- skrev:Satsa på direktstrålande (och många) tycker jag. Reflexer är mest av ondo är min bedömning.
//Martin
Håller inte med. Under 15 år så har jag aldrig blivit impad av surround. Problemet har visat sig vara att dom flesta använder två st direktstrålande högtalare som verkligen skriker till dig "här är jag, här är jag". Jag tycker inte det ger en trovärdig och bra ljud helt enkelt, och ofta blir det riktigt illa om man sitter närmare ena än andra.
Men jag har insett att jag också kan gilla surround, om man slänger upp många högtalare som sprider på, a la Ino (finns säkert andra som arbetar på samma sätt).
subjektivisten skrev:Men jag har insett att jag också kan gilla surround, om man slänger upp många högtalare som sprider på, a la Ino (finns säkert andra som arbetar på samma sätt).
paa skrev:subjektivisten skrev:Men jag har insett att jag också kan gilla surround, om man slänger upp många högtalare som sprider på, a la Ino (finns säkert andra som arbetar på samma sätt).
Det är ju så på alla biografer också, minst 8 bakhögtalare brukar det vara, och ännu fler i stora salonger.
-Martin- skrev:Förövrigt håller jag fast vid det jag skrev tidigare...
subjektivisten skrev:-Martin- skrev:Förövrigt håller jag fast vid det jag skrev tidigare...
Okej. Du störs inte av "här är jag" känslan man brukar få då?
petersteindl skrev:Skall en högtalare som ...
-Martin- skrev:Dock förstår jag inte varför man ska ha ett annat synsätt vad gäller surroundkanalerna jämfört med frontkanalerna.
Almen skrev:-Martin- skrev:Dock förstår jag inte varför man ska ha ett annat synsätt vad gäller surroundkanalerna jämfört med frontkanalerna.
För att frontkanalerna skall återge mindre än 90 grader och bakkanalerna resten (uppemot 300 grader)? Det borde väl vara litet olika uppgifter?
-Martin- skrev:Sedan tycker inte jag att du kan efterlikna direktljudet med en vektor. Det blir väl "nästan" oändligt många. T o m med sfäriska koordinater i någon rymd, tex halvrymd
-Martin- skrev:petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Skall en högtalare som ...
Varför "en" i frågan?
Nu har jag ändrat![]()
/PS
Men Peter, du lämnar ju frågan obesvarad. Inte likt dig...
Det jag undrar över, vad är egentligen önskvärt som surroundhögtalare? Vill man ha en högtalare som sprider stor och brett utan någon direkt riktning eller vill man ha en högtalare som har en tydlig riktningspridning i förhållande till lyssningsplatsen?
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 44 gäster