Dålig bas med pi60 och BS60X

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pergel

Dålig bas med pi60 och BS60X

Inläggav pergel » 2008-09-18 14:43

Jag har problem med basåtergivningen i mitt lyssnings/vardagsrum. Anläggningen bestod tills alldeles nyligen av pi60 och NAD 208 med Benchmark DAC till datorn. Jag har inte fått tillräckligt tryck i basen sen jag flyttade in i våras och tänkte att ett par BS60 nog skulle göra susen och visst, det blev bättre, mer välnyanserat... etc, men i grund och botten är det nog rummet som spökar eftersom basen fortfarande känns klen.

Jag kommer inte ihåg vem men någon nämnde att problem kunde uppstå om takhöjden var i storleksordningen halva rumsbredden och så är i mitt fall.

Vad är det jag egentligen för åtgärder jag behöver? Vissa talar om basfällor, mattor och innertak, andra om diffusorer och bokhyllor. Diskant och mellanregister är det inget fel på, men det känns som om rummet äter mer bas än det borde.

Jag vill alltså ha mer bas och det hjälper inte att placera om högtalarna. Har provat nära vägg, längre ut från väggen. toe in, toe out, i hörnen. Inget hjälper nämnvärt. Jag vet vad vad systemet kan göra i andra rum (inte minst hos Ingvar) men det känns inte så hos mig. Rummet är rektangulärt, ca 3.5*5 meter, knappt 3 meter i tak och har två dörröppningar(90 grader mot varandra) i ett av de bakre hörnen. Jag spelar på långsidan med bs60 i mitten och pi 60 utanför.Givetvis med akustikskivor bakom som dämpning.

De troliga orsaker som jag har just nu är att taket är helt slätt och plant (så när som på lite rundad stukatur i kanterna, avståndet/ förhållandet mellan tak och väggar samt att det än så länge/ fortfarande är ganska kalt på väggarna.

Vilka av nämnda förutsättningar och faktorer skulle kunna dämpa basen? Kan någon komma med lite generella tips?

Tänkte senare konsultera ingvar, men innan dess kan det ju vara bra att ha en uppställning som man är hyfsat nöjd med.
Senast redigerad av pergel 2008-10-05 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-18 14:45

Mjuka väggar av gips äter upp basen, och stora fönster, liksom öppna planlösningar där man inte kan stänga igen. Har du sånt?
Senast redigerad av paa 2008-09-18 14:55, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-18 14:49

Börja med att köra sinussignaler från runt 20hz och sakta uppåt för att höra var (i hz) rummet är dåligt, man brukar höra det ganska tydligt.

Användarvisningsbild
pergel

Inläggav pergel » 2008-09-18 15:08

Nja.... stora fönster är det väl (på rummets kortsida), men inget extremt.Fönsternischerna är kanske 20 cm eller nåt... Andra kortsidan och väggen bakom lyssningspositinen är enkelgips (troligen oisolerad innervägg) ut mot köket respektive sovrummet.

Den långa frågan kan egentligen göras mycket kortare.

Vilka egenskaper ger

1) en basfälla (t. ex äter, samlar, eller koncentrerar bas i rummet?)

2) diffusor? Hjälper sådana av rimlig storlek mot långa basvågor?

3) Sänka innertaket? Ecophon?

Är detta något som kan funka?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-18 15:18

pergel skrev:Nja.... stora fönster är det väl (på rummets kortsida), men inget extremt.Fönsternischerna är kanske 20 cm eller nåt... Andra kortsidan och väggen bakom lyssningspositinen är enkelgips (troligen oisolerad innervägg) ut mot köket respektive sovrummet.

Den långa frågan kan egentligen göras mycket kortare.

Vilka egenskaper ger

1) en basfälla (t. ex äter, samlar, eller koncentrerar bas i rummet?)

2) diffusor? Hjälper sådana av rimlig storlek mot långa basvågor?

3) Sänka innertaket? Ecophon?

Är detta något som kan funka?

1) basfällor "äter" bas, placeras oftast i hörn - kan säkert hjälpa en hel del men kolla vart i basen det är fel först.

2) nej

3) vet ej

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-18 15:31

Kan bara säga att jag känner med dig. Dylika problem är inte roliga att
tampas med och kan äta upp en inifrån. Hoppas du kommer till rätta med
problemen :(
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-18 15:31

"1) en basfälla (t. ex äter, samlar, eller koncentrerar bas i rummet?"

Basfällor som står nära basarna äter upp (minskar) basen, men om dom står i bakre hörnen så att ljudvågen passerat lyssnaren en gång först innan den hamnar i fällan så kan dom i stället minska utsläckningen som uppstår pga stående vågor mellan högtalarväggen och väggen bakom lyssningsplatsen, varvid vissa dippar i basen i stället kommer att bli mindre..

Om det är enkla gipsväggar så kan man slå på ett par skivor till med gips så att det blir stabilare på väggarna bakom och bredvid högtalarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 15:51

Det här är en för komplicerad fråga för att svara tumregelmässigt på. Jag skulle kontakta tillverkaren för råd.

Användarvisningsbild
pergel

Inläggav pergel » 2008-09-18 15:59

Jag är medveten om att det är ett komplicerat problem och tänker kontakta tillverkaren i fråga a k a Öhman. Jag ville dock få en lite tankar och ideer utredda innan jag går vidare så jag inte känner att jag missat något enkelt.

Tacksam för alla synpunkter som folk kan tänkas ha om detta.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-09-18 16:29

Sitter du "typ mitt i rummet" och lyssnar så kan du kanske få mer klipp dvs mer nivå under 40 Hz om du flyttar fåtöljen bakåt. / mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-18 16:51

Kaffekoppen skrev:Det här är en för komplicerad fråga för att svara tumregelmässigt på. Jag skulle kontakta tillverkaren för råd.

ja men det skrev han ju att han skulle göra,

ännu ett översittarinlägg från dig KK, kan du inte lägga av någon gång?

:evil:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-18 16:58

philip skrev:ja men det skrev han ju att han skulle göra,

Såg du inte blinkningen med ögat, alltså?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-18 17:04

perstromgren skrev:

nej 8O

då hade jag inte skrivit så.

Finns det en smily där så ber jag om ursäkt.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-09-18 20:15

philip skrev:
perstromgren skrev:

nej 8O

då hade jag inte skrivit så.

Finns det en smily där så ber jag om ursäkt.

Ser ingen smily men jag läste lite snabbt och missade "också" den sista raden innan jag läste ditt inlägg.

Kanske gjorde kaffekoppen "också" (;)) det. Känner inte honom mer en det jag läst på faktiskt.se men översittare är det sista jag skulle kalla honom.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-09-18 21:33

Pergel,
bara en tanke, inte illa ment:
Skulle det inte vara möjligt att det du nu har är precis den rätta kvantiteten bas och att du i din förra lgh hade problem med för mycket av det goda som du så att säga blev van vid? Alltså att det var din förra lgh som var problemet.

Användarvisningsbild
pergel

Inläggav pergel » 2008-09-18 21:37

nog om smielys vara eller icke vara..... Jag har i alla fall spegelvänt rummet.... spelar nu mot andra väggen, en mjukare gipsvägg in mot sovrummet och en hård betongvägg i ryggen. Blev en avsevärd förbättring (med förbehållet att det ser ut som ett mindre världskrig här hemma just nu....). :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 21:53

Mitt inlägg var inte menat som något översitteri, utan i all välmening :(

Att få mitt tips om att fråga tillverkaren till nått jävla översitteri är fan höjden av fantasi. Att få tips till åtgärder för ett så komplicerat rum är verkligen inte lätt och man riskerar att göra åtgärder som dels kostar pengar, dels kan försämra.

Att däremot ge tips och ideer utan ordentlig besiktning på plats, med ordentlig kunskap om dimensioner, väggmaterial och styvhet är i bästa fall välmenande men likt förbaskat kontraproduktivt och i värsta fall ett spel med andras pengar.

Så se mitt tips som att inte lyssna på andra tips än de som har verklig substans. Och det står jag för. Smile eller inte - i det här fallet inte.

Och Philip....

Användarvisningsbild
pergel

Inläggav pergel » 2008-09-18 22:19

Kaffekoppen: Jag förstod i alla fall vad du menade första gången och tog det nog på det sätt som du menade........

Helt rätt i att det kanske kan vara dumt att tipsa om lösningar på problem man har dålig bakgrund till..... men som jag ställde frågan så var det den typen av svar jag förväntade mig.

Efter som problemet är reducerat så blir det nog ett samtal till Öhman i morgon så får vi se när han har tid att slänga förbi.... Tack alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 22:27

Kul att lite ommöblering gjorde saker till det bättre - kostade bara lite tid :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-18 22:32

Kaffekoppen skrev:Så se mitt tips som att inte lyssna på andra tips än de som har verklig substans. Och det står jag för. Smile eller inte - i det här fallet inte.

Men "tumregel" och "IÖ" i samma mening, det blir lite kul, i alla fall!
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 22:34

Det var två meningar, särskillda med punkt och versal ;)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-18 23:24

Kaffekoppen skrev:Mitt inlägg var inte menat som något översitteri, utan i all välmening :(

Att få mitt tips om att fråga tillverkaren till nått jävla översitteri är fan höjden av fantasi. Att få tips till åtgärder för ett så komplicerat rum är verkligen inte lätt och man riskerar att göra åtgärder som dels kostar pengar, dels kan försämra.

Att däremot ge tips och ideer utan ordentlig besiktning på plats, med ordentlig kunskap om dimensioner, väggmaterial och styvhet är i bästa fall välmenande men likt förbaskat kontraproduktivt och i värsta fall ett spel med andras pengar.

Så se mitt tips som att inte lyssna på andra tips än de som har verklig substans. Och det står jag för. Smile eller inte - i det här fallet inte.

Och Philip....

inga tidigare inlägg var kontraproduktiva, visst är det bra att vissa har råd och möjlighet att konsultera en akustiker men i många miljöer hade det gjort stor skillnad med små medel som tråden framöver visar på. Att ituta folk att det mer eller mindre är ett krav att anlita en akustiker för att få en dräglig lyssing är kontraproduktivt eftersom det skrämmer gemenman till de enkla, billiga och effektiva lösningar man kan göra själv.
Jag förstår ditt svar men tycker att det utan bakgrund och förklaring bara är spydigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 23:40

Du må tycka vad du vill, men i det här fallet var det du som var rejält otrevlig, på gränsen till kränkande - eller du passerade den.

Om du tycker mitt råd var dåligt, så avstå från det, eller argumentera för varför du tycker det var fel istället för att bete dig som ett svin.

Om du ursäktar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-18 23:59

Kaffekoppen skrev:Du må tycka vad du vill, men i det här fallet var det du som var rejält otrevlig, på gränsen till kränkande - eller du passerade den.

Om du tycker mitt råd var dåligt, så avstå från det, eller argumentera för varför du tycker det var fel istället för att bete dig som ett svin.

Om du ursäktar.

Alltså, i normalfallet skulle jag själv tycka att tipset att kontakta konstruktören vore bullshit. Bra grejor låter nästan alltid bra, oavsett miljö. Jag har hört piP i ett antal olika miljöer men pi60 som direkt jämförelse bara vid ett tillfälle.

Inte vid något tillfälle har jag saknat någon som helst bas. Tvärtom, det har varit hur bra som helst. Om pi60 med stöd av bas-subbar ändå låter basfattigt så är det något generalfel, antingen med rummet eller med elektroniken.

Med "generalfel" menar jag inte bara en lite större dörröppning eller så utan mycket värre. Ja om nu inte din Pergels, uppfattning om bas är totalt annorlunda än vad jag tror den är.

Alltså, dra nytta av att du har högtalartillverkaren någorlunda lättillgänglig (men inte för tidigt på morgonen om jag förstått det rätt) och fråga hur du ska göra.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-19 00:06

Ja, så är min tanke med. Ta de enklaste stegen först.

...om det nu inte är så fånigt som att någon bas spelar i motfas med de andra...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-19 00:14

Kaffekoppen skrev:Du må tycka vad du vill, men i det här fallet var det du som var rejält otrevlig, på gränsen till kränkande - eller du passerade den.

Om du ursäktar.

ööh, det var ju mitt argument, du beter dig som ett svin, som sitter på sin pidestal och slänger ut valda manifestcitat som om du vore någon guru. Det hade jag kunnat skriva redan i mitt första inlägg men istället var jag relativt artig. Hur kan jag kränka dig när det är du som är bullyn? sluta lipa för fan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-19 00:21

Manifestcitat? :lol:

Nä, slutlarvat med dig. Du får ha vilket agg du vill mot att Ingvar har en sysselsättning som akustikkonsult, men jag framhävdar bestämt att har man köpt ett så kapabelt system som det här, så är det nog tillrådligt att fråga tillverkaren om orsaker till varför det inte presterar som förväntat.

Jag är helt i linje med Bill här. Med tillverkaren (inte ÅF) så lättillgänglig är det enda rätta att vända sig dit.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-19 00:32

philip skrev:

Om du ursäktar.

ööh, det var ju mitt argument, du beter dig som ett svin, som sitter på sin pidestal och slänger ut valda manifestcitat som om du vore någon guru. Det hade jag kunnat skriva redan i mitt första inlägg men istället var jag relativt artig. Hur kan jag kränka dig när det är du som är bullyn? sluta lipa för fan.

Märkligt inlägg. Vad är det som är så svinaktigt med att hänisa till tillverkaren - nu när denne faktiskt råkar vara tillgänglig och problemen lixom faller lite utanför ramarna?

Man sitter väl inte "på en piedestal" bara för att man råkar ha lite kunskap och därför kan ge adekvata råd?

Philip, tagga ner och kom igen när dina kunskaper och åsikter är till hjälp för oss andra.

/ B

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-19 10:01

Bill50x skrev:
philip skrev:

Om du ursäktar.

Märkligt inlägg. Vad är det som är så svinaktigt med att hänisa till tillverkaren - nu när denne faktiskt råkar vara tillgänglig och problemen lixom faller lite utanför ramarna?

Man sitter väl inte "på en piedestal" bara för att man råkar ha lite kunskap och därför kan ge adekvata råd?

Philip, tagga ner och kom igen när dina kunskaper och åsikter är till hjälp för oss andra.

/ B

det var ju jag och några till som försökte hjälpa till innan KK kom punkterade tråden med sina guru onliners. (helt utan att bygga upp argumentet). Sorry pergel att din tråd blev såhär, men till slut får man sätta ner foten mot översittare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-19 10:29

philip skrev:
Bill50x skrev:Philip, tagga ner och kom igen när dina kunskaper och åsikter är till hjälp för oss andra.

/ B

det var ju jag och några till som försökte hjälpa till innan KK kom punkterade tråden med sina guru onliners. (helt utan att bygga upp argumentet). Sorry pergel att din tråd blev såhär, men till slut får man sätta ner foten mot översittare.

Jag har läst igenom tråden igen. Du philip har ju faktiskt kommit med några konstruktiva råd, ber om ursäkt att jag inte noterade detta igår när jag gjorde mitt inlägg.

Jag tycker dock fortfarande att du tände lite för lätt på KK´s råd givet i all välmening. KK har ju dessutom tipsat om att kolla att inte någon högtalare har felvänd polaritet tex.

Jag tolkar pergels första inlägg om kontakt med IÖ som ett konsultjobb för att få ordning på rummet. KK´s kommentar mer som att fråga tillverkaren om det kan vara något fel på pi60´na eftersom dom inte låter som förväntat. Det ena utesluter inte det andra (med lite risk för sammanblandning eftersom det handlar om samma person).

Det är en god idé att här i forumet få lite input och diskussion till vad man ska göra, kanske åt rummet, kanske åt högtalarplacering osv. En annan god idé är just att kontrollera med tillverkaren att produkten är i sin ordning innan man börjar vidtaga andra åtgärder.

/ B

Nästa

Återgå till Wänner af Ino