Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:optonica skrev:...samt givetvis spikes på högtalarna.
Hm. Jag trodde just spikes var ett säkert sätt att ner vibrationerna i golvet = stommen. Vore det inte bättre med typ SD-fötter?
/ B
Nu vet inte jag hur ditt musiklyssnande ser ut, det är säkert sansat... Men det kan vara extremt jobbigt med musik om det pågår länge. Vi har en granne som körde deathmetal från tre på eftermiddagen till åtta på kvällen (och karaoke på helgkvällar gärna som efterfest vid tretiden vilket vår treåring verkligen gillade). Det var iofs helt säkert mer är 25 dB, men det var inte ljudnivån som var problemet. Hörbara tonkomponenter är jobbiga och soc. har rätt. Helt klart. Däremot är det väl så att gränsvärdena gäller hyresrätter och inte bostadsrätter? Vad som är acceptabelt i just din förening är väl en sak för er som bor där. Ta upp det på ett årsmöte eller skriv en motion till styrelsen.Bohembengt skrev:perstromgren skrev:Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.
Jag har varit över och lyssnat och jag kan knappt höra det. Låter som en köksfläkt ungefär. Men hon har haft något emot mig ända sedan jag flyttade in...Tog ca 3månader innan hon svarade på min hälsning HEJ!...
Hon är en gammal pensionär som bara sitter där hela dagarna och läser :S
Bohembengt skrev:Bill50x skrev:optonica skrev:...samt givetvis spikes på högtalarna.
Hm. Jag trodde just spikes var ett säkert sätt att ner vibrationerna i golvet = stommen. Vore det inte bättre med typ SD-fötter?
/ B
Har också samma uppfattning men kanske får ta och byta tillbaka annars dock känns basen bättre med SD-fötterna :S usch vilka dåliga val man måste göra hela tiden nu
Jepp du har rätt. Det gäller alla bostäder.Alexi skrev:Nej socialstyrelsenrekomendationer är grund för hur lagen ska tolkas och isf kan du faktiskt bli vräkt från din BRF också.
Kaffekoppen skrev:...I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg
Kaffekoppen skrev:phons förslag låter vettigt, men nu är det ju så att det finns firmor som kan det här![]()
I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg
phon skrev:Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.
Två gipsskivor har samma resonansfrekvens som två gipsskivor !![]()
Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.
Slå på _en_ gipsskiva till på din sida så det blir 3 + 2 skivor istället.
Svante skrev:dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.
Svante skrev:
Bohembengt skrev:Usch verkar bli hemskt jobbigt dettaKanske blir det bäst att leta nytt boende..... Klarar inte av detta bankande i väggarna längre. Har just nu flyttat en fåtölj närmare högtalarna för att kunna få lite mer känsla, men det duger inte :S
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster