Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-02 17:48

Hej R!
Ranefjord skrev:Irriterande. Den lokala interpress har inte fått in/slarvat bort sin HiFi+ leverans. *suck*

- A* var nyss o tjuvläste uti no33(?) o där fanns i.a.f. inget blindtest :cry:?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-02 17:51

Nää.. Det är nummer 34 som gäller.. :) Någon som läst numret som vill ge oss en sammanfattning? :)

http://www.hifiplus.com/latest.html
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-02 19:59

Hej R!

A*ha :) - "Blind listening to cables…
Can we hear the differences, and if so, does it tell us anything?
"

Mvh A*(nar att hi-fi+ precis somligA* tjuvkikat har 8)!)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-10-03 03:00

Audiomaniker har lekt i sandlådan som vanligt. Och det är vissa som vill vara med och gräva.
Läs artikeln istället för att lyssna på vissa personer som har en skruv lös i varje ända och bilda er en egen uppfattning istället för att haka på en förvirrad stackars sate som har som sin största uppgift här i livet att hoppa på mig.
Han har nog inte så mycket att komma med annars, anonym som han är. Jag kan inte ta en anonym stackare på allvar.
Jag är inte anonym och kommer aldrig att vilja vara det heller :D

Mvh Jorma

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-03 11:47

Om resultatet av blindtestet skulle visa sig negativt (läs ohörbart) så sjunker trovärdigheten till noll hos alla "kända" reviewers, eftersom de alla (99%) alltid beskriver olika ljudegenskaper hos olika kablar i tester. Varför skulle man då lita på övriga utlåtanden om förstärkare, högtalare, cd osv :roll: .

Men jag själv tillhör gruppen som upplevt skillnader och betydelsen av kabel. Inte överskattat mycket men visst är det små nyansskillnader som även dom är viktiga :) .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-03 14:24

Callisto skrev:Om resultatet av blindtestet skulle visa sig negativt (läs ohörbart) så sjunker trovärdigheten till noll hos alla "kända" reviewers, eftersom de alla (99%) alltid beskriver olika ljudegenskaper hos olika kablar i tester. Varför skulle man då lita på övriga utlåtanden om förstärkare, högtalare, cd osv :roll: .

Men jag själv tillhör gruppen som upplevt skillnader och betydelsen av kabel. Inte överskattat mycket men visst är det små nyansskillnader som även dom är viktiga :) .

Ingen har väl någonsin påstått att skillnader mellan kablar skulle vara ohörbara? Däremot att skillnaderna inte återspeglas av priset.

Dessutom, när det gäller kabeltester i HiFi-blaskor så förstoras skillnaderna upp något alldeles enormt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-03 14:33

Max_Headroom skrev:Ingen har väl någonsin påstått att skillnader mellan kablar skulle vara ohörbara? Däremot att skillnaderna inte återspeglas av priset

Håller inte med dig helt i att det är skillnaderna i förhållande till priset som är det intressanta. Då kan du lika gärna ta en förstärkare, cd eller högtalare. Vad är det som säger att skillnaden i dessa fall skulle vara mer berättigad och "normal". Allt är relativt :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-03 14:42

Callisto skrev:Håller inte med dig helt i att det är skillnaderna i förhållande till priset som är det intressanta. Då kan du lika gärna ta en förstärkare, cd eller högtalare. Vad är det som säger att skillnaden i dessa fall skulle vara mer berättigad och "normal".

Ingenting. Det är den inte alltid heller. Men det får man inte säga högt, särskilt inte om man är HiFi-tidningsskribent eller försäljare eller tillverkare.

LTS säger det ibland, och det är en av dom sakerna som gör att folk blir förbannade på dom.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-03 14:58

Max_Headroom skrev:Ingenting. Det är den inte alltid heller. Men det får man inte säga högt, särskilt inte om man är HiFi-tidningsskribent eller försäljare eller tillverkare.

Så sant, så sant.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-03 15:03

Hej!
Jorma skrev:en förvirrad stackars sate som har som sin största uppgift här i livet att hoppa på mig.
Audiomaniker har lekt i sandlådan som vanligt. Jag är inte anonym och kommer aldrig att vilja vara det heller :D

- Men snälla Jorma du är en näringsIdkare o sådana har som mål o mening att få betalt för sitt arbete
precis som alla andra knegare, inget ohederligt i det! Vara på HifiFor@ är för Jorma att vara på jobbet!
(A*nnars är ju Jorma på seriösa samt nybyggda EsoteriskaHifikabel-Forskningsenheten :wink:?) A*lltså en
anonym HifiKabelKrängare är som en okänd kändis, en hederlig bondfångare, en briljA*nt medelmåtta...
... en oxiMorris 8)!

Sedan Jorma litet mer allvarlig sak är att du måste skaffa dig självinsikt! Ty, att som du jämt och
ständigt anklaga alla andra för än det ena med det andra samt hota folk med åtal hit och dit à la:
Att kalla någon som arbetar seriöst och som säljer på öppet köp för bondfångare är på gränsen till
att vara åtalbart. // Vi lever inte i en totalitär stat, men det kan nästan verka så att en del vill ha detta.

... samtidigt som man själv konstant skriva saker & ting som exempelvis:
en förvirrad stackars sate som har som sin största uppgift här i livet att hoppa på mig. //
Jag kan inte ta en anonym stackare på allvar. // Vad fattas díg A. Är du inspärrad någonstans
och måste spy din galla över att inte bli utsläppt över någon...
osv, etc...

... finns faktiskt.se risken att man framstår som en man med dubbelmoral, en som inte anser
sig behöva följa de hederskodex han själv samtidigt ständigt kräva alla andra att rätta sig efter!
Somså vill väl inte du framstå, eller hur Jorma? Ska vi fortsättningsvis försöka ta oss själva uti
kragen samt rycka upp oss en aning, elle?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-03 15:53, redigerad totalt 2 gånger.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-03 15:32

Kan inte låta bli med det var :lol: :lol: :lol:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-03 16:45

Detta är ju jättespännande och kul! En stor hifitidning har gjort ett test i blindhetens tecken (det lät negativt...) och jag trodde fler skulle intressera sig seriöst för själva testen, resultatet och ja...själva kärnämnet.

Spaltmeter på alla fora (iaf 2) har det skrivits om kablarna vara eller "icke vara speciellt dyra". E det inte pinsamt om vi i denna situation inte diskuterar själva stoffet, själva testen, själva resultatet?

Om inte. Vad gör vi då här?

:roll:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-03 16:55

På ett annat forum har två svenskar i ett alp-land jag inte kan stava till, redovisat sitt blindtest. Det var dock svårt att utröna exakt vad som testades, och några klara slutsatser. Men kul verkar dom haft i alla fall.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-03 16:58

A*ha - "Blind listening to cables…
Can we hear the differences, and if so, does it tell us anything?"

Mvh A*(nar att hi-fi+ precis somligA* tjuvkikat har !)

När nu en seriös tidning för en gång skull gör ett blindtest, så måste du givetvis antyda, att så inte är fallet. Misstänkligöra testet ifall det inte faller rätt ut i dina ögon/öron :?:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-03 16:59

är det nån som har läst testet?

utan att ha läst vad de testade, hur de genomförde testen, samt vad de kom fram till känns det svårt att föra en meningsfull diskussion om själva ämnet.

Men man kan naturligtvis diskutera ändå. Många av de bästa och roligaste diskussionerna bygger på rena spekulationer. :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-03 17:12

JonasNilsson skrev:När nu en seriös tidning för en gång skull gör ett blindtest, så måste du givetvis antyda, att så inte är fallet. Misstänkligöra testet ifall det inte faller rätt ut i dina ögon/öron :?:

Det här kommer ju vara problemet tills både "förespråkare" och "skeptiker" gör gemensam sak och gör ett test tillsammans som båda parter är nöjda med. Tills dess kommer inget test som inte visar det önskade resultatet, förkastas av "andra sidan".

Borde det inte gå att ordna nåt i forumets regi?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-03 17:54

Risken är fortfarande att dom som inte fick vara med inte accepterar resultatet. Men ett antal personer som vi har förtroende och tillit till, och sedan fullt ut accepterar resultatet, hade suttit fint :D Min förhoppning är att ingen hör skillnad på någoting. Då kan man köpa vilken billig skit som helst, och sitta fullkomligt nöjd :wink: :D

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-03 17:57

JonasNilsson skrev:Risken är fortfarande att dom som inte fick vara med inte accepterar resultatet. Men ett antal personer som vi har förtroende och tillit till, och sedan fullt ut accepterar resultatet, hade suttit fint :D

Helt sant och då tror jag de flesta på det här forumet skulle acceptera resultatet. Sen återstår bara resten av världen! :lol:

Min förhoppning är att ingen hör skillnad på någoting. Då kan man köpa vilken billig skit som helst, och sitta fullkomligt nöjd :wink: :D

Det skulle vara det optimala, ja. Jag ta det ett steg längre och kunna ställa upp en mikrostereo från JVC, trygg i förvissningen om att eventuella skillnader bara är inbillning! :D

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-03 18:01

Gäller bara att sälja sin egen stereo fort som f*n, innan alla andra får nys om det, så man får tillbaka lite av sina surt förvärvade slantar :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-03 19:03

Hej igen!

A*aaaarggh 8O ! - A*lltså vad (en del utav er) är fenomenala på o hålla på o jiddra! hi-fi+
#34 har ju inte ens kommit än(?) så ni får väl vänta o se m.a.o. ge er till tåls en smula 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-03 19:23

JonasNilsson skrev:Gäller bara att sälja sin egen stereo fort som f*n, innan alla andra får nys om det, så man får tillbaka lite av sina surt förvärvade slantar :wink:

Hehe, helt sant! :D

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-03 19:24

Audiomanikern skrev:Hej igen!

A*aaaarggh 8O ! - A*lltså vad (en del utav er) är fenomenala på o hålla på o jiddra! hi-fi+
#34 har ju inte ens kommit än(?) så ni får väl vänta o se m.a.o. ge er till tåls en smula 8)!

Mvh A*

Visst har det kommit! De svenska prenumeranterna har fått sina ex, men butikerna lär få vänta ett tag till...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-03 19:31

Hej igen!
JonasNilsson skrev:Gäller bara att sälja sin egen stereo fort som f*n, innan alla andra får nys om det,
så man får tillbaka lite av sina surt förvärvade slantar :wink:

- Varför skulle du sälja stereon din? Dock, har du esoteriska Hifikablar för mer än 1/10-del
utav hifianläggningen så sälj dessa o uppgradera el tjacka plattor, garanterat en riktig...
... höjdare :D! Som o sälja luft på burk à tusenlappar, heeelt galet 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-03 19:38

- Varför skulle du sälja stereon din? Dock, har du esoteriska Hifikablar för mer än 1/10-del
utav hifianläggningen så sälj dessa o uppgradera el tjacka plattor, garanterat en riktig...
... höjdare ! Som o sälja luft på burk à tusenlappar, heeelt galet !

Efter lite räknande, så har jag kommit fram till att jag klarar gränsen 1/10-del med liiiite marginal :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-03 19:41

Hej JN!

Då är det luungt, lite lyx behöver alla :)!

Mvh A*

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-03 20:50

Samtliga i blindtestet hade Nordost som klar segrare i båda systemen. De körde kablarna i ett dyrt och ett mindre dyrt system. Får väl köpa Nordost från och med nu då :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-03 20:56

Mikael2: Med hur stor procentsats klarade sig nordost mot annan kabel? eller... hur gick testet egentligen till? Jag är så sugen på att veta att jag knappt kan vänta på att numret ska komma till butik. :P

Sen är jag så där barnsligt sugen på att läsa R3a - Dulcet recensionen. ;)

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-03 21:10

Har inte hunnit läsa det själv men jag blev nyfiken när jag såg er tråd. Score och ranking ser jag men inga procent. Slutsatsen lyder i alla fall:

"Well, the first and most obvious result is the clear preference exhibited by all listeners for the Nordost Valhalla. Topping the ratings both in terms of rankings and points scored, our benchmark cable accumulated only four faults (in equestrian speak) with a total of ten against a theoretical minimum of six! That's an impressive performance by any standards and an emphatic justification for our faith in its abilities. Equally apparent (and reassuring) is the audible gap between the expensive cables and the budget QED."

Det är nog bäst att läsa hela testet lite noggrannare för att dra några slutsatser.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-03 21:18

Får väl köpa Nordost från och med nu då

Med tanke på att det var Valhalla dom testade, så blir det dyrt :wink:
I runda slängar 100000:-, men det är för både signal- och högtalarkablar :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-03 21:31

Är det högtalarkablage, signalkablage eller nätkablage föresten?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi