Förstärkare skall inhandlas

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Fimmer

Förstärkare skall inhandlas

Inläggav Fimmer » 2008-09-26 18:00

Hej!

Jag har inte hållit på med HiFi på några år nu och har återigen blivit intresserad av ljud. Ute efter en tvåkanalare integrerad eller slutsteg med lös pot bara och kan tänka mig att ge ut 10tkr för en låda ungefär. Nytt eller bättre begagnat. Musiken kommer att ligga på en mini mac med ett apogee duet ljudkort. Inte lika bra som en bra spelare och dac men det är mer praktiskt.
Körde tidigare med rör men vill ha en bra transistorförstärkare idag.
Har ett par JPW högtalare idag men skall lyssna på XTZ framöver eller vänta på Bremens egg som har ett suveränt ljud.

Har ni några tips att ge på en bra förstärkare kring 10tkr?
Senast redigerad av Fimmer 2008-09-26 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-26 18:14

Jag föreslår att du köper en ny eller begagnad integrerad förstärkare, med eller utan ingångsväljare, helst en som kostar runt 10kkr och går att köpa i/importera till Sverige.
:wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-09-27 08:18

tvett skrev:Jag föreslår att du köper en ny eller begagnad integrerad förstärkare, med eller utan ingångsväljare, helst en som kostar runt 10kkr och går att köpa i/importera till Sverige.
:wink:
Har man alltid lika kul i Umeå? :roll:

Fimmer, mitt tips är att du skaffar ett billigt försteg, kanske en hemmabioreceiver med pre-out, samt ett bra slutsteg. Rotel har flera modeller som rymms inom din budget såsom 991, 1080, mfl.

Tror det hade passat fint till äggen! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-09-27 08:59

Enligt tester jag och en vän gjort låter Denon Avr 2308 sjukt bra- den kan köpas på vissa ställen för 5495:-.
Den interna DA:n är verkligt bra för musiklyssning.

Ingen pre out, dock.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-09-27 09:04

2308 har i allra högsta grad pre-out. För samtliga kanaler dessutom. Get a grip, Richard... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-27 09:07

Ni vet väl nämda högtalares impedanskurva?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-09-27 09:19

Äggens? Nä, det hade varit trevligt med diverse allehanda mätningar på dom! :P

Fimmer

Inläggav Fimmer » 2008-09-27 09:39

Nej jag vill inte ha en flerkanal reciver som tveksamt har en bättre dac än apogeen.
Det är i så fall bättre att satsa i ett senare stadium på en separat dac.
Det måste väl finnas alternativ till Rotel?
Ursäkta mig men Denon har aldrig tillhört mina favoriter och det är föga troligt att jag nöjer mig med deras ljukvalitet om de ijnte skärpt till sig ordentligt på sistone.
Vad kan jag få ett Krell KSA 100 slutsteg för idag? Visserligen 15-20 år på nacken och kräver kanske en renovering men det slutsteget kan låta riktigt bra i rätt omgivning. Bladelius kostar från 20tkr, är de värda pengarna?
Andra alternativ?
Hur står sig Icemodulerna mot konventionella förstärkare?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-09-27 09:57

Fimmer skrev:Nej jag vill inte ha en flerkanal reciver som tveksamt har en bättre dac än apogeen.
Ursäkta mig men Denon har aldrig tillhört mina favoriter och det är föga troligt att nöjer mig med deras ljukvalitet om de ijnte skärpt till sig ordentligt på sistone.
Vad kan jag få ett Krell KSA 100 slutsteg för idag? Visserligen 15 år på nacken och kräver kanske en renovering men det slutsteget kan låta bra i rätt omgivning. Bladelius kostar från 20tkr, är de värda pengarna?
Andra alternativ?

Du måste ju inte använda den inbyggda DAC:en om du har en bättre. En receiver ger dig massor med funktionalitet/flexibilitet för en liten penning. Fungerande som försteg är påverkan minimal och det finns imho andra delar att bättre spendera pengarna på. Nu tror jag iofsig inte att det gäller precis alla receivers på marknaden, men de jag har använt har fungerat väldigt bra (Denon och Pioneer). Fast eftersom du säger att du inte vill ha en sådan så ska jag sluta tjata om det... :wink:

Visst finns det alternativ till Rotel, men det blir svårt att hitta något inom budget (10k) om du ska ha försteg också. Bryston t.ex. är populära på faktiskt, speciellt efter LTS F/E-lyssning av 14B SST. Det finns billigare och äldre modeller, men de är inte helt enkla att hitta begagnat. Bladelius skulle jag personligen inte betalat 20k för.

Ice verkar funkar bredbandigt om man inte har de allra högsta kraven. Stigande dist mot högre frekvenser än ca 1 kHz har jag för mig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-27 10:42

Nä det får du inte ;) [respons till Shift ommätningar]

Iallafall är ju samtliga uppräknade högtalre inga konstigheter för en förstärkare att driva.

Valet mellan försteg/slutsteg eller integrerat är väl närmast vilken "religion" man tilhör. Den förstnämda tillför en flexibillitet som inte skall förringas i sammanhanget.

Räkna med att det kommer basmoduler tilläggen framöver och den dagen kan det vara trevligt med delat för och slutsteg. Och Äggen är verkligen,verkligen bra.

Mitt råd:

För det första:
Grattis till att du hittat tillbaka till musiken! :)

För det andra:
Min bakgrund till mitt svar är att jag är i liknande sits. Jag har lagt musiken på hårddisk av bekvämlighetsskäl och för att det i mitt tycke faktiskt innebär ett par fördelar ljudmässigt. Utan att gå in på dem kan jag nämna att känslan av att hantera skivorna, fodralen och texthäftet som följer med inte skall föraktas.

Jag hoppas och tror att ditt intresse kommer växa. Det gör att du skall tänka till lite extra innan du spenderar 10 papp, som åtminstonde för mig är mycket pengar. Jag vet inte mycket om ditt ljudkort idag, men MAC mini har ett inbyggt kort med digital utgång som kanske kan nyttjas så att du får en digital kedja in i ett framtida försteg i form av en kompetent hembioförstärkare (som då också kan hantera de nya formaten som växer fram). Inte köpläge nu, men nästa generation kanske. Du behöver inte använda de inbyggda DACen, men omdet visar sig ha egal betydelse kan du avyttra det ljudkort du har idag och på så vis fåloss än mer pengar. Testa. Du kan bli förvånad.

Jag skulle därför i dagsläget välja ett kompetent slutsteg, gärna begagnat eftersom det kan du nyttja senare rätt flexibelt. Rotel gör fina steg som dessutom håller hög tillförlitlighet. Max 5000 skulle jag placera idag. Spara resten till framtiden.

Det här steget är visserliggen 5-kanaligt, men 100w räcker långt. Dessutom har du tre kanaler över för framtida basmoduler och kanske den kommande Bremen-centern (som används vid 2-kanalslyssning):

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5223

Det ger dig 2000:- över att i dagsläget hitta ett bra försteg för. Det borde inte vara omöjligt, men det kan ju också ruckas på.

Att ge råd är ingen pekpinne,utan bara mina 5 cent. Lyssna eller förkasta, men det skulle vara kul med en respons.

Edit: såg att du nämde Krell, vilket inte är dåligt, men inte min thékopp. Vad har gjort dig intresserad av det märket?

Välkommen till forumet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-27 11:10

Köp Linn, så blir du nog nöjd...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=25642

Fimmer

Inläggav Fimmer » 2008-09-27 13:40

Linn är inte min cup of tea.

Krell lyssnade jag på en del på 90 talet och det kunde låta fantastiskt i rätt omgivning men lika hemskt i fel kombination. Den hade allt, transparens, plasticitet, detaljer och kraft.

Eichmanns kontakter verkar vara i min smak skall köpa på mig kontakterna(undrar vilken plast man valt till den) medan jag har hemmagjorda silverkablar, men rätt gjorda kopparkablar låter lika bra.
Eichman har minimalt med extra metall i kontakten och det kom jag fram till på 90 talet var att föredra framför WBT och andra dyra kontakter som enbart färgade ljudet onödigt mycket och gjorde ett fett hål i lädret.

10tkr är mycket pengar men skall man ha det ljud jag vill ha så får jag nog slanta det eller till och med mer. Finns det någon som säljer Bryston i Götet eller Tjockhult? Vill helst inte importera och vill ha möjlighet till service här i Götet ifall att.

Potentiometrar med fasta motstånd (konstant impedans) är att föredra före ett försteg om nivån är tillräckligt hög från signalkällan.
Då jag bara har en signalkälla så kommer detta att förmodligen ge det bästa ljudet till lägsta penningen.
Hur är det med dagens fjärrkontroller hur påverkar de ljudet? Finns det de som är lika bra som potentiometrar med fasta motstånd?

Har lyssnat mig runt på standard sortimentet i några HiFi butiker i stan och det har inte varit speciellt roligt. Har inte hittat mycket som kittlat mitt
öra.
Senast redigerad av Fimmer 2008-09-27 14:59, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-27 16:26

niklas skrev:Äggens? Nä, det hade varit trevligt med diverse allehanda mätningar på dom! :P

Hej Niklas

Inför "ägghögtalarnas" lansering på marknaden så kommer mätningar att publiceras. Dessförinnan är det inte meningsfullt med mätkurvor ur konsumentperspektiv. Men ur utvecklingsperspektiv och ur tillverkarperspektiv är mätkurvor intressanta och sådana finns givetvis. Diskanterna är seriekopplade och impedansen blir således den dubbla mot att bara använda en sådan diskant och det är inte många domediskanter som har dubbla impedansen mot den diskant jag använder.

Bas/mellanregisterelementet anser jag vara ett 4 ohmselement. Mina delningsfilter är normalt set utformade så att högtalarens impedanskurva inte vid någon frekvens blir lägre med delningsfiltret inkopplat. Vi får se i slutändan om någon korrigering kommer att behövas.

MvH
:) /Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-09-27 19:21

För mig som lyssnar en hel del på rock nu för tiden så är dynamiken A och O. För att få en dynamik värd namnet måste du ha tillräckligt med effekt. Vad som är tillräckligt beror på högtalarna och hur starkt du vill spela.
Med normalkänsliga högrtalare så rekomenderar jag 2x200W och uppåt. Gå inte på vissa säljares snack om att stora slutsteg inte klarar finlir. För det gör dom.
Jag kör med 2 NAD 218. Ett för topparna och ett till basen. Funkar kanon. En del knorrar över att dom inte är helt 100% transparenta, men för pengarna är dom kalas! Kostar ca 5000 begagnade.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-27 19:35

Ja, det bästa finliret jag hört var med stora förstärkare.

Hur stora de behöver vara är ju förenligt med både känslighet på högtalarna, vilken nivå man spelar på och hur dynamisk musiken man lyssnar på är...

Jag utgick från de nämda högtalarna när jag nämde mitt förslag. Och att jag skulle vänta med förstegsbiten för högupplösta format till nästa generation. Minst.

Fimmer

Inläggav Fimmer » 2008-09-27 21:14

Ja visst Max är det som så att stora steg ger dynamiken spelrum som inte finns möjlighet att åstkomma med små steg om du inte har väldigt känsliga hornhögtalare.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2008-09-28 08:26

Köp ett InterM R500Plus, lätt att avyttra om du inte blir nöjd.

Ruskigt prisvärt!!!

http://www.svalander.se/shoppen/interm.htm

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-09-28 08:33

Finns även billigare hos JAM, så slipper man stödja ormoljeförsäljning ;)

http://www.jamshop.se/slutsteg-delningsfilter/

Kan man tänka sig utomlands så hamnar man en bit under 200€

Har inte lyssnat på det här steget själv, men det duger nog :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-28 11:40

Kaffekoppen skrev:Nä det får du inte ;) [respons till Shift ommätningar]

Nu känner jag mig bortkollrad. Var det respons till något jag skrivit i en
annan tråd? Jag är visserligen en förvirrad själ, men jisses, nu känner jag
mig verkligen förvirrad :D
2021 maj på Spotify

Fimmer

Inläggav Fimmer » 2008-09-28 15:14

tack för alla tips och råd!

Inter M slutsteget skall jag försöka komma att lyssna på här i Göteborg någonstans. Det låter spännande.

Jomen Josef måste ju också leva. :-)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-09-29 11:06

Fimmer skrev:Inter M slutsteget skall jag försöka komma att lyssna på här i Göteborg någonstans.

Besök HiFi-stället eller Ljudkällarn och lyssna på Advance Acoustic förstärkarkombination för c:a 10.000 kr. En i mitt tycke alldeles enastående kombination för det priset.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-29 11:25

foxman skrev:Köp ett InterM R500Plus, lätt att avyttra om du inte blir nöjd.

Ruskigt prisvärt!!!

http://www.svalander.se/shoppen/interm.htm

Finns en annons på Hifimagasinet i detta nu:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=8036
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-29 13:18

Eller varför inte en Naim nait 5i? Eller varför inte en Rega pre/pwr kombo?... kul att stödja företag som tillverkar lokalt ännu ju... som inte givit upp.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-29 13:24

Fimmer skrev:Nej jag vill inte ha en flerkanal reciver som tveksamt har en bättre dac än apogeen.
Ursäkta mig men Denon har aldrig tillhört mina favoriter och det är föga troligt att jag nöjer mig med deras ljukvalitet om de ijnte skärpt till sig ordentligt på sistone.
Vad kan jag få ett Krell KSA 100 slutsteg för idag? Visserligen 15-20 år på nacken och kräver kanske en renovering men det slutsteget kan låta riktigt bra i rätt omgivning. Bladelius kostar från 20tkr, är de värda pengarna?
Andra alternativ?

Varför tror du klassD skulle vara bättre än annat som du dömt ut ohört?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-29 13:33

paa skrev:
Andra alternativ?

Klass D är väl i vissa fall numera rätt bra... Man minskar elräkningen med :D

Fimmer

Inläggav Fimmer » 2008-09-29 14:43

Det jag dömde ut var Denons apparat vill jag minnas samt Linn.

Det var baserat på tidigare Denon och Linn erfarenheter...... :evil:

Lyssnade på ett par ICE steg för några år sedan men det var alldeles för kort tid för att ge något omdöme om den men lät lovande. Med tanke på hur många märken som stoppar ice modulerna i sina apparater så vore det märkligt om de hade diskantproblem?

Någon nämnde här att en alternativ dac kunde vara en idé istället för separat ljudkort till Mac minin. Då undrar jag vad för dacar finns det i för 2-4000 kr spannet eller inbyggt i ett försteg?
Någon mer än Denon?

Återgå till Köpråd