Blindtest i kommande HiFi PLUS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-03 21:44

Hej igen!

Nu komma vissa o bli arga som bin... igen 8)... för barA* säga som det är men...
A*lltså vad hade ngn egentligen väntat sig? Att hi-fi+ i 33 st nummer testar massa dyyra hifikablar
o ger dessa olika omdömmen samt köp-rekommendationer för att sedan uti 34:e, efter ett endaste
blindtest, skriva... eeehh Sorry Folks :oops:! Det är typ ingen skillnad på hifikablar - överhuvudtaget,
A*lls! Trodde ngn att dem skulle skriva somså 8)? ber A* om ursäkt för den nu krossade illusionen!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-03 22:18

Audiomanikern: Jag tror dock att Hifi+ har den goda smaken att höra skillnad på kablar 8) :lol:

Om du lånade hem Valhalla skulle du nog också höra skillnad....

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-03 22:20

Mycket möjligt att man inte presenterat resultatet om det varit negativt, men nu är ju fallet inte så (vågar jag gissa). ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-03 23:34

A*..

Du kan väl åtminstone vänta med dina undanflykter tills du/vi har läst testet.. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 01:44

Hej!

Varför det?, har hela tiden vetat vad som komma att stå o läsa om detta "blindtet" 8)!
A*llt annat hade varit sensation!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-04 08:42

Audiomanikern:
Så vad är problemet? Man har hört skillnad på kablarna men det bevisar inte att det finns en skillnad?
Min tolkning av varför kablar är så hett att diskutera är att man väger in priserna hela tiden, och visst är en del astronomiskt prissatta. Men, det finnspickuper, tonarmar, förstärkare och högtalare som är det också. Fast då är det lättare att tro att det kostar mer pengar att utveckla eftersom det rör sig om mekanik eller aktiva komponenter.
Kan tänka mig att det kostar ansenliga mängder att testa olika legeringar och olika isolerings alternativ i små kvantiteter.
Dessutom så säljs förmodligen inte dom mest extrema kablarna i särskilt stora kvantiteter.
Så att vissa tillverkare tar enligt en enskild konsuments ögon oskäliga priser gäller alltid. Och det finns massor av folk som även tokförklarar oss som ens är intresserade av att lägga ner tid på att möjligen tokförklara andra.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-04 10:01

Men jösses grabbar!!!

Ut och köp blaskan! Sitt inte här och torrsimma, ondgör er inte på den ena fantasin eller den andra fantasin om hur det "minsann ligger till".

Är verkligheten så skrämmande att det är roligare/tryggare att fantisera än att köpa och göra en riktig analys?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-04 10:16

Är verkligheten så skrämmande att det är roligare/tryggare att fantisera... // ?

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 11:03

Hej igen!
EngelholmAudio skrev:Är verkligheten så skrämmande att det är roligare/tryggare att fantisera än att köpa och göra en riktig analys?

- Givetvis 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 11:33

Hejsan!
EngelholmAudio skrev:Är verkligheten så skrämmande att det är roligare/tryggare att fantisera än att köpa och göra en riktig analys?

- Jag håller verkligen med dig, Audiomaniker har lekt i sandlådan som vanligt och vissa vill vara
med och gräva, men är rädd för vadan bliva av dessa anonymister om dessa skygga, annonyma
rädda människor inte ens fick anonym social stimulans via annonyma forums anonyma skärm...

Vänligen Lawrence

(... sista ordet!)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-04 12:49

Då vet jag.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-04 13:00

Är det som vanligt med denna test, att man bara tagit reda på vilken som rent subjektivt låter bäst?
I så fall spelar ju det ingen som helst roll om testet är öppet eller blint.

Att nordost skiljer ut sig är inte så konstigt, då den har en konstruktion som skiljer sig kraftigt från alla andra och troligen också är den som är lättast att detektera. Dom kablar som har mindre påverkan på signalen är mycket svårare att höra skillnad på och dessa anses då vara sämre.

Det vore ju kul om man testade med HiFi som utgångspunkt, inte bara resencentens personliga tycke och smak. Om någon tycker Nordost valhalla låter bäst skiter jag i totalt. Jag vill veta vilken kabel som påverkar signalen minst. En ren gissning är att Nordost inte kommer med i ett sådant gäng.

Men, så är det, HiFi-branchen verkar komma allt längre ifrån begreppet HiFi och allt närmare "Ditt eget coola ljud".

Jag blir så trött...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-04 13:22

Max_Headroom skrev:Är det som vanligt med denna test, att man bara tagit reda på vilken som rent subjektivt låter bäst?

:?:
Säger jag att Valhalla är bäst och tycker det både öppet och blint så spelar väl det en viss roll? Varje gång någon säger att X är bäst så vill ju vissa på faktiskt att det ska verifieras i ett blindtest.
Är det helt plötsligt värdelöst när någon nu har gjort just det?
Jag blir förbryllad Max, hur tänker du då?
Hur ska vi komma vidare i alla blindtestdiskussioner?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-04 13:57

Mikael2 skrev:
Max_Headroom skrev:Är det som vanligt med denna test, att man bara tagit reda på vilken som rent subjektivt låter bäst?

:?:
Säger jag att Valhalla är bäst och tycker det både öppet och blint så spelar väl det en viss roll?

Inte om det är återgivning man är ute efter. Då är det helt ovidkommande vad någon, inkl jag själv, tycker "låter bäst". Då är det bara signalpåverkan som är intressant. Om någon tycker den är bra eller dålig spelar ingen roll.

Mikael2 skrev:Hur ska vi komma vidare i alla blindtestdiskussioner?

Det ska vi inte. Det är inte testmetod som är det viktiga, utan VAD man testar. Testar man för att sålla ut vad testpersonen rent subjektivt tycker låter bäst (vilket jag finner helt ointressant och värdelöst som information) eller testar man för att sålla ut dom produkter som har minst (helst ingen) påverkan på signalen?

Signalpåverkan bör enligt Max ske medels saker som går att påverka i realtid, t.ex. EQ, DD etc. Det, däremot, är bra, jag själv kommer att bygga in tonkontroller (!) i mitt kommande försteg, just för att få det att låta "bättre" på dassiga inspelningar (=nästan alla). Det fina är att tonkontrollerna kan slås av och på, t.o.m. med fjärrkontroll så småningom! Att byta förstärkare och kablar hit och dit för att passa respektive skiva verkar lite jobbigt...

Det är så ***** mycket trams inom HiFi, särskilt *******det i div tidningar om att det ska vara korta signalvägar hit och dit, annars påverkar det signalen och bla bla, EQ är bara skit etc (svindyra försteg utan några som helst tonkontroller eller andra bra-och-ha-saker) som säljs till lättlurade stackare) . Men att använda en kabel eller förstärkare som påverkar signalen (och dessutom utan möjlighet att knäppa av och på färgningen) det är fina grejjor det!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-04 15:53

Mmmm, är väl med kablar som det är med fotboll. Svårt att veta vilka som är bäst eller spelar riktigast.
Trots att jag är AIK:re och tycker dom är bäst så gillar jag inte när dom spelar i blindo.
Att man i en blindtest kan höra skillnad på kablar räcker inte heller numera. Tidigare så höjdes det röster för att om nån kunde höra skillnad i blindtest på kablar skulle det vara en sensation eftersom det inte går.
Nu gick det tydligen fast nu räcker det inte för nu är ribban höjd till påverkar minst.

Så Max hur skall man i en okänd anläggning veta vilken kabel som påverkar minst?
Hur skall man i en känd anläggning veta vilken kabel som påverkar minst?
Utgår från att F/E kommer rekommenderas, så därför kan jag bara i förväg begränsa svaret med att detta också ger ju bara svaret vad som skulle kunna uppfattas som att påverka minst i den specifika anläggningen. Och även den testen bedöms ju subjektivt i slutändan.
Så hur bär man sig åt för att få ett generellt gällande svar? Personligen tycker jag att det inte kan finnas.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-04 16:24

Att nordost skiljer ut sig är inte så konstigt, då den har en konstruktion som skiljer sig kraftigt från alla andra och troligen också är den som är lättast att detektera. Dom kablar som har mindre påverkan på signalen är mycket svårare att höra skillnad på och dessa anses då vara sämre.

M_H> Det var otroligt små skillnader mellan Naqrefs kabel och Nordost Quattro fil medans det var klart större skillnader mellan Cardas Golden Ref och Nordosten. Varför tycker du att Valhalla skiljer ut sig? För vi talar väl om signalkablar?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 17:24

Hej Hu!
Harryup skrev:Tidigare så höjdes det röster för att om nån kunde höra skillnad i blindtest
på kablar skulle det vara en sensation eftersom det inte går. Nu gick det
tydligen fast då räcker det inte för nu är ribban höjd till påverkar minst.

- Hmmman får faktiskt.se erkänna att ovan var väl uttryckt :)!

NordOst är ju i.of.s. lite speciella (oskärmat IDE-datakablage uti genomskinligt plasthölje?)
men ändå, bra jobbat hi-fi+ :)!... eller :??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2004-10-04 18:10

A* - "oskärmat IDE-datakablage uti genomskinligt plasthölje"
Kan inte låta bli att le när jag såg det :) Har någon provat rundmantlade? :wink:

OBS! det är ett skämt, inget illa menat.

MVH Mattias

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 18:20

Hej!

Jo, lite omvända världen ty uti datavärlden där är det hi-tech med runda skärmade IDE-kablar
allra helst iklädda svartstrumpa 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-04 19:12

Rydberg skrev:

M_H> Det var otroligt små skillnader mellan Naqrefs kabel och Nordost Quattro fil medans det var klart större skillnader mellan Cardas Golden Ref och Nordosten. Varför tycker du att Valhalla skiljer ut sig? För vi talar väl om signalkablar?

Öh, jag trodde det var högtalarkablar... Är inte det dom där platta?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-04 19:20

Harryup skrev:
Så Max hur skall man i en okänd anläggning veta vilken kabel som påverkar minst?

Dom egenskaper en kabel ska ha för att inte påverka signalen är väl kända. Ett problem med vissa anläggningar kan ju vara att någon/flera apparater har mindre goda utgångssteg och därför blir känsliga för vilken last (efterföljande apparat + kabel) man hänger på. En apparat som inte är lasttolerant är enligt mig ingen bra apprat. En apparat (eller högtalare) som utgör en svår last är inte heller bra. Kasta bort, köp nytt.

Det hade ju varit bra om HiFi-banchen hade enats om en standard för in och utimpednaser och egenskaper för kablar, som man har gjort på proffs-sidan. Nu har ju det sipprat över lite på HiFi-sidan också, men det är ofta onödigt med balanseringen, en massa extra komponeter och stoff. För "hemmabruk" skulle en enklare lösning vara att föredra.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-04 19:29

Max_Headroom skrev:
Rydberg skrev:

Öh, jag trodde det var högtalarkablar... Är inte det dom där platta?

Aha, ja om det var högtalarkablar så förstår jag att du tycker de är konstiga :) Tycker dock Valhallan är otroligt transparent, inte mycket som försvinner där inte. En otroligt bra kabel (subjektivt :wink: )

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-04 19:54

Nja Max,
skrev att det var en okänd anläggning. Med det menar jag att hur kan du veta vad som en kabel bidrar med som är generellt ens i en blindtest?
Så att kunna hitta en helt neutral kabel utifrån lyssning menar jag är helt omöjligt då man inte kan veta annat än hur kombinationen låter. Så vid en test mellan 2 kablar så kan man ju bara föredra den som av någon anledning får anläggning att låta så bra som möjligt enligt en egens smak. För inte tycker väl folk i allmänhet om en sak och därför väljer en annan?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-04 20:09

Det finns förmodligen inga firmor/personer förutom de större "high-end" kabelfirmorna som utvecklar, lyssnar, mäter och försöker komma på nya lösningar för att hifikablar ska bli bättre och mer transparenta...
Just Nordost tycker jag är ärliga. När de tog fram sina nätkablar så sa de ärligt: "vi testade, och det funkade, men vi vet inte varför". De har nog lyssnat tusentals timmar och även blindtestat för att få fram de kablarna. Så när vissa människor hela tiden kallar företagen oseriösa och att de bara vill lura människor på pengar tycker jag det är tråkigt...men det är klart, visst finns det kabelföretag som kanske inte har så mycket att komma med...

Men bottomline nu....varför bryr sig så jäkla mycket om kablar om man inte är ett dugg intresserad och inte tycker de gör nån skillnad? Är det för att få "rätt" eller?
Alla "tyckare" kommer aldrig att få rätt mot dom som en gång hört den rejäla skillnad en kabel kan göra vid vissa tillfällen. Sen kan man ju alltid ställa sig frågan om det är värt pengarna..... :?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 20:40

Hej!
marbrink skrev: När de tog fram sina nätkablar så sa de ärligt: "vi testade, och det funkade, men vi vet inte varför".

- A* vet, det kändes rätt... just då! Men om NordOst ngn gång skulle jämföras med andra
IDE-datakablar... blint (sådana som kostar 1/1000-del) så hörs (antagligen?) ingen skillnad!

marbrink skrev:Men bottomline nu....varför bryr sig så jäkla mycket om kablar om man inte är ett
dugg intresserad och inte tycker de gör nån skillnad? Är det för att få "rätt" eller?

- NjA* kanske inte éns har rätt men tack ändå! Nej, "vi" bryr oss av precis samma
anledningar som du, marbrink o alla andra som befinna sig "on the dark side" - bryr er!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-04 20:50

Harryup skrev:Nja Max,
skrev att det var en okänd anläggning. Med det menar jag att hur kan du veta vad som en kabel bidrar med som är generellt ens i en blindtest?

Jo, som jag skrev tidigare är det sedan länge känt vad som avgör en kabels egenskaper. Det ändrar sig inte beroende på omgivning, utan gäller över allt.

Harryup skrev:Så att kunna hitta en helt neutral kabel utifrån lyssning menar jag är helt omöjligt då man inte kan veta annat än hur kombinationen låter.

Signal in - signal ut. Lyssna på skillnaden.

"Just Nordost tycker jag är ärliga. När de tog fram sina nätkablar så sa de ärligt: "vi testade, och det funkade, men vi vet inte varför". De har nog lyssnat tusentals timmar och även blindtestat för att få fram de kablarna. "

Jag brukar säga så här: Om inte en tillverkare kan säga hur något fungerar så gör det antagligen inte det. Det gäller inte bara kablage, utan även vattenvirvlare, krämer för proppskåp och annat.
Visst kan nordost ha lyssnat tusentals timmar och även blindtestat. Dom kan också ha svängt ihop nåt som ser ballt ut, anlitat en bra copy som skriver en bra reklam och börjat sälja. Själv tror jag mer på det senare.
Fast dom är ju räliga som säger att dom inte har en aning. Då slipper dom ju dessutom hitta på en konstig förklaring som någon elektroniker slår hål på direkt i alla fall.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-04 21:03

Max_Headroom skrev:Fast dom är ju räliga

När började du med skånska :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-04 21:09

Rydberg skrev:
Max_Headroom skrev:Fast dom är ju räliga

När började du med skånska :lol:

Tja, jag ska ju till skåne i slutet av denna månaden så jag måste ju öva lite... :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-04 21:18

Kan någon som läst blaskan berätta hur testet gick till? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-04 21:19

Hej!

Ähh, spela roll 8)!

Mvh A*

FöregåendeNästa