Mupp-lådor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-24 11:20

toffe skrev:Tjena alla,

Jag är på jakt efter pyttesmå högtalare som ska användas i köket
och snubblade över denna tråd.

Vilken av alla varianter är egentligen mest lämpad om jag vill ha ett par
stereohögtalare som låter så bra som möjligt men som också är så små
som möjligt? :) och är det fortfarande möjligt att få tag på ett par?

Funderade på Ino Audio iP eller A1:or annars men tycker det blev lite dyrt.

Den ritningen som är orginalet i portad låda. Mupps lådan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-09-24 19:14

EA-73: Snygga! Få se hur de blir färdiga? (och hur de låter)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-25 10:23

Grabben ska göra examensarbete som snickare och har bestämt sig för att göra ett par högtalare + ev. en sub.
(Hans far är helt oskyldig till val av projekt faktiskt)
Så fick jag se den här tråden och tänkte föreslå Mupps lådan som det projektet.
Finns det någon här som har en bild på en färdig Mupps enligt nagrefs ritning?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-09-25 11:14

2-ch skrev:Finns det någon här som har en bild på en färdig Mupps enligt nagrefs ritning?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 094#552094

toffe

Inläggav toffe » 2008-09-25 15:16

Hur får man tag på elementet? Någon som har element och/eller lådor till salu?

Ah. Hittade gruppköpstråden.
Senast redigerad av toffe 2008-09-25 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-25 15:22

niklas skrev:
2-ch skrev:Finns det någon här som har en bild på en färdig Mupps enligt nagrefs ritning?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 094#552094

Tack! såg inte att det fanns en liknande tråd om detta.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-09-26 10:52

Tjena, skulla vilja beställa 2 st sateliter med vinklad baffel tack.. Skulle vilja få dessa skickade till Skärblacka.. om det går för sig?? Droppa ett PM med konto uppgifter.. :)
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-09-27 20:58

saabkungen skrev:Tjena, skulla vilja beställa 2 st sateliter med vinklad baffel tack.. Skulle vilja få dessa skickade till Skärblacka.. om det går för sig?? Droppa ett PM med konto uppgifter.. :)

Hej!
Är det någon av dessa?
Bild
Så kommer jag göra ett par av den sorten som önskas.

/Marc

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-09-27 22:06

Japp, den högra, :) (Ska bli data-högtalare tänkte jag)
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-09-29 20:35

Till er som ska få lådor skickade eller som hämtar hos mig, samt är med på gruppköpet.
Jag kan hämta elementen hos Alexi och skicka med samma transport som lådorna (eller lämna ut dem när lådorna hämtas). så slipper man dubbla transportkostnader.
Glöm inte att meddela Alexi om ni vill ändra var elementen ska skickas.

/Marc

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-12 21:24

Har fått frågor om mini oa51. Har material till två par tillsågat och kommer att göra dem färdiga, så de som redan frågat kann få (köpa) ett varist par. Om det är några, inte allt för många dock, som vill ha ett par oa51mini i något bantad verision så kan det bli några ytterligare. Skillnaden mot de i tråden blir avrundningen till basporten som jag inte kan göra numera.

/Marc

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-12 21:29

Det blir utmärkt med två till för mig. Behöver du hjälp, eller skall jag montera ihop det sista på dem?

2 - 4 - 2 montering blir det för mig..

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-04 11:26

Erik_Johansson skrev:
Jag funderade på slitsport men har ännu inte riktigt kommit på ett bra sätt att göra den så snygg som jag vill ha den (med fräst radie längs kanterna). Eftersom höjden på slitsen bara blir 5-6mm max så får man ju inte ner kullagret från ett vanligt frässtål.

/Erik

Gör du en guide för fräsplattan, så behöver du inget stödlager, bara en radiefräs som är tillräckligt smal i basen.

En radiefräs med R=5 brukar inte vara grövre än 5mm i basen.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-06 22:18

Mupparna (får man kalla dem så?!) lät väldigt homogent och bra, pris prestanda måste bli svårslagbart om beställningen av element blir som det är tänkt.
Tänkte dela med mig av reflektioner kring alternativa konstruktioner (muppderivat) som figurerat.

Testade idag följande (piPs, Mupp-surround och a1):
Bild

piPs kommernterar jag inte, a1 och Mupp-surrounderna låter inte helt olikt varandra. Mycket svårt att avgöra vilka som är mest korrekta dock. Båda låter ljusare i klangen än piPs, vilket först förvånade mig. Men jag gissar det är effekten av att inte ha full utsträckning nedåt i registret. Det saknade registret gör att övre registret upplevs som betonat. Det kunde möjligen verifieras genom att spela på båda systemen samtidigt (piPs och a1 parallellkopplade) vilket inte upplevdes som "förljusande" i den grad man kunde ha anat att det skulle.
Mupp-surrounderna upplevde jag ha en lätt betoning i övre mellanregistret, jag upplevde dem som lite "hårda" helt enkelt.

OA-51 varianten var inte heller samma positiva upplevelse som Mupplådorna var. Inte lika homogen och jämn ljudbild, och klangligt inte helt balanserade. Fullt njutbart dock!

Fortfarande är dock alla varianter bättre än mycket annat jag har hört. Men man vill ju vara bra, inte bara bättre än någon annan!

Amit

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2009-03-07 10:04

Om jag då får fortsätta på vad Magnus sade i andra tråden, Amit, så har den grundare varianten längre baffel och placering av element ligger lite off-center. Baffelns utformning påverkar frekvensresponsen och med mindre baffel kan den ge puckel på några dB i området mellan 1-3 KHz och förstärka den lite hådra karaktär som man hör.

Det finns simuleringar i början av ursprungstråden som visar lite av detta: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Du kan prova själv genom att ladda ner Svante's Edge och simulera baffelpåverkan. Tolvan nånting heter hans sida.

Det finns även enkelt filter framtaget som sänker nivån i detta känsliga område.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-07 10:32

Amit skrev:Mupparna (får man kalla dem så?!) lät väldigt homogent och bra, pris prestanda måste bli svårslagbart om beställningen av element blir som det är tänkt.
Tänkte dela med mig av reflektioner kring alternativa konstruktioner (muppderivat) som figurerat.

Testade idag följande (piPs, Mupp-surround och a1):
Bild

piPs kommernterar jag inte, a1 och Mupp-surrounderna låter inte helt olikt varandra. Mycket svårt att avgöra vilka som är mest korrekta dock. Båda låter ljusare i klangen än piPs, vilket först förvånade mig. Men jag gissar det är effekten av att inte ha full utsträckning nedåt i registret. Det saknade registret gör att övre registret upplevs som betonat. Det kunde möjligen verifieras genom att spela på båda systemen samtidigt (piPs och a1 parallellkopplade) vilket inte upplevdes som "förljusande" i den grad man kunde ha anat att det skulle.
Mupp-surrounderna upplevde jag ha en lätt betoning i övre mellanregistret, jag upplevde dem som lite "hårda" helt enkelt.

OA-51 varianten var inte heller samma positiva upplevelse som Mupplådorna var. Inte lika homogen och jämn ljudbild, och klangligt inte helt balanserade. Fullt njutbart dock!

Fortfarande är dock alla varianter bättre än mycket annat jag har hört. Men man vill ju vara bra, inte bara bättre än någon annan!

Amit

Var de Mupps du testade konstruerade med filtret som tar ned energin i övre mellanregistret, eller var de helt utan filter?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-07 10:47

De var helt utan filter. Visste inte att det fanns ett framtaget (ska kolla den tråden också, tack Maarten), men det hördes som att det var ett justerbart fel.

Amit

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-15 16:24

Jag är intresserad av ett par mupps lådor med basport enligt originalritningen om det finns kvar lådor eller om det går att bygga ihop nya (är det dom som låter bäst månne, hur gick det med mätningarna?)

Ett par oa51mini (bantad version) skulle inte vara fel det heller.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-03-15 17:22

Jag kan vara intresserad av lådor till 1 par muppar. Jag vill då ha de lådor som lämpar sig bäst för ett frontsystem till datorn, de kommer alltså stå ganska nära mig och väldigt nära vägg. Kommer komplettera med basmoduler...

Finns det någon som fortfarande grejar lådor? Hör av dig.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-03-15 17:24

HEj

Är det någon som har lite ritningar på alla olika alternativ?
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-03-15 22:36

Somnabula skrev:Jag är intresserad av ett par mupps lådor med basport enligt originalritningen om det finns kvar lådor eller om det går att bygga ihop nya (är det dom som låter bäst månne, hur gick det med mätningarna?)

Ett par oa51mini (bantad version) skulle inte vara fel det heller.

Det ska väl gå att ordna ett par enligt orginalritningen iaf.

Skriv ett PM.

HenrikS skrev:Jag kan vara intresserad av lådor till 1 par muppar. Jag vill då ha de lådor som lämpar sig bäst för ett frontsystem till datorn, de kommer alltså stå ganska nära mig och väldigt nära vägg. Kommer komplettera med basmoduler...

Finns det någon som fortfarande grejar lådor? Hör av dig.

Jag har ju lite olika lådor kvar. De lät påtagligt annorlunda när man lyssnade på nära håll och exakt vad det berodde på kan jag ju spekulera i men kanske någon annan förklara.

Jag tycker BOSSO har varit den variant som låtit bäst, men en lite mindre låda kan ju kanske lättare möbleras optimalt.

Användarvisningsbild
TLA

Inläggav TLA » 2009-06-12 13:27

Det finns möjligtvis inte 4st av den grunda slutna satellit-modellen kvar? eller hopp om fler som skall tillverkas...

:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-12 13:42

TLA skrev:Det finns möjligtvis inte 4st av den grunda slutna satellit-modellen kvar? eller hopp om fler som skall tillverkas...

:)
Ring Stenberg på 070-7384015
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2009-07-20 12:14

Hej!

Tänkte börja snickra på ett par mini-OA och se om jag kan få dem lika snygga som de här i tråden! Har en fråga om måtten bara, tidigare i tråden står det 258x180x150 mm, är det ytter- eller innermått? Skulle gissa på yttermått men vill bara kolla...

/Roger

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-07-20 13:20

-Roger- skrev:Hej!

Tänkte börja snickra på ett par mini-OA och se om jag kan få dem lika snygga som de här i tråden! Har en fråga om måtten bara, tidigare i tråden står det 258x180x150 mm, är det ytter- eller innermått? Skulle gissa på yttermått men vill bara kolla...

/Roger

Yttermått.

Om du ändå gör dem själv så kan du nog passa på att öka måtten en
aning. 258x180x150mm är det som blev mest likt BOSSO i volym och
som hade samma proportioner som oa51. Det kan nog vara svårt att få
in rätt mängd dämpning på rätt ställe i de små lådorna så att öka
måtten med 2-3% skulle kanske vara en god ide (gissar jag, men blir
gärna rättad om jag tänker galet), så man klarar sig med lite mindre
dämpmaterial.

Tjockleken på MDFen är 12 mm. Kompensera om du väljer annan tjocklek.

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2009-07-20 14:34

Yttermått.

Om du ändå gör dem själv så kan du nog passa på att öka måtten en
aning. 258x180x150mm är det som blev mest likt BOSSO i volym och
som hade samma proportioner som oa51. Det kan nog vara svårt att få
in rätt mängd dämpning på rätt ställe i de små lådorna så att öka
måtten med 2-3% skulle kanske vara en god ide (gissar jag, men blir
gärna rättad om jag tänker galet), så man klarar sig med lite mindre
dämpmaterial.

Tjockleken på MDFen är 12 mm. Kompensera om du väljer annan tjocklek.

Ok, tack! Jag trodde faktiskt det var 16 mm MDF, verkade vara det som du hade i början av tråden iallafall. Har inte köpt material än så då får det bli 12 mm istället. Gissar att tjockleken inte bör göra någon ljudmässig skillnad på de små ytorna.

/-Roger-

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-07-20 22:42

Det var 16mm i början av tråden, eftersom jag hade några skivor över.
Sen tog det slut och 12mm skivor köptes in, så det blev mer som BOSSO
orginalet. Prototyp OA är i 16mm och har "fel" mått.

Det kan iofs vara lättare att 16mm tjock sida att sätta basporten i och
12mm i övriga sidor (för den som råkar ha lite tjockare MDF över).

Någon direkt stor ljudskillnad blir det inte om man byter tjocklek, bara
olika lätt att handskas med.

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2009-07-31 23:30

Har kommit en bit på vägen med lådan nu och skall köpa rör till basreflexportarna, var hittar man lättast rör med innerdiametern 30 mm? Har läst ursprungsartikeln och letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt. Funkar det med 32 mm avloppsrör (32 mm är antagligen ytterdiameter här...) från närmsta bygghandel eller har ni nåt annat förslag?

/Roger

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2009-07-31 23:35

-Roger- skrev:Har kommit en bit på vägen med lådan nu och skall köpa rör till basreflexportarna, var hittar man lättast rör med innerdiametern 30 mm? Har läst ursprungsartikeln och letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt. Funkar det med 32 mm avloppsrör (32 mm är antagligen ytterdiameter här...) från närmsta bygghandel eller har ni nåt annat förslag?

Japp, nu läste jag lite noggrannare tidigare i tråden och såg att det använts 32 mm avloppsrör... Var det ursprungsidéen också?

/Roger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-31 23:43

Ja.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum