Mupparna (får man kalla dem så?!) lät väldigt homogent och bra, pris prestanda måste bli svårslagbart om beställningen av element blir som det är tänkt.
Tänkte dela med mig av reflektioner kring alternativa konstruktioner (muppderivat) som figurerat.
Testade idag följande (piPs, Mupp-surround och a1):
piPs kommernterar jag inte, a1 och Mupp-surrounderna låter inte helt olikt varandra. Mycket svårt att avgöra vilka som är mest korrekta dock. Båda låter ljusare i klangen än piPs, vilket först förvånade mig. Men jag gissar det är effekten av att inte ha full utsträckning nedåt i registret. Det saknade registret gör att övre registret upplevs som betonat. Det kunde möjligen verifieras genom att spela på båda systemen samtidigt (piPs och a1 parallellkopplade) vilket inte upplevdes som "förljusande" i den grad man kunde ha anat att det skulle.
Mupp-surrounderna upplevde jag ha en lätt betoning i övre mellanregistret, jag upplevde dem som lite "hårda" helt enkelt.
OA-51 varianten var inte heller samma positiva upplevelse som Mupplådorna var. Inte lika homogen och jämn ljudbild, och klangligt inte helt balanserade. Fullt njutbart dock!
Fortfarande är dock alla varianter bättre än mycket annat jag har hört. Men man vill ju vara bra, inte bara bättre än någon annan!
Amit