Ibland kan man ju få en hel fin gammal förstärkare med phono in för samma pris som ett hyfsat separat - eller?
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Fanns det egentligen särskilt många lösa riaa-steg att köpa på 70-talet? Alla (för)förstärkare före cd-eran hade väl inbyggda, plus att det var väl lite säljargumet att ha bra MM, gärna MC-ingång...?
Nån som känner till nåt?
Bill50x skrev:phloam skrev:Fanns det egentligen särskilt många lösa riaa-steg att köpa på 70-talet? Alla (för)förstärkare före cd-eran hade väl inbyggda, plus att det var väl lite säljargumet att ha bra MM, gärna MC-ingång...?
Nån som känner till nåt?
Lösa riaa-steg fanns att köpa, men oftast då för lite mer ambitiös användning. Som funktion betraktad fanns sådan i (nästan) alla förstärkare på den tiden.
/ B
eMPe skrev:Har inte själv jämfört så många RIAA men vad jag minns av tidningarnas tester "brrr"så brukade MM stegen oftast få mer än godkänt hos samtliga testobjekt medan skillnaderna med MC pickuper kunde variera ganska mycket.
Föga förvånande iofs
phloam skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Fanns det egentligen särskilt många lösa riaa-steg att köpa på 70-talet? Alla (för)förstärkare före cd-eran hade väl inbyggda, plus att det var väl lite säljargumet att ha bra MM, gärna MC-ingång...?
Nån som känner till nåt?
Lösa riaa-steg fanns att köpa, men oftast då för lite mer ambitiös användning. Som funktion betraktad fanns sådan i (nästan) alla förstärkare på den tiden.
/ B
Precis! (Kan själv bara inte få fram nån minnesbild av sådana, möjligtvis något enda...) Då borde väl dåtidens inbyggda vara väl så bra som dagens "icke-ambitiösa" men lösa steg?Det har väl liksom inte direkt hänt några revolutioner på riaa-fronten på senare år...?
Bill50x skrev:Jag tror, utan att veta, att MC-pickuper behöver en helt annan grad av anpassning för att låta bra. Jag kör själv just nu en MC-pickup (Linn Arkiv via Linn Linto MC-steg) och den låter helt enkelt überjävligt dåligt i ett Proton 1100 förstegs MC-ingång. Ett försteg som annars låter mycket bra.
/ B
Precis! (Kan själv bara inte få fram nån minnesbild av sådana, möjligtvis något enda...)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster