Halloj!
Jag har fått en idé att limma/gjuta olika fraktioner av tvättad sten på insidan av högtalarkaviteter. Borde inte detta både höja Q-värdet samt drastiskt bidraga till diffusare interna ljudfält?
//Martin
Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Borde inte detta både höja Q-värdet
[...]
-Martin- skrev:På insidan bidrar de ju till att skapa ett diffust ljufält vilket gör att man slipper behovet av dämpmaterial. Eller?
Mineralull eller skumplast är effektivt mot stående vågor.soundbrigade skrev: Det finns väl enklare sätta att hindra stående våg på.
avr7000 skrev:Jag gjorde en liknande grej en gång men det handlade mer om dämpning....
Jag köpte för typ 9 år sedan kakel och klinker, golvvärme, fix och tätmembran till båda mina badrum...
Det står kvar i källaren än ouppsatt![]()
![]()
Hu som helst så blev jag ju sur när jag efter ett tag insåg att mina hinkar med tätmembran (för 2000 kr) hade passerat bäst före datum![]()
Vad kan man göra med dem???
Jo jag tog och blandade "gummimassan" med några säckar blästersand och "målade" några högtalarhembyggen på insidan med denna goja som resonansdämpning![]()
Det funkade ganska bra!
Mvh
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster