Makadam 16-32 på insidan?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Makadam 16-32 på insidan?

Inläggav -Martin- » 2008-09-29 07:22

Halloj!
Jag har fått en idé att limma/gjuta olika fraktioner av tvättad sten på insidan av högtalarkaviteter. Borde inte detta både höja Q-värdet samt drastiskt bidraga till diffusare interna ljudfält?

//Martin

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-29 08:47

låter som mer arbete än mödan är värd, isf, skulle jag göra det på utsidan så man iaf såg arbetet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-29 12:52

På utsidan gör de ju ingen nytta... Förutom att det ser coolt ut 8) På insidan bidrar de ju till att skapa ett diffust ljufält vilket gör att man slipper behovet av dämpmaterial. Eller?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Makadam 16-32 på insidan?

Inläggav Naqref » 2008-09-29 12:58

-Martin- skrev:Borde inte detta både höja Q-värdet
[...]

Vilket q-värde borde höjas och är en ökning av denna resonansvillighet till godo?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-29 13:31

-Martin- skrev:På insidan bidrar de ju till att skapa ett diffust ljufält vilket gör att man slipper behovet av dämpmaterial. Eller?

Varför skulle behovet av dämpmaterial utebli?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-09-29 21:21

Jag har varken förr eller senare sett de udda högtalare som fanns beskrivna som byggprojekt i ETI nån gång på 80-talet. Elementet var ett trögdrivet spektakel från Merseyside Audio Products eller nåt sånt och lådan sammanfogad av MDF-skivor med korkstavar, så det var en 1 mm spalt mellan skivorna.

MEN .... inne i lådan satt på bakstycket ett knippe trästavar som var limamde som en solfjäder. Splascher kallades arrangamanget och sades "bryta upp" stående våg.
Det där makadam låter vettigare men jag ställer mig skeptisk. Det finns väl enklare sätta att hindra stående våg på.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-29 21:25

soundbrigade skrev: Det finns väl enklare sätta att hindra stående våg på.
Mineralull eller skumplast är effektivt mot stående vågor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-29 21:56

Glädjedödare... :wink: Jag som trodde jag kommit på nåt :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-29 22:06

Jag gjorde en liknande grej en gång men det handlade mer om dämpning....

Jag köpte för typ 9 år sedan kakel och klinker, golvvärme, fix och tätmembran till båda mina badrum...
Det står kvar i källaren än ouppsatt :oops: :oops:

Hu som helst så blev jag ju sur när jag efter ett tag insåg att mina hinkar med tätmembran (för 2000 kr) hade passerat bäst före datum :x

Vad kan man göra med dem???

Jo jag tog och blandade "gummimassan" med några säckar blästersand och "målade" några högtalarhembyggen på insidan med denna goja som resonansdämpning :)

Det funkade ganska bra!

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-29 22:27

avr7000 skrev:Jag gjorde en liknande grej en gång men det handlade mer om dämpning....

Jag köpte för typ 9 år sedan kakel och klinker, golvvärme, fix och tätmembran till båda mina badrum...
Det står kvar i källaren än ouppsatt :oops: :oops:

Hu som helst så blev jag ju sur när jag efter ett tag insåg att mina hinkar med tätmembran (för 2000 kr) hade passerat bäst före datum :x

Vad kan man göra med dem???

Jo jag tog och blandade "gummimassan" med några säckar blästersand och "målade" några högtalarhembyggen på insidan med denna goja som resonansdämpning :)

Det funkade ganska bra!

Mvh

Stefan

Den där tätmembranguckan (och andra färgkemikalier också för den delen) brukar hålla mycker längre än stipulerat. Datumen som anges brukar gälla under sämsta, sämsta förvaringsförhållanden. Jag var i samma situation och hade köpt på mig 5 hinkar Casco membran och det hann gå två år efter bäst-före-datum så jag ringde Casco och de sa att det var ok. Och det håller tätt än. Iofs lade jag på duktigt mycket också...

Enklast är väl att öppna burkarna och kolla. Det brukar ju alltid skikta sig och vattnet som hamnar längst upp har ju en skyddande verkan (inbillar jag mig)

Återgå till DIY-forum