StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-09-05 01:15

Bra jobbat , snart dags för taket då ? 8)
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-08 22:30

Nu har jag jobbat med taket några dagar.

Min kompis på Beijer sågade ut bitar ur spånskivor i 16mm till måtten 100x104cm som jag ska klä med svart nålfiltsmatta. Sån som man använder inom billjudsbranchen.

Här har jag tagit upp hål för spotlights och lagt på lite kontaktlim. Jag limmar inte hela ytan. Limmet är bara för att tyget inte ska börja hänga.
Bild

Här har jag limmat tyget.
Bild

Här har jag spännt tyget runt kanterna och häftat fast det.
Bild

Och här monterar jag upp plattan.
Bild

Vad är det här då? :)
Bild

Jo, den gör så att det lyser så här i taket!
Bild

Det på förra bilden var alltså själva ljuskanonen som skickar ljus genom 80 trådar (fiberoptik). Den har jag monterat på vinden ovanför biorummet för att lätt kunna byta lampa.

För att kunna dra alla trådar genom takplattorna så byggde jag den här snygga ställningen som jag kan lägga upp plattan på och dra trådarna innan jag lyfter upp plattan sista 30cm och skruvar fast den.
Bild

Så här ser det ut ovanpå innertaket.
Bild

Det är ganska mycket jobb med det här taket, så jag har bara hunnit ca en tredjedel!

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-09-08 22:52

Häftigt, att du orkar. Du gör dock rätt på flera sätt i min uppfattning. Mörkt tak är viktigt för att få maximal bild och lite återreflektion. Samtidigt så behöver man en hel del belysning när man gör rummet så mörkt.

Kör hårt!
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-09-09 00:11

Snyggt!

får man fråga vad fiberoptiken gick loss på ?

Var det 80 ljuspunkter som max belastning?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-09 14:40

wayfarer: Det är så jag har tänkt. Fiberoptiken är mest för den dekorativa sakens skull då den bara har en lampa på 20w. Men det blir 17 spottar i taket, så det ska nog räcka! :)

Falken: Jag tror att det är en sån här jag har: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19563198

Dock köpt på ett annat ställe.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-13 20:07

Nu är taket äntligen klart! :)

Bild

Så nu är det dags för golvet!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-13 21:46

Det här är mycket bättre än kabeltrådar :)
När blir det storslagen invigning?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-16 00:27

Invigningen känns ganska långt bort. Det är mycket kvar att göra innan det är klart! Men det närmar sig nu! :)

Ikväll har jag börjat med golvet. Jag började med att regla upp en upphöjnad längst bak i rummet. Reglarna är 120x45mm.
Bild

Sen i med isolering. Och en ljusslinga ligger och väntar på att få lysa upp steget.
Bild

Sen la jag på 22mm spån på reglarna. Den totala höjden på uppbyggnaden blir alltså ganska precis 15cm.
Jag har tänkt fräsa ner ljusslingan i den yttersta spånskivan, men det var så mörkt ute ikväll, så jag la lite klickgolv istället.
Bild

Det var dålig belysning när jag tog bilden, men jag tar en bättre när golvet är klart! Det är iallafall ett sånt här: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=34689

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-16 07:48

Det där borde man kunna nyttja som basabsorbent... på nått vis...

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-18 00:12

Det går säkert! Det blir ju rätt stor volym där under! Men nån sån blir det nog inte.

Idag har jag lagt klart den stora delen av golvet. Alltså inte på uppbyggnaden.

På uppbyggnaden har jag lagt klart spånskivorna och fräst ett spår för ljusslingan. Ljusslingan ligger 1cm in på spånskivan och den yttersta kanten är nerfräst 8mm, så att det blir en springa där ljuset kommer fram. Sen ska jag sätta en kantlist som styr ljuset neråt istället för frammåt.
Det kommer nog inte att lysa så mycket, men jag vill bara ha lite ledljus när det är helt släckt i rummet.
Så här ser det ut iallafall:

Bild

Sen hade jag tänkt att det skulle gå ganska fort med golvet, men i ett gammalt trähus så är det inte alltid så rakt överallt.

Bild

Så jag fick fräsa till den biten så den passade bättre! Jag fräser för att sågen river sönder kanten.
Bild

Dom andra bitarna passade utan fräsning! :) Men det var ändå lite finlir att få till överkanten så att det blir en lagom spalt där ljuset ska komma igenom.
Bild

Sen la jag golv i hålet där elementet ska sitta.
Bild

Dessutom har farsan varit hit och kopplat lite med lyset i taket, så imorgon får jag förhoppningsvis klart golvet och spottarna! :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-18 22:17

Idag började jag med att limma fast bitarna som ska stå mot kanten på upphöjnaden. Jag limmade med sättlim.
Bild

Jag la några golv-paket mot medan limmet torkade.
Bild

Sen la jag golvet klart.
Bild

Så här ser det ut när det är mörkt och ljusslingan är tänd. Listen är inte skruvad än, så det är därför det lyser lite ojämnt.
Bild

Och spottarna är igång! :) Inte alla, men 10 st iallafall. Jag har inte fått alla, men jag hoppas att jag får dom snart!
Bild

Närbild:
Bild

Jag styr spottarna och stjärorna med den här: :)
Bild

Dessa är inbyggda i taket och styrs av fjärrkontrollen. Upp till 12 enheter kan styras med fjärren, så även ljusslingan kommer att styras med den. :) Spottarna styrs i 2 olika grupper. 7 st fram i en grupp och dom andra 10 på sidorna och bak i rummet i en andra grupp.
Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-18 22:22

Snyygt! Borde inte sockerbiten bytas mot en dosa...även om det är lågvolt.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-19 10:01

Kaffekoppen skrev:Snyygt! Borde inte sockerbiten bytas mot en dosa...även om det är lågvolt.

Varför då?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-19 16:41

Gillar att ha allt kapslat bara...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-09-19 17:00

Kolla att lågvoltsledningarna inte blir för varma dock. De tenderar att bli det om du har många watt (> 100) per ledning...

Har extra grov ledning till mina 12v spotar i köket (3 * 50w). Den blir varm...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-21 21:29

Då är det nog ingen fara med ledningarna, för det går som mest 40w/kabel.

Nu har jag fodrat runt fönstren.
Bild

Och satt in dörrkarmen och salat.
Bild

Satt list i försänkningen runt elementet och golvlist. Och farsan har monterat uttag. Dom blev liggandes för att annars fick dom inte plats nu när golvet är uppbyggt.
Bild

Bild

Nu har det varit lite av äkta DIY ett tag, men idag har jag snickrat! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Det här blir en baslåda med 16 av mina 32st 5" som jag provbyggde en låda till tidigare. Den här lådan är inte heller det minsta uträknad, men jag kan inte göra den större så jag tror att det här blir det bästa jag kan göra.

Porten är hålet längst ner och den blir fyrkantig. Jag kommer enkelt att kunna ändra längd på den, så jag får prova mig fram.

Här har jag spacklat den.
Bild

Och här har jag gjort en likadan fast spegelvänd.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-22 07:37

StefanA skrev:Det här blir en baslåda med 16 av mina 32st 5" som jag provbyggde en låda till tidigare. Den här lådan är inte heller det minsta uträknad, men jag kan inte göra den större så jag tror att det här blir det bästa jag kan göra.

Porten är hålet längst ner och den blir fyrkantig. Jag kommer enkelt att kunna ändra längd på den, så jag får prova mig fram.

Friskt vågat! 8O :D :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-28 02:06

Nu var det ett tag sen det hände nått här på forumet, men här hemma har det hänt en del.

Här har jag börjat tapetsera ena lådan med samma tapet som väggen.
Bild

Klart!
Bild

Och här har jag ställt lådan på plats och stoppat i lite isolering.
Bild

Skruvar lackade svart. Det blir ganska många skruvar till 32 element. 128 st närmare bestämt! :wink:
Bild

Så här ser det ut med lådorna på plats.
Bild

Nu blir det en ny större bioduk också. Den här gången målar jag en Mdf-skiva. Den tunnaste dom hade på Beijer var 16mm, så det blev en sån. Färgen heter s-1000n och är helmatt.
Bild

Här har jag skruvat upp den på väggen.
Bild

Elementen monterade.
Bild

Så här ser det ut när man kollar in i biorummet.
Bild

Ramen till duken består av planhyvlad furu 70x21mm. Jag har fräst ner delen som går över duken 16mm så att ramen ligger an mot både duken och väggen. Det som syns på bilden är alltså baksidan. Och sen har jag klätt den med svart nålfiltsmatta.
Bild

Här har jag monterat ramen och ställt in högtalarna och elektroniken. Jag har ingen tv-bänk för tillfället, så jag tog 2 st Ikea-bord så länge... Min kombinerade sub/tv-bänk tycker jag är för hög, så jag vill inte ha den under duken. Men vi får se hur det blir i framtiden. Jag kanske bygger en till tv-bänk utan sub. :?
Bild

Bild

Kabeln till bakhögtalarna drog jag bakom golvlisten. Vid upphöjnaden av golvet fick jag fräsa ner baksidan av listen för att få plats med kabeln.
Bild

Projektorn monterad.
Bild

Dörren monterad.
Bild

Tätningslist runt dörrkarmen.
Bild

Här är fåtöljerna på plats. Dom köpte jag på Jysk i sommras när dom hade halva priset på dom. 1250kr/st! :)
Bild

Och så här ser det ut när man ser film! :)
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-28 10:16

Fan vilket jobb. Härligt att se.

Är inte laminat lite hårt golv för hemmabio?

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-09-28 13:39

Hej!

Det får du vara jävligt nöjd med.

Det blev jättenajs.

:)

Blir det någon akustikgreglering av rum senare måntro??

Bra jobbat

VH

Falken

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-09-28 17:32

Beundrar ditt jobb! Och shysst finish blev det också! 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
fischer

Inläggav fischer » 2008-09-28 22:58

Hej Stefan!

Ja jag stämmer bara in i kören, för make till energi var det länge sen jag såg :).
Du som verkar göra det mesta själv tänkte jag ge ett tips på dukmaterial som jag själv köpt.
Det är ett ljudtransparant dukmaterial som jag köpt ifrån USA som jag faktiskt är riktigt nöjd med, hade tidigare Screen Research Solidpix och detta är minst lika bra.
Nu sittar jag lite längre ifrån (ca 5 m)och är då inte lika känslig för att se ev struktur i duken (duktyget är vävt), och det presterar över min förväntan.
Fördelen är ju att du kan ha alla högtalare bakom duken, och också få alla högtalare i samma höjd vilket faktiskt gör en hel del för ljudbilden.
Jag beställde 17ft,dvs ca 5m av 90tums 2,40 varianten (finns två st varianter denna,ca 90 tum och en på ca 65, ca 1,60m) och betalade 3500kr med frakt och allt till sverige, så det är ett kap!
Problemet med just ljudtransparanta dukar har varit dess gain som varit relativt låg,men detta dukmaterial har över 1,0, ca 1,16 vad jag sett tester på.

Här är en länk http://www.seymourav.com/screens.asp, så vid nästa projekt får du ha detta i åtanke :) .

Min duk är idag 4,5m bred och ca 2m hög och funkar kanon :D !

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-28 23:49

Tack för alla positiva kommentarer! :)

Laminatgolv är ju inte det bästa i ett biorum, men vi har en hund som vill vara med överallt och då är det bra! Dessutom är det snyggt och lätt att hålla rent.

Jag tror inte att det blir några akustikregleringar. Förutom mer möbler och gardiner och några tygtavlor.

Angående duken så skulle det sitta fint med en sån där med ljudtransparant dukmaterial, men det får bli sen nån gång i framtiden kanske! Jag blev faktiskt rätt så nöjd med den här duken. Lagom stor.
Sen ska jag förmodligen bygga en tv-bänk så att centern kommer upp lite till och dessutom har jag tänkt vinkla upp den lite.

Idag har jag lött mycket kablar! Men nu är alla högtalare på plats.
Bild

Jag har fortfarande inget slutsteg till alla högtalare, så för tillfället har jag "bara" en 12" och 16st 5" inkopplade.

Idag har jag även börjat snickra på en tröskel till dörren så att det inte ska smita ut så mycket ljud där under. Så jag kan se film utan att störa allt för mycket! :)

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-09-29 08:46

Hej Stefan!
Är det inte bredbandare som du kör som basar?
Om det är bredbandare, du skulle inte prova och köra dem som frontar?
Mvh
Kludden

Användarvisningsbild
Porter

Inläggav Porter » 2008-09-29 12:32

Stiligt rum!
Hur tycker du att dina sub-lådor presterar?

P

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-09-29 23:53

Kludden: Nej, det är 5"bas/mellanregister.

Porter: Tack! Jag har inte hunnit lyssna så mycket än, och jag har bara en inkopplad. Men jag tror att det kan bli riktigt bra när båda är igång och injusterade. :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-01 00:46

Idag har jag byggt en sån här.
Bild

Det blir en kombination av högtalarskydd och tavla.

Och vem skyddar högtalarna bättre än Clintan? :D

Bild

Det är inte jag som har ritat. Det är min kompis som är riktigt duktig på att rita som har gjort allt jobb med att få Clint på tyget. Han har ritat med en vanlig svart spritpenna.

Jag tycker det blev riktigt bra! :) På kortet ser man genom tyget, men det beror på blixten. Jag ska ta ett bättre kort imorgon när det är ljusare.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-01 00:55

:) Fan vad jag älskar nyskapande formgivning och design :)

COOL :D

Den vänstra sidan Swartzenegger eller Göran P?? :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-01 01:15

Jag vet inte vad det blir än. Min kompis sitter och laborerar med några olika bilder.

Men det blir nog varken Arnold eller Göran, för dom är för breda! :D Det blir ett smalare motiv eftersom tavlan är 120x40cm.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-01 03:12

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum