StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-02 23:34

Här kommer en bättre bild:
Bild

Nu har jag börjat bygga 4 st små bord som jag ska ställa mellan fåtöljerna. Man måste ju ha nånting att lägga chipspåsen på! :wink:
Här har jag sågat ut 8st bitar i 16mm spånskiva.
Bild

Sen limmade jag ihop dom 2 och 2 så varje bit blev 32mm.
Bild

Sen var det dags för faner. Ek blev det. Jag fick över en hel del från bygget av subben.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-10-03 15:27

Är det bara jag som tycker att det röda skär sig mot tapeterna och att det är en otäck färg att ha bredvid duken om man inte kör i mörker?

Kalasfint annars :D
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-03 21:21

Snyggt med liten färgklick tycker jag.

Generellt så brukar inredningsarkitekter föreslå Max 3-4 färger i ett
rum för att skapa någurlunda harmoni.
Och dessa färger kan sedan återkomma i andra rum i boendet.

För mycket antal olika förger kan vara jobbigt för hjärnan att sortera.=

Icke harmoni :)
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-03 21:55

Jag tycker att tavlan blev grymt bra! När jag har släckt ner och dragit för fönstren så syns den knappt.

Men jag kan hålla med om att den ser lite väl röd ut på bilderna!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-05 23:59

Jag limmar med vanligt trälim.
Bild

Jag glömde ta kort på fastpressningen av faneren, men jag pressade bara som vanligt med massor av tvingar. :wink:

Benen är gjorda av planhyvlad ek 15x45mm. Något klent, men borden kommer att få stöd av fåtöljerna.
Benen har jag fäst med en träplugg och lim, och med en plåt-vinkel.
Bild

Så här ser det ut nu. Återstår bara att lacka!
Bild

Bild

Bild

På sidorna som är mot fåtöljerna ska jag limma fast svart nålfiltsmatta, så det inte blir skador på fåtöljerna.

Dom andra 3 borden ska jag bara montera benen på, sen ska jag lacka dom.

Nu har jag äntligen fått nått att driva mina 32st femtummare med! :)
Bild

Det fungerar alldeles utmärkt, förutom att fläkten lever om jättemycket! :x

För att slippa sitta och lyssna på fläktljud så tänkte jag flytta upp slutsteget till taket. 8O
Jag har alltså tänkt bygga in det mellan det gamla och det nya innertaket! Jag hoppas att det inte ska bli för varmt. Utrymmet är ju ändå 400x520x15cm.

Alternativet är att flytta upp det ännu högre. På kallvindan ovanför biorummet, men jag är rädd att det kan bli kondens och fukt och sånt eftersom det är väldigt kallt där på vintern.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-10-06 00:47

StefanA skrev:För att slippa sitta och lyssna på fläktljud så tänkte jag flytta upp slutsteget till taket. 8O
Jag har alltså tänkt bygga in det mellan det gamla och det nya innertaket! Jag hoppas att det inte ska bli för varmt. Utrymmet är ju ändå 400x520x15cm.

Alternativet är att flytta upp det ännu högre. På kallvindan ovanför biorummet, men jag är rädd att det kan bli kondens och fukt och sånt eftersom det är väldigt kallt där på vintern.

Jag tycker du ska såga upp ett hål på toppen och sätta dit en 140 mm fläkt @ 9 dB (använder en sådan till min dator och den fungerar utmärkt!). Den hörs inte mycket kan jag säga :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-07 23:09

Tack för tipset JB, men jag vill inte såga hål i det när det är nytt. Det kan bli svårt med garantin då! :wink:

Jag har nu monterat upp det i taket. Jag använde plåtvinklar i bak-kant och i framkant så fanns det hål som gick bra att skruva i.
Tyvärr var slutsteget lite för brett för att monteras andra vägen, men jag har iallafall ca 3cm till regeln på framsidan och ca 5 cm på baksidan. Dessutom så är det en 3cm luftspalt ovanför reglarna.
Bild

Kablar kopplade.
Bild

Det börjar vara många kablar som går upp till taket nu! 1 Hdmi, En multikabel(Component, S-video och komposit), 2 skarvsladdar för ström, 2 högtalarkablar och en lågnivåkabel!
Bild

Blev det tystare då?
Ja, det blev det! :) Men man hör det fortfarande när det är tyst i rummet. Men det surrar inte mer än projektorn, så det är inga problem!

Nu har jag monterat ihop och lackat borden. Men bara tre stycken. Det fjärde har inga ben. Jag måste köpa mer ek-brädor.

Bild

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-10-08 00:18

Arbetsglädjen glöder ser jag, fortsätt så :)
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-08 23:01

Ja, det glöder fortfarande, men jag ser verkligen fram mot den dagen när det är klart! :)

Idag har jag gjort en ram till. Jag glömde visa hur jag fäste tavlan i väggen på förra ramen. Jag har använt pluggar som man använder till högtalargaller.
Bild

Bild

Bild

Scarface! 8)
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-15 00:28

Nu är det fjärde bordet klart och nålfiltsmatta är limmad på sidorna som skydd för fåtöljerna.

Så här ser det ut när dom står på plats.
Bild

Nu har jag även, med hjälp av min fru, fått upp gardinerna. Dessutom har jag satt dit fönsterbrädorna och fästen till elementen.
Bild

Jag har även målat elementen. Det var riktigt tråkigt! Det tog ca 2 timmar/element.
Bild

När jag byggde subben så lackade jag den bara ett varv för att jag var rädd för att det skulle synas spår av penseln om jag lackade flera varv. Det gjorde att den blev mycket sträv och svår att hålla ren.
Nu har jag lackat ganska många ek-saker (trösklar, ledstänger, bord mm) sen jag byggde subben, så jag har lärt mig att det blir både snyggare och bättre med 2 lager lack och mellanslipning.

Så nu har jag slipat och lackat subben ett varv till.
Bild

Dessutom passade jag på att flytta slutstegen från baksidan till insidan på Tvbänken, som nu har blivit ett sideboard! :wink:
Bild

Anledningen till att jag har flyttat slutstegen är att kunna ställa den närmare väggen och att lättare komma åt att justera.
Det ser inte så snyggt ut, så en dörr skulle sitta fint!
Bild

Bild

Bild

På bilden är dörren bara lackad ett varv, så jag hoppas att den ska bli lite mörkare tills imorgon när andra varvet har torkat.
Annars kanske det beror på att träet har ändrat nyans med tiden, det är ju faktiskt 2 år sen jag gjorde subben!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-30 12:15

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade här, men nu är det dags!

Rörmockaren har varit hit och monterat elementen.
Bild

Så nu är rummet klart och det enda som fattas är en Tv-bänk.
Jag tänkte att det skulle gå fort att göra en Tv-bänk, det är ju bara att göra 2 hyllplan och 4 ben. Hyllplanen gick ganska fort, men benen var betydligt mer tidskrävande än planerat!

Jag började iallafall med att limma ihop 2st 16mm mdf. Det är bara för designen.
Bild

Sen började jag med att fanera kanterna. Jag spännde fast en regel på varje sida av hyllplanet med tvingar, så då kunde jag pressa fast faneren genom att skruva en spånskiva mot reglarna. På ungefär samma sätt som när jag gjorde subben.
Bild

Sen fanerade jag dom stora ytorna.
Bild

Bild

Och det gick bara bra! :)
Bild

Sen var det dags för benen. Redan när jag började såga ut bitarna till benen så insåg jag att det skulle vara ganska mycket jobb! 40 bitar blev det!
Bild

Här limmas dom ihop.
Bild

Så här blev det.
Bild

Benen fanerades på 2 sidor samtidigt.
Bild

Bild

Nu skulle kanterna på faneren fixas. Först klipper jag med saxen så att det bara är kvar nån mm, sen slipar jag med sandpapper. Det blev väldigt mycket slipning! Eftersom varje sida på benen har 4 kanter och bänken består av 8 ben så blev det 128 sidor som skulle slipas! 8O
Det blir drygt 23 meter! :D

Då tänkte jag att jag måste prova fräsa istället. Jag tror att jag provade det med dåligt resultat när jag byggde högtalarna, men nu gick det iallafall bra! :)
Bild

Här är dom slipade och väntar på lack!
Bild

Här är allt lackat! :)
Bild

Bild

Igår kväll slipade jag ner dom och la andra varvet lack, så nu ska jag vänta till i helgen innan jag monterar ihop allt.

Sen när det är gjort så är jag äntligen klar med mitt projekt och då kommer jag inte att skriva nått mer i den här tråden!

Förhoppningsvis kommer jag att vara nöjd några år framöver, sen kanske jag blir sugen på nått nytt, men i så fall kommer projektet i en ny tråd!
Det som står högst på önskelistan nu är en Blue-ray och en ny förstärkare, men nu kommer pengarna att gå till husrenovering, så det kanske blir nästa höst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-30 12:48

Frågan är om det hade blivit mkt dyrare med massiva ekben om man räknar tidåtgång som en kostnad?

Antar att du hade både fanér och spån hemma så det var det som avgjorde ditt val av konstruktion. Grattis till genomförandet!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-30 12:56

Kan man få se en extrem närbild där fanerytorna möter varandra? :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-30 14:31

Imponerade!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-10-31 00:19

Fjonkalicious: Precis! Det enda jag har köpt in sepciellt till den här bänken är en flaska lim. Resten är sånt som har blivit över tidigare. Men nu har jag slut ek-faner och spånskiva!
Kanske bäst att fylla på lagret igen inför framtiden! :)

Kaffekoppen: Det här var det extremaste jag lyckades ta:
http://user.faktiskt.io/StefanA/PA300006.JPG

Hoppas att den blev nog bra! :)

peetwa: Tack! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-31 04:09

Kanon! Det syns alltså knappt att det möts.. aldrig fanerat själv, men får liksom känslan av att det borde synas...

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2008-11-01 23:13

Det beror nog mycket på vilken faner man använder. Ek är väldigt förlåtande eftersom den är så randig/spräcklig.

Nu har jag monterat ihop bänken. Först skruvade jag fast dom övre benen i topp-skivan.

En skruv till varje ben.
Bild

Så här ser det ut på insidan av benet.
Bild

Här är benen fastskruvade.
Bild

Sen limmade jag fast mer spånskiva i benen för att få mer att skruva i när den andra skivan ska skruvas fast i benen.
Jag kilade fast spånskivebitarna med lite av varje tills limmet hade torkat.
Bild

Bild

Sen borrade jag hål i den undre skivan.
Bild

Sen skruvade jag fast skivan i dom förstärkta benen.
Bild

Det här blir alltså undersidan.
Bild

Sen skruvade jag fast dom undre benen på samma sätt som dom övre med en skruv i mitten.

Och då blev det så här!
Bild

Bild

Så nu är jag helt klar med hemmabion! :)

Det känns otroligt skönt!

Jag är mycket nöjd med resultatet! Rummet blev lugnt och harmoniskt. Även om det är högtalare överallt i rummet, så ser man ju inte så många av dom. Det i kombination med spottar och stjärnhimlen och dimmer gör att det blir riktigt mysigt i rummet! :)

Bilden tycker jag är helt OK. Det blir väldigt mörkt i rummet även om solen lyser ute eftersom jag har svart tak och mörka väggar och golv. Det är hyfsad bild både från Boxern och med dvd, men förhoppningsvis får jag börja köra hd snart och då blir jag iallafall mycket nöjd även om min projektor är nått år gammal och bara är 720p.

Ljudet då? Ja, jag har ju nästan aldrig nån tid över att sitta och lyssna på musik, men lite har jag iallfall hunnit lyssna! :)
Som sagt så tycker jag att den stora subben (2x12") inte hänger med när jag spelar musik. Den kanske skulle må bra av en annan avstämning och lite finjustering. Den använder jag bara när jag ser film.
Den lilla subben (32x5"), som egentligen är större, är rolig att spela musik med! :) Men den går nog inte så jättedjupt, men jag är inte så kräsen egentligen! Det går då iallafall spela så att det känns i bröstet! :wink:

Till film så låter det grymt bra tycker jag! Basen går mycket djupt, så det skakar i fåtöljerna när det exploderar i filmerna, och när dom skjuter med kulspruta så känns det i bröstet! :D

Så jag är mycket nöjd med anläggningen nu, men den kan nog bli bättre med lite justeringar av avstämningar och delningsfilter, så jag hoppas att jag får tid att laborera lite med sånt sen om nått år när renoveringarna har lugnat ner sig!

Så nu vill jag bara avsluta med att tacka alla för allt stöd jag har fått och alla tips! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-02 01:39

Bra jobbat!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-22 11:52

8O Jag blir alldeles matt!
Det är så häftigt, att ord knappt räcker till !
:D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-05-22 16:49

ja lätt en best of!!

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2011-01-10 02:35

Såg denna tråd först idag.

Väldigt imponerande och helt sanslöst makalöst. :)

Jag lyfter på hatten till en fantastisk prestation!

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-02-12 06:32

gamlaskolan skrev:Såg denna tråd först idag.

Väldigt imponerande och helt sanslöst makalöst. :)

Jag lyfter på hatten till en fantastisk prestation!

Samma här, jag hittade den därför att den kom upp bland "Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök". Fantastiskt jobb, jag kunde inte slita mig, sträckläste alla 18 sidor. Klockan han bli halv sex inan jag var klar. Dags att lägga sig.

Ett otroligt jobb nerlagt, med ett otroligt bra resultat. :D :D :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

hicke

Inläggav hicke » 2011-02-24 13:44

Ägnade hela kvällen igår till att läsa tråden. Fantstiskt arbete. Imponerad!

Användarvisningsbild
Salkin87

Inläggav Salkin87 » 2012-11-21 23:30

Hittade denna underbara DIY-tråd och gjorde som "hicke". Spenderade hela kvällen åt att njuta av ett helt underbart hantverk. Högtalarna blev helgrymma.

Man är själv sugen på ett lite mer seriöst DIY projekt men som vanligt stannar det på ritbordet^^ Ger alla mina tummar upp för ditt enorma engagemang och envishet. Helt fantastiskt! :D

Användarvisningsbild
StefanA

Re: StefanA bygger hemmabio

Inläggav StefanA » 2017-05-09 00:25

Så här snart 9 år senare blev det dags att uppdatera hemmabion en aning. Jag blev aldrig nöjd med subwoofern, jag tyckte att den var alldeles för slö, så därför kompletterade jag den med 32st femtummare, som jag tyckte fungerade riktigt bra som basstöd till musik. Det gick spela med riktigt bra tryck, men det saknades några hz neråt i frekvens.

Hösten 2016 så hade Ljudfokus utförsäljning av högtalarelement, och bara för att det var så otroligt billigt, så köpte jag och en kompis några element. Några månader senare hade kompisen byggt ihop ett par 2,5vägare med 6,5" bas och jag for dit och lyssnade.
Dom lät riktigt bra med tanke på priset. 59kr/st för 6,5"! Och det gav mig en idé! Jag hade 6st sådana 6,5" hemma. Så jag byggde en provlåda, och det lät riktigt bra. Dom spelade betydligt djupare än femtummarna.
Så då började tankarna på en basvägg komma och efter en hel del funderande så bestämde jag mig för att beställa 18st 6,5" till och 8st 10".

Så här kommer lite bilder från byggets gång.

Lådan byggdes av 22mm spånskiva. Lådan blev ca 210*360*14cm. Den totala volymen hamnade alltså på ca 1000liter. Först kapade jag fram remsor som var 14cm breda för att använda till gavlar, stag och basportar. Sen skruvades gavlar och stag fast i bakväggen innan den skruvades fast i väggen. Här är 2/3 av bakväggen på plats.

Bild

Här är hela bakstycket på plats.

Bild

Isolering och basportar på plats.

Bild

Stor baffel med många hål tillverkad.

Bild

Baffeln på plats. Dock saknas två hål för tiotummare eftersom dom hamnade i skarven, så jag fräste upp dom på plats.

Bild

Här är hålen uppfrästa och täcklock nertill och på sidorna på plats.

Bild

Sen tapetserades väggen med en svart lite glittrig tapet.

Bild

För att lyckas löda ihop alla kablar så gjorde jag hyllor som jag satte under hålen som elementen kunde ligga på medans jag lödde. Sen flyttade jag hyllorna neråt tills alla element var på plats.

Bild

Här är väggen klar! På bilden är det mycket belysning på tapeten vilket gör att den glittrar väldigt mycket. Det gör den inte i verkligheten.

Bild

Här är duken och resten av anläggningen på plats.

Bild

Bild

Så nu var subben uppdaterad och jag tycker att det blev riktigt bra, både till utseende och ljudmässigt. Ett Behringer EP 2500 driver dom 24st 6,5 tummarna och dom åtta 10 tummarna drivs av två Hypex DS4.0. För det mesta så har jag bara igång dom små basarna och dom spelar riktigt fint, och alldeles tillräckligt högt. Men kopplar man in tiotummarna så låter dom också riktigt bra och dom går såklart lite djupare i frekvens.

Med tre små barn i huset så har det inte hunnits med så mycket lyssnande, men med den här basen är jag riktigt nöjd och med tanke på priset så är det otroligt mycket för pengarna! Elementen gick på ca 4000kr, men då finns det ju inga vettiga data på dom istället. Jag byggde provlådor för att få fram ungefärlig lådvolym och portlängder. Det blev ca 20l/6,5" och 45l/10".

Det här är en baslösning som jag kommer att vara nöjd med en lång tid framöver. Om det blir nån mer uppdatering i framtiden, så skulle jag tro att det blir att byta ut tiotummarna till några av bättre sort, men det är långt bort....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: StefanA bygger hemmabio

Inläggav Nattlorden » 2017-05-09 07:01

Roligt med annorlunda lösning. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Föregående

Återgå till DIY-forum