Så här snart 9 år senare blev det dags att uppdatera hemmabion en aning. Jag blev aldrig nöjd med subwoofern, jag tyckte att den var alldeles för slö, så därför kompletterade jag den med 32st femtummare, som jag tyckte fungerade riktigt bra som basstöd till musik. Det gick spela med riktigt bra tryck, men det saknades några hz neråt i frekvens.
Hösten 2016 så hade Ljudfokus utförsäljning av högtalarelement, och bara för att det var så otroligt billigt, så köpte jag och en kompis några element. Några månader senare hade kompisen byggt ihop ett par 2,5vägare med 6,5" bas och jag for dit och lyssnade.
Dom lät riktigt bra med tanke på priset. 59kr/st för 6,5"! Och det gav mig en idé! Jag hade 6st sådana 6,5" hemma. Så jag byggde en provlåda, och det lät riktigt bra. Dom spelade betydligt djupare än femtummarna.
Så då började tankarna på en basvägg komma och efter en hel del funderande så bestämde jag mig för att beställa 18st 6,5" till och 8st 10".
Så här kommer lite bilder från byggets gång.
Lådan byggdes av 22mm spånskiva. Lådan blev ca 210*360*14cm. Den totala volymen hamnade alltså på ca 1000liter. Först kapade jag fram remsor som var 14cm breda för att använda till gavlar, stag och basportar. Sen skruvades gavlar och stag fast i bakväggen innan den skruvades fast i väggen. Här är 2/3 av bakväggen på plats.

Här är hela bakstycket på plats.

Isolering och basportar på plats.

Stor baffel med många hål tillverkad.

Baffeln på plats. Dock saknas två hål för tiotummare eftersom dom hamnade i skarven, så jag fräste upp dom på plats.

Här är hålen uppfrästa och täcklock nertill och på sidorna på plats.

Sen tapetserades väggen med en svart lite glittrig tapet.

För att lyckas löda ihop alla kablar så gjorde jag hyllor som jag satte under hålen som elementen kunde ligga på medans jag lödde. Sen flyttade jag hyllorna neråt tills alla element var på plats.

Här är väggen klar! På bilden är det mycket belysning på tapeten vilket gör att den glittrar väldigt mycket. Det gör den inte i verkligheten.

Här är duken och resten av anläggningen på plats.

Så nu var subben uppdaterad och jag tycker att det blev riktigt bra, både till utseende och ljudmässigt. Ett Behringer EP 2500 driver dom 24st 6,5 tummarna och dom åtta 10 tummarna drivs av två Hypex DS4.0. För det mesta så har jag bara igång dom små basarna och dom spelar riktigt fint, och alldeles tillräckligt högt. Men kopplar man in tiotummarna så låter dom också riktigt bra och dom går såklart lite djupare i frekvens.
Med tre små barn i huset så har det inte hunnits med så mycket lyssnande, men med den här basen är jag riktigt nöjd och med tanke på priset så är det otroligt mycket för pengarna! Elementen gick på ca 4000kr, men då finns det ju inga vettiga data på dom istället. Jag byggde provlådor för att få fram ungefärlig lådvolym och portlängder. Det blev ca 20l/6,5" och 45l/10".
Det här är en baslösning som jag kommer att vara nöjd med en lång tid framöver. Om det blir nån mer uppdatering i framtiden, så skulle jag tro att det blir att byta ut tiotummarna till några av bättre sort, men det är långt bort....