Tackar allra ödmjukast för din diskreta belysning av möjliga problem med vald lösning. Dessa uppskattas verkligen, och tas emot med djupt grunnande och infomationssökande. Tack för den långa kvällen med detta, gäsp.
Att jag överhuvudtaget valt att skapa en basmodul beror på den enkla anledningen att tvåvägaren inte går lika djupt med samma nivå som vald lösning skulle innebära.
Samtidigt så bör väl en avlastning av tvåvägaren åtminstone teoretiskt innebära att denna får ett renare ljud då den spelar med mindre frekvensbredd?
Frekvensområdet du nämner där jag nu delar vid tror jag du avser de numera på Faktiskt, världsberömda s.k. grupplöptiderna och dess inverkan på ljudet? Men jag tror att jag till största delen kan gå förbi detta problem genom att basen är sidoriktad? Dessutom är delningen flackare vilket väl bör innebära en mindre fördröjning vid delningsfrekvensen? Jag har också valt att ha basen sidoriktad av den anledningen att högtalaren är grund vad avser djupmåttet, 250mm. Jag håller lösningen du nämner med högre delningsfrekvens öppen, som du påpekade, om det nu skulle visa sig ge outhärdliga ljudpåverkande problem avseende grupplöptiden, med nuvarande konfiguration.
Vad gäller val av baselementets storlek, så är min åsikt att denna mycket väl kan avge tillräckligt med bas i normalfallet med grannar att ta hänsyn till, och därmed modesta ljudnivåer. Jämför mängden högtalare med 2,5 utförande där samma element används som lösning, för bas respektive bas-mellanregistret.
Tack för tips med instrument, (Timpani?) med huvudsakligt frekvensområde runt vald delningsfrekvens antar jag? Det kan säkert vara avslöjande. Jag saknar visserligen musik med sådan ljudinformation hemma, men kanske kan Cajon och Conga fungera bra också. Dessa har jag lite musik med solopartier med, som dundrar och smattrar på bra. I synnerhet i partierna där de förekommer tillsammans i en yster vild dans.
Jag har vidtalat snickaren jag har beställt lådorna av och denne sade sig att han skulle köra hem dem till mig kommande vecka, så det skall verkligen bli intressant att lyssna till konceptet.
Min avsikt är som nämnts att presentera detta projekt i en separattråd, vilket jag fortfarande ämnar göra, då med länk till och från denna tråd.
Gott så?
Tillägg:
Glömde ställa frågan om det s.k. notch-filtret; 8uf och 0,2mH för att skära "bort/sänka nivån" skräpet SEAS elementet bidrar med i de högre frekvensnivåerna, om någon också kan lämna input också om detta?