Finn fem fel - bas/mellan respons

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Finn fem fel - bas/mellan respons

Inläggav Densen » 2008-09-29 20:00

Den som lyckas, vinner en snyting. 8O
För så illa kan det väl inte vara? Redigerat; Jodå!
Synpunkter tas tacksamt emot.

Bild

Redigerat:
Kommentar; Fanen vad illa det ser ut så här i efterhand. Jämför uppdatering längre ned.

Bildutgåva;
Ver IV, Har dragit lite ytterliggare i skalorna. Hoppas att Svante ger sitt godkännande?
Ver. III, skillnaden mot ver. II är att jag drog lite i Y-axeln, enligt Svantes rekommendation.
Ver. II Lagt till baffelsteg på mellanregistrets högtalare. Minskat storlek enligt Svantes tips. Markerat visning av summa respons.
Ver. I var i ungefär dubbel widescreen storlek. En högtalare saknade baffelsteg markerad. Jag hade valt att inte visa summa respons.
Senast redigerad av Densen 2008-10-04 18:19, redigerad totalt 7 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-29 20:11

Hur blir det om du stämmer av basen lite lägre? ...kanske vid 25 eller 30hz?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-29 20:26

Kaffekoppen skrev:Hur blir det om du stämmer av basen lite lägre? ...kanske vid 25 eller 30hz?

Hur tänkte du där? Den ser ju redan att vara avstämd vid runt 23-24Hz.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-29 20:35

Jag tänkte inte

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 20:42

Huvva. 170 dB på y-axeln. Dra lite i den så att man ser lutningarna.

Om du gör Tools|View options så kan du visa summan av delsystemen, inklusive fasläget. Systemen verkar ha 150 graders fasskillnad vid delningen, så det blir nog en rätt fet dipp där. Sen är det nog smart att slå på bafflesteget också (och mata in en baffel för vardera delsystemet).

Ett tips till: Gör grafen lite midre (räknat i pixlar). Gör man edit|copy response så behöver man inte ha fönstret maximerat för att dölja bakgrundsbilden. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-29 20:45

Vad det strular med uppkopplingen idag då!
Inte nog med att Url'en visas runt bilden, hann inte svara det Nagref korrekt påpekade, d.v.s. 24Hz. Utan också visas Logga in, samtidigt som jag visas som inloggad? :?:
Men nu verkar det i varje fall fungera.

KK, vad var det som tilldrog sig din uppmärksamhet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 20:50

Den här tråden fick jag lust att länka till.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 012#480012
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-29 20:58

Densen skrev:Vad det strular med uppkopplingen idag då!
Inte nog med att Url'en visas runt bilden, hann inte svara det Nagref korrekt påpekade, d.v.s. 24Hz. Utan också visas Logga in, samtidigt som jag visas som inloggad? :?:
Men nu verkar det i varje fall fungera.

KK, vad var det som tilldrog sig din uppmärksamhet?

Först tänkte jag på om baffelsteget var med, och om lägre avstämning kunde sänka nivån på basen lite.....men missade fasdifferensen -hela mitt inlägg tedde sig rätt junket - jag pratade utan att tänka

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-29 21:02

Tack Svante.
En högtalare saknade baffle step markerat.
Tog bort impendansen från linjär skala.
Kanske är lite rörigt med visningen så här?
Drog inte i Y-axelns skala, då jag inte tycker det blir någon större skillnad, än på den nu visade mindre bilden?
Jag får läsa länken imorgon eller så.
Room gain är påslagen på båda högtalarna, upplysningsvis.
Basen är fasvänd i nuvarande bild.

Shoot guys.

Redigerat: Ändrade ett par stavfel
Senast redigerad av Densen 2008-09-30 17:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 21:04

Hmm, är baffelsteget redan med? Jag såg först nu att skalan bara gick till 1000 Hz.

Har du fasvänt ena elementet nu?

Edit: såg nu att du hade svarat... :oops:
Senast redigerad av Svante 2008-09-29 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 21:08

Densen skrev:Drog inte i Y-axelns skala, då jag inte tycker det blir någon större skillnad, än på den nu visade mindre bilden?

Alltså... Det är 10 dB mellan skalstrecken och de ligger tätt som spagetti i sin påse. Under designfasen är man intresserad av att se felen och man ser dem mycket bättre om man drar ut y-axeln så att man kanske får 2 dB mellan strecken.

Sen när man ska göra reklambladet kan man trycka ihop skalan igen :D .

Är mellanregisterdelen ett befintligt system? Eller varför är det annars basreflex?

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-29 21:08

Svante, basen har varit markerad för att vara fasvänd, men denna funktion uppdateras inte korrekt vid av respektive påslag. Men bilden visar nu basen fasvänd.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 21:10

Densen skrev:Svante, basen har varit markerad för att vara fasvänd, men denna funktion uppdateras inte korrekt vid av respektive påslag. Men bilden visar nu basen fasvänd.

Nej just det, det där är en bugg som jag har fixat i nästa version.

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-29 21:13

Korrekt Svante angående mellanregistret, detta är ett befintligt system, medan däremot basen därmed är i en separat låda. Börjar med mellanregistret i detta utförande i första läge.
Som sagt får titta över visningsfönstret imorgon. det finns visst en del att tänka på där.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 21:15

Densen skrev:Som sagt får titta över visningsfönstret imorgon. det finns visst en del att tänka på där.

Ja, jag borde kanske inte ta fokus från din fråga, det är bara en sån där rapporträttarsjuka jag har. :D

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-29 21:19

Jag är alltid öppen för förslag, ideér och lärande, så dina synpunkter tas tacksamt emot Svante. :wink:
Kanske någon annan t.ex. fick förklaringen till egna funderingar över beskriven pgm bugg.

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-30 17:28

Hittills enda synpunkten med substans rörande konstruktionen står KK för. Tack, jag har funderat lite på detta tidigare, hur det bäst löses dock. Jag har däremot f.n. inte svaret givet.

Hoppas att ingen misstolkar inledningstexten, som ett sturskt yttrande. Det var skrivet med ironi, så synpunkter önskas. :wink:

Hoppas att ingen tolkade ovanstående inlägg som naivt, visste helt enkelt inte hur jag skulle bäst formulera mig. :oops:

Hoppas att ingen misstolkade detta inläggs inledande text som att jag inte uppskattade Svantes inlägg som synpunkter med substans, tvärtom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-30 20:12

Nja, nädå, men det brukar kanske lättare om man har en konkret fråga. Jag väntade mig nog lite att du själv kände till flera fel i konstruktionen, man kanske vill du få kommentarer om folk tror att det kan funka bra? Det underlättar också om man får veta vad det är för prylar.

Alla kort på bordet brukar vara bästa inspiratören.

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-30 20:33

Visst har du rätt i ditt påpekande, men jag har för avsikt att presentera alla data senare i en separat tråd, så jag slängde upp detta för som du själv påpekade att få lite förhandsinput om ni tror att det kan fungera.
Ex.vis; med bashöjningen blir det nog lite åt discobashållet t.ex.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-02 18:54

Jag undrar om någon kan simulera följande filterkonfiguration åt mig?
Basta klarar inte detta, tyvärr. :(

LP andra ordningens filter, med värdena 5,0mH/100uf. Till detta i serie med den parallellkopplade kondensatorn 4,7ohm. Och dessutom följande Notchfilter; 8,2uf och 0,2mH i serie. Detta är parallellkopplat efter det andra ordningens filter.
Använd bas är SEAS L22RN4X/P.

Gärna också med 8,0mH i.st.f. 5,0mH.

Är hemskt nyfiken på om tänket fungerar.

Javisst ja. Lådans storlek är en basreflex på 40 -50L, avstämd till 27Hz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-02 21:07

Densen skrev:Jag undrar om någon kan simulera följande filterkonfiguration åt mig?
Basta klarar inte detta, tyvärr. :(

LP andra ordningens filter, med värdena 5,0mH/100uf. Till detta i serie med den parallellkopplade kondensatorn 4,7ohm. Och dessutom följande Notchfilter; 8,2uf och 0,2mH i serie. Detta är parallellkopplat efter det andra ordningens filter.
Använd bas är SEAS L22RN4X/P.

Gärna också med 8,0mH i.st.f. 5,0mH.

Är hemskt nyfiken på om tänket fungerar.

Javisst ja. Lådans storlek är en basreflex på 40 -50L, avstämd till 27Hz.

Har du hittat fliken "Advanced network"?

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-02 21:41

Nu! :oops:

Tack!

Now we are talking. :D

Raderat text den 3/10 -08.
Rättat felstavning.
Senast redigerad av Densen 2008-10-03 22:19, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2008-10-03 22:15

the?

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-04 17:33

Nu ser det ut så här.

Bild

Lite bättre?

Tack Svante för tips om fliken "Advanced network".

Redigerat: den 08-10-09; Bytt ut bilden mot version med notchfiltrets verkan vid något lägre frekvens.
Senast redigerad av Densen 2008-10-09 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-04 18:23

Jag har läst igenom den här tråden, men förstår inte riktigt vad den går ut på?

Om trådstartaren berättar vad man vill ha ut av högtalaren, vad det är han är missnöjd med, och kanske rent av ställer några specifika frågor, så blir det mycket lättare att komma med input.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-04 18:33

Oj! Möjliga synpunkter av IÖ. Mitt hjärta slog ett extra slag.
Jo, inlägget var ett diffust inlägg för att krama ut lite synpunkter på visad simulering som en bas att utgå ifrån med byggande av en basmodul till en befintlig tvåvägare. Det gäller alltså LP-delen av basmodulen och likaså HP-delen på tvåvägaren, som jag naturligtvis vill få till på allra bästa sätt. Att komma ned till 80hz har jag gett upp med passiv delning, med anledning av svårighet med komponenter.

Bas; SEAS L22RN4X/P
Mellan; SS8545

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-04 19:48

Har svårt att generera några andra synpunkter än att det ser ut som om integrationen är god mellan elementen. Resten är det ju omöjligt att ha några synpunkter utan att ha se hur högtalaren ser ut, det vill säga var elementen är vinklade och sitter i förhållande till varandra, lådan och rummet.

Kan möjligen tycka att det är mindre meningsfullt att ge ett 7" stort baselement med hyfsad slaglängd, avlastning med hjälp av ett 8" stort element med bara något längre slaglängd.

Men det beror ju på vad orsaken till lösningen är. Om Det finns (elementplacerings-)geometriska skäl till det är det ju en annan sak. Om så inte är fallet vill jag dessutom råda till viss försiktighet när det gäller att dela just i registret mellan 100 och 250 Hz. Om du inte når ned till 80, så kanske det går att nå uppåt istället? ;)

Om du vill lyssna på effekterna (problemen) som man kan få om man väljer delningsfrekvens som du gjort, så lyssna på inspelningar av okesterpukor. Låter de bättre eller sämre när du "hjälper" 7-tummaren?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-05 08:34

Tackar allra ödmjukast för din diskreta belysning av möjliga problem med vald lösning. Dessa uppskattas verkligen, och tas emot med djupt grunnande och infomationssökande. Tack för den långa kvällen med detta, gäsp.

Att jag överhuvudtaget valt att skapa en basmodul beror på den enkla anledningen att tvåvägaren inte går lika djupt med samma nivå som vald lösning skulle innebära. :wink:

Samtidigt så bör väl en avlastning av tvåvägaren åtminstone teoretiskt innebära att denna får ett renare ljud då den spelar med mindre frekvensbredd?

Frekvensområdet du nämner där jag nu delar vid tror jag du avser de numera på Faktiskt, världsberömda s.k. grupplöptiderna och dess inverkan på ljudet? Men jag tror att jag till största delen kan gå förbi detta problem genom att basen är sidoriktad? Dessutom är delningen flackare vilket väl bör innebära en mindre fördröjning vid delningsfrekvensen? Jag har också valt att ha basen sidoriktad av den anledningen att högtalaren är grund vad avser djupmåttet, 250mm. Jag håller lösningen du nämner med högre delningsfrekvens öppen, som du påpekade, om det nu skulle visa sig ge outhärdliga ljudpåverkande problem avseende grupplöptiden, med nuvarande konfiguration.

Vad gäller val av baselementets storlek, så är min åsikt att denna mycket väl kan avge tillräckligt med bas i normalfallet med grannar att ta hänsyn till, och därmed modesta ljudnivåer. Jämför mängden högtalare med 2,5 utförande där samma element används som lösning, för bas respektive bas-mellanregistret.

Tack för tips med instrument, (Timpani?) med huvudsakligt frekvensområde runt vald delningsfrekvens antar jag? Det kan säkert vara avslöjande. Jag saknar visserligen musik med sådan ljudinformation hemma, men kanske kan Cajon och Conga fungera bra också. Dessa har jag lite musik med solopartier med, som dundrar och smattrar på bra. I synnerhet i partierna där de förekommer tillsammans i en yster vild dans.

Jag har vidtalat snickaren jag har beställt lådorna av och denne sade sig att han skulle köra hem dem till mig kommande vecka, så det skall verkligen bli intressant att lyssna till konceptet.

Min avsikt är som nämnts att presentera detta projekt i en separattråd, vilket jag fortfarande ämnar göra, då med länk till och från denna tråd.

Gott så?

Tillägg:
Glömde ställa frågan om det s.k. notch-filtret; 8uf och 0,2mH för att skära "bort/sänka nivån" skräpet SEAS elementet bidrar med i de högre frekvensnivåerna, om någon också kan lämna input också om detta?

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-07 17:30

Det var märkligt ljummet intresse för tråden. I varje fall för aktivt deltagande. :(
Kanske lika bra att skippa den fortsatta redovisningen av fortsättningen på ärendet, p.g.a. ovanstående? Det känns ju meningslöst att lägga ned betungande arbete på detta under dessa förutsättningar.
Efter ca 3-4 veckors fördröjning av leverans av lådor, lät nu snickaren vidtala ytterliggare fördröjning, :cry: men påstod ändå lev. till fre den 10/10 -08. Hoppas! Hoppas!
:)

MP

Inläggav MP » 2008-10-07 19:35

Tror inte det är så ljummet intresse, lägg ut lite bilder så ska du se på fan :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati