Tips till en vintage-anläggning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jullejalle

Tips till en vintage-anläggning

Inläggav jullejalle » 2008-10-06 10:20

Jag tänkte jag skulle fixa mig en vintage-anläggning högtalare har jag ett parOA-12. Så jag vill ha tipsen reciver eller förstärkareochskivspelare

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-06 10:37

Finns ju hur mycket som helst att välja på! Titta runt lite i din second hand omgivning och eller blocket/tradera/hifimagasinet etc och botanisera lite. Återkom hellre med frågan är just denna något att ha?

:)

Happy hunting! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Ceder

Re: Tips till en vintage-anläggning

Inläggav Ceder » 2008-10-06 10:39

jullejalle skrev:Jag tänkte jag skulle fixa mig en vintage-anläggning högtalare har jag ett parOA-12. Så jag vill ha tipsen reciver eller förstärkareochskivspelare

Beror ju lite på krav, rum och plånbok :wink:

Men jag personligen gillar Pioneer från 70-talet, går dessutom att hitta rätt lätt och billigt

Marantz från samma period är ju också uppskattade men generellt lite dyrare.

Själv lirar jag på en Pioneer SX-535 och jag gillar den, går att hitta för typ 500-700 kr i bra skcik

Bild

Till detta kör jag en Thorens TD 150 MKII, enligt mig privärd och snygg (<1000 kr lätt)

//Ceder

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-06 11:24

Är det receiver du letar eller stärkare+tuner?
Integrerat
Sansui är snyggt och låter himla bra tycker jag, speciellt deras integrerade förstärkare från 70-talet. Genuin kvalitet.
Ett annat märke att kolla efter är Optonica, sök på 1616 eller 3636, också kassaskåpskänsla i knappar och vred och riktigt juste ljud.
Luxmans åttiotal låter mycket bra också, kanske inte tillräcklig "vintage-look" men behagligt ljud L5, L230 eller 235, L430 eller 435 är trevliga och lagom kraftfulla tycker jag.
Marantz och Pioneer i all ära, klassiska och låter bra men "lite vanliga". I fallet Pioneer så tycker jag att man bör söka efter lite större modeller SX650 eller större för att den skall kännas avslappnad i ljudet.
Bättre högtalare än du har får du leta ihjäl dig efter, behåll dem.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-10-06 11:48

henriksch skrev:Marantz och Pioneer i all ära, klassiska och låter bra men "lite vanliga". I fallet Pioneer så tycker jag att man bör söka efter lite större modeller SX650 eller större för att den skall kännas avslappnad i ljudet.
mvh
Henrik

Hej (hoppas trådskaparen ursäktar lite lätt off-topic)

Har du jämfört mindre - större Pioneer (samma källa och högtalare) när du kom till slutsatsen? själv har jag jämfört SX-535 och SX-737 och jag kan inte påstå att jag uppfattade att SX-535 lät ansträngd vid normala* lyssningsvolymer jämfört med 737:an. Visst, 737:an spelar såklar högre om så krävs, men jag uppfattade ingen skillnad vid normala volymer

*Normala är högst individuellt såklart, men det var högt nog för att bli vräkt :wink:

EDIT: Om jag får välja så är det klart att jag väljer en 737:a, ville bara belysa att jag inte uppfattade någon större skillnad ljudmässigt mellan dom om jag inte spelade MYCKET starkt.

//Ceder

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-10-06 19:27

Ceder skrev:
henriksch skrev:Marantz och Pioneer i all ära, klassiska och låter bra men "lite vanliga". I fallet Pioneer så tycker jag att man bör söka efter lite större modeller SX650 eller större för att den skall kännas avslappnad i ljudet.
mvh
Henrik

Hej (hoppas trådskaparen ursäktar lite lätt off-topic)

Har du jämfört mindre - större Pioneer (samma källa och högtalare) när du kom till slutsatsen? själv har jag jämfört SX-535 och SX-737 och jag kan inte påstå att jag uppfattade att SX-535 lät ansträngd vid normala* lyssningsvolymer jämfört med 737:an. Visst, 737:an spelar såklar högre om så krävs, men jag uppfattade ingen skillnad vid normala volymer

*Normala är högst individuellt såklart, men det var högt nog för att bli vräkt :wink:

EDIT: Om jag får välja så är det klart att jag väljer en 737:a, ville bara belysa att jag inte uppfattade någon större skillnad ljudmässigt mellan dom om jag inte spelade MYCKET starkt.

//Ceder

Väldigt stor skillnad mellan flaggskeppen sx-1250, 1050 osv och de lägre modellerna. Däremot kanske inte så stor skillnad mellan de lägre sinsemellan som du beskriver. Har själv en sx-1050 och den håller mkt hög klass och du måste lägga mkt pengar idag för att matcha ljudkvalitet/prestanda.

Yamahas cr-1020 är mitt tips. Snygg, kraftfull och transparent och undervärderad i förhållande till Pioneers betydligt dyrare(och ovanligare) toppmodeller. Runt 1000kr skall de gå att köpas för.
Även 2020 är naturligtvis intressant och det ligger en , visserligen defekt, ute på eniro i skrivande stund för 500kr.

Bild
Senast redigerad av skeptikern73 2008-10-06 19:43, redigerad totalt 1 gång.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-06 19:38

Ceder, och i vissmån Skeptikern73:
Kanske var kaxig i överkant i mitt uttalande :oops:
Min erfarenhet utsträcker sig till att ha ägt SX450 och SX650 samt en SX890 under de senaste två åren, dock inte samtidigt och har därför inte gjort några jämförande studier.
Spelar dock nästan allt på samma högtalarmodell, OA12:or. Det jag erfarit är att jag inte blev speciellt impad av ljudet SX450 medan jag minns att jag trivdes bra med 650:an och var klart förtjust i SX890:n.
Det var detta jag baserade mitt "råd" på.
Har en SX1010 som jag hittade på en loppis. Den sprakar duktigt i ena kanalen och är inne på service just nu, skall bli kul att höra den när den är fixad.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-10-06 19:55

Lyd Meanmachines råd. Kolla runt. De riktiga fynden hittar du dock inte på Tradera, Blocket eller Hifimagasinet och framförallt inte på secondhand-butiker på nätet som t ex Repsam.
Folk som lägger ut sina prylar på webben, vet vad prylarna är värda och vill ha det de är värda och mycket mer...
Fynden gör man på loppisar eller på auktioner på småorter. Alla de fynd jag gjort kommer från loppisar och auktioner.
När det gäller receivers och olika märken är i alla fall min erfarenhet att det inte är några större skillnader mellan de stora märkena. T ex en Hitachi från sent 70-tal på runt 100 W och en motsvarande Kenwood låter väldigt lika. Skillnaderna är större om du jämför en receiver på 25 W med en på 125 W, och det är ju bara vad man kan vänta sig.
Om du vill ha konkreta tips på välljudande receivers från 70-talet, är du välkommen att skicka mig ett PM.

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-10-06 20:18

Kjell_Kranzberg skrev:När det gäller receivers och olika märken är i alla fall min erfarenhet att det inte är några större skillnader mellan de stora märkena. T ex en Hitachi från sent 70-tal på runt 100 W och en motsvarande Kenwood låter väldigt lika. Skillnaderna är större om du jämför en receiver på 25 W med en på 125 W, och det är ju bara vad man kan vänta sig.

Håller inte direkt med här. Skulle vilja säga, då som nu, är det väldigt stor skillnad mellan de olika produkterna/märkena. Tillverkades mycket som var rena skräpet, precis som nu, och det oavsett pris och storlek. En bra måttstock är ofta ebaypriserna, finns en anledning att Pioneer sx-1250 går för närmare 1000 euro medans Hitachis prylar inte betingar mer än hundralappen. Ett tips är då att titta på modellerna strax under där du slipper TOTL hypen och ofta betalar bara en bråkdel för liknande prestanda.
Kenwoods 70-tal(samma konstruktörsteam som sedermera Accuphase), Sansui, Pioneer och Yamaha är bland andra de märken som ännu idag anses hålla hög klass eller mkt hög tom.

Även svenska Sentec är uppskattade av många, men det känner nog de flesta till här antar jag. Rimliga priser dessutom...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-10-06 20:50

skeptikern73 skrev:Håller inte direkt med här. Skulle vilja säga, då som nu, är det väldigt stor skillnad mellan de olika produkterna/märkena. Tillverkades mycket som var rena skräpet, precis som nu, och det oavsett pris och storlek. En bra måttstock är ofta ebaypriserna, finns en anledning att Pioneer sx-1250 går för närmare 1000 euro medans Hitachis prylar inte betingar mer än hundralappen.

Aj då. Här har ett själutnämnt "guldöra" och besserwisser letat sig in på vintageavdelningen.
:evil:
Jag redovisar min personliga åsikt. Det bemöter du genom att påstå att jag har fel och du har rätt. Vem är du som anser att du sitter inne med sanningen. Redovisa den utbildning, erfarenhet etc som du stödjer dig på när du menar dig veta bäst.
Hur bevisar du att det är stor skillnad i ljudkvalitet mellan Pioneer och Hitachi; jo genom att hänvisa till priser på Ebay. Vad finns det för anledning till att Pioneer är dyrare än Hitachi? Ljudliga kvaliteter? Ja, det kan vara så, men det kan också vara på det viset att Pioneer har högre status hos folk och hög status kan vara ett resultat av smart marknadsföring.
För allas bästa och för att inte förstöra den fina stämning vi har på den här avdelningen rekommenderar jag dig att hålla samma ödmjuka ton inför andras uppfattning som är legio här på "vintage".
Redovisa gärna din personliga uppfattning, men sträck inte upp pekpinnar mot andras personliga uppfattningar. Varken jag eller någon annan vill att du lär oss vad som är bäst i fråga om vintage-hifi. Du sitter nämligen inte inne med den sanningen. Ingen gör det.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-10-06 21:09

skeptikern73 skrev:Väldigt stor skillnad mellan flaggskeppen sx-1250, 1050 osv och de lägre modellerna. Däremot kanske inte så stor skillnad mellan de lägre sinsemellan som du beskriver. Har själv en sx-1050 och den håller mkt hög klass och du måste lägga mkt pengar idag för att matcha ljudkvalitet/prestanda.

Stämmer säkert, en SX-1250 (eller en 1050 ockå för den delen) skulle ju vara drömmen!

Men de går väl loss på i alla fall 5000 i bra sick? (vilket i och för sig inte är mycket om man jämför med nya prylar)

henriksch skrev:Ceder, och i vissmån Skeptikern73:
Min erfarenhet utsträcker sig till att ha ägt SX450 och SX650 samt en SX890 under de senaste två åren, dock inte samtidigt och har därför inte gjort några jämförande studier.

Äh, tycker jag inte, var bara nyfiken på bad du hade jämfört. Mitt påstående är/var bara baserat på mina egna upplevelser, inte "du har fel" (hoppas/tror inte heller du tog det så)

//DC

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-06 21:42

Ceder skrev:
Äh, tycker jag inte, var bara nyfiken på bad du hade jämfört. Mitt påstående är/var bara baserat på mina egna upplevelser, inte "du har fel" (hoppas/tror inte heller du tog det så)

//DC

näe, det är lugnt. När jag läste mitt eget inlägg tyckte jag att det lät mer självsäkert än vad jag egentligen är i frågan :)
/Henrik

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-10-07 00:26

Kjell_Kranzberg skrev:
skeptikern73 skrev:Håller inte direkt med här. Skulle vilja säga, då som nu, är det väldigt stor skillnad mellan de olika produkterna/märkena. Tillverkades mycket som var rena skräpet, precis som nu, och det oavsett pris och storlek. En bra måttstock är ofta ebaypriserna, finns en anledning att Pioneer sx-1250 går för närmare 1000 euro medans Hitachis prylar inte betingar mer än hundralappen.

Aj då. Här har ett själutnämnt "guldöra" och besserwisser letat sig in på vintageavdelningen.
Jag redovisar min personliga åsikt. Det bemöter du genom att påstå att jag har fel och du har rätt. Vem är du som anser att du sitter inne med sanningen. Redovisa den utbildning, erfarenhet etc som du stödjer dig på när du menar dig veta bäst.
Hur bevisar du att det är stor skillnad i ljudkvalitet mellan Pioneer och Hitachi; jo genom att hänvisa till priser på Ebay. Vad finns det för anledning till att Pioneer är dyrare än Hitachi? Ljudliga kvaliteter? Ja, det kan vara så, men det kan också vara på det viset att Pioneer har högre status hos folk och hög status kan vara ett resultat av smart marknadsföring.
För allas bästa och för att inte förstöra den fina stämning vi har på den här avdelningen rekommenderar jag dig att hålla samma ödmjuka ton inför andras uppfattning som är legio här på "vintage".
Redovisa gärna din personliga uppfattning, men sträck inte upp pekpinnar mot andras personliga uppfattningar. Varken jag eller någon annan vill att du lär oss vad som är bäst i fråga om vintage-hifi. Du sitter nämligen inte inne med den sanningen. Ingen gör det.

Väldigt intressant att det gick att utläsa så mycket ur mitt korta inlägg. Det verkar ha gått dig förbi men mitt inlägg uttryckte min personliga åsikt. Var jag skriver att du har objektivt fel och jag objektivt rätt kan jag inte se.
Du påstår, utan underlag överhuvudtaget, indirekt att alla receivers mer eller mindre låter likadant från 70-talet. Konstruktion/topologi är tydligen ointressant - det är bara watten man skall titta på.
Jag svarade då att detta alls inte är min erfarenhet -utan att skillnaderna i själva verket(återigen enligt min uppfattning) är väldigt stora. Sedan är det väl inga konstigheter att kvalitet ofta står sig bra över tiden både gällande efterfrågan och därigenom pris. Naturligtvis finns det undantag åt båda hållen - men att den slutsatsen skulle vara så där väldigt kontroversiell har jag svårt köpa.
Dina personangrepp(som tydligen ingår i den ödmjuka tonen och fina stämningen) väljer jag avstå kommentera.

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-10-07 00:36

Ceder skrev:
skeptikern73 skrev:Väldigt stor skillnad mellan flaggskeppen sx-1250, 1050 osv och de lägre modellerna. Däremot kanske inte så stor skillnad mellan de lägre sinsemellan som du beskriver. Har själv en sx-1050 och den håller mkt hög klass och du måste lägga mkt pengar idag för att matcha ljudkvalitet/prestanda.

Stämmer säkert, en SX-1250 (eller en 1050 ockå för den delen) skulle ju vara drömmen!

Men de går väl loss på i alla fall 5000 i bra sick? (vilket i och för sig inte är mycket om man jämför med nya prylar)

henriksch skrev:Ceder, och i vissmån Skeptikern73:

//DC

1250 och 1050 är väl inte helt vanliga på den svenska marknaden men de finns därute och behöver inte alls vara dyra. Köpte själv min för strax över 1000 - lappen. Men även för 5000kr skulle jag säga att det vore väldigt mycket ljud per krona. Sedan får man väl alltid räkna med lite renovering...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-07 10:30

Har en Pioneer SX-636. En i mitt tycke mycket trevlig maskin.
Och ser man till de 100-lappar den kostar nu så kan jag inte annat än säga att man får mycket för pengarna.

Naturligtvis vill jag också ha en SX-1080, 1280 eller varför inte drömmaskinen SX-1980.
Men där drar priserna iväg så pass att jag tycker det ligger lika mycket i överkant som de små ligger i underkant.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-07 21:16

Varför inte kombinera dem med lite tidstypisk 70 tals elektronik från engelska Naim? Förstegen Nac 12, Nac 22, Nac32 och Nac 42 tillsammans med slutsteg Nap 120, Nap 160 eller Nap 250 kunde ju vara något och som ser klart retrofuturistiskt ut. Och låter förbannat bra i relation till en gammal Marantz reciever/stärkare. Bra phonosteg med.

Bild

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-07 22:12

Wow, dom var hur coola som helst! Vad kan en sådan setup ligga i för i för pris ungefär?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-08 03:44

Mellan 1000 och 2000 kr tror jag... har iaf sett för och slutst. kombinationer som är äldre för det på blocket. Klart koola och klart seriösa vintage alternativ till ett par riktigt bra högtalare som OA12.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-08 06:19

Quad är bara för himla coolt tycker jag, se länk. Har inte hört dessa men det skall väl vara riktigt bra grejer?? Designen kan väl inte bli mer vintage heller...

http://www.hifiengine.com/files/images/Quad%2033%20Preamplifier%20and%20303%20Stereo%20Power%20Amplifier.jpg

Ligger en på HiFi-magasinet för rimliga 1500:- sen igår (inte min då alltså):

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9082

Det hade nog blivit mitt val iaf.
/H

Återgå till Vintage-hifi