Moderator: Redaktörer
jullejalle skrev:Jag tänkte jag skulle fixa mig en vintage-anläggning högtalare har jag ett parOA-12. Så jag vill ha tipsen reciver eller förstärkareochskivspelare
henriksch skrev:Marantz och Pioneer i all ära, klassiska och låter bra men "lite vanliga". I fallet Pioneer så tycker jag att man bör söka efter lite större modeller SX650 eller större för att den skall kännas avslappnad i ljudet.
Bättre högtalare än du har får du leta ihjäl dig efter, behåll dem.
mvh
Henrik
Ceder skrev:henriksch skrev:Marantz och Pioneer i all ära, klassiska och låter bra men "lite vanliga". I fallet Pioneer så tycker jag att man bör söka efter lite större modeller SX650 eller större för att den skall kännas avslappnad i ljudet.
Bättre högtalare än du har får du leta ihjäl dig efter, behåll dem.
mvh
Henrik
Hej (hoppas trådskaparen ursäktar lite lätt off-topic)
Har du jämfört mindre - större Pioneer (samma källa och högtalare) när du kom till slutsatsen? själv har jag jämfört SX-535 och SX-737 och jag kan inte påstå att jag uppfattade att SX-535 lät ansträngd vid normala* lyssningsvolymer jämfört med 737:an. Visst, 737:an spelar såklar högre om så krävs, men jag uppfattade ingen skillnad vid normala volymer
*Normala är högst individuellt såklart, men det var högt nog för att bli vräkt![]()
EDIT: Om jag får välja så är det klart att jag väljer en 737:a, ville bara belysa att jag inte uppfattade någon större skillnad ljudmässigt mellan dom om jag inte spelade MYCKET starkt.
//Ceder
Kjell_Kranzberg skrev:När det gäller receivers och olika märken är i alla fall min erfarenhet att det inte är några större skillnader mellan de stora märkena. T ex en Hitachi från sent 70-tal på runt 100 W och en motsvarande Kenwood låter väldigt lika. Skillnaderna är större om du jämför en receiver på 25 W med en på 125 W, och det är ju bara vad man kan vänta sig.
skeptikern73 skrev:Håller inte direkt med här. Skulle vilja säga, då som nu, är det väldigt stor skillnad mellan de olika produkterna/märkena. Tillverkades mycket som var rena skräpet, precis som nu, och det oavsett pris och storlek. En bra måttstock är ofta ebaypriserna, finns en anledning att Pioneer sx-1250 går för närmare 1000 euro medans Hitachis prylar inte betingar mer än hundralappen.
skeptikern73 skrev:Väldigt stor skillnad mellan flaggskeppen sx-1250, 1050 osv och de lägre modellerna. Däremot kanske inte så stor skillnad mellan de lägre sinsemellan som du beskriver. Har själv en sx-1050 och den håller mkt hög klass och du måste lägga mkt pengar idag för att matcha ljudkvalitet/prestanda.
henriksch skrev:Ceder, och i vissmån Skeptikern73:
Kanske var kaxig i överkant i mitt uttalande![]()
Min erfarenhet utsträcker sig till att ha ägt SX450 och SX650 samt en SX890 under de senaste två åren, dock inte samtidigt och har därför inte gjort några jämförande studier.
Ceder skrev:
Äh, tycker jag inte, var bara nyfiken på bad du hade jämfört. Mitt påstående är/var bara baserat på mina egna upplevelser, inte "du har fel" (hoppas/tror inte heller du tog det så)
//DC
Kjell_Kranzberg skrev:skeptikern73 skrev:Håller inte direkt med här. Skulle vilja säga, då som nu, är det väldigt stor skillnad mellan de olika produkterna/märkena. Tillverkades mycket som var rena skräpet, precis som nu, och det oavsett pris och storlek. En bra måttstock är ofta ebaypriserna, finns en anledning att Pioneer sx-1250 går för närmare 1000 euro medans Hitachis prylar inte betingar mer än hundralappen.
Aj då. Här har ett själutnämnt "guldöra" och besserwisser letat sig in på vintageavdelningen.
![]()
Jag redovisar min personliga åsikt. Det bemöter du genom att påstå att jag har fel och du har rätt. Vem är du som anser att du sitter inne med sanningen. Redovisa den utbildning, erfarenhet etc som du stödjer dig på när du menar dig veta bäst.
![]()
Hur bevisar du att det är stor skillnad i ljudkvalitet mellan Pioneer och Hitachi; jo genom att hänvisa till priser på Ebay. Vad finns det för anledning till att Pioneer är dyrare än Hitachi? Ljudliga kvaliteter? Ja, det kan vara så, men det kan också vara på det viset att Pioneer har högre status hos folk och hög status kan vara ett resultat av smart marknadsföring.
![]()
För allas bästa och för att inte förstöra den fina stämning vi har på den här avdelningen rekommenderar jag dig att hålla samma ödmjuka ton inför andras uppfattning som är legio här på "vintage".
Redovisa gärna din personliga uppfattning, men sträck inte upp pekpinnar mot andras personliga uppfattningar. Varken jag eller någon annan vill att du lär oss vad som är bäst i fråga om vintage-hifi. Du sitter nämligen inte inne med den sanningen. Ingen gör det.
Ceder skrev:skeptikern73 skrev:Väldigt stor skillnad mellan flaggskeppen sx-1250, 1050 osv och de lägre modellerna. Däremot kanske inte så stor skillnad mellan de lägre sinsemellan som du beskriver. Har själv en sx-1050 och den håller mkt hög klass och du måste lägga mkt pengar idag för att matcha ljudkvalitet/prestanda.
Stämmer säkert, en SX-1250 (eller en 1050 ockå för den delen) skulle ju vara drömmen!
Men de går väl loss på i alla fall 5000 i bra sick? (vilket i och för sig inte är mycket om man jämför med nya prylar)henriksch skrev:Ceder, och i vissmån Skeptikern73:
Kanske var kaxig i överkant i mitt uttalande![]()
Min erfarenhet utsträcker sig till att ha ägt SX450 och SX650 samt en SX890 under de senaste två åren, dock inte samtidigt och har därför inte gjort några jämförande studier.
Äh, tycker jag inte, var bara nyfiken på bad du hade jämfört. Mitt påstående är/var bara baserat på mina egna upplevelser, inte "du har fel" (hoppas/tror inte heller du tog det så)
//DC
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster