Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-10-06 20:40

sportbilsentusiasten skrev:
AVR4000 skrev:Ju bättre timing eller ska vi säga snabbhet i att kunna återge en skiftande signal, desto bättre "sväng" uppfattar jag. I vissa fall har jag hört utrustning som återger ett rent sövande ljud i form av att det som presenteras kommer fram på ett "långsamt" sätt. D.v.s ljudet uppfattas av mig som "fördröjt".

Fast om allt fördröjs gör ju inget. Du hör inspelningen bara något senare.
Problemet är iså fall snarare att vissa frekvenser fördröjs MER än andra. Det låter helmysko.
.

Du tänker på fasvridningar, ja det är inte kul...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-07 03:44

AVR4000 skrev:Vad jag eftersträvar när det gäller begreppet "sväng" är att anläggningen klarar att återge en skiva med rytm och fartfylld musik på - ett rytmiskt och fartfyllt sätt.

Menar du att en normal anläggning (en som inte är trasig eller helt felkonstruerad) kan sakna detta?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 06:28

subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Vad jag eftersträvar när det gäller begreppet "sväng" är att anläggningen klarar att återge en skiva med rytm och fartfylld musik på - ett rytmiskt och fartfyllt sätt.

Menar du att en normal anläggning (en som inte är trasig eller helt felkonstruerad) kan sakna detta?

Jomenvisst. Precis som en anläggning kan sakna diskant eller dynamik. Visst kan man påstå att en anläggning som inte kan förmedla "sväng" är felkonstruerad, men i så fall är ganska många anläggningar felkonstruerade.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-07 06:47

AVR4000 skrev:Ju bättre timing eller ska vi säga snabbhet i att kunna återge en skiftande signal, desto bättre "sväng" uppfattar jag. I vissa fall har jag hört utrustning som återger ett rent sövande ljud i form av att det som presenteras kommer fram på ett "långsamt" sätt. D.v.s ljudet uppfattas av mig som "fördröjt".

Problemet är iså fall snarare att vissa frekvenser fördröjs MER än andra. Det låter helmysko.
Vem har inte hört bas som kommer sent. Ofta ihop med basmuller.
'

Eftersom jag förut varit "hardcorelinnist:
Ni förklarar era upplevelser om ljudet på samma sätt som jag gjorde för ett år sedan- dvs. innan jag blev avprogrammerad från linnsekten/hifitidningarnas floskler. Om ni båda är intresserad kan jag förklara hur det, enligt mig, mfl. ligger till med avseende på sväng. Om ni inte litar på min kunskap- lita då på IÖ, som forskat om ljud mer än någon hifijournalist....
Utan att uppattas som uppkäftig eller integritetskränkande gäller detta- om ni vill lära måste ni omlära. Ni har enligt min uppfattning båda det perspektiv som många hifitidningar vill förmedla, vilket inte stämmer med verkligheten. Trivsamt är dock att sportbilsentusiasten i vart fall verkar ha ett öppet sinne- dvs. han kan kanske tänka sig att glömma prestigen och tänka om, ifall det visar sig att han har fel på en del punkter. Så var det också för mig..

(Detta inlägg skall inte tolkas som en provokation.)
Senast redigerad av Richard 2008-10-07 07:07, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-07 07:03

IngOehman skrev:
AVR4000 skrev:Jag befinner mig i Skåne. (Angående BT av "svängiga" förstärkare.)

Den s.k "Linnfilosofin" som jag ser det faller just på att de försöker få egenskaper att bli märkesunika trots att grundidéerna och företeelsen "sväng" gäller för betydligt fler tillverkare. Med grundidéer syftar jag bl.a på att lyssna på musiken istället för "hur diskanten låter" och tanken på att lyssna på helheten, alltså hur musiken presenteras.

Jag skrev det också om Naim HDX, att marknadsföringen motsvarar att skriva att centrallås är en unik funktion som man är helt ensam om. Vilket är fel.

Kort sagt: Linn/Naim marknadsför en "generell egenskap" som märkesunik vilket är fel. En del av deras försäljningsmetoder har också varit överdrivna (manipulering av skivspelare, stampataktendemos och ledsna säljare ihop med andra märken etc).

Håller med om i princip allt det där.

En Linn-säljare blev inte bara ledsen av min Dual-skivspelare, utan slog till och med sönder den! :o
(Fast så här gick det till: När han skulle dansa till den framför mig (sittande i soffan) så var det på grund av spelarens omusikaliska prestationer, så svårt för honom att han snubblade och ramlade in i racket där den stod, och träffade skivtallriken med sin armbåge så att lagret sprack! Leende sa han att det inte var hans fel att skivspelaren var så dålig, trots att han specifikt hade uppmanat mig att ta med den till butiken, även fat jag annonserat att jag INTE var intresserad av att byta skivspelare. Jag fick reparera den själv.)

Ja, min första tråd här på faktiskt handlade som ni kanske minns om den olika nivån via linn 5103:s digitala ingångar med avseende på ingång 1 och 2. Då vi mätte vid högtalarterminalerna skilde det nämligen ungerfär 3 db upplevd ljudstyrka. Tillräckligt för att ingång 1 skulle upplevas som bättre.
Det andra exemplaret vi mätte på ( den switchade nätdelen i den första modellen brann upp- min vän fick ett helt nytt moderkort på garantin ) hade samma nivå fel på de digitala ingångarna.

Vid demos i butiker används ingång 1 och 2 för att visa skillnaden på olika transporter. Detta kanske säger allt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2008-10-07 07:17

Bill50x skrev:Jomenvisst. Precis som en anläggning kan sakna diskant eller dynamik. Visst kan man påstå att en anläggning som inte kan förmedla "sväng" är felkonstruerad, men i så fall är ganska många anläggningar felkonstruerade.

/ B

Eller så finns det en hel del apparater som är så felkonstruerade att de förmedlar mer "sväng" än vad som finns i källmaterialet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-07 08:53

Det finns en del förstärkare som förmedlar sväng helt utan källmaterial! 8O
Det är nog det som kallas självsväng tror jag .... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-07 09:18

Richard skrev: Då vi mätte vid högtalarterminalerna skilde det nämligen ungerfär 3 db upplevd ljudstyrka. Tillräckligt för att ingång 1 skulle upplevas som bättre.

Ursäkta en petimäter men vad mätte ni för skilnad("3 db upplevd ljudstyrka") ?

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-07 10:58

Vad det gäller den s.k "Linnsekten" eller "tidskrifter" är det inte därifrån jag upptäckt "sväng". Jag upptäckte svänget första gången jag lyssnade på Carlsson OA58 ihop med en Arcamförstärkare.

Jag hade då lyssnat på den på Arken men detta andra tillfälle då jag satt ensam i ett ljudrum med en Carlsson/Arcam-kombination gick det upp för mig. (De spelades inte med Arcam på Arkenmässan utan upptäckten av Arcam gjordes i butik.) Anläggningen spelade mycket medryckande och det var verkligen "drag" i grejerna. I.o.m detta insåg jag att "sväng" är en parameter som jag beaktar när det gäller val av utrustning.

Om min inställning till att det finns en parameter bland övriga parametrar som kan kallas "sväng" och att det är något jag beaktar vid sammansättning av anläggningen skulle kräva "avprogrammering" kan jag tyvärr inte anta det budet. Detta då jag inte ser någon anledning att förneka att vissa anläggningar kan återge musiken på ett mer "svängande" sätt än andra.

Som jag skrev om ett blindtestförfarande skulle det vara intressant att köra ett BT på parametern "sväng". Men att förneka att den parametern finns och att anläggningar kan behandla den olika (i mitt fall när högtaleriet utgörs av Carlsson/Larsen som är neutrala och kan plocka fram det) känns för min del ungefär som att förneka att basåtergivningen skiljer mellan olika anläggningar.

Jag har inte upplevt, med samma högtalare, att alla anläggningar presenterar samma skiva med exakt samma "sväng". Får jag välja mellan två förstärkare som låter likadant men den ena klarar att återge musiken med större "sväng" som gör att man rycks med i (den glada) musiken tar jag utan tvekan den sistnämnda.

Linn har jag inte lyssnat på, skulle dock vara intressant att göra det för att bilda sig en egen uppfattning (om ljudet). Att de marknadsför "sväng" som en märkesunik grej har jag sagt mitt om (att det är fel). Likaså tveksamt säljarbeteende.

Att Linn har tveksam marknadsföring och att diverse tidskrifter hör skillnad på hifimöss och kablar för 20.000 kronor kontra 60.000 kronor och beskriver detta i ordalag modell nya högtalare, förändrar inte i grunden att det finns en parameter bland övriga som kan betecknas "sväng".

Så tyvärr, om avprogrammering innebär att man sedan måste upprepa att "svänget behandlas exakt lika i alla anläggningar" måste jag tacka nej till den avprogrammeringen.

Att en förstärkare kan återge mer "sväng" än en annan innebär inte att ljudåtergivningen i övrigt behöver vara bättre eller sämre. De kan låta mycket lika på övriga parametrar förutom just "svänget". Likheten är då så stor att om ett BT skulle handla om att skilja ut bashanteringen skulle mitt omdöme bli "låter likvärdigt ifråga om basåtergivningen".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-07 11:27

Bill50x skrev:Jomenvisst. Precis som en anläggning kan sakna diskant eller dynamik. Visst kan man påstå att en anläggning som inte kan förmedla "sväng" är felkonstruerad, men i så fall är ganska många anläggningar felkonstruerade.

/ B

Bra, då kan du också vara med och blindtesta denna förmåga.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 11:34

subjektivisten skrev:

/ B

Bra, då kan du också vara med och blindtesta denna förmåga.

Om det passar in i övrigt, javisst.

Kan tillägga, som kommentar till AVR4000 ovan, att detta "sväng" är mycket beroende av högtalarplacering. Detta skulle kunna styrka tesen att svänget är frekvensberoende eftersom frekvensgången, speciellt i basen, varierar kraftigt med högtalarplaceringen. Detta betyder dock inte samma sak som att man manipulerar frekvensgången för att skapa sväng. Å andra sidan, det är inte bara frekvensgången som ändras med olika högtalarplaceringar och det kan alltså vara någon annan parameter (eller kombination av flera andra parametrar) som påverkar svänget.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-10-07 12:17

Vad som hänt med Linn? Ja sist jag hörde så var hon i skolan.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-07 12:41

Richard skrev:

Vem har inte hört bas som kommer sent. Ofta ihop med basmuller.
'

Eftersom jag förut varit "hardcorelinnist:
Ni förklarar era upplevelser om ljudet på samma sätt som jag gjorde för ett år sedan- dvs. innan jag blev avprogrammerad från linnsekten/hifitidningarnas floskler. Om ni båda är intresserad kan jag förklara hur det, enligt mig, mfl. ligger till med avseende på sväng. Om ni inte litar på min kunskap- lita då på IÖ, som forskat om ljud mer än någon hifijournalist....
Utan att uppattas som uppkäftig eller integritetskränkande gäller detta- om ni vill lära måste ni omlära. Ni har enligt min uppfattning båda det perspektiv som många hifitidningar vill förmedla, vilket inte stämmer med verkligheten. Trivsamt är dock att sportbilsentusiasten i vart fall verkar ha ett öppet sinne- dvs. han kan kanske tänka sig att glömma prestigen och tänka om, ifall det visar sig att han har fel på en del punkter. Så var det också för mig..

(Detta inlägg skall inte tolkas som en provokation.)

Givetvis tar jag inte det som en provokation - ser inga fula debattgrepp här :D
dock har jag lite svårt att svara, så VAD är det du inte håller med om i mitt citat ovan?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 13:18

matså skrev:Vad som hänt med Linn? Ja sist jag hörde så var hon i skolan.

Mjae, det var ett tag sedan. Hon var på utbildning hos oss den femte mars och tyckte det var skitcoolt att det fanns hifi-grejor som hette samma sak. Hon tänkte köpa en anläggning och ha hemma men avstod när hon såg prislappen... :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-07 13:20

AVR4000 skrev:Vad det gäller den s.k "Linnsekten" eller "tidskrifter" är det inte därifrån jag upptäckt "sväng". Jag upptäckte svänget första gången jag lyssnade på Carlsson OA58 ihop med en Arcamförstärkare.

Jag hade då lyssnat på den på Arken men detta andra tillfälle då jag satt ensam i ett ljudrum med en Carlsson/Arcam-kombination gick det upp för mig. (De spelades inte med Arcam på Arkenmässan utan upptäckten av Arcam gjordes i butik.) Anläggningen spelade mycket medryckande och det var verkligen "drag" i grejerna. I.o.m detta insåg jag att "sväng" är en parameter som jag beaktar när det gäller val av utrustning.

Om min inställning till att det finns en parameter bland övriga parametrar som kan kallas "sväng" och att det är något jag beaktar vid sammansättning av anläggningen skulle kräva "avprogrammering" kan jag tyvärr inte anta det budet. Detta då jag inte ser någon anledning att förneka att vissa anläggningar kan återge musiken på ett mer "svängande" sätt än andra.

Som jag skrev om ett blindtestförfarande skulle det vara intressant att köra ett BT på parametern "sväng". Men att förneka att den parametern finns och att anläggningar kan behandla den olika (i mitt fall när högtaleriet utgörs av Carlsson/Larsen som är neutrala och kan plocka fram det) känns för min del ungefär som att förneka att basåtergivningen skiljer mellan olika anläggningar.

Jag har inte upplevt, med samma högtalare, att alla anläggningar presenterar samma skiva med exakt samma "sväng". Får jag välja mellan två förstärkare som låter likadant men den ena klarar att återge musiken med större "sväng" som gör att man rycks med i (den glada) musiken tar jag utan tvekan den sistnämnda.

Linn har jag inte lyssnat på, skulle dock vara intressant att göra det för att bilda sig en egen uppfattning (om ljudet). Att de marknadsför "sväng" som en märkesunik grej har jag sagt mitt om (att det är fel). Likaså tveksamt säljarbeteende.

Att Linn har tveksam marknadsföring och att diverse tidskrifter hör skillnad på hifimöss och kablar för 20.000 kronor kontra 60.000 kronor och beskriver detta i ordalag modell nya högtalare, förändrar inte i grunden att det finns en parameter bland övriga som kan betecknas "sväng".

Så tyvärr, om avprogrammering innebär att man sedan måste upprepa att "svänget behandlas exakt lika i alla anläggningar" måste jag tacka nej till den avprogrammeringen.

Att en förstärkare kan återge mer "sväng" än en annan innebär inte att ljudåtergivningen i övrigt behöver vara bättre eller sämre. De kan låta mycket lika på övriga parametrar förutom just "svänget". Likheten är då så stor att om ett BT skulle handla om att skilja ut bashanteringen skulle mitt omdöme bli "låter likvärdigt ifråga om basåtergivningen".

Tycker det du skriver är förnuftigt och välbalanserat, men menar å andra sidan att det innehåller en del rätt grava förenklingar, som kan göra frågan mera svårdiskuterad.

Exempelvis styrs ju återgivningen (och därmed upplevelsen av återgivningen) av en musiksignal av ett mycket stort antal parametrar. De som kan sammanfattas som lyssningens (läs; lyssningssystemets, anläggning med högtalare och rum) egenskaper.

Om man då börjar tala om att musiksignalen har en parameter som man kallar sväg, så är det lätt att man, utan att ha haft fel, rör ihop musiksignalens parameter med återgivningens parametrar, men också råkar skriva något som gör att någon som läser det tror att det finns några entydiga egenskaper som konstituerar som "sväng".

Det gör det inte - varken med avseende på musiksignalens egenskaper, eller med avseende på vilka parametrar som återgivningen ställer till.

Sväng i musik (som väl är ett typexempel på något som man inte kan säga existrerar innan någon är där och lyssnar, eftersom det är en upplevelse) kan beror på oerhört många saker, och en anläggning som förvränger musiksignalerna kan påverka svänget som kan förmedlas till lyssnarna, på många olika sätt.

Svänget kan förstöras (vilket inte betyder att nästa fonograms sväng nödvändligvis kommer att förstöras också).

Svänget kan ändra karaktär (vilket inte behöver betyda att nästa fonograms sväng ändrar karaktär på samma sätt).

Svänget kan öka! (Vilket inte betyder att det kommer att öka på alla inspelningar.)

Svänget kan förmedlas (vilket betyder att fonogrammet spelas upp som det är, eller i varje fall oskada med avseende på just svänget).

De här sakerna kanske inte är så självklara för den som fått en aha-upplevelse i samband med lyssning på en anläggning, och i känslosvallet velat projicera egenskapen "anlggningen har sväng!" på den.

I längden kan det dock vara av intresse att gå mera på djupen med vad en anläggning gör med musiksignalen, för alla de ovan beskrivna anläggningarna utom den nedersta, kommer att ge sameness, även om det inte är självklart att det uppfattas så initialt. De tre första anläggningarna kan rent av vara samma - men bedömda med olika programmaterial!

Kanske struntar man i ursprungstrohet, och kanske gillar man dessutom bara en sorts svängkänsla, och lyckas hitta en apparat som alltid får just den känslan att öka lite? Då kan man ju välja på det viset.

Men de blinda lyssningar jag gjort gör att jag inte vågar tro på att ens det fungerar...:? Jag kan inte utesluta att det kan göra det, för någon.

Men jag har hittills inte träffat på någon lyssnare som i en blind lyssningssituation tycker att den egna anläggningen är de som svänger mest på allt programmaterial - och man får blanda in några altarnativ som helt enkelt bara är välåtergivande apparater, gjorda för att inte vara svängiga, utan bara lämna svänget i fred så att programmaterialet styr hur mycket det svänger.

Kan avsluta med att nämna att OA-58 inte har konstruerats för att "skapa sväng", bara för att inte ändra det på inspelningen förefintliga svänget. Förmedla det alltså. Detsamma gäller alla högtalare jag konstruerat.

Vh, iö

- - - - -

PS. Hur kan man då påverka upplevelsen av sväng i musiken, genom att manipulera återgivingen? Det finns många sätt, och det är MYCKET lättare att skada svänget än att öka det, men det finns ett otal antal "knep" för svängökning också. Inget av dem är entydigt positivt för alla musiksignaler. :?

Det finns alltså det så vitt jag har hittat, inget sätt som entydigt förbättrar alla fall där någon uppfattar sväng. Alla som "ökar visst sväng", förstör annat.

Det beror förstås på att sväng som redan nämnts inte är något entydigt. Det beror MINST i lika hög grad på transientdynamiska saker, som på timing-frågor, och till på köpet så är timing egenskaperna som ger "sväng" beroende på musikgenre! Man kan gå hur djupt som helst i ämnet "svänganalys". Man kan nämligen som musiker få det att svänga genom att manipulera musikens timing åt många håll, inklusive motsatta håll!

Även relationen mellan olika frekvensregister och hur de samspelar med dynamiska och timing-egenskaper kommer in i vad som kan kartläggas som "det som får människor att uppleva att det svänger". Utan att gå in på några detaljer om vad som ger vad, är det t ex lätt att påvisa att mycket zigiensk musik är OERHÖRT mycket robustare mot det som vissa (svängdistordrande) anläggningar gör med musiken svängmässigt. Det beror på att svänget i nämnd musik ofta skapas genom den spänning (i brist på bättre ord) som bildas av att slagverk driver och basen släpar.

Kort sagt: Man skall aldrig förenkla saker. I varje fall inte om man vill fortsätta lära sig något om dem.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-07 14:19

IngOehman skrev:Kort sagt: Man skall aldrig förenkla saker. I varje fall inte om man vill fortsätta lära sig något om dem.

Hmmm, låter nästan som en tumregel. Men det kan det väl ändå inte vara? :-)

mvh/Harryup

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-07 15:03

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt: Man skall aldrig förenkla saker. I varje fall inte om man vill fortsätta lära sig något om dem.

mvh/Harryup

Du kanske menar att principen att inte ha några tumregler också är en tumregel? Hur ska då en individ som har bestämt sig att inte använda tumregler kunna tala om det? Personen kan ju rent teoretiskt leva upp till sin föresats och då ska han/hon (självklart) kunna berätta det för andra.
Således är det ena logiska resonemanget överordnat det andra, som är ett cirkelresonemang.
Och ja, jag såg din smiley.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 15:56

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Visst låter det som en tumregel :-)
Och som sådan bevisar den IÖ´s tes om att sådana suger eftersom det visst kan vara en fördel att förenkla saker ibland...

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-07 18:05

Läs det som dimitri skrev, och om det inte hjälper - lär dig skilja mellan
tumregler och grundregler.

När du lärt dig det, så kommer du att se att det jag skrev inte har några
likheter alls med en tumregel. 8)

Naturlagarna är också regler, men alla regler är inte tumregler.

Tumregler är inte sanna utgångspunkter, utan förenklingar som aldrig
äger äkta giltighet, men som är utformade så att de träffar rätt i ett
större eller mindre antal möjliga fall.

Faran med dem är att de sällan marknadsförs som de tumregler de är,
och då är det lätt att, för den som inte har de grundläggande kun-
skaperna, tro att tumreglen är en kunskap om hur saker är beskaffade.
Det är det som är deras största problem.

Det näst största är att de ger falska svar när de inte är applicerbara,
tillsammans med att de inte innehåller information om när så är fallet.

Det jag skrev är 100% applicerbart för alla tänkbara fall. Det var ju inte
en tumregel. Och de som förväxlade det för att vara det behöver tänka
extra hårt på det jag skrev, för att sortera det jag skrev som just en
tumregel är ett exempel på ett tumregelliknande beteende.

(Agera efter enkel regel istället för efter intelligent analys.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-07 18:52

Naturlagarna

Vem efterhåller och skipar rättvisa, vad säger brottsbalken i dessa lagar och vad händer om man bryter dem (gud bevare oss) :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-07 19:09

Jag tackar för ett mycket intressant inlägg av Ingemar angående "svänget". Jag håller med till fullo.

När jag personligen upplevt "sväng" har skivan (om vi utgår från det) varit mycket svängig med fartfylld musik. En del av denna musik (t.ex Oysterband som jag gillar skarpt) har jag även hört live. Ett par Carlsson OA-58 ihop med Arcam klarar att återge denna fartfyllda musik med utmärkt timing utan att återgivningen känns "slö" i sin presentation. Vissa kombinationer klarar inte att återge "svänget" lika bra, det känns och låter som att förstärkaren inte hänger med till fullo i snabbheten hos inspelningen.

Konstgjort "sväng" som saknas på inspelningen är inget jag kan säga att jag upplevt. Utan mitt resonemang har hela tiden utgått ifrån huruvida anläggningen kan återge en skiva med stökig och fartfylld musik till fullo.

Användarvisningsbild
basdunk

Inläggav basdunk » 2008-10-07 20:00

IngOehman skrev:Läs det som dimitri skrev, och om det inte hjälper - lär dig skilja mellan
tumregler och grundregler.

När du lärt dig det, så kommer du att se att det jag skrev inte har några
likheter alls med en tumregel. 8)

Naturlagarna är också regler, men alla regler är inte tumregler.

Tumregler är inte sanna utgångspunkter, utan förenklingar som aldrig
äger äkta giltighet, men som är utformade så att de träffar rätt i ett
större eller mindre antal möjliga fall.

Faran med dem är att de sällan marknadsförs som de tumregler de är,
och då är det lätt att, för den som inte har de grundläggande kun-
skaperna, tro att tumreglen är en kunskap om hur saker är beskaffade.
Det är det som är deras största problem.

Det näst största är att de ger falska svar när de inte är applicerbara,
tillsammans med att de inte innehåller information om när så är fallet.

Det jag skrev är 100% applicerbart för alla tänkbara fall. Det var ju inte
en tumregel. Och de som förväxlade det för att vara det behöver tänka
extra hårt på det jag skrev, för att sortera det jag skrev som just en
tumregel är ett exempel på ett tumregelliknande beteende.

(Agera efter enkel regel istället för efter intelligent analys.)

Vh, iö

Hej Ingvar.
Som nybliven hifitokig måste jag medge att jag blir lite förvirrad av det här med tumregler och riktiga regler. Jag misstror dig inte om du tror det men jag blir inte klok på indelningen. Vilka regler är vilseledande tumtyper och vilka är riktiga? Jag vore därför mycket tacksam om du ville sammanställa en lista på alla tumregler och när du ändå är igång öven motsaten alltså alla riktiga regler och helst inom allt i samhället, inte bara hifi. Läste någonstans att du hade några riktigt riktiga regler om fart och hastighetsbegränsning och vad som dödar. Du verkar så förnuftig i allt. Vi behöver goda förebilder i samhället. Om du för över listan på CD blir den nog ganska hanterbar skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-10-07 20:11

Du kände dig tvungen att regga en ny användare för att säga det där?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-07 21:35

IngOehman skrev:
Svänget kan förmedlas (vilket betyder att fonogrammet spelas upp som det är, eller i varje fall oskada med avseende på just svänget).

Just det.

Har sett en del misstolka "Sväng" som ett rolighetsfilter.
Trist musik ska ju givetvis återges trist.

På samma sätt som att en anläggning som återger dynamik korrekt, återger en odynamisk inspelning UTAN att lägga till konstgjord dynamik.

Men hur lägger man till konstgjort sväng? har du ett exempel?
Kan man lägga till dynamik med? Hur...?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-07 23:27

Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.

Då kommer den statiska farthållningen att vara mycket god, men efter varje dynamiskt anslag, så kommer den att tappa farten för att omedelbart efteråt ta ifatt tappet, det vill säga svaja till lite och således understryka anslaget.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-07 23:43

basdunk skrev:Hej Ingvar.

Som nybliven hifitokig måste jag medge att jag blir lite förvirrad av det här med tumregler och riktiga regler. Jag misstror dig inte om du tror det men jag blir inte klok på indelningen. Vilka regler är vilseledande tumtyper och vilka är riktiga?

Jag vore därför mycket tacksam om du ville sammanställa en lista på alla tumregler och när du ändå är igång öven motsaten alltså alla riktiga regler och helst inom allt i samhället, inte bara hifi. Läste någonstans att du hade några riktigt riktiga regler om fart och hastighetsbegränsning och vad som dödar. Du verkar så förnuftig i allt. Vi behöver goda förebilder i samhället. Om du för över listan på CD blir den nog ganska hanterbar skulle jag tro.

Om du vill ha sådana där listor får du skriva ihop dem själv.

Tycker det är bättre att du tänker än läser innantill dock. Prova det! ;)

Tills du lärt dig tänka kommer dock några smakprov på det du efterfrågade:

Riktiga regler: 1+1=2, P = U*I, F = m*a, Tumregler är dumregler. (Ett matematiskt axiom, två naturlagar och en grundregel.)

Tumregler: Om apparaten låter bättre är den bättre, Små högtalare ger bättre stereobild, Det är inte ens fel när två träter, Ingen rök utan eld.
(Många tumregler kan som synas även dubbla som inskränkta, ogenerösa och missunnsamma talessätt.)

Vad som dödar: 100 år brukar räcka för de flesta människor, men vill man vara säker får man idag nog ta till 135 år. På ett år förbrukar man alltså bara någon dryg procent av sitt liv, i snitt för alla människor. I en bilkö dör man således väldigt lite, men tre timmar om dagen i bilkö, under hela livet, är en rätt stor förlust av liv.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-10-08 00:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 23:59

IngOehman skrev:
basdunk skrev:Hej Ingvar.

Som nybliven hifitokig måste jag medge att jag blir lite förvirrad av det här med tumregler och riktiga regler. Jag misstror dig inte om du tror det men jag blir inte klok på indelningen. Vilka regler är vilseledande tumtyper och vilka är riktiga?

Jag vore därför mycket tacksam om du ville sammanställa en lista på alla tumregler och när du ändå är igång öven motsaten alltså alla riktiga regler och helst inom allt i samhället, inte bara hifi. Läste någonstans att du hade några riktigt riktiga regler om fart och hastighetsbegränsning och vad som dödar. Du verkar så förnuftig i allt. Vi behöver goda förebilder i samhället. Om du för över listan på CD blir den nog ganska hanterbar skulle jag tro.

Om du vill ha sådana där listor får du skriva ihop dem själv.

Tycker det är bättre att du tänker än läser innantill dock. Prova det! ;)

Tills du lärt dig tänka kommer dock några smakprov på det du efterfrågade:

Riktiga regler: 1+1=2, P = U*I, F = m*a, Tumregler är dumregler. (Ett matematiskt axiom, två naturlagar och en grundregel.)

Tumregler: Om apparaten låter bättre är den bättre, Små högtalare ger bättre stereobild, Det är inte ens fel när två träter, Ingen rök utan eld. Många tumregler kan som synas även dubbla som inskränkta, ogenerösa och missunnsamma talessätt.

Vad som dödar: 100 år brukar räcka för de flesta människor, men vill man vara säker får man idag nog ta till 135 år. På ett år förbrukar man alltså bara någon dryg procent av sitt liv, i snitt för alla människor. I en bilkö dör man således väldigt lite, men tre timmar om dagen i bilkö, under hela livet, är en rätt stor förlust av liv.

Vh, iö

För att återknyta till tråd-ämnet, vad har detta med Linn att göra?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-10-08 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-10-08 00:08

Bill50x skrev:För att återknyta till tråd-ämnet, vad har detta med Linn att göra?

/ B

Vilket inlägg var mest läsvärt: Ingvars eller ditt (eller mitt :oops:)?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 00:12

E skrev:
Bill50x skrev:För att återknyta till tråd-ämnet, vad har detta med Linn att göra?

/ B

Vilket inlägg var mest läsvärt: Ingvars eller ditt (eller mitt :oops:)?

Mvh E*

Det har inte med läsvärdhet att göra, utan med att hålla sig till trådens ämne. Jag är själv inget föredöme i det avseendet men ibland slirar det betänkligt.

Det är väl OK med enstaka "one-liners" iofs.... eller vad tycker du?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-08 00:14

Bill50x: är det inte basdunk du ska fråga?
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi