Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:IngOehman skrev:basdunk skrev:Hej Ingvar.
Som nybliven hifitokig måste jag medge att jag blir lite förvirrad av det här med tumregler och riktiga regler. Jag misstror dig inte om du tror det men jag blir inte klok på indelningen. Vilka regler är vilseledande tumtyper och vilka är riktiga?
Jag vore därför mycket tacksam om du ville sammanställa en lista på alla tumregler och när du ändå är igång öven motsaten alltså alla riktiga regler och helst inom allt i samhället, inte bara hifi. Läste någonstans att du hade några riktigt riktiga regler om fart och hastighetsbegränsning och vad som dödar. Du verkar så förnuftig i allt. Vi behöver goda förebilder i samhället. Om du för över listan på CD blir den nog ganska hanterbar skulle jag tro.
Om du vill ha sådana där listor får du skriva ihop dem själv.
Tycker det är bättre att du tänker än läser innantill dock. Prova det!
Tills du lärt dig tänka kommer dock några smakprov på det du efterfrågade:
Riktiga regler: 1+1=2, P = U*I, F = m*a, Tumregler är dumregler. (Ett matematiskt axiom, två naturlagar och en grundregel.)
Tumregler: Om apparaten låter bättre är den bättre, Små högtalare ger bättre stereobild, Det är inte ens fel när två träter, Ingen rök utan eld. Många tumregler kan som synas även dubbla som inskränkta, ogenerösa och missunnsamma talessätt.
Vad som dödar: 100 år brukar räcka för de flesta människor, men vill man vara säker får man idag nog ta till 135 år. På ett år förbrukar man alltså bara någon dryg procent av sitt liv, i snitt för alla människor. I en bilkö dör man således väldigt lite, men tre timmar om dagen i bilkö, under hela livet, är en rätt stor förlust av liv.
Vh, iö
För att återknyta till tråd-ämnet, vad har detta med Linn att göra?
/ B
IngOehman skrev:Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.
Då kommer den statiska farthållningen att vara mycket god, men efter varje dynamiskt anslag, så kommer den att tappa farten för att omedelbart efteråt ta ifatt tappet, det vill säga svaja till lite och således understryka anslaget.
Vh, iö
AVR4000 skrev:Jag tackar för ett mycket intressant inlägg av Ingemar angående "svänget". Jag håller med till fullo.
När jag personligen upplevt "sväng" har skivan (om vi utgår från det) varit mycket svängig med fartfylld musik. En del av denna musik (t.ex Oysterband som jag gillar skarpt) har jag även hört live. Ett par Carlsson OA-58 ihop med Arcam klarar att återge denna fartfyllda musik med utmärkt timing utan att återgivningen känns "slö" i sin presentation. Vissa kombinationer klarar inte att återge "svänget" lika bra, det känns och låter som att förstärkaren inte hänger med till fullo i snabbheten hos inspelningen.
Konstgjort "sväng" som saknas på inspelningen är inget jag kan säga att jag upplevt. Utan mitt resonemang har hela tiden utgått ifrån huruvida anläggningen kan återge en skiva med stökig och fartfylld musik till fullo.
IngOehman skrev:Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.
Då kommer den statiska farthållningen att vara mycket god, men efter varje dynamiskt anslag, så kommer den att tappa farten för att omedelbart efteråt ta ifatt tappet, det vill säga svaja till lite och således understryka anslaget.
Vh, iö
Richard skrev:IngOehman skrev:Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.
Vh, iö
linns LP 12, för alla som är nya på forumet.
Detta har ju gåtts igenom utförligt av IÖ.
Bill50x skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.
Vh, iö
Om jag minns rätt så var detta något som skedde för typ 15 år sedan och Linn-spelaren har en helt annan drivning idag, annat subchassi och andra fjädrar. Med andra ord så har LP12:an utvecklats rejält, precis som många andra produkter på marknaden och även om IÖ´s studie är mycket intressant och belysande äger den inte giltighet på dagens LP12:a.
/ B
Bill50x skrev:
Om jag minns rätt så var detta något som skedde för typ 15 år sedan och Linn-spelaren har en helt annan drivning idag, annat subchassi och andra fjädrar. Med andra ord så har LP12:an utvecklats rejält, precis som många andra produkter på marknaden och även om IÖ´s studie är mycket intressant och belysande äger den inte giltighet på dagens LP12:a.
petersteindl skrev:Har den blivit bättre eller sämre?Eller har den bara blivit annorlunda och dyrare?
Åt vilket håll gick utvecklingen ifråga?
Laila skrev:Bill50x skrev:
Har dom slutat med en motor(drivtrissa på axeln), som driver, medelst en flatrem, en "innertallrik" ?
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Har den blivit bättre eller sämre?Eller har den bara blivit annorlunda och dyrare?
En underordnad fråga. Att dissa en produkt idag med 15 år gamla data är väl inte speciellt rättvist?
/ B
petersteindl skrev:Man kanske skulle tjacka en dieseldunkBasdunk behöver jag inte. Vem är basdunk?
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Har den blivit bättre eller sämre?Eller har den bara blivit annorlunda och dyrare?
En underordnad fråga. Att dissa en produkt idag med 15 år gamla data är väl inte speciellt rättvist?
/ B
Men Bill50x, tråden heter ju: Vad har hänt med Linn? Så har jag förstått det hela i alla fall. Vad har då hänt med Linn? Jag har läst massor, men inte hittat svaret?
Är det så att om de har blivit bättre eller sämre inte spelar någon roll i frågan om vad som hänt med Linn? Är det så att "om Linn bara blivit annorlunda och dyrare" inte spelar någon roll angående vad som hänt med Linn?
Bill50x skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.
Vh, iö
/ B
Bill50x skrev:Globalt sett har diskussionerna om source-first i praktiken försvunnit. Ungefär lika snyggt och diskret som bakhjulsdriften på Volvo
petersteindl skrev:
Sedan skall överstetorsken börja spy på sin Linn som han har pådyvlats för massor med stålar. Då skall han kränga sk-ten billigt så att Linnpryttlarna kan uppnå LinnprisvärdhetsstadietOch då kan hugade linnprismedvetnasuktare ställa sig på kö. Va fint
Överstetorsken skall tjacka det Linnsenaste
eller möjligtvis något annat märke
, men då har ju Överstetorsken dessutom blivit kollaboratör
![]()
Finns det då något annat sätt att göra sig av med sina Linnar?Jo det finns ett sätt. Det kommer jag snart beskriva i ord och bild i Peter Steindl?-tråden.
![]()
IngOehman skrev:
I synnerhet tycker jag det är tråkigt när de konstruerar dogmer som avses få någon att tro att det de anser sig vara bra på - är saker som andra inte bryr sig om eller behärskar. Men jag är ingen expert på hur Linns budskap utåt ser ut idag, så jag kanske har fel i att de ovanstående synpunkterna har någon relevans?
Hur ser det ut?
Förekommer det en massa dogmer?
Vh, iö
Richard skrev:IngOehman skrev:
I synnerhet tycker jag det är tråkigt när de konstruerar dogmer som avses få någon att tro att det de anser sig vara bra på - är saker som andra inte bryr sig om eller behärskar. Men jag är ingen expert på hur Linns budskap utåt ser ut idag, så jag kanske har fel i att de ovanstående synpunkterna har någon relevans?
Hur ser det ut?
Förekommer det en massa dogmer?
Vh, iö
Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.
IngOehman skrev:Du påstår det.
Jag påstår ingenting. Men är förstås nyfiken på vad det är du känner till
om LP12 av idag, som får dig att påstå att studien inte äger giltighet för dagens LP12:a.
Vet du att spelaren ändrat egenskaper med avseende på det nämnda
beteendet?
Kort sagt:
Har den blivit direktdriven?
Har den fått en ny rem som inte är alls lika elastisk, eller som är gjord av ett väldigt förlustbehäftat material?
Har skivtallriken fått en kraftigt ändrad massa?
Jag har inte hört talas om några sådana förändringar, men det betyder
naturligtvis inte att de inte har skett.
Vill även nämna att det jag skrivit om "fynden" med avseende på det
dynamiska svajet inte är något som jag varken vill kritisera Linn för, eller har gått till djupen med, för att undersöka dess inverkan på upplevt sväng. Jag har bara noterat att spelaren beter sig (betedde sig?) på det viset.
Jag har bara noterat att spelaren beter sig på det viset - och att den har rapporterats ha mycket "sväng".
CJWalker55aliaslivetekar skrev:Richard skrev: Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.
Ett klipp från ditt inledande inlägg i tråden
"Denon AVR 1507 versus Linn 5103/5125- blindtestat och klart!"
--
Här är resultatet:
Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om. undertecknad blev förvånad. Klangligt var det ingen hörbar skillnad. Däremot var det frapperande hur komprimerat och med avsaknad av djupbas Linn-kombon lät. Min vän har alltid tyckt att Majik 140 saknat den djupaste basen. Vid inkoppling av Denon AVR 1507 tillkom nästan en oktav med artikulerad djupbas i den subjektiva upplevelsen.
Det var som att ett fönster tvättats rent.
Tunedemmetoden: Lättare att hänga med i melodierna med Denon AVR 1507, lättare att känna musikernas glädje vid inspelningen, mindre tråkigt. Tydligare melodistämmor, från den djupaste basen och uppåt. Lättare att återskapa musiken i huvudet, efter lyssningen.
Hifimetoden: Tydligare, mindre komprimerat via Denon AVR 1507.
Djupare och mera artikulerad djupbas. Tydligare stereoperspektiv. Renare ljudbild.
--
Jag får inte ihop det. Är Tunedem en användbar metod för utvärdering eller en dogm för dig?
Trevligt att vara här förresten.
/Anders
petersteindl skrev: Själv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetodenDen funkar för mig
![]()
Väl mött![]()
Peter Steindl
petersteindl skrev:.... men jag tror att de var fler personer om att lyssna och de kanske körde varsin lyssningsmetod. Vad vet jagSjälv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetoden
Den funkar för mig
![]()
Väl mött![]()
Peter Steindl
petersteindl skrev:CJWalker55aliaslivetekar skrev:Richard skrev: Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.
--
Här är resultatet:
Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om. undertecknad blev förvånad. Klangligt var det ingen hörbar skillnad. Däremot var det frapperande hur komprimerat och med avsaknad av djupbas Linn-kombon lät. Min vän har alltid tyckt att Majik 140 saknat den djupaste basen. Vid inkoppling av Denon AVR 1507 tillkom nästan en oktav med artikulerad djupbas i den subjektiva upplevelsen.
Tunedemmetoden: Lättare att hänga med i melodierna med Denon AVR 1507, lättare att känna musikernas glädje vid inspelningen, mindre tråkigt. Tydligare melodistämmor, från den djupaste basen och uppåt. Lättare att återskapa musiken i huvudet, efter lyssningen.
Djupare och mera artikulerad djupbas. Tydligare stereoperspektiv. Renare ljudbild.
--
Jag får inte ihop det. Är Tunedem en användbar metod för utvärdering eller en dogm för dig?
/Anders
Hej CJWalker55aliaslivetekar
Välkommen till Faktiskt.se. Det är kul att se gamla engelska skivspelare i Nicks. Fast det blir ju ett väldigt långt Nick förståsDen gamle Walker 55an, håhå jaja. Inte så tokig. Nu får man nostalgi. Minnen börjar komma. Jag träffade Mr Walker (jag kallade honom för Fantomen
) på mässor på 80-talets första hälft några gånger.
Nåväl, vad man kan undra över, precis som du nu undrar, är hur sådant kan komma sig. Jag minns inte hela Richards historia, men jag tror att de var fler personer om att lyssna och de kanske körde varsin lyssningsmetod. Vad vet jagSjälv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetoden
Den funkar för mig
![]()
Väl mött![]()
Peter Steindl
CJWalker55aliaslivetekar skrev:petersteindl skrev:CJWalker55aliaslivetekar skrev:Richard skrev: Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.
--
Här är resultatet:
--
/Anders
Hej CJWalker55aliaslivetekar
Välkommen till Faktiskt.se. Det är kul att se gamla engelska skivspelare i Nicks. Fast det blir ju ett väldigt långt Nick förståsDen gamle Walker 55an, håhå jaja. Inte så tokig. Nu får man nostalgi. Minnen börjar komma. Jag träffade Mr Walker (jag kallade honom för Fantomen
) på mässor på 80-talets första hälft några gånger.
Nåväl, vad man kan undra över, precis som du nu undrar, är hur sådant kan komma sig. Jag minns inte hela Richards historia, men jag tror att de var fler personer om att lyssna och de kanske körde varsin lyssningsmetod. Vad vet jagSjälv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetoden
Den funkar för mig
![]()
Väl mött![]()
Peter Steindl
Hej petersteindl!
Jag köpte den -81 med Hadcock 228 och Grado.
Gissa vem jag köpte den av?Jo, faktiskt av Göran Rudling.
Den skivspelaren har gett mig mycket glädje.
Jag köper utan vidare att det var Richards väns utlåtande som var beskrivet. Jag skrev för att det inte alls var tydligt vad som var vad. Bara jag förstår så är allt ok.
Jag önskar att Richard rätar ut det frågetecknet!
Jag känner glädje eller sorg på ett intensivt sätt när min musikförmedlare gör rätt sak.
Eh, Fantomen? Berätta gärna mer.
Tack för välkomnandet.
/Anders
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 34 gäster