Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
basdunk

Inläggav basdunk » 2008-10-08 00:15

Jag noterar att signatur IngOehman använder ett impertinent tonläge i sitt genmäle. Samme person har vid upprepade tillfällen med emfas hävdat att han icke låter sig tolkas. Jag vill påpeka att sådan kommunikation mellan individer svårligen låter sig implementeras utan mycket klara och tydliga definitioner varvid nämnda efterfrågade sammanställning av riktiga regler kontra tumregler voro ett utmärkt hjälpmedel. Jag finner därför signatur IngOehman reaktion mycket märklig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-08 00:47

:(
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-08 01:07

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
basdunk skrev:Hej Ingvar.

Som nybliven hifitokig måste jag medge att jag blir lite förvirrad av det här med tumregler och riktiga regler. Jag misstror dig inte om du tror det men jag blir inte klok på indelningen. Vilka regler är vilseledande tumtyper och vilka är riktiga?

Jag vore därför mycket tacksam om du ville sammanställa en lista på alla tumregler och när du ändå är igång öven motsaten alltså alla riktiga regler och helst inom allt i samhället, inte bara hifi. Läste någonstans att du hade några riktigt riktiga regler om fart och hastighetsbegränsning och vad som dödar. Du verkar så förnuftig i allt. Vi behöver goda förebilder i samhället. Om du för över listan på CD blir den nog ganska hanterbar skulle jag tro.

Om du vill ha sådana där listor får du skriva ihop dem själv.

Tycker det är bättre att du tänker än läser innantill dock. Prova det! ;)

Tills du lärt dig tänka kommer dock några smakprov på det du efterfrågade:

Riktiga regler: 1+1=2, P = U*I, F = m*a, Tumregler är dumregler. (Ett matematiskt axiom, två naturlagar och en grundregel.)

Tumregler: Om apparaten låter bättre är den bättre, Små högtalare ger bättre stereobild, Det är inte ens fel när två träter, Ingen rök utan eld. Många tumregler kan som synas även dubbla som inskränkta, ogenerösa och missunnsamma talessätt.

Vad som dödar: 100 år brukar räcka för de flesta människor, men vill man vara säker får man idag nog ta till 135 år. På ett år förbrukar man alltså bara någon dryg procent av sitt liv, i snitt för alla människor. I en bilkö dör man således väldigt lite, men tre timmar om dagen i bilkö, under hela livet, är en rätt stor förlust av liv.

Vh, iö

För att återknyta till tråd-ämnet, vad har detta med Linn att göra?

/ B

Du har en poäng där.

Som svar på din fråga kan jag väl säga att jag inte har några tekniska invändningar mot några elektronikapparater som Linn tillverkar just nu (eftersom jag dels vet för lite om det, och det lilla jag vet mest utgörs av positiva saker om dem), men jag ogillar att de genom tiderna levererat tumregler på löpande band (högtalare får bättre timing när de står på spikförtter, man skall sjunga med när man lyssnar på musik...).

I synnerhet tycker jag det är tråkigt när de konstruerar dogmer som avses få någon att tro att det de anser sig vara bra på - är saker som andra inte bryr sig om eller behärskar. Men jag är ingen expert på hur Linns budskap utåt ser ut idag, så jag kanske har fel i att de ovanstående synpunkterna har någon relevans?

Hur ser det ut?

Förekommer det en massa dogmer?

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-08 06:34

IngOehman skrev:Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.

Då kommer den statiska farthållningen att vara mycket god, men efter varje dynamiskt anslag, så kommer den att tappa farten för att omedelbart efteråt ta ifatt tappet, det vill säga svaja till lite och således understryka anslaget.

Vh, iö

linns LP 12, för alla som är nya på forumet.
Detta har ju gåtts igenom utförligt av IÖ.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-08 06:42

AVR4000 skrev:Jag tackar för ett mycket intressant inlägg av Ingemar angående "svänget". Jag håller med till fullo.

När jag personligen upplevt "sväng" har skivan (om vi utgår från det) varit mycket svängig med fartfylld musik. En del av denna musik (t.ex Oysterband som jag gillar skarpt) har jag även hört live. Ett par Carlsson OA-58 ihop med Arcam klarar att återge denna fartfyllda musik med utmärkt timing utan att återgivningen känns "slö" i sin presentation. Vissa kombinationer klarar inte att återge "svänget" lika bra, det känns och låter som att förstärkaren inte hänger med till fullo i snabbheten hos inspelningen.

Konstgjort "sväng" som saknas på inspelningen är inget jag kan säga att jag upplevt. Utan mitt resonemang har hela tiden utgått ifrån huruvida anläggningen kan återge en skiva med stökig och fartfylld musik till fullo.

Ja, en hyfsat transparent anläggning återger ju det "sväng" som finns på skivan. Den lägger inte till något sådant.
Spelar musikerna i otakt på skivan skall det enligt min mening ( och troligen din ) återges i otakt. Detta är ju mycket logiskt, och stämmer också i verkligheten.
Din arcamförstärkare kanske är ganska transparent. Kanske lika bra som en Denon 2807, vem vet? - Har du jämfört ?
Du använder alltså musikal fidelity som signalkälla- det är kanske den som påverkar ljudet subjektivt negativt, om du kopplar in andra förstärkare, med hypotetiskt neutralare ljud ?
Eller också är det inte så. Dina högtalare är ju verkligt bra sådana.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-08 11:58

IngOehman skrev:Man kan t ex göra en skivspelare med mekaniskt extremt högohmig motorrotation, men en elastisk rem och en svängoptimerat "lagom stor" skivtallriksmassa.

Då kommer den statiska farthållningen att vara mycket god, men efter varje dynamiskt anslag, så kommer den att tappa farten för att omedelbart efteråt ta ifatt tappet, det vill säga svaja till lite och således understryka anslaget.

Vh, iö

tack,
Vet sedan tidigare att principen att överdriva transienter (dvs relativt andra ljud i musiken - man kan ju lika väl undertrycka allt annat för att transienterna ska upplevas höras bättre) ger "driv" men inte konkret HUR man gör tekniskt.
Har dock ingen vinylsvarv så...är nyfiken hur man gör det i CD, förstärkare respektive högtalare!!

Kan man tex göra fejkade fasfel som ger denna effekt?
Inget fasfel är ju bäst men hoppas du förstår frågan. :wink:

Annars är jag av den meningen att man givetvis ska minimera felen generellt då det borde ge den mest oförfalskade återgivningen (transparanta som ni uttrycker det)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-08 12:02

Jag har ingen Arcam själv. Däremot har jag lyssnat på OA-58 ihop med det märkets CD-spelare och förstärkare.

Mina egna högtalare, Larsen 4, drivs av en Musical Fidelity X-T100 och Marantz SA7001 KI är signalkälla.

MF X-T100 valdes som förstärkare eftersom den klarar av att återge stökig och fartfylld musik med ett "sväng" som låter naturligt och följsamt vilket också gör det roligt att lyssna på dessa skivor. Det svänger naturligtvis inte om Beethovens Månskenssonat när jag spelar den.;)

Högtalarna valdes utifrån det faktum att jag gillade Carlsson OA-58 skarpt men då det blev dags för köp var det Larsen 4 som gällde. Min erfarenhet säger mig att jag gillar deras neutrala ljud skarpt, bra basförmåga och förmågan att ge musiken ett naturligt ljud när man kopplar upp en bra förstärkare. De hänger med mycket bra i stökig och fartfylld musik och kan därmed hjälpa förstärkaren att återge "svänget" bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 12:10

Richard skrev:

Vh, iö

Om jag minns rätt så var detta något som skedde för typ 15 år sedan och Linn-spelaren har en helt annan drivning idag, annat subchassi och andra fjädrar. Med andra ord så har LP12:an utvecklats rejält, precis som många andra produkter på marknaden och även om IÖ´s studie är mycket intressant och belysande äger den inte giltighet på dagens LP12:a.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-08 12:30

Bill50x skrev:
Richard skrev:

Vh, iö

Om jag minns rätt så var detta något som skedde för typ 15 år sedan och Linn-spelaren har en helt annan drivning idag, annat subchassi och andra fjädrar. Med andra ord så har LP12:an utvecklats rejält, precis som många andra produkter på marknaden och även om IÖ´s studie är mycket intressant och belysande äger den inte giltighet på dagens LP12:a.

/ B

Har den blivit bättre eller sämre? :mrgreen: Eller har den bara blivit annorlunda och dyrare? :mrgreen: Åt vilket håll gick utvecklingen ifråga? 8)
MvH
PS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-08 12:33

Bill50x skrev:

Har dom slutat med en motor(drivtrissa på axeln), som driver, medelst en flatrem, en "innertallrik" ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 13:25

petersteindl skrev:Har den blivit bättre eller sämre? :mrgreen: Eller har den bara blivit annorlunda och dyrare? :mrgreen: Åt vilket håll gick utvecklingen ifråga? 8)

En underordnad fråga. Att dissa en produkt idag med 15 år gamla data är väl inte speciellt rättvist?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 13:28

Laila skrev:
Bill50x skrev:

Har dom slutat med en motor(drivtrissa på axeln), som driver, medelst en flatrem, en "innertallrik" ?

Inte alls. Och eftersom alla förstärkare består av en nätdel samt några trissor eller rör för förstärkningen och oftast är inhyst i en plåtlåda så kan man väl dra alla förstärkare över en kam och säga att "nä, förstärkare är opålitliga, jag undersökte en sådan i mitten på 80-talet och jag fick direkt förklaringen till varför det lät så dåligt"...

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-08 14:14

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Har den blivit bättre eller sämre? :mrgreen: Eller har den bara blivit annorlunda och dyrare? :mrgreen: Åt vilket håll gick utvecklingen ifråga? 8)

En underordnad fråga. Att dissa en produkt idag med 15 år gamla data är väl inte speciellt rättvist?

/ B

Men Bill50x, tråden heter ju: Vad har hänt med Linn? Så har jag förstått det hela i alla fall. Vad har då hänt med Linn? Jag har läst massor, men inte hittat svaret?

Är det så att om de har blivit bättre eller sämre inte spelar någon roll i frågan om vad som hänt med Linn? Är det så att "om Linn bara blivit annorlunda och dyrare" inte spelar någon roll angående vad som hänt med Linn? Kanske det, who fuc-en cares? Även alla som gått i Linnkloster å blivit Linnmunk har slutat bry sig.

För övrigt kan jag skönja en genomgående trend. Och det är att i stort sett alla Linnägare inte i klartext skriver om Linnapparaterna blivit bättre (undrar varför?), utan det handlar alltid om förändringar.... som dessutom kostar en massa pengar. Titta, nya grejjer. Va fint.

Konstigt? Dessutom tycker de flesta Linngrabbarna att prisvärdheten har gått ner :? ju mer man spökar ut apparaterna.

Ska man köpa Linn, så skall det vara begagnat. För att en Linn skall bli begagnad så måste ju någon först ha köpt den ny. Denne någon är alltså en Överstetorsk, om jag förstått saken rätt. Det är bra med Överstetorskar ibland :)

Intressant Linnlogik Bild

Sedan skall överstetorsken börja spy på sin Linn som han har pådyvlats för massor med stålar. Då skall han kränga sk-ten billigt så att Linnpryttlarna kan uppnå Linnprisvärdhetsstadiet :) Och då kan hugade linnprismedvetnasuktare ställa sig på kö. Va fint :) Överstetorsken skall tjacka det Linnsenaste :mrgreen: eller möjligtvis något annat märke 8O , men då har ju Överstetorsken dessutom blivit kollaboratör :?

Finns det då något annat sätt att göra sig av med sina Linnar? :mrgreen: Jo det finns ett sätt. Det kommer jag snart beskriva i ord och bild i Peter Steindl?-tråden. :)

Nåväl, The Show must go on.

Lite onsdagsfunderingar på eftermiddagen. Nä, nu måste jag fixa kaffe :)

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-08 14:20

Det tog mig 10 sekunder att lista ut vem basdunk är. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-08 14:32

Man kanske skulle tjacka en dieseldunk :) Basdunk behöver jag inte. Vem är basdunk?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-08 15:18

petersteindl skrev:Man kanske skulle tjacka en dieseldunk :) Basdunk behöver jag inte. Vem är basdunk?

Basdunk är kanske Flints yngre pertsonlighet. :) En sida som ännumer är hets och stridisk. Hoppas han är lika kvick och cool med. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 16:21

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Men Bill50x, tråden heter ju: Vad har hänt med Linn? Så har jag förstått det hela i alla fall. Vad har då hänt med Linn? Jag har läst massor, men inte hittat svaret?

Är det så att om de har blivit bättre eller sämre inte spelar någon roll i frågan om vad som hänt med Linn? Är det så att "om Linn bara blivit annorlunda och dyrare" inte spelar någon roll angående vad som hänt med Linn?

Jo, jag vet att tråden heter "Vad har hänt med Linn?". Men är det relevant att diskutera dagens produkter med tester och mätningar på 15 år gamla produkter?

Att jag tycker en fråga är underordnad någon annan betyder inte att den är betydelselös.

Det har hänt massor med Linn. Globalt sett har diskussionerna om source-first i praktiken försvunnit. Ungefär lika snyggt och diskret som bakhjulsdriften på Volvo :-)
Tittar man på produktpresentationen på Linns webbsajt verkar det snarare som om man trycker på en balans i anläggningens uppbyggnad - detta genom att dela upp produkterna i olika grupper såsom Majik, Klimax osv.

Att många entusiaster i Sverige driver tesen om source-first är en annan sak.

Vad som hänt i övrigt med Linn är att deras produkter ursprungligen var ganska prisvärda, sedan blev allt mycket dyrare samtidigt som instegsmodellerna försvann. Men sedan kom Ivor tillbaka och nu kan man åtminstone köpa kombi-apparaterna till en rimlig kostnad. Rimlig kostnad alltså, inte billigt och knappast prisvärt.

Vad som också hänt är att Linn inte bara fokuserar på "stampa takten" utan att bry sig om hur det låter ljudmässigt. Numera kan man ju faktiskt lyssna på en Linn-anläggning utan att fly rummet :-)

Så, nu har du fått min mening på det hela i alla fall!

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-08 16:57

Bill50x skrev:
Richard skrev:

Vh, iö

/ B

Du påstår det.

Jag påstår ingenting. Men är förstås nyfiken på vad det är du känner till
om LP12 av idag, som får dig att påstå att studien inte äger giltighet för
dagens LP12:a.

Vet du att spelaren ändrat egenskaper med avseende på det nämnda
beteendet?

Kort sagt:

Har den blivit direktdriven?

Har den fått en ny rem som inte är alls lika elastisk, eller som är gjord av
ett väldigt förlustbehäftat material?

Har skivtallriken fått en kraftigt ändrad massa?

Jag har inte hört talas om några sådana förändringar, men det betyder
naturligtvis inte att de inte har skett.

Vill även nämna att det jag skrivit om "fynden" med avseende på det
dynamiska svajet inte är något som jag varken vill kritisera Linn för, eller
har gått till djupen med, för att undersöka dess inverkan på upplevt
sväng. Jag har bara noterat att spelaren beter sig (betedde sig?) på
det viset.

Jag har bara noterat att spelaren beter sig på det viset - och att den har
rapporterats ha mycket "sväng".

Den enda "studie" jag har gjort för att se om det kan finnas något sam-
band är att ha bytt rem till en närapå ofjädrande (vilket inte var helt lätt
med det utseende som delarna hade) och reaktionerna som då kom från
de lyssnande Linn-entusiasterna var att det skadade svänget.

Men studien var inte blind, och jag kan inte utesluta att deras upplev-
else kan ha orsakats av något annat än just hur det lät.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-08 17:52

Bill50x skrev:Globalt sett har diskussionerna om source-first i praktiken försvunnit. Ungefär lika snyggt och diskret som bakhjulsdriften på Volvo :-)

Snyggt och diskret? 8O

Jag kan inte se att något är varken snyggt och/eller diskret med att
sprida en massa irrläror, och sedan inte ta avstånd ifrån de tidigare
dumheterna - utan istället låtsas om att det aldrig har hänt. :? :(

Ryggradslöst ligger närmare till hands.

Det är helt enkelt oerhört svagt att inte stå för sin historia - antingen
genom att vidhålla det man påstått, eller att ta avstånd ifrån det - om
det varit fel.

Jag har inte sett att Linn officiellt tagit avstånd från dumheterna de
har propagerat historiskt, så jag måste förmoda att de tycker så fort-
farande.

Ungefär på samma sätt som jag ju måste tro att någon som skrivit att
en standard för monitorlyssning är dumt eftersom det är fel att sätta
en gräns för hur mycket distorsion inspelingarna skall få ha - faktiskt
tror att det skulle bli konsekvensen. :o

Det finns ju inget skäl att tro något annat, förrän personen yttrar något
som tyder på att han eller hon insett sitt tankefel.

Samma med Linn. Innan de officiellt tagit tillbaka dumheterna de yttrat,
så måste jag utgå ifrån att de står för dem.

Vh, iö

- - - - -

PS. När det gäller vilka hjul man skall driva på är det dock inte fråga
om irrläror, utan det finns för- och nackdelar med båda (liksom med
fyrhjulsdrift). Ser inget fel alls med att hoppa mellan drivsätten genom
historien. Det beror ju bara på vad man vill uppnå med bilen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-08 18:58

petersteindl skrev:
Sedan skall överstetorsken börja spy på sin Linn som han har pådyvlats för massor med stålar. Då skall han kränga sk-ten billigt så att Linnpryttlarna kan uppnå Linnprisvärdhetsstadiet :) Och då kan hugade linnprismedvetnasuktare ställa sig på kö. Va fint :) Överstetorsken skall tjacka det Linnsenaste :mrgreen: eller möjligtvis något annat märke 8O , men då har ju Överstetorsken dessutom blivit kollaboratör :?

Finns det då något annat sätt att göra sig av med sina Linnar? :mrgreen: Jo det finns ett sätt. Det kommer jag snart beskriva i ord och bild i Peter Steindl?-tråden. :)

Den beskrivningen tror jag det är fler än jag som är intresserad hur den ter sig.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-10-08 19:01

Nåväl... Jag kan iaf själv konstatera att kombianläggningarna från Linn blivit bättre med tiden... från den gamla Majiken till dagens Classik Music är det en hel del snäpp upp när det gäller ljudkvalitet iaf med linjekällor.

Själv kan jag tycka att det är lite lustigt att den gamla moddade thorensspelaren som blev en Lp12 och finns ännu idag i kanske?? ny fräsh skepnad kunde göra sådant avtryck... inte min kopp Te helt enkelt. Så är det ju bara ibland. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-08 19:07

IngOehman skrev:
I synnerhet tycker jag det är tråkigt när de konstruerar dogmer som avses få någon att tro att det de anser sig vara bra på - är saker som andra inte bryr sig om eller behärskar. Men jag är ingen expert på hur Linns budskap utåt ser ut idag, så jag kanske har fel i att de ovanstående synpunkterna har någon relevans?

Hur ser det ut?

Vh, iö

Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.

Användarvisningsbild
CJWalker55aliaslivetekar

Inläggav CJWalker55aliaslivetekar » 2008-10-08 19:17

Richard skrev:
IngOehman skrev:

Hur ser det ut?

Vh, iö

Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.

Ett klipp från ditt inledande inlägg i tråden
"Denon AVR 1507 versus Linn 5103/5125- blindtestat och klart!"

--
Här är resultatet:

Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om. undertecknad blev förvånad. Klangligt var det ingen hörbar skillnad. Däremot var det frapperande hur komprimerat och med avsaknad av djupbas Linn-kombon lät. Min vän har alltid tyckt att Majik 140 saknat den djupaste basen. Vid inkoppling av Denon AVR 1507 tillkom nästan en oktav med artikulerad djupbas i den subjektiva upplevelsen.
Det var som att ett fönster tvättats rent.

Tunedemmetoden: Lättare att hänga med i melodierna med Denon AVR 1507, lättare att känna musikernas glädje vid inspelningen, mindre tråkigt. Tydligare melodistämmor, från den djupaste basen och uppåt. Lättare att återskapa musiken i huvudet, efter lyssningen.

Hifimetoden: Tydligare, mindre komprimerat via Denon AVR 1507.
Djupare och mera artikulerad djupbas. Tydligare stereoperspektiv. Renare ljudbild.
--

Jag får inte ihop det. Är Tunedem en användbar metod för utvärdering eller en dogm för dig?

Trevligt att vara här förresten.

/Anders

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-10-08 19:31

http://www.linn.co.uk/how_to_judge_a_system (enligt tunedem)

" so specialist retail staff should know how to teach the customers to listen"

People don’t automatically appreciate the difference between listening and hearing any more than they do the difference between looking and seeing. A fighter pilot, sailor or artist is taught how to look, just like a musician or an audio engineer has to learn how to listen, so specialist retail staff should know how to teach the customers to listen. Ivor Tiefenbrun MBE

Iofs har jag inte hört några linn-grejor på länge men man får lite hifi-ångest igen när man läser sånt här. Magkänslan talar om för mig att hålla mig borta. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 19:39

IngOehman skrev:Du påstår det.

Jag påstår ingenting. Men är förstås nyfiken på vad det är du känner till
om LP12 av idag, som får dig att påstå att studien inte äger giltighet för dagens LP12:a.

Vet du att spelaren ändrat egenskaper med avseende på det nämnda
beteendet?

Kort sagt:

Har den blivit direktdriven?

Har den fått en ny rem som inte är alls lika elastisk, eller som är gjord av ett väldigt förlustbehäftat material?

Har skivtallriken fått en kraftigt ändrad massa?

Jag har inte hört talas om några sådana förändringar, men det betyder
naturligtvis inte att de inte har skett.

Vill även nämna att det jag skrivit om "fynden" med avseende på det
dynamiska svajet inte är något som jag varken vill kritisera Linn för, eller har gått till djupen med, för att undersöka dess inverkan på upplevt sväng. Jag har bara noterat att spelaren beter sig (betedde sig?) på det viset.

Jag har bara noterat att spelaren beter sig på det viset - och att den har rapporterats ha mycket "sväng".

Nej. Jag påstår ingenting. Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en produkt som förändrats så mycket som LP12:an de fakto har gjort.

De prestanda du mätte upp på en dåvarande Linn är säkert helt riktiga, men är du säker på att slutsatserna är korrekta? Har ALLA remdrivna och fjäderupphängda spelare samma sväng? Oavsett hur de är konstruerade i övrigt?

Jag har aldrig påstått att dagens LP12:a avviker från de konstateranden du gjorde då, bara att det inte är rimligt att jämt och ständigt släpa fram dina gamla uppgifter och bedöma en produkt som idag på flera punkter avviker från det du studerade. Om dagens spelare är bättre eller sämre än den du studerade det har jag ingen aning om.

I ärlighetens namn Ingvar, det är inte DU som hela tiden hänvisar till din gamla studie, det är det andra som gör. Men det blir inte mindre fel för det. Känn dig inte påhoppad för att jag ifrågasätter relevansen av att hänvisa till gamla undersökningar.

Återigen, det du DÅ fann är utomordentligt intressant och kan mycket väl kasta ett ljus över vad som gör skillnad - och vad som inte gör det (i detta avseende). Jag inbillar mig (på goda grunder) att ofta är de upplevda skillnaderna i ljudåtergivning inte beroende av det som man kanske rent logiskt först tror utan på andra parametrar. Att vara öppen och nyfiken istället för att redan från början bestämma sig och sedan försöka styrka sin åsikt genom att försöka sortera in fakta där det passar, det ser jag som en positiv styrka.

Det skulle vara intressant att se motsvarande studie gjord på en dagens LP12:a.

Och så skulle det vara intressant, som Sportis säger, korrelera detta med andra apparater som inte är byggda som skivspelare.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-08 20:01

CJWalker55aliaslivetekar skrev:
Richard skrev: Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.

--
Här är resultatet:

Denon AVR 1507 var överlägsen på samtliga parameterar- t.om. undertecknad blev förvånad. Klangligt var det ingen hörbar skillnad. Däremot var det frapperande hur komprimerat och med avsaknad av djupbas Linn-kombon lät. Min vän har alltid tyckt att Majik 140 saknat den djupaste basen. Vid inkoppling av Denon AVR 1507 tillkom nästan en oktav med artikulerad djupbas i den subjektiva upplevelsen.

Tunedemmetoden: Lättare att hänga med i melodierna med Denon AVR 1507, lättare att känna musikernas glädje vid inspelningen, mindre tråkigt. Tydligare melodistämmor, från den djupaste basen och uppåt. Lättare att återskapa musiken i huvudet, efter lyssningen.

Djupare och mera artikulerad djupbas. Tydligare stereoperspektiv. Renare ljudbild.
--

Jag får inte ihop det. Är Tunedem en användbar metod för utvärdering eller en dogm för dig?

/Anders

Hej CJWalker55aliaslivetekar

Välkommen till Faktiskt.se. Det är kul att se gamla engelska skivspelare i Nicks. Fast det blir ju ett väldigt långt Nick förstås :wink: Den gamle Walker 55an, håhå jaja. Inte så tokig. Nu får man nostalgi. Minnen börjar komma. Jag träffade Mr Walker (jag kallade honom för Fantomen :) ) på mässor på 80-talets första hälft några gånger.

Nåväl, vad man kan undra över, precis som du nu undrar, är hur sådant kan komma sig. Jag minns inte hela Richards historia, men jag tror att de var fler personer om att lyssna och de kanske körde varsin lyssningsmetod. Vad vet jag :?: Själv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetoden :) Den funkar för mig :)

Peter Steindl

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-10-08 20:04

petersteindl skrev: Själv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetoden :) Den funkar för mig :)

Peter Steindl

Jag kör samma metod. :)

"mycket prat, lite video" i tråden för övrigt.

Man kanske ska skriva nåt om Linn. Alla Linn-högtalare jag hört har låtit jobbigt. :)

mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-08 20:23

petersteindl skrev:.... men jag tror att de var fler personer om att lyssna och de kanske körde varsin lyssningsmetod. Vad vet jag :?: Själv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetoden :) Den funkar för mig :)

Peter Steindl

Korrekt.

Vi var två som lyssnade- vilket ju framgick i testen.

Användarvisningsbild
CJWalker55aliaslivetekar

Inläggav CJWalker55aliaslivetekar » 2008-10-08 20:24

petersteindl skrev:
Richard skrev: Tja, det räcker att besöka företagets hemsida för att upptäcka att det är lika illa som förr- förutom att man numera gett en del av dogmerna ett namn- Tunedem.

--
Här är resultatet:

--

/Anders

Välkommen till Faktiskt.se. Det är kul att se gamla engelska skivspelare i Nicks. Fast det blir ju ett väldigt långt Nick förstås :wink: Den gamle Walker 55an, håhå jaja. Inte så tokig. Nu får man nostalgi. Minnen börjar komma. Jag träffade Mr Walker (jag kallade honom för Fantomen :) ) på mässor på 80-talets första hälft några gånger.

Nåväl, vad man kan undra över, precis som du nu undrar, är hur sådant kan komma sig. Jag minns inte hela Richards historia, men jag tror att de var fler personer om att lyssna och de kanske körde varsin lyssningsmetod. Vad vet jag :?: Själv kör jag ingen metod alls, annat än lyssnaånjutpåmusikmetoden :) Den funkar för mig :)

Peter Steindl

Hej petersteindl!

Jag köpte den -81 med Hadcock 228 och Grado.
Gissa vem jag köpte den av? :-) Jo, faktiskt av Göran Rudling.
Den skivspelaren har gett mig mycket glädje.

Jag köper utan vidare att det var Richards väns utlåtande som var beskrivet. Jag skrev för att det inte alls var tydligt vad som var vad. Bara jag förstår så är allt ok.
Jag önskar att Richard rätar ut det frågetecknet!

Jag känner glädje eller sorg på ett intensivt sätt när min musikförmedlare gör rätt sak.

Eh, Fantomen? Berätta gärna mer.

Tack för välkomnandet.

/Anders

Användarvisningsbild
CJWalker55aliaslivetekar

Inläggav CJWalker55aliaslivetekar » 2008-10-08 20:29

petersteindl skrev:

--
Här är resultatet:

--

/Anders

Peter Steindl

Hej petersteindl!

Jag köpte den -81 med Hadcock 228 och Grado.
Gissa vem jag köpte den av? :-) Jo, faktiskt av Göran Rudling.
Den skivspelaren har gett mig mycket glädje.

Jag köper utan vidare att det var Richards väns utlåtande som var beskrivet. Jag skrev för att det inte alls var tydligt vad som var vad. Bara jag förstår så är allt ok.
Jag önskar att Richard rätar ut det frågetecknet!

Jag känner glädje eller sorg på ett intensivt sätt när min musikförmedlare gör rätt sak.

Eh, Fantomen? Berätta gärna mer.

Tack för välkomnandet.

/Anders

Hoppsan, Mr Walker = Fantomen. Klart jag vet. Glöm den frågan :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi