Mich skrev: Ytterväggar idag:
Halv tegel, luft (med massa bruk), asfaltboard, 45 iso, 100 iso, råspont och innerst tretex eller masonit.
Ytterväggar imorgon:
Som ovan men jag tar bort tretex/masonit och sätter 45 reglar&isolering, plus någon/några skivor.
phon skrev:
Du tar bort treetexen och sätter reglarna direkt på råsponten då?
Det måste väl bli mindre köldbryggor om treetexen ligger kvar mellan reglarna och råsponten? Om man tänker att det skulle tilläggsisoleras.
Med treetexen kvar kanske det också drar lite mindre inuti väggen, jag tänker på eventuella springor i råsponten, fast där hjälper det ju om du sätter en papp istället för treetexen bakom reglarna. Det gäller att hålla luften still i väggarna.
Det är asfaltboarden bakom teglet som ska ta draget genom väggen. Drar det tydligt ända fram till råsponten så gör 45+100 isolering nästan ingen nytta - då är det värre. (Plocka ner allt och försöka täta asfaltboarden innifrån...

)
Enligt Gyprocs Handbok kap. 3:41 (Enkel regelstomme / tegelfasad) är din vägg bra nära deras lösning;
1. Fasadtegel
2. Fingerspalt (15mm)
3. 45-100 mm mineralullsskiva (fasadskiva)
4. 9,5mm Gipsskiva Ute (= asfaltboard)
5. 95-170 mm väggreglar c/c600 / mineralullsskiva
6. 0,2 mm plastfolie
7. 12,5 mm gipsskiva
I ditt hus sitter asfaltboarden ytterst mot luftspalten vilket är den förra standarden för denna typ av vägg, och fasadskivan ytterst ersätts av din 45 isolering bakom. Nemas problemas! Jag hade plockat ner råsponten (som vad jag förstår ersätter gipsskivorna bakom tretexen), satt plastfolie, 45 reglar + isolering horisontellt och sen 1x eller 2x 13 gips innerst. + ev. tillägg för akustikens skull.
Att klämma tretexen mellan råsponten och de nya reglarna är konstruktivt tveksamt. Tretex är ett mjukt material som gärna suger vatten och odlar mögel... Genom att lägga innersta regelverket horisontellt mot det vertikala så minimerar man köldbryggorna.
phon skrev: Hmmm .... låter som vännerna för treetexens bevarande ...

I'm with you! Jag har själv ett innertak av tretex i nästan hela huset och det ger ett oerhört trevligt ljudklimat inne trots en ganska spartansk inredning. Det blir ingen byte till gipstak med infällda spottar här inte...