Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2008-10-08 20:37

[/quote]

Nej. Jag påstår ingenting. Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en produkt som förändrats så mycket som LP12:an de fakto har gjort.
/ B[/quote]

Vad betyder DE FAKTO? är det samma sak som FAKTISKT?

/LS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-08 20:43

Bill50x skrev:I ärlighetens namn Ingvar, det är inte DU som hela tiden hänvisar till din gamla studie, det är det andra som gör. Men det blir inte mindre fel för det. Känn dig inte påhoppad för att jag ifrågasätter relevansen av att hänvisa till gamla undersökningar.

Relevansen är ju otroligt mycket större än vad sk audiofiler tror sig höra, iaf enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 20:57

Schull skrev:

Nej. Jag påstår ingenting. Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en produkt som förändrats så mycket som LP12:an de fakto har gjort.
/ B[/quote]

Vad betyder DE FAKTO? är det samma sak som FAKTISKT?

/LS[/quote]

Sorry, felstavat. De facto ska det vara... :oops:

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-10-08 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 20:59

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:I ärlighetens namn Ingvar, det är inte DU som hela tiden hänvisar till din gamla studie, det är det andra som gör. Men det blir inte mindre fel för det. Känn dig inte påhoppad för att jag ifrågasätter relevansen av att hänvisa till gamla undersökningar.

Relevansen är ju otroligt mycket större än vad sk audiofiler tror sig höra, iaf enligt mig.

Vad audiofiler tror sig höra har väl ingenting med att bedöma dagens produkter efter studier som gjorts för nästa två decennier sedan?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-08 21:02

Bill50x skrev:Vad audiofiler tror sig höra har väl ingenting med att bedöma dagens produkter efter studier som gjorts för nästa två decennier sedan?

/ B

Att en 15 års studie är mer av värde än vad audiofiler säger är väl ingen nyhet? Folk hör ju allt möjligt när det inte är blint.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-08 21:03

Bill50x skrev:Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en
produkt som förändrats så mycket som LP12:an de fakto har gjort.

Aha.

Det där "kanske" framgick inte av din ursprungliga formulering. Där påstod
du ju faktiskt att studien saknar relevans för nuvarande LP12.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 21:54

IngOehman skrev:

Aha.

Det behövs inget "kanske". Det säger väl sig själv att man inte kan jämföra produkter inom det tidsspannet? Ta en VW Golf till exempel, att jämföra en test av ursprungsmodellen och applicera detta på dagens modell är väl knappast relevant? Visst, gårdagens Golf har precis som dagens samma konstruktionsprincip (framhjulsdrift, 4 hjul osv) men är det någon tvekan om att modellerna skiljer sig åt?

Jag hävdar fortfarande, det du klargjorde (med den äran!) 1990 gäller inte på en helt annan produkt (om än med samma konstruktionsprincip) 2008.

År din pi60 från lanseringsåret samma produkt som dagens, mer än till namnet?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-08 22:34

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Vad audiofiler tror sig höra har väl ingenting med att bedöma dagens produkter efter studier som gjorts för nästa två decennier sedan?

/ B

Att en 15 års studie är mer av värde än vad audiofiler säger är väl ingen nyhet? Folk hör ju allt möjligt när det inte är blint.

Hör allt möjligt när det inte är blint! Undra hur en icke inbiten hifitok skulle tolka den meningen? :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-08 22:35

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:

Aha.

Det behövs inget "kanske". Det säger väl sig själv att man inte kan jämföra produkter inom det tidsspannet? Ta en VW Golf till exempel, att jämföra en test av ursprungsmodellen och applicera detta på dagens modell är väl knappast relevant? Visst, gårdagens Golf har precis som dagens samma konstruktionsprincip (framhjulsdrift, 4 hjul osv) men är det någon tvekan om att modellerna skiljer sig åt?

Jag hävdar fortfarande, det du klargjorde (med den äran!) 1990 gäller inte på en helt annan produkt (om än med samma konstruktionsprincip) 2008.

/ B

Håller med! utvecklingen går nog om möjligt annu långsammare dock inom hifi men det är ett bra resonemang!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-09 00:27

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:

Aha.

Ja, i stort sett. Den arbetade enligt exakt samma principer, och de förändringar som skett genom åren är bara förfiningar. Den har samma mått, är bestyckad med element av snarlika storlekar, och hade ett delningsfilter med i stort sett identisk fasgång.

Men åter till frågan:

Det du skrev:
"även om IÖ´s studie är mycket intressant och belysande äger den inte giltighet på dagens LP12:a",

och som du senare skrev om till:
"Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en produkt som förändrats så mycket som LP12:an de fakto har gjort",

för att därefter ändra dig igen till:
"Det behövs inget "kanske". Det säger väl sig själv att man inte kan jämföra produkter inom det tidsspannet?",

kan jag bara kommentera genom att påminna om de frågor jag ställde dig efter ditt ursprungliga påstående.

Nämligen dessa:

1. Har den blivit direktdriven?

2. Har den fått en ny rem som inte är alls lika elastisk, eller som är gjord av ett väldigt förlustbehäftat material?

3. Har skivtallriken fått en kraftigt ändrad massa?

Kan lägga till:

3. Har motordrivningen ändrats således att de är mindre styv, det vill säga att den sackar vid belastning?

Jag har inte hört talas om några sådana förändringar, men det betyder
naturligtvis inte att de inte har skett. VET du något om det?

Om inga av de nämnda förändringarna har skett finns det inget skäl att tro att apparaten ändrat sig ur de aspekter som bedömdes i studien. De förändringar du nämnde tidigare påverkar inte det beteende som jag beskrev.

Vill ännu en gång påpeka att jag INTE kritiserar skivspelaren för dess egenskaper, utan har bara konstaterat att den betedde sig på det viset, och att jag inte kan utesluta att det får någon att uppleva att den har "bra sväng". Jag värderar inte om det är bra eller dåligt om så är fallet. Kan dock specifikt säga att farthållningen vid statisk belastning var extremt bra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-09 06:09

För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.
Och med dom nya motorstyrningarna (Lingo/Lingo2) så har man väl någonstans på vägen bytt motor också om jag inte missminner mig.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-09 08:26

Harryup skrev:För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.
Och med dom nya motorstyrningarna (Lingo/Lingo2) så har man väl någonstans på vägen bytt motor också om jag inte missminner mig.

mvh/Harry

Varför fortsätta att försvara en gravt färgad återgivare, omän på ett behagligt sådant sätt ?

Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Troligen vet jag minst lika mycket om Lp 12 :s utveckling som Bill 50 x, eftersom jag varit linnist.

1. Den har inte blivit direktdriven- motorn är av samma typ som förrut.

2. Remmen ser likadan ut.
3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.

Detta är inte det minsta konstigt, eftersom det är dessa saker som gör skivspelaren så färgad och behaglig att lyssna till, enligt min uppfattning.

Det som ändrats ( samtidigt som priset mer än tiofaldigats ) är den flytande upphängningen och dess fjädrar ( Keel ). Bottenplattan har bytts.
Motorstyrningens elektronik är annorlunda.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-09 10:29

Richard skrev:
Harryup skrev:För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.

mvh/Harry

Varför fortsätta att försvara en gravt färgad återgivare, omän på ett behagligt sådant sätt ?

Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Troligen vet jag minst lika mycket om Lp 12 :s utveckling som Bill 50 x, eftersom jag varit linnist.

Detta är inte det minsta konstigt, eftersom det är dessa saker som gör skivspelaren så färgad och behaglig att lyssna till, enligt min uppfattning.

Det som ändrats ( samtidigt som priset mer än tiofaldigats ) är den flytande upphängningen och dess fjädrar ( Keel ). Bottenplattan har bytts.

Det är lustigt att du tror att du tycker att LP12 låter bra tack vare dess brister du tror att den har. Kan det inte vara så att den låter bra för att det är en bra konstruktion och trots de kompromisser man gjort. En bra konstruktion känneteckans ju av att man gjort rätt prioriteringar mellan de kompromisser man tvingas göra.

Sen är det givetvis så att vridmomentet inte är samma idag som det var före Lingo-motorstyrningen! Det var en av de saker som ändrades. Att remmen ser lika dan ut behöver heller inte betyda att den har samma egenskaper. Den kan ha det, men det är väl inte säkert!?

Att du (som du nu påstår) varit linnist behöver väl inte alls betyda att du vet det ringaste om hur Linns apparater konstruerats. Det lilla du vet om detta kan ju omöjligen baseras på annat än andrahandsinformation(!) eller har du varit med och konstruerat?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-09 12:22

mvh/Harry

Rätt (en massa annat är också ändrat) men grundläggande konstruktionen är lika.
Om mätningen är relevant eller ej har bara ETT SVAR - mät på en 2008 o jämför data!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-09 12:28

Richard skrev: 3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.

.

Vridet har andra talat om redan men även tallriken är ändrad.
Tror dock inte det ändrar något avseende IO test iof...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-09 12:54

sportbilsentusiasten skrev:

.

OK, ett antal motsägande uppgifter: Upp till bevis!
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-09 12:58

.

På vilket sätt är tallriken ändrad?
Visa gärna länk till någon info om detta- detta känner jag nämligen inte till alls. Enligt uppgift från insatta har den ju inte ändrats...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-09 13:05

Richard skrev:

mvh/Harry

Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Tuppfattning.[/i]

Hej Richard,
varför blandar du in vad jag är intresserad av? Jag kände inte att Linnfrågan var ställd till mig men jag påpekade att det visst finns en skillnad på en gammal Linn och en ny vilket ju du också måste veta.
Om nu produkten gravt färgar eller inte och du är besviken på att du känner att du var lättlurad förr så behöver man ju faktiskt inte vinkla saker fel, eller hur?
Dessutom så finns det 2 st LP12:or idag en för runt 30' med arm och allt och en fullt utrustad för runt 140'. Så det är ju bara i det "finaste" utförandet som man har bytt subchassie etc.
SÅ trots att det gäller Linn kanske du kan avhålla dig ifrån beska kommentarer om mig och förhålla dig sakligt till märket Linn.
Jag själv gillar inte hela deras koncept men tycker ändå att man skall vara neutral då man beskriver faktiska saker.
När det gäller IÖ's mätning så har jag ingen annan kommentar till att den kanske stämmer på nya produkter också. Men som flera brukar poängtera så gäller en mätning för den uppsättningen man mäter på.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-09 14:35

En reflektion här angående Linn LP12.

Då denna skivspelare satte märket på kartan, skulle det hela kunna vara så enkelt som att Linn sedan kört med en "soundshaping" på sina produkter som innebär att de ska likna LP12ans återgivning?

Det skulle ju kunna förklara märkets tankar kring ljudåtergivning eller snarare deras apparaters ljud. D.v.s kunder som gillar det ljud en LP12 ger ska kunna köpa t.ex CD-spelare av Linn och ändå känna igen ljudet.

LP12 är väl den produkt som introducerade det s.k "Linnsvänget" om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-09 15:03

3
. Har motordrivningen ändrats således att de är mindre styv, det vill säga att den sackar vid belastning?

Ja, jag vill minnas att spänningen justeras lite efter att motorn fått snurr.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-09 19:59

Richard skrev:

mvh/Harry

Eftersom jag äger en LP12:a, dock utan det nya innerchassit och senaste tonarmen, så har jag en viss aning om vad som ändrats. Jag köpte min nuvarande LP12:a 1987 och har därefter i två omgångar uppgraderat den. Trots detta är jag lite osäker på om motorn har bytts eller inte. Jag har däremot haft tre olika motorstyrningar (Valhalla, Lingo och Lingo 2), bytt hela fjäderupphängningen, nya bättre lager i tonarmen, nytt tallrikslager och jag har också haft en del olika pickuper. Senaste uppgraderingen innehöll Linns pickup Arkiv B med tillhörande riaa Linto.

Jag har däremot inte gjort några allvarligare jämförelser mellan min originalspelare och senaste version med undantag att jag lyssnade en hel del mellan Lingo 1 och 2. Skillnaden fanns där, det var helt enkelt stabilare och lite tydligare i basen med Lingo 2:an. Men skillnaden var inte större än att jag skulle kunna leva vidare med 1:an.

Däremot håller jag inte alls med dig om beskrivningen "gravt färgande". Med CD´s som jag misstänker har gjorts med samma (goda) master som LP´n är det extremt liten skillnad i ljud mellan en LP12:a och en bra CD-spelare.

Likaså vänder jag mig mot kommentaren att jag "inte är intresserad av att svara på IÖ´s frågor". Vad får dig att göra den kommentaren? Det finns faktiskt några som har ett liv utanför Faktiskt och det kan då ta lite tid att svara. Men vad som är helt ointressant för mig, det är vad du tror, eller tror dig veta, om vad jag vill eller önskar. Tala för dig själv, inte för mig.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-09 20:11

Richard skrev:

.

På vilket sätt är tallriken ändrad?
Visa gärna länk till någon info om detta- detta känner jag nämligen inte till alls. Enligt uppgift från insatta har den ju inte ändrats...

Nä just det, Linn hävdar inget ändrats men någon tyckte hans nya tallrik var annorlunda o vägde den... :roll:

Ska kolla om jag hittar länken till Linnforum där detta dryftades.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-09 20:14

Harryup skrev:
Richard skrev:

mvh/Harry

Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Tuppfattning.[/i]

-------------------------------------------------

mvh/Harry

Varför felciterar du mig ? Är det medvetet ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-09 20:19

Morello skrev:3
. Har motordrivningen ändrats således att de är mindre styv, det vill säga att den sackar vid belastning?

Korrekt. Motorstyrningen Lingo version 1 införde detta.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-09 20:21

AVR4000 skrev:En reflektion här angående Linn LP12.

Då denna skivspelare satte märket på kartan, skulle det hela kunna vara så enkelt som att Linn sedan kört med en "soundshaping" på sina produkter som innebär att de ska likna LP12ans återgivning?

Det skulle ju kunna förklara märkets tankar kring ljudåtergivning eller snarare deras apparaters ljud. D.v.s kunder som gillar det ljud en LP12 ger ska kunna köpa t.ex CD-spelare av Linn och ändå känna igen ljudet.

LP12 är väl den produkt som introducerade det s.k "Linnsvänget" om jag minns rätt.

Det här inlägget är så bra och enligt min uppfatting helt korrekt att jag bara måste betona detta. Läs det gärna flera gånger.
Huvudet på spiken!

Tyvärr inser man inte detta, då man är inne i "sekten".
Det krävs en kraftfull avprogrammering för att se klart.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-09 20:25

Richard skrev:

Visste du det innan, men undlät dig att få med det eller har du kollat upp det nu? Om det är någon här som står för humbug och sprider felaktiga eller subjektivita åsikter friskt och brett så är det du!

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-10-09 20:27

Richard skrev:
AVR4000 skrev:En reflektion här angående Linn LP12.

Det här inlägget är så bra och enligt min uppfatting helt korrekt att jag bara måste betona detta. Läs det gärna flera gånger.
Huvudet på spiken!

Tyvärr inser man inte detta, då man är inne i "sekten".
Det krävs en kraftfull avprogrammering för att se klart.

Faktaspäckat! (som vanligt)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-09 20:30

prolinn skrev:
Richard skrev:

Visste du det innan, men undlät dig att få med det eller har du kollat upp det nu? Om det är någon här som står för humbug och sprider felaktiga eller subjektivita åsikter friskt och brett så är det du!

Naturligtvis visste jag det innan- jag har ju nämligen ägt en lp 12 med Lingostyrning, på den tid det begav sig.
Motorstyrningens elektronik är annorlunda- skrev jag ju ovan.

Vad är det i mina inlägg som inte är korrekta ?
Senast redigerad av Richard 2008-10-09 20:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-09 20:31

sportbilsentusiasten skrev:Nä just det, Linn hävdar inget ändrats men någon tyckte hans nya tallrik var annorlunda o vägde den... :roll:

ok hittade tråden
Recently, I bought a new outer platter from the LINN SHOP on EBAY. Few days ago, I received and installed it onto the inner platter. I was amazed verifying that it is 200 grams underweight. It weights kg. 2.3 instead of 2.5. All my other outer platters weight exactly kg. 2.5!

Mer att läsa på
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=684

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-09 20:47

sportbilsentusiasten skrev:Nä just det, Linn hävdar inget ändrats men någon tyckte hans nya tallrik var annorlunda o vägde den... :roll:

ok hittade tråden
Recently, I bought a new outer platter from the LINN SHOP on EBAY. Few days ago, I received and installed it onto the inner platter. I was amazed verifying that it is 200 grams underweight. It weights kg. 2.3 instead of 2.5. All my other outer platters weight exactly kg. 2.5!

Mer att läsa på
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=684

Mycket intressant !
Efter att ha läst igenom det hela, så verkar det vara en kille som fått en skivtallrik som väger 200 gram mindre än den standardvikt på 2,5 kg som gäller. Linn bytte ut den felaktiga tallriken ( som hade samma vikt som en axis ) till en ny på 2,5 kg. Diskussioner uppstod om Linns "precisionstillverkning"- en diff på 8% är mycket! Nåväl, spekulationer om att linn skulle göra tallriken lättare ( för att tjäna mera pengar) omkullkastades i slutet av tråden- eftersom linn ju bytte ut den felaktiga tallriken mot en ny, med korrekt vikt.

Skivtallrikens vikt har alltså inte ändrats på nya Lp 12.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi