Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:I ärlighetens namn Ingvar, det är inte DU som hela tiden hänvisar till din gamla studie, det är det andra som gör. Men det blir inte mindre fel för det. Känn dig inte påhoppad för att jag ifrågasätter relevansen av att hänvisa till gamla undersökningar.
Schull skrev:
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:I ärlighetens namn Ingvar, det är inte DU som hela tiden hänvisar till din gamla studie, det är det andra som gör. Men det blir inte mindre fel för det. Känn dig inte påhoppad för att jag ifrågasätter relevansen av att hänvisa till gamla undersökningar.
Relevansen är ju otroligt mycket större än vad sk audiofiler tror sig höra, iaf enligt mig.
Bill50x skrev:Vad audiofiler tror sig höra har väl ingenting med att bedöma dagens produkter efter studier som gjorts för nästa två decennier sedan?
/ B
Bill50x skrev:Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en
produkt som förändrats så mycket som LP12:an de fakto har gjort.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en
Aha.
Det där "kanske" framgick inte av din ursprungliga formulering. Där påstod
du ju faktiskt att studien saknar relevans för nuvarande LP12.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Vad audiofiler tror sig höra har väl ingenting med att bedöma dagens produkter efter studier som gjorts för nästa två decennier sedan?
/ B
Att en 15 års studie är mer av värde än vad audiofiler säger är väl ingen nyhet? Folk hör ju allt möjligt när det inte är blint.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en
Aha.
Det behövs inget "kanske". Det säger väl sig själv att man inte kan jämföra produkter inom det tidsspannet? Ta en VW Golf till exempel, att jämföra en test av ursprungsmodellen och applicera detta på dagens modell är väl knappast relevant? Visst, gårdagens Golf har precis som dagens samma konstruktionsprincip (framhjulsdrift, 4 hjul osv) men är det någon tvekan om att modellerna skiljer sig åt?
Jag hävdar fortfarande, det du klargjorde (med den äran!) 1990 gäller inte på en helt annan produkt (om än med samma konstruktionsprincip) 2008.
År din pi60 från lanseringsåret samma produkt som dagens, mer än till namnet?
/ B
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag menar bara att 15 år gamla kunskaper kanske inte täcker in en
Aha.
Det behövs inget "kanske". Det säger väl sig själv att man inte kan jämföra produkter inom det tidsspannet? Ta en VW Golf till exempel, att jämföra en test av ursprungsmodellen och applicera detta på dagens modell är väl knappast relevant? Visst, gårdagens Golf har precis som dagens samma konstruktionsprincip (framhjulsdrift, 4 hjul osv) men är det någon tvekan om att modellerna skiljer sig åt?
Jag hävdar fortfarande, det du klargjorde (med den äran!) 1990 gäller inte på en helt annan produkt (om än med samma konstruktionsprincip) 2008.
År din pi60 från lanseringsåret samma produkt som dagens, mer än till namnet?
Harryup skrev:För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.
Och med dom nya motorstyrningarna (Lingo/Lingo2) så har man väl någonstans på vägen bytt motor också om jag inte missminner mig.
mvh/Harry
Richard skrev:Harryup skrev:För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.
Och med dom nya motorstyrningarna (Lingo/Lingo2) så har man väl någonstans på vägen bytt motor också om jag inte missminner mig.
mvh/Harry
Varför fortsätta att försvara en gravt färgad återgivare, omän på ett behagligt sådant sätt ?
Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Troligen vet jag minst lika mycket om Lp 12 :s utveckling som Bill 50 x, eftersom jag varit linnist.
1. Den har inte blivit direktdriven- motorn är av samma typ som förrut.
2. Remmen ser likadan ut.
3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.
Detta är inte det minsta konstigt, eftersom det är dessa saker som gör skivspelaren så färgad och behaglig att lyssna till, enligt min uppfattning.
Det som ändrats ( samtidigt som priset mer än tiofaldigats ) är den flytande upphängningen och dess fjädrar ( Keel ). Bottenplattan har bytts.
Motorstyrningens elektronik är annorlunda.
Harryup skrev:För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.
mvh/Harry
Richard skrev: 3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.
.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: 3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.
.
Vridet har andra talat om redan men även tallriken är ändrad.
Tror dock inte det ändrar något avseende IO test iof...
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: 3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.
.
Richard skrev:Harryup skrev:För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.
mvh/Harry
Varför fortsätta att försvara en gravt färgad återgivare, omän på ett behagligt sådant sätt ?
Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Tuppfattning.[/i]
Det som ändrats ( samtidigt som priset mer än tiofaldigats ) är den flytande upphängningen och dess fjädrar ( Keel ). Bottenplattan har bytts.
. Har motordrivningen ändrats således att de är mindre styv, det vill säga att den sackar vid belastning?
mvh/Harry
Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Troligen vet jag minst lika mycket om Lp 12 :s utveckling som Bill 50 x, eftersom jag varit linnist.
1. Den har inte blivit direktdriven- motorn är av samma typ som förrut.
2. Remmen ser likadan ut.
3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.
Detta är inte det minsta konstigt, eftersom det är dessa saker som gör skivspelaren så färgad och behaglig att lyssna till, enligt min uppfattning.
Richard skrev:sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev: 3. Skivtallriksmassan är likadan, liksom vridmomentet.
.
På vilket sätt är tallriken ändrad?
Visa gärna länk till någon info om detta- detta känner jag nämligen inte till alls. Enligt uppgift från insatta har den ju inte ändrats...
Harryup skrev:Richard skrev:Harryup skrev:För 15 år sedan fanns ju inte den motorstyrning som används idag så det finns en stor ändring som mycket väl kan påverka resultatet.
mvh/Harry
Eftersom harryup och Bill 50x inte är intresserad att svara på Ingvars inlägg så gör jag det. Tuppfattning.[/i]
-------------------------------------------------
mvh/Harry
Morello skrev:3. Har motordrivningen ändrats således att de är mindre styv, det vill säga att den sackar vid belastning?
Ja, jag vill minnas att spänningen justeras lite efter att motorn fått snurr.
AVR4000 skrev:En reflektion här angående Linn LP12.
Då denna skivspelare satte märket på kartan, skulle det hela kunna vara så enkelt som att Linn sedan kört med en "soundshaping" på sina produkter som innebär att de ska likna LP12ans återgivning?
Det skulle ju kunna förklara märkets tankar kring ljudåtergivning eller snarare deras apparaters ljud. D.v.s kunder som gillar det ljud en LP12 ger ska kunna köpa t.ex CD-spelare av Linn och ändå känna igen ljudet.
LP12 är väl den produkt som introducerade det s.k "Linnsvänget" om jag minns rätt.
Richard skrev:Morello skrev:3. Har motordrivningen ändrats således att de är mindre styv, det vill säga att den sackar vid belastning?
Korrekt. Motorstyrningen Lingo version 1 införde detta.
Richard skrev:AVR4000 skrev:En reflektion här angående Linn LP12.
Då denna skivspelare satte märket på kartan, skulle det hela kunna vara så enkelt som att Linn sedan kört med en "soundshaping" på sina produkter som innebär att de ska likna LP12ans återgivning?
Det skulle ju kunna förklara märkets tankar kring ljudåtergivning eller snarare deras apparaters ljud. D.v.s kunder som gillar det ljud en LP12 ger ska kunna köpa t.ex CD-spelare av Linn och ändå känna igen ljudet.
LP12 är väl den produkt som introducerade det s.k "Linnsvänget" om jag minns rätt.
Det här inlägget är så bra och enligt min uppfatting helt korrekt att jag bara måste betona detta. Läs det gärna flera gånger.
Huvudet på spiken!
Tyvärr inser man inte detta, då man är inne i "sekten".
Det krävs en kraftfull avprogrammering för att se klart.
prolinn skrev:Richard skrev:Morello skrev:3. Har motordrivningen ändrats således att de är mindre styv, det vill säga att den sackar vid belastning?
Korrekt. Motorstyrningen Lingo version 1 införde detta.
Visste du det innan, men undlät dig att få med det eller har du kollat upp det nu? Om det är någon här som står för humbug och sprider felaktiga eller subjektivita åsikter friskt och brett så är det du!
sportbilsentusiasten skrev:Nä just det, Linn hävdar inget ändrats men någon tyckte hans nya tallrik var annorlunda o vägde den...![]()
Ska kolla om jag hittar länken till Linnforum där detta dryftades.
Recently, I bought a new outer platter from the LINN SHOP on EBAY. Few days ago, I received and installed it onto the inner platter. I was amazed verifying that it is 200 grams underweight. It weights kg. 2.3 instead of 2.5. All my other outer platters weight exactly kg. 2.5!
sportbilsentusiasten skrev:sportbilsentusiasten skrev:Nä just det, Linn hävdar inget ändrats men någon tyckte hans nya tallrik var annorlunda o vägde den...![]()
Ska kolla om jag hittar länken till Linnforum där detta dryftades.
ok hittade trådenRecently, I bought a new outer platter from the LINN SHOP on EBAY. Few days ago, I received and installed it onto the inner platter. I was amazed verifying that it is 200 grams underweight. It weights kg. 2.3 instead of 2.5. All my other outer platters weight exactly kg. 2.5!
Mer att läsa på
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=684
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster