Efter att ha läst en annons på Hifimagasinets sajt nyss så reagerade jag på att fler än jag kanske känt sig lurade...
Hur många har blivit blåsta på nätet av andra "Hifi-entusiaster"?
Lockande annonser på Blocket och Hifimagasinet med kvalitetsgrejer till bra priser som liknar skräp när de väl anländer, om de nu anländer...
Lockord som "knappt spelad, nyskick, felfri mm mm...
Bilder föreställande samma apparat i nyskick hämtad från nåt forum...
Jag köpte själv ett försteg i tron om att det verkligen var i bra skick , när det anlände var skicket bedrövligt, rent utseendemässigt, funktionen var inget att klaga på, men ändå... Ingen manual, ingen strömsladd, fjärr som såg ut som om nån rensat rabatterna med den, dessutom full av utläckt batterisyra... smutsig är bara förnamnet, t.om texterna på fjärren var helt borta... När jag sms-ade säljaren ang. bruksen kom inget svar, han hade ju sina pengar på kontot och var väl nöjd med det...
Jag köpte också ett slutsteg under liknande former, där var allt tvärt om, säljaren var verkligen noga med att jag var nöjd, hörde av sig via mail för att kolla så allt fungerade osv...
Annonsen på Hifimagasinet:
Undvik att bli lurad ....
Hej Alla Seriösa och Ärliga Hifimagasinet.com användare,
Det är synd att en del oärliga människor har hittat till denna fina siten.
Skicka aldrig en vara innan du är säker på att det finns ärlig köpare på andra sidan internet!
Gör så här:
1. Se till att du får en telefonnummer på köparen och fullständigt namn
2. Hitta köparen i birthday.se
3. Hitta köparen i eniro.se eller hitta.se
4. Ring och prata med köparen och berätta saker och ting om varan, spela gärna in samtalet men informera om inspelnigen
5. Om ni kommer överens om varan ska skickas med bussgods, se till att du i alla fall fått frakten i förskott (och även till en ev. retur av varan om köparen inte löser ut den) men låt gärna köparen öppna paketet innan full betalning. Bussgods går med att öppna paketet innan betalning om säljaren och köparen är överens om detta.
Allt detta är ingen garanti om säker leverans, ge upp köpet om du känner dig osäker.
Oseriösa köpare utan pengar finns det tyvärr gott om.
Har ni andra tips, skicka in dessa gärna?
M v h
/Peter