Lurad, anyone?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wideglide

Lurad, anyone?

Inläggav Wideglide » 2008-10-09 09:11

Lite svårplacerad tråd, men jag slänger in den här tills vidare:
Efter att ha läst en annons på Hifimagasinets sajt nyss så reagerade jag på att fler än jag kanske känt sig lurade...
Hur många har blivit blåsta på nätet av andra "Hifi-entusiaster"?
Lockande annonser på Blocket och Hifimagasinet med kvalitetsgrejer till bra priser som liknar skräp när de väl anländer, om de nu anländer...
Lockord som "knappt spelad, nyskick, felfri mm mm...
Bilder föreställande samma apparat i nyskick hämtad från nåt forum...
Jag köpte själv ett försteg i tron om att det verkligen var i bra skick , när det anlände var skicket bedrövligt, rent utseendemässigt, funktionen var inget att klaga på, men ändå... Ingen manual, ingen strömsladd, fjärr som såg ut som om nån rensat rabatterna med den, dessutom full av utläckt batterisyra... smutsig är bara förnamnet, t.om texterna på fjärren var helt borta... När jag sms-ade säljaren ang. bruksen kom inget svar, han hade ju sina pengar på kontot och var väl nöjd med det... :cry:
Jag köpte också ett slutsteg under liknande former, där var allt tvärt om, säljaren var verkligen noga med att jag var nöjd, hörde av sig via mail för att kolla så allt fungerade osv... :D

Annonsen på Hifimagasinet:

Undvik att bli lurad ....
Hej Alla Seriösa och Ärliga Hifimagasinet.com användare,

Det är synd att en del oärliga människor har hittat till denna fina siten.

Skicka aldrig en vara innan du är säker på att det finns ärlig köpare på andra sidan internet!

Gör så här:

1. Se till att du får en telefonnummer på köparen och fullständigt namn

2. Hitta köparen i birthday.se

3. Hitta köparen i eniro.se eller hitta.se

4. Ring och prata med köparen och berätta saker och ting om varan, spela gärna in samtalet men informera om inspelnigen

5. Om ni kommer överens om varan ska skickas med bussgods, se till att du i alla fall fått frakten i förskott (och även till en ev. retur av varan om köparen inte löser ut den) men låt gärna köparen öppna paketet innan full betalning. Bussgods går med att öppna paketet innan betalning om säljaren och köparen är överens om detta.

Allt detta är ingen garanti om säker leverans, ge upp köpet om du känner dig osäker.

Oseriösa köpare utan pengar finns det tyvärr gott om.

Har ni andra tips, skicka in dessa gärna?

M v h
/Peter
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-10-09 09:41

Pengarna först, varan sen.

Man får fråga sig själv hur gärna man vill ha en pryl och till vilka pengar man kan riskera en blåsning.

Mer kostsamma prylar hämtar jag personligen eller skickar en god vän att göra upp affären, som bor närmre.

PM:a någon Faktisktmedlem på orten, som får agera kurir. :wink: :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-10-09 16:02

När något verkar för bra för att vara sant, så brukar det tyvärr också vara så. Grejor via blocket ska hämtas och betalas på fläcken om allt ska bli rätt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-09 16:25

Begär personnummer och kopia av leg med signatur. begär som köpare att få ett skriftligt avtal där alla ingående delar beskrivs, nätsladd, fjärr. Betala sista hälften när ni hunnit kolla på grejjorna.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-10-09 18:19

CODY skrev:Begär personnummer och kopia av leg med signatur.

Men snälla nån. Hade nån begärt det av mig hade jag lagt på luren direkt och sålt till nån annan. Kopia av leg med signatur får du inte ens när du köper hus. Vad ska du med det till förresten?

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-10-09 18:28

Det kanske är lika bra att inte göra affärer annat än öga mot öga om man behöver en sån lista för att känna sig säker.

Dessutom, "4. Ring och prata med köparen och berätta saker och ting om varan, spela gärna in samtalet men informera om inspelnigen".

Varför skulle man informera om att man spelar in? Det är fullt lagligt att spela in utan att man säger någonting, dessutom skulle det kunna ge upphov till en jäkligt skum situation. Jag hade nog lagt på luren om en köpare hade sagt att de spelar in samtalet.

MP

Inläggav MP » 2008-10-09 18:57

1. Vill du ha något i nyskick, köp nytt

2. Vill du vara säker på fint skick, åk och hämta och betala kontant

3a. Vill du ha något till riktigt bra pris så måste du var beredd på att det är mycket använt och kanske behöver repareras.

3b. Skicka en vän att hämta eller använd telefonen och din intuition om du måste betala i förskott. De flesta är ärliga och hyggliga.

3c. Risken är stor att du missar "fyndet" om du är för paranoid.
Själv skulle jag de facto aldrig sälja något till någon jag inte känner om jag inte fick betalt i förskott.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-09 21:02

Jag har använt internetgirot ett par gånger, och det har fungerat bra. Jag vet dock inte riktigt hur det fungerar nu, har taskigt minne.

Men jag håller med Wideglide, att åka långt, för att få se en maskin i "nyskick", som ser ut som den blivit dragen efter en bil, är inget kul...då blir det köpa nytt i stället.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-09 21:10

Tradera har ju omdömmespoäng? är detta inte ett bra sätt att se om säljaren verkar seiös?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-10 01:06

niklas skrev:Men snälla nån. .... Vad ska du med det till förresten?

Det är väl bra om man blivit lurad?

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-10-10 07:37

meanmachine skrev:Tradera har ju omdömmespoäng? är detta inte ett bra sätt att se om säljaren verkar seiös?

Smart. Det kan man faktiskt hänvisa till även om man annonserar på andra sajter. Kanske man kunde hänvisa till att man är Faktisktmedlem med fler än ett visst antal inlägg och att andra kan gå i god för att man uppfört sig vid tidigare affärer.
Det byts ju och testas en del i just våra kretsar så det kunde ju vara av värde... :?:
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-10-10 07:50

Förresten, kom gärna med egna erfarenheter om ni känner till om några "blåsningar"...
V8 berättade om en sist vi träffades: En arbetskamrat till honom (brukar ju låta så när man berättar om sig själv,eller..? :wink: ) hade beställt ett "Piratkort" till nån slags Tv-box och fick hemskickat just ett kort med en pirat på 8O ...
Kan man ju garva åt eftersom det troligtvis inte var så stora pengar inblandade... :D

Kanske man kunde hitta på nåt i stil med att FaktisktHjälpen rycker ut när man vill handla långt hemifrån? Anta att nån Faktisktmedlem i norrland hittat nåt på en annons i eller nära Trollhättan, lägger in en blänkare på Faktiskt, jag eller AVR 7000, TUX eller V8 åker till säljaren och kollar varans skick och funktion innan vår norrländske vän betalar. Bör ju funka skottsäkert?
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-10 08:00

Wideglide skrev:Förresten, kom gärna med egna erfarenheter om ni känner till om några "blåsningar"...
V8 berättade om en sist vi träffades: En arbetskamrat till honom (brukar ju låta så när man berättar om sig själv,eller..? :wink: ) hade beställt ett "Piratkort" till nån slags Tv-box och fick hemskickat just ett kort med en pirat på 8O ...
Kan man ju garva åt eftersom det troligtvis inte var så stora pengar inblandade... :D

Kanske man kunde hitta på nåt i stil med att FaktisktHjälpen rycker ut när man vill handla långt hemifrån? Anta att nån Faktisktmedlem i norrland hittat nåt på en annons i eller nära Trollhättan, lägger in en blänkare på Faktiskt, jag eller AVR 7000, TUX eller V8 åker till säljaren och kollar varans skick och funktion innan vår norrländske vän betalar. Bör ju funka skottsäkert?

Helt grym ide'!

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-10-10 08:21

Wideglide skrev:Kanske man kunde hitta på nåt i stil med att FaktisktHjälpen rycker ut när man vill handla långt hemifrån? Anta att nån Faktisktmedlem i norrland hittat nåt på en annons i eller nära Trollhättan, lägger in en blänkare på Faktiskt, jag eller AVR 7000, TUX eller V8 åker till säljaren och kollar varans skick och funktion innan vår norrländske vän betalar. Bör ju funka skottsäkert?

Jo, men vad händer om inte kontrollantens omdöme är likvärdigt med köparens uppfattning? Alla har ju sina ideer om vad som är prisvärt och vilket skick som är acceptabelt. Kan bli en besvärlig situation för kontrollanten. :!:

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-10-10 08:46

optonica skrev:
Wideglide skrev:Kanske man kunde hitta på nåt i stil med att FaktisktHjälpen rycker ut när man vill handla långt hemifrån? Anta att nån Faktisktmedlem i norrland hittat nåt på en annons i eller nära Trollhättan, lägger in en blänkare på Faktiskt, jag eller AVR 7000, TUX eller V8 åker till säljaren och kollar varans skick och funktion innan vår norrländske vän betalar. Bör ju funka skottsäkert?

Jo, men vad händer om inte kontrollantens omdöme är likvärdigt med köparens uppfattning? Alla har ju sina ideer om vad som är prisvärt och vilket skick som är acceptabelt. Kan bli en besvärlig situation för kontrollanten. :!:

Men nyskick brukar ju se ut som nytt, är det inte det ordet som ofta missbrukas?
Givet kan man ha olika uppfattning om detta också, men inte i så stor utsträckning som tex "apparaten är i gott bruksskick", det är ju helt öppet för tolkningar däremot.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-10-10 09:28

ehh, surt med "annans" bild på prylarna :evil:

Men jag har köpt & sålt en del hifi genom åren & det har alltid funkat klockrent men blocket undviker jag att annonsera i, verkar som alla världens idioter lyckats samlas just där :!:

Bäst av allt är om man kan fysiskt se prylarna & betala direkt vid eget köp iallafall.

Annars gäller pengar först sedan skickas :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Återgå till Köpråd