Vad har hänt med Linn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-09 22:21

Slog mig att det är det här härket ni diskuterar. Bottenplattan är bytt säger Richard, från svensk masonit från Nordmaling och till vadå? Engelsk masonit från Skottland?

Jaja, det gick att få igång den också efter några vändor med lödkolven. Den gav väl inte direkt ett stabilt intryck, om man säger ...... :) Lite hemslöjdad på nåt sätt, men några hundringar kan den väl vara värd.

Bild
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-10 00:17

Richard;

nej det var verkligen inte meningen att felcitera dig.
Var T ifrån Troligen som blev kvar och uppfattningen som inte blev raderat.
Ser minst sagt lite märkligt ut. Sorry.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-10 05:54

Tack Phon för intressanta bilder.

Ja, originalbottenplattan var ju av masonite. Den byttes efter flera års utveckling ( enligt linn ) till ett kompositmaterial ( plast ) som ser nästan likadant ut- dvs. den är lika tjock som den gamla plattan. Den nyare bottenplattan benämndes trampolinn och kunde enkelt uppgraderas för 1300:-. Intressant är också att försäljarna avrådde kunder från att helt enkelt ta bort plattan- det lät nämligen sämre då. Kanske ville man bara inte visa den enkla uppbyggnaden.

Några hundringar kan skivspelaren vara värd, säger du. Då vill jag upplysa om att en begagnad Lp 12 numera kan säljas för 5-6000:- ( om den är i dåligt skick ) . Är den i fint skick kan den betinga ett pris på långt över 10000:-. Hypat ? Tja- vad säger bilderna ?
Senast redigerad av Richard 2008-10-10 06:00, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-10 05:58

Richard skrev:Tack Phon för intressanta bilder.

Ja, originalbottenplattan var ju av masonite. Den byttes efter flera års utveckling ( enligt linn ) till ett kompositmaterial ( plast ) som ser likadant ut- dvs. den är lika tjock som den gamla plattan. Den nyare bottenplattan benämndes trampolinn och kunde enkelt uppgraderas för 1300:-. Intressant är också att försäljarna avrådde kunder från att helt enkelt ta bort plattan- det lät nämligen sämre då. Kanske ville man bara inte visa den enkla uppbyggnaden.

Några hundringar kan skivspelaren vara värd, säger du. Då vill jag upplysa om att en begagnad Lp 12 numera kan säljas för 5-6000:- ( om den är i dåligt skick ) . Är den i fint skick kan den betinga ett pris på långt över 10000:-. Hypat ? Tja- vad säger bilderna ?

8O

Man slutar tammefan aldrig att förvånas. :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-10 06:20

Jag kan tillägga att en senare uppgradering, Keel, innebar att den tunna stansade plåtplatta ( se bilderna ) som förut utgjorde den flytande upphängningen byttes till en mera robust aluminium dito. Den uppgraderingen kostar 29100:- och kan göras på alla lp 12.

En ny trampolin bottenplatta har nyligen tillkommit av aluminium och kostar 2000:-. Den "gamla" trampolinnen sägs dock låta bättre på ett sviktande golvunderlag.

Således verkar inga uppgraderingar som påverkar det som är kännetecknande för det speciella ljudet i just denna skivspelare-dvs. motorn, remmen och tallriken med dess filtmatta gjorts.
Senast redigerad av Richard 2008-10-10 06:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-10-10 06:48

Richard skrev:Den uppgraderingen kostar 29100:-

:mrgreen:
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-10 07:21

LTS har ju besökt fabriken så någon ifrån den resan kan kanske berätta om hur mycket manuellt arbete som är inblandat när en spelare byggs.
Mekanisk precision är också svar att uppskatta för ögonen. Så att bara titta i en spelare och tycka att man skulle vilja ha mera saker i den för det priset är lite svårt uppskatta på rätt sätt. Att nya upgraderingar är sanslöst dyra är helt klart. Men jag tror att spelaren redan 1976 kostade över 2000:- utan arm så billigt har den aldrig varit.
Fast, skulle man öppna en Thorens eller i värsta fallet en Ariston så skulle det inte se roligare ut. Har stött på ett flertal Ariston där subchassiet är skevt så att man fick välja om man ville ha armen i våg eller skivtallriken. Ett vanligt "tweak" på 70- och 80talet var att allt som gick att göra tyngre skulle göras tyngre lekmannamässigt. Asfaltsmattor och klägg smetades det överallt i spelarna planlöst. Har faktiskt aldrig hört en moddad skivspelare som inte är ändrad av fabriken låta bättre än en som är omoddad.
Tycker fortfarande att en beg Linn är en prisvärd spelare. Köpte min egen som idag är runt 40-50' skick för 7000:- trasig. Ja, dvs det var bara att polera upp kontakterna ifrån nätdelen så fungerade den igen, men det kunde ju varit värre. Den stora poängen som jag ser det med Linn och anledningen till att jag köpte den var att det är en av få spelare som man kan få service på efter ett antal år.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-10 10:31

Harryup skrev:Mekanisk precision är också svår att uppskatta för ögonen. Så att bara titta i en spelare och tycka att man skulle vilja ha mera saker i den för det priset är lite svårt uppskatta på rätt sätt.

Absolut, man kan inte vare sig höra eller se om kvaliten är bra, man måste mäta. 8)
(och inte ens då vet man .... )

Stampa kan man förstås göra, och då tror jag helt säkert att en LP12 är mycket enklare att stampa sönder än en TD124, oavsett om man stampar i takt eller ej.

Fast, skulle man öppna en Thorens eller i värsta fallet en Ariston så skulle det inte se roligare ut.

Åjo, öppnar man en TD124 så ser det avsevärt mycket roligare ut, det är enkelt att konstatera.

Därmed är inte sagt att den vare sig låter eller mäter bättre än en LP12, bara det att LP12 mest liknar en IKEA-garderob i uppbyggnaden medan en TD124 liknar ett riktigt hantverk.

Om en ny aluplåt till LP12 skulle kosta 29100:- så måste ju ett chassi till en TD124 hamna på rätt många 100 tusen. Likadant med plinten, den är ju i vart fall tio gånger mer välbyggd än den på LP12.

Bild
Nätdelen till vänster och RIAAn till höger är inte original, och inte heller ett riktigt hantverk, det är något som jag själv har stoppat in.

Tycker fortfarande att en beg Linn är en prisvärd spelare. Köpte min egen som idag är runt 40-50' skick för 7000:- trasig.

För några hundringar beggad så är det nog ett bra köp, mer skulle inte jag ge i vart fall.

En TD124 kan väl däremot få kosta några tusingar, gärna hel då förstås ..... :D

Men det är väl mer ett stycke industrihistoria man köper då, även om det hjälpligt går att spela vinyler på den också. :D

Det finns väl lite IKEA-Thorenare också, tror jag har en 165 stående, eller vad det är. Måste kolla närmare på den, den är kanske lika risigt byggd som en Linn? :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-10 11:42

Där satt den ! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-10 13:44

Jag tycker nog att LP12:an ser mindre risig ut än vad TD124:an gör. Speciellt nu när det inte sitter någon motorstyrning inuti längre och bottenplattan (Trampolin 2) är i aluminium.

Varför ska det sitta en massa grejor i spelaren om det inte behövs?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-10 16:06

LP12:an liknar vilken som helst budget-spelare, medan en TD124 osar ingenjörskonst och hantverk.

LP12 torde vara en av de mest hypade standard/budget-prylar Hifi-branschen sett.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-10 16:06

LP12:an liknar vilken som helst budget-spelare, medan en TD124 osar ingenjörskonst och hantverk.

LP12 torde vara en av de mest hypade standard/budget-prylar Hifi-branschen sett.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-10 16:11

Lite Linn kuriosa info.

Ivor lär visst startat med en mekanisk verkstad som tillverkade en jättebra maskin som demonterade kohjärnor på ett snyggt sätt 8O

Sedan skivspelare..

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 16:29

bassman skrev:Lite Linn kuriosa info.

Ivor lär visst startat med en mekanisk verkstad som tillverkade en jättebra maskin som demonterade kohjärnor på ett snyggt sätt 8O

Sedan skivspelare..

Så bra att korna stampade takten :)

(s)korna :P
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-10 16:31

:mrgreen:

Välkommen tillbaka (e)MP(e) nu känner jag ju igen dig ! :D

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 16:45

:lol: bugar mig djupt och viftar krusidulligt med handen
Senast redigerad av MP 2008-10-10 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-10-10 17:22

Vart tog prolinn och hifiskeptikern vägen ?
Det vore kul med en kommentar till de bilder och uppgraderingar som diskuterats.

Vem blir först att posta detta på selleri ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-10 17:25

phon skrev:Slog mig att det är det här härket ni diskuterar.

Bild

Harryup skrev:Fast, skulle man öppna en Thorens eller i värsta fallet en Ariston så skulle det inte se roligare ut.

Åjo, öppnar man en TD124 så ser det avsevärt mycket roligare ut, det är enkelt att konstatera.

Därmed är inte sagt att den vare sig låter eller mäter bättre än en LP12, bara det att LP12 mest liknar en IKEA-garderob i uppbyggnaden medan en TD124 liknar ett riktigt hantverk.

Om en ny aluplåt till LP12 skulle kosta 29100:- så måste ju ett chassi till en TD124 hamna på rätt många 100 tusen. Likadant med plinten, den är ju i vart fall tio gånger mer välbyggd än den på LP12.

Bild

Harryup skrev:Tycker fortfarande att en beg Linn är en prisvärd spelare. Köpte min egen som idag är runt 40-50' skick för 7000:- trasig.

För några hundringar beggad så är det nog ett bra köp, mer skulle inte jag ge i vart fall.

En TD124 kan väl däremot få kosta några tusingar, gärna hel då förstås ..... :D

Men det är väl mer ett stycke industrihistoria man köper då, även om det hjälpligt går att spela vinyler på den också. :D

Det finns väl lite IKEA-Thorenare också, tror jag har en 165 stående, eller vad det är. Måste kolla närmare på den, den är kanske lika risigt byggd som en Linn? :)

Bill50x skrev:Jag tycker nog att LP12:an ser mindre risig ut än vad TD124:an gör. Speciellt nu när det inte sitter någon motorstyrning inuti längre och bottenplattan (Trampolin 2) är i aluminium.

Varför ska det sitta en massa grejor i spelaren om det inte behövs?

8O

Ja, man kan tycka olika, det är helt klart. ;)

Jag tycker dock det är synd att döma hunden (LP12) efter pälsen, men visst är TD124:an vacker att titta på? Riktigt högklassigt ingenjörsmässigt hantverk.

Själv äger jag ingen sådan, men skulle gärna göra det.

Däremot äger jag faktiskt en LP12, som jag dock inte spelat med på mycket länge. Betalade mer än några hundra för dem gjorde jag också, men frågan är ju vad den "är värd"?

Att spela på den har jag aldrig egentligen avsett att göra, bara ta reda på om det finns något skäl till att vilja gör adet. Att äga en apparat som har sin plats i hifi-historien kan ju vara kul att göra, i varje fall ett tag, för att försöka lära sig vad det är med den som gör den till vad den är - fysiken eller myten?

Fan vet.

En sak vet jag i varje fall, och det är att den har ett värde som inte har med hur man själv värderar den att göra - nämligen vad andra vill ge för den. Så jag tycker det var helt okej att punga ut med ett otal antal tusenlappar för den, eller hur mycket jag nu betalade. Klart mer än ett par hundra i varje fall. ;)

Man får dem ju tillbaka om man vill.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-10 18:16

Vän av ordning undrar om du över huvud taget har packat upp stampa-takten-tolvan, som du ju ropade hem på ett LTS-loppismakrnads-möte? :D

Vill passa på att nämna att jag anno 2003 efter mycket om och men lyckades sälja en LP12:a, för en kamrats räkning nota bene, för icke mindre än 25 000 krona. 8O :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-10 18:49

Richard skrev:[quote="sportbilsentusiastenMycket intressant !
Efter att ha läst igenom det hela, så verkar det vara en kille som fått en skivtallrik som väger 200 gram mindre än den standardvikt på 2,5 kg som gäller. Linn bytte ut den felaktiga tallriken ( som hade samma vikt som en axis ) till en ny på 2,5 kg. Diskussioner uppstod om Linns "precisionstillverkning"- en diff på 8% är mycket! Nåväl, spekulationer om att linn skulle göra tallriken lättare ( för att tjäna mera pengar) omkullkastades i slutet av tråden- eftersom linn ju bytte ut den felaktiga tallriken mot en ny, med korrekt vikt.

Skivtallrikens vikt har alltså inte ändrats på nya Lp 12.

Kanske, kanske inte.
Om man läser mer om detta verkar det faktiskt så att Linn ändrade specen;
- 200g fel har man ju inte på vikten
- även finishen ändrades.
- Linn sa att alla dessa lättare var enligt spec (en kund beställde tre efter varandra då även Linnhandlaren var övertygad om att det var fel - men alla var lika lätta)
Efter vilda protester verkar det som Linn sedan ändrade tillbaka...

ser i ett senare inlägg att du påstår att motor/filtmatta är oförändrade - det är de inte. Båda nya.
Skit samma, samma grundkonstruktion.

DOCK att försöka "bevisa" att IO mätning 15 år sedan är relevant även idag bara för att inte alla delar är bytta känns något krystat minst sagt.
Vidhåller att det bara finns ETT sätt - mät om på en 2008!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-10 18:58

Richard skrev:Ja, originalbottenplattan var ju av masonite. Den byttes efter flera års utveckling ( enligt linn ) till ett kompositmaterial ( plast ) som ser nästan likadant ut- dvs. den är lika tjock som den gamla plattan. Den nyare bottenplattan benämndes trampolinn och kunde enkelt uppgraderas för 1300:-. Intressant är också att försäljarna avrådde kunder från att helt enkelt ta bort plattan- det lät nämligen sämre då. Kanske ville man bara inte visa den enkla uppbyggnaden.

Är det märkligt tycker du att det är sämre utan bottenplatta?
plattan styvar ju upp plinten...

Varför skulle masonite vara fel? Lätt/tunnt/STYVT.

Du verkar köra en privat häxprocess mot Linn o letar efter varje halmstrå i din strävan att snacka ned Linn.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-10 19:26

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev:Ja, originalbottenplattan var ju av masonite. Den byttes efter flera års utveckling ( enligt linn ) till ett kompositmaterial ( plast ) som ser nästan likadant ut- dvs. den är lika tjock som den gamla plattan. Den nyare bottenplattan benämndes trampolinn och kunde enkelt uppgraderas för 1300:-. Intressant är också att försäljarna avrådde kunder från att helt enkelt ta bort plattan- det lät nämligen sämre då. Kanske ville man bara inte visa den enkla uppbyggnaden.

Är det märkligt tycker du att det är sämre utan bottenplatta?
plattan styvar ju upp plinten...

Knappast den plattan(masoniten) ! Däremot så förhindrade väl
plattan att man kunde exponeras/konfronteras med 220/230V
om man tex. fick för sig att flytta spelaren utan att dra ut kontakten
från vägguttaget..... :wink:

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-10 21:00

phon skrev:Bild

Wow. Så där ser alltså världens bästa skivspelare ut på insidan? Fascinerande! :P

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 22:16

Är det airpax motorn på bilden?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-10 22:35

Den är i alla fall väldigt lik !(utifrån vad jag kan få fram av dito).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-10-10 22:37

eMPe skrev:Är det airpax motorn på bilden?

Ja, det är en Airpax.
-Innehar F-skattsedel-

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 22:47

Tack Herr Morello

En annan klassiker med airpax rovan är ju Rega Planar 3, ehuru fjädrande upphängd medelst lakritsrem
Belgiskt djunk eller prisvärt?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-10 23:11

Inte helt säker på det, men kan ju(som så ofta )ha fel ! :oops:

MP

Inläggav MP » 2008-10-10 23:25

Laila skrev:Inte helt säker på det, men kan ju(som så ofta )ha fel ! :oops:

Inte säker på vad?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-10 23:39

Att det är en "airpax rova" som sitter i Rega Planar 3.

Det där med "Belgiskt djunk eller prisvärt?" förstår jag mig
icke helt på ? :oops:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi