Jaja, det gick att få igång den också efter några vändor med lödkolven. Den gav väl inte direkt ett stabilt intryck, om man säger ......

Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Tack Phon för intressanta bilder.
Ja, originalbottenplattan var ju av masonite. Den byttes efter flera års utveckling ( enligt linn ) till ett kompositmaterial ( plast ) som ser likadant ut- dvs. den är lika tjock som den gamla plattan. Den nyare bottenplattan benämndes trampolinn och kunde enkelt uppgraderas för 1300:-. Intressant är också att försäljarna avrådde kunder från att helt enkelt ta bort plattan- det lät nämligen sämre då. Kanske ville man bara inte visa den enkla uppbyggnaden.
Några hundringar kan skivspelaren vara värd, säger du. Då vill jag upplysa om att en begagnad Lp 12 numera kan säljas för 5-6000:- ( om den är i dåligt skick ) . Är den i fint skick kan den betinga ett pris på långt över 10000:-. Hypat ? Tja- vad säger bilderna ?
Harryup skrev:Mekanisk precision är också svår att uppskatta för ögonen. Så att bara titta i en spelare och tycka att man skulle vilja ha mera saker i den för det priset är lite svårt uppskatta på rätt sätt.
Fast, skulle man öppna en Thorens eller i värsta fallet en Ariston så skulle det inte se roligare ut.
Tycker fortfarande att en beg Linn är en prisvärd spelare. Köpte min egen som idag är runt 40-50' skick för 7000:- trasig.
bassman skrev:Lite Linn kuriosa info.
Ivor lär visst startat med en mekanisk verkstad som tillverkade en jättebra maskin som demonterade kohjärnor på ett snyggt sätt![]()
Sedan skivspelare..
phon skrev:Slog mig att det är det här härket ni diskuterar.Harryup skrev:Fast, skulle man öppna en Thorens eller i värsta fallet en Ariston så skulle det inte se roligare ut.
Åjo, öppnar man en TD124 så ser det avsevärt mycket roligare ut, det är enkelt att konstatera.
Därmed är inte sagt att den vare sig låter eller mäter bättre än en LP12, bara det att LP12 mest liknar en IKEA-garderob i uppbyggnaden medan en TD124 liknar ett riktigt hantverk.
Om en ny aluplåt till LP12 skulle kosta 29100:- så måste ju ett chassi till en TD124 hamna på rätt många 100 tusen. Likadant med plinten, den är ju i vart fall tio gånger mer välbyggd än den på LP12.
Harryup skrev:Tycker fortfarande att en beg Linn är en prisvärd spelare. Köpte min egen som idag är runt 40-50' skick för 7000:- trasig.
För några hundringar beggad så är det nog ett bra köp, mer skulle inte jag ge i vart fall.
En TD124 kan väl däremot få kosta några tusingar, gärna hel då förstås .....![]()
Men det är väl mer ett stycke industrihistoria man köper då, även om det hjälpligt går att spela vinyler på den också.![]()
Det finns väl lite IKEA-Thorenare också, tror jag har en 165 stående, eller vad det är. Måste kolla närmare på den, den är kanske lika risigt byggd som en Linn?![]()
Bill50x skrev:Jag tycker nog att LP12:an ser mindre risig ut än vad TD124:an gör. Speciellt nu när det inte sitter någon motorstyrning inuti längre och bottenplattan (Trampolin 2) är i aluminium.
Varför ska det sitta en massa grejor i spelaren om det inte behövs?
Richard skrev:[quote="sportbilsentusiastenMycket intressant !
Efter att ha läst igenom det hela, så verkar det vara en kille som fått en skivtallrik som väger 200 gram mindre än den standardvikt på 2,5 kg som gäller. Linn bytte ut den felaktiga tallriken ( som hade samma vikt som en axis ) till en ny på 2,5 kg. Diskussioner uppstod om Linns "precisionstillverkning"- en diff på 8% är mycket! Nåväl, spekulationer om att linn skulle göra tallriken lättare ( för att tjäna mera pengar) omkullkastades i slutet av tråden- eftersom linn ju bytte ut den felaktiga tallriken mot en ny, med korrekt vikt.
Skivtallrikens vikt har alltså inte ändrats på nya Lp 12.
Richard skrev:Ja, originalbottenplattan var ju av masonite. Den byttes efter flera års utveckling ( enligt linn ) till ett kompositmaterial ( plast ) som ser nästan likadant ut- dvs. den är lika tjock som den gamla plattan. Den nyare bottenplattan benämndes trampolinn och kunde enkelt uppgraderas för 1300:-. Intressant är också att försäljarna avrådde kunder från att helt enkelt ta bort plattan- det lät nämligen sämre då. Kanske ville man bara inte visa den enkla uppbyggnaden.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Ja, originalbottenplattan var ju av masonite. Den byttes efter flera års utveckling ( enligt linn ) till ett kompositmaterial ( plast ) som ser nästan likadant ut- dvs. den är lika tjock som den gamla plattan. Den nyare bottenplattan benämndes trampolinn och kunde enkelt uppgraderas för 1300:-. Intressant är också att försäljarna avrådde kunder från att helt enkelt ta bort plattan- det lät nämligen sämre då. Kanske ville man bara inte visa den enkla uppbyggnaden.
Är det märkligt tycker du att det är sämre utan bottenplatta?
plattan styvar ju upp plinten...
eMPe skrev:Är det airpax motorn på bilden?
Användare som besöker denna kategori: tobm och 37 gäster